Www.partnerre.com.pl.  OSD   Sprzedawca  Odbiorca  – trójkąt konfliktów czy współpracy Jan Rakowski Partner na Rynku Energii sp. z o. o.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

Transformacja rynkowa firm w biznesie międzynarodowym
Świadczenie usługi dystrybucyjnej - biznes OSD
Warszawa, dnia 5 listopada 2004 r.
Zmiany na rynku energii elektrycznej
Świadczenie usługi dystrybucyjnej - biznes OSD
OFERTA DLA PRZEMYSŁOWEGO ODBIORCY ENERGII ELEKTRYCZNEJ CENTROZAP S.A. Biuro Energetyki Ul. Wańkowicza Katowice Tel. +48(32) Fax. +48(32)
Seminarium z cyklu „Nowe prawo energetyczne”
e-commerce jako efektywny rozwój dystrybucji
Analiza potencjalnych skutków wdrożenia usługi WLR
O metodach ustalania ceny za usługę WLR
Przedsiębiorcy i rozwój
SIEĆ SZEROKOPASMOWA POLSKI WSCHODNIEJ Władysław Ortyl Sekretarz Stanu Warszawa, 12 lipca 2007 r.
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Narzędzia pomagające zwiększyć efektywność energetyczną
Dr Marek Roman – Dyrektor Generalny Grupy Firm Doradczych EVIP
Praca Inżynierska „Analiza i projekt aplikacji informatycznej do wspomagania wybranych zadań ośrodków sportowych” Dyplomant: Marcin Iwanicki Promotor:
Warunki działania PSE–Operator S.A. w latach Spotkanie z Klientami PSE SA i PSE-Operator S.A. w dniach grudnia 2004r.
II Krakowska Konferencja Młodych Uczonych
Wdrożenie inteligentnych sieci Case study
Możliwości współpracy z niezależnym sprzedawcą energii.
Eurotel SA GRUPA TELEKOMUNKACYJNA
Optymalizacja kosztów zakupu energii
Produkcja skojarzona w systemie elektroenergetycznym
Działania operatora systemu przesyłowego na rzecz konkurencyjnego rynku energii Warszawa, 22 czerwca 2006 roku.
VII Konferencja Systemy Informatyczne w Energetyce SIwE ’08
ENERGOMIX Sp. z o.o..
Model energetyki polskiej, a światowe i europejskie wzorce
Zofia Janiszewska Urząd Regulacji Energetyki
1. 2 Krzysztof Lipko EPC S.Awww.epc.pl Krzysztof Lipko EPC S.A.
Konferencja Polskiego Towarzystwa Wspierania Przedsiębiorczości
MODELE DYSTRYBUCJI STALI
Departament Rozwoju Gospodarczego Kościerzyna,
Mirosław Włas, Prezes Zarządu
Rozwiązania informatyczne dla przedsiębiorstw
Wymagania i oczekiwania odbiorcy na rynku energii elektrycznej
Mazowiecka Sieć Ośrodków Doradczo-Informacyjnych w zakresie Innowacji MSODI Działania w ramach projektu: Działania promocyjne dostępne dla osób zainteresowanych.
Systemy IPTV 2008 © Cyfrowe Systemy Telekomunikacyjne Sp. z o.o. Efektywna komunikacja ze światem.
Kalendarz 2011r. styczeń pn wt śr czw pt sb nd
TPA teraźniejszość i przyszłość, szanse i bariery
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
DEBATA: Klient na rynku energii – forum odbiorców energii M.Kulesa, TOE ( Warszawa,
(C) Jarosław Jabłonka, ATH, 5 kwietnia kwietnia 2017
Warszawa, r. Nowa strategia rozwoju Grupy E NERGA na lata
Zarządzanie przesyłem w wybranym łączu prądu stałego
Doc. dr W. Zborowska Zakład Gospodarki Rynkowej Katedra Gospodarki Narodowej Wydział Zarządzania UW Zmiany struktury sektorowej gospodarki.
Stan zmian sfery obrotu w PGNiG zmierzających do dostosowania struktur w celu realizacji założeń nowelizacji prawa energetycznego Międzyzdroje 2014 r.
Liberalizacja rynku energii elektrycznej - doświadczenia krajów europejskich 19 września 2005  *connectedthinking.
DYLEMATY ROZWOJU ENERGETYKI GAZOWEJ W POLSCE
O PTYMALIZACJA JAKO ELEMENT SMART GRID Błażej Olek, Michał Wierzbowski Instytut Elektroenergetyki Politechnika Łódzka.
Kalendarz 2020.
PROJEKT „SIEĆ SZEROKOPASMOWA POLSKI WSCHODNIEJ”
FORUM - Zmieniamy Polski Przemysł Liberalny rynek energii w Polsce: Co elektroenergetyka oferuje Klientom – odbiorcom? Jan Rakowski.
Green S.A. na tle obecnego
KLIENT NA RYNKU ENERGII 19 wrzesień 2005 Główny Energetyk KHW SA mgr inż.Daniel Borsucki.
Rola i znaczenie polskiej spółki gazownictwa w kształtowaniu rynku gazu w polsce Andrzej Dębogórski Międzyzdroje, maj 2015 r.
Oczekiwania klientów względem sprzedawcy gazu ziemnego
Poznań, – Warsztaty ILIM. „Proste eUsługi dla ukształtowania i wzmocnienia sieci MŚP w Europie Środkowej”  Program dla Europy Środkowej ->
Zarządzanie portfelem i ryzykiem Optymalizacja kosztów energii i zabezpieczanie ryzyk Ralf Höper, Senior Portfolio Manager Vattenfall Europe Power Management.
Logistyk.
Smart System Management narzędziem wspomagania bezpieczeństwa systemu elektroenergetycznego Tomasz Kowalak – Departament Taryf Nowy Przemysł – 2 czerwca.
Organizowanie. Organizowanie sprawnych działań systemu dystrybucji Koordynacja działań wszystkich jego elementów – ich integracja tak, aby wszystkie przyczyniały.
„Żywiecka Energia Przyszłości”
Lokalne Klastry Energii
E - Urząd POWIATOWE CENTRUM OBSŁUGI TELEINFORMATYCZNEJ CZYNNIKIEM WSPOMAGAJĄCYM FUNKCJONOWANIE ADMINISTRACJI SAMORZĄDOWEJ.
Klastry energii w praktyce: czy spełnią oczekiwania branży?
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
Zapis prezentacji:

 OSD   Sprzedawca  Odbiorca  – trójkąt konfliktów czy współpracy Jan Rakowski Partner na Rynku Energii sp. z o. o.

3 OSD  Sprzedawca  Odbiorca – trójkąt konfliktów czy współpracy II Kongres Nowego PrzemysłuWarszawa, 6,7 czerwca 2005 r. Tematy Przemiany w elektroenergetyce w latach Relacje odbiorcy z elektroenergetyką Ewolucja świadomości odbiorców Czynniki sukcesu we współpracy uczestników rynku energii Wsparcie OSD, sprzedawców i odbiorców przez systemy teleinformatyczne Operatorzy

4 OSD  Sprzedawca  Odbiorca – trójkąt konfliktów czy współpracy II Kongres Nowego PrzemysłuWarszawa, 6,7 czerwca 2005 r. Przemiany w elektroenergetyce (1) przed Działalność wielu operatorów i grup operatorów (nie tylko elektroenergetycznych) Monopol elektroenergetyki zawodowej Organizacja i zarządzanie w elektroenergetyce Podział monopolu w elektroenergetyce na trzy sektory: wytwarzanie przesył dystrybucję Wydzielenie czwartego sektora w elektroenergetyce obrotu energią elektryczną Wydzielenie Operatora Systemu Przesyłowego Wydzielenie Operatorów Systemów Dystrybucyjnych

5 OSD  Sprzedawca  Odbiorca – trójkąt konfliktów czy współpracy II Kongres Nowego PrzemysłuWarszawa, 6,7 czerwca 2005 r. Przemiany w elektroenergetyce (2) przed Usługi multienergetyczne Oddzielenie sprzedaży energii elektrycznej (towaru) od dostarczania energii elektrycznej (usługi) Energia elektryczna pozbawiona cech towaru czy usługi Energia elektryczna staje się towarem dostarczanym do odbiorców Energia elektryczna – towar i usługa

6 OSD  Sprzedawca  Odbiorca – trójkąt konfliktów czy współpracy II Kongres Nowego PrzemysłuWarszawa, 6,7 czerwca 2005 r. Przemiany w elektroenergetyce (3) przed Pełna swoboda wyboru sprzedawcy energii elektrycznej Brak swobody wyboru dostawcy energii elektrycznej Uruchomienie rynku bilansującego Rozszerzenie zakresu podmiotów mogących korzystać z zasady TPA Swoboda zakupu energii elektrycznej

7 OSD  Sprzedawca  Odbiorca – trójkąt konfliktów czy współpracy II Kongres Nowego PrzemysłuWarszawa, 6,7 czerwca 2005 r. Przemiany w elektroenergetyce (4) Przed 1989 r. monopol energetyki zawodowej brak swobody wyboru dostawców energii energia elektryczna pozbawiona cech towaru czy usługi brak Operatorów Systemów

8 OSD  Sprzedawca  Odbiorca – trójkąt konfliktów czy współpracy II Kongres Nowego PrzemysłuWarszawa, 6,7 czerwca 2005 r. Przemiany w elektroenergetyce (5) Rok 1990 podział monopolu w elektroenergetyce na trzy sektory:  wytwarzanie,  przesył,  dystrybucję energia elektryczna staje się towarem dostarczanym do odbiorców

9 OSD  Sprzedawca  Odbiorca – trójkąt konfliktów czy współpracy II Kongres Nowego PrzemysłuWarszawa, 6,7 czerwca 2005 r. Przemiany w elektroenergetyce (6) Rok 1998 wydzielenie czwartego sektora w elektroenergetyce:  obrotu energią elektryczną oddzielenie sprzedaży energii elektrycznej (towaru) od dostarczania energii elektrycznej (usługi)

10 OSD  Sprzedawca  Odbiorca – trójkąt konfliktów czy współpracy II Kongres Nowego PrzemysłuWarszawa, 6,7 czerwca 2005 r. Przemiany w elektroenergetyce (7) Rok 2001 uruchomienie rynku bilansującego Rok 2003 rozszerzanie zakresu podmiotów mogących korzystać z zasady TPA Rok 2004 wydzielenie Operatora Systemu Przesyłowego

11 OSD  Sprzedawca  Odbiorca – trójkąt konfliktów czy współpracy II Kongres Nowego PrzemysłuWarszawa, 6,7 czerwca 2005 r. Przemiany w elektroenergetyce (8) Rok 2007 pełna swoboda wyboru sprzedawcy energii elektrycznej wydzielenie Operatorów Systemów Dystrybucyjnych działalność wielu operatorów i grup operatorów (nie tylko elektroenergetycznych) usługi multienergetyczne

12 OSD  Sprzedawca  Odbiorca – trójkąt konfliktów czy współpracy II Kongres Nowego PrzemysłuWarszawa, 6,7 czerwca 2005 r. Przemiany w elektroenergetyce (9)

13 OSD  Sprzedawca  Odbiorca – trójkąt konfliktów czy współpracy II Kongres Nowego PrzemysłuWarszawa, 6,7 czerwca 2005 r. Przemiany w elektroenergetyce (10)

14 OSD  Sprzedawca  Odbiorca – trójkąt konfliktów czy współpracy II Kongres Nowego PrzemysłuWarszawa, 6,7 czerwca 2005 r. Relacje odbiorcy z elektroenergetyką (1) Przed 1990 r – 2007 r. Transport energii elektrycznej (przesył i/lub dystrybucja) Sprzedaż energii elektrycznej Bilansowanie dostaw i poboru

15 OSD  Sprzedawca  Odbiorca – trójkąt konfliktów czy współpracy II Kongres Nowego PrzemysłuWarszawa, 6,7 czerwca 2005 r. Relacje odbiorcy z elektroenergetyką (2) 2005 – 2007 r.

16 OSD  Sprzedawca  Odbiorca – trójkąt konfliktów czy współpracy II Kongres Nowego PrzemysłuWarszawa, 6,7 czerwca 2005 r. Ewolucja świadomości odbiorców (1) Odbiorca w gospodarstwie domowym „konserwatywny” Odbiorca w gospodarstwie domowym „świadomy” Odbiorca w gospodarstwie domowym „aktywny” Odbiorca TPA „pasywny” Odbiorca TPA „aktywny” Odbiorca – uczestnik rynku energii

17 OSD  Sprzedawca  Odbiorca – trójkąt konfliktów czy współpracy II Kongres Nowego PrzemysłuWarszawa, 6,7 czerwca 2005 r. Ewolucja świadomości odbiorców (2) Odbiorcy w gospodarstwie domowym  „konserwatywny”  nie posiadający wiedzy o rynku energii,  nie jest zainteresowany żadnymi zmianami,  „świadomy”  posiadający niewielką wiedzy o rynku energii,  mało aktywnie reagujący na oferty sprzedawców,  „aktywny”  posiadający pewną wiedzy o rynku energii,  otwarty na oferty od sprzedawców i korzystający z nich,

18 OSD  Sprzedawca  Odbiorca – trójkąt konfliktów czy współpracy II Kongres Nowego PrzemysłuWarszawa, 6,7 czerwca 2005 r. Ewolucja świadomości odbiorców (3) Odbiorcy korzystający z zasady TPA  „pasywny”  posiadający wiedzy o rynku energii,  świadomie rezygnujący z możliwości pokrywania swojego zapotrzebowania na energię elektryczną z bezpośrednim wykorzystaniem mechanizmów rynkowych,  przerzucający ciężar gry rynkowej na sprzedawcę energii elektrycznej,  „ aktywny”  posiadający znaczną wiedzę o rynku energii,  korzystający z możliwości pokrywania swojego zapotrzebowania na energię elektryczną z pośrednim wykorzystaniem mechanizmów rynkowych,  przerzucający część ciężaru gry rynkowej na sprzedawcę energii elektrycznej.

19 OSD  Sprzedawca  Odbiorca – trójkąt konfliktów czy współpracy II Kongres Nowego PrzemysłuWarszawa, 6,7 czerwca 2005 r. Ewolucja świadomości odbiorców (4) Odbiorcy korzystający z zasady TPA cd.  uczestnik rynku energii  posiadający pełną wiedzy o rynku energii,  w pełni korzystający z możliwości pokrywania swojego zapotrzebowania na energię elektryczną z bezpośrednim wykorzystaniem mechanizmów rynkowych.

20 OSD  Sprzedawca  Odbiorca – trójkąt konfliktów czy współpracy II Kongres Nowego PrzemysłuWarszawa, 6,7 czerwca 2005 r. Ewolucja świadomości odbiorców (5) Elementy oceny poszczególnych typów odbiorców 1.wiedza o zasadach i funkcjonowaniu rynku energii elektrycznej, 2.chęć świadomego uczestniczenia w rynku energii elektrycznej, 3.wyposażenie techniczne odbiorcy, 4.intensywność kontaktów z dostawcami energii elektrycznej i usług przesyłowych lub dystrybucyjnych, 5.wyposażenie w systemy teleinformatyczne rynku energii elektrycznej, 6.budowanie kompetencji własnych do uczestniczenia w rynku energii elektrycznej, 7.potrzeba wsparcia doradztwa zewnętrznego, 8.„przerzucanie” rozwiązywania problemów na sprzedawcę lub operatora.

21 OSD  Sprzedawca  Odbiorca – trójkąt konfliktów czy współpracy II Kongres Nowego PrzemysłuWarszawa, 6,7 czerwca 2005 r. Ewolucja świadomości odbiorców (6)

22 OSD  Sprzedawca  Odbiorca – trójkąt konfliktów czy współpracy II Kongres Nowego PrzemysłuWarszawa, 6,7 czerwca 2005 r. Ewolucja świadomości odbiorców (7)

23 OSD  Sprzedawca  Odbiorca – trójkąt konfliktów czy współpracy II Kongres Nowego PrzemysłuWarszawa, 6,7 czerwca 2005 r. Czynniki sukcesu we współpracy Podstawowe znaczenie dla wzajemnej współpracy pomiędzy operatorami, sprzedawcami i odbiorcami energii elektrycznej ma:  wyposażenie uczestników rynku w infrastrukturę teleinformatyczną zapewniającą obsługę procesów rynkowych oraz wymianę informacji pomiędzy uczestnikami rynku i operatorami rynku  zapewnienie sprawnego funkcjonowania Operatorów Systemów  zapewnienie wsparcia dla odbiorców przez operatorów i sprzedawców w rozwiązywania problemów

24 OSD  Sprzedawca  Odbiorca – trójkąt konfliktów czy współpracy II Kongres Nowego PrzemysłuWarszawa, 6,7 czerwca 2005 r. Wsparcie przez systemy IT (1) Operatorzy Systemów Dystrybucyjnych  Kontakty z klientami OSD – odbiorcami usług dystrybucyjnych:  Systemy CRM,  Systemy bilingowe,  Systemy zarządzania umowami dystrybucyjnymi.  Planowanie pracy sieci dystrybucyjnej dla zapewnienia realizacji umów handlowych:  Systemy prognozowania obciążenia sieci dystrybucyjnej,  Systemy zbierania i przetwarzania zgłoszeń umów sprzedaży,  Systemy bieżącego planowania pracy sieci dystrybucyjnej.

25 OSD  Sprzedawca  Odbiorca – trójkąt konfliktów czy współpracy II Kongres Nowego PrzemysłuWarszawa, 6,7 czerwca 2005 r. Wsparcie przez systemy IT (2) Operatorzy Systemów Dystrybucyjnych cd.  Rozliczenie usług dystrybucyjnych i usług bilansowania dostaw i poboru energii elektrycznej przez odbiorców:  Systemy pomiarowe energii elektrycznej,  Systemy rozliczeniowe.  Zarządzanie majątkiem sieciowym wykorzystywanym do realizacji usług sieciowych:  Zintegrowane system zarządzania majątkiem sieciowym, w tym systemy: – Asset Management – GIS – Planowania rozwoju

26 OSD  Sprzedawca  Odbiorca – trójkąt konfliktów czy współpracy II Kongres Nowego PrzemysłuWarszawa, 6,7 czerwca 2005 r. Wsparcie przez systemy IT (3) Sprzedawcy (i przedsiębiorstwa obrotu)  Kontakty z klientami kupującymi energię elektryczną:  Systemy CRM,  Systemy bilingowe,  Systemy zarządzania umowami sprzedaży energii.  Planowanie sprzedaży energii:  Systemy zbierania i przetwarzania zgłoszeń umów sprzedaży,  Systemy planowania portfela sprzedażowego.  Rozliczenie zawartych umów sprzedaży energii:  Systemy rozliczeniowe.  Planowanie zakupu energii elektrycznej:  Systemy tworzenia portfela zakupowego,  Systemy zarządzania ryzykiem transakcji sprzedażowych i zakupowych energii elektrycznej.

27 OSD  Sprzedawca  Odbiorca – trójkąt konfliktów czy współpracy II Kongres Nowego PrzemysłuWarszawa, 6,7 czerwca 2005 r. Wsparcie przez systemy IT (4) Odbiorcy  Aktywne uczestniczenie w rynku energii:  Systemy prognozowania zapotrzebowania na energię elektryczną odbiorcy,  Systemy planowania i optymalizacji zakupu energii od różnych dostawców.  Aktywne zarządzanie własnym zużyciem energii:  Systemy akwizycji, przetwarzania i prezentacji danych pomiarowych,  Systemy planowania i optymalizacji zużycia energii elektrycznej przez odbiorcę.

28 OSD  Sprzedawca  Odbiorca – trójkąt konfliktów czy współpracy II Kongres Nowego PrzemysłuWarszawa, 6,7 czerwca 2005 r. Wsparcie przez systemy IT (5) OSD, Sprzedawcy, Odbiorcy  Wymiana informacji na potrzeby przesyłu i/lub dystrybucji, sprzedaży energii elektrycznej oraz usług bilansowania dostaw i poboru energii elektrycznej przez odbiorców:  Systemy wymiany informacji z Operatorem Systemu Przesyłowego,  Systemy wymiany informacji pomiędzy OSD, sprzedawcami a odbiorcami oraz OHT i OH.

29 OSD  Sprzedawca  Odbiorca – trójkąt konfliktów czy współpracy II Kongres Nowego PrzemysłuWarszawa, 6,7 czerwca 2005 r. Operatorzy (1) Powodzenie szerokiego dostępu odbiorców energii elektrycznej do rynku energii jest uwarunkowane sprawnym funkcjonowaniem Operatorów Systemów Dystrybucyjnych (i innych operatorów), którzy będą realizować funkcje związane z dystrybucją (dostawą) energii elektrycznej do odbiorców. Szczególne ważne dla szerokiego udziału odbiorców w rynku energii jest kreowanie Operatorów Systemów możliwie blisko końcowego odbiorcy

30 OSD  Sprzedawca  Odbiorca – trójkąt konfliktów czy współpracy II Kongres Nowego PrzemysłuWarszawa, 6,7 czerwca 2005 r. Operatorzy (2) Dotarcie Operatorów Systemów do końcowego odbiorcy jest możliwie poprzez:  tworzenie Operatorów Systemów działających na wydzielonych fragmentach sieci – operatorów lokalnych,  tworzenie inicjatyw współdziałania w gminach różnych operatorów (energetycznych, telekomunikacyjnych i innych) poprzez swoich przedstawicieli – deweloperów.

31 OSD  Sprzedawca  Odbiorca – trójkąt konfliktów czy współpracy II Kongres Nowego PrzemysłuWarszawa, 6,7 czerwca 2005 r. Operatorzy (3) Przykładem tworzenia operatorów lokalnych jest powstawanie operatorów na fragmentach sieci dystrybucyjnej, której właścicielami nie były spółki dystrybucyjne:  Sieci pozostałe po przekształceniach własnościowych dużych przedsiębiorstw Przykładem tworzenie inicjatyw współdziałania w gminach różnych operatorów jest budowanie Sieci e-GIE:  Sieć e-Gmina, Infrastruktura, Energetyka

32 OSD  Sprzedawca  Odbiorca – trójkąt konfliktów czy współpracy II Kongres Nowego PrzemysłuWarszawa, 6,7 czerwca 2005 r. Koniec prezentacji Dziękuję za uwagę