Psychologia szkoły. Psychologia dla nauczycieli

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Cele: 1. rozumienie podstaw relacji pomiędzy teorią a praktyką edukacyjną, 2. poznanie nowoczesnego procesu edukacji i jego uwarunkowań, 3. wyposażenie.
Advertisements

„ZDOLNY UCZEŃ I JEGO SOJUSZNICY”
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Zasady odbywania praktyk
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
GIMNAZJUM NR ul. Szarych Szeregów 6
Ulotka informacyjna dla rodziców Sześciolatek w szkole.
Rodzic jako doradca zawodowy
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Warszawa, stycznia 2012r. Trzy główne zasady efektywnego doskonalenia nauczycieli Jacek Strzemieczny Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Rok szkolny 2009 / 2010 PEDAGOG SZKOLNY BOŻENA BOGOJŁO PSYCHOLOG EWA BOGUSZ - DURCZAK.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
ROK SZKOLNY 2013/2014. Nr for my FormaOsoba prowadzącaLiczba godzin Cena 232Jak pracować w klasie IV na lekcjach języka polskiego? Refleksje nauczyciela.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Człowiek – najlepsza inwestycja Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
WSPIERANIE UCZNIÓW W ROZWOJU ZDOLNOŚCI I TALENTÓW
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Dydaktyka ogólna.
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Projekt „Nikogo nie zgubić, każdego rozwinąć” - perspektywa partnera realizującego działania i dyrektora szkoły.
ROK SZKOLNY 2014/2015. Nr for my FormaOsoba prowadzącaLiczba godzin Cena 250Matura Analiza i interpretacja tekstów kultury I. Rostankowska1080 zł.
Dydaktyka ogólna 30 godzin wykładów
teoretyczne podstawy kształcenia 2013/2014
Psychologia szkoły. Psychologia dla nauczycieli
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Psychologia organizacji
Psychologia organizacji
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
Zespół Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych rok szkolny 2013/2014.
Maciej Drzewicki, „Gazeta Wyborcza” w Gdańsku Prezentacje wniosków z warsztatów „Przyszłość w edukacji: jak kształcić młodych ludzi, aby pomorski rynek.
Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli pt.: Akcja KŁADKA
Psychologia organizacji
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
Projekt polsko - słowacki NR SK01-KA _2 "Podróże z liczbami" w ramach programu Erasmus+ edukacja szkolna - partnerstwo strategiczne szkół.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Marii Kownackiej w Łodzi w Łodzi Rok szkolny 2009/ Łódź, ul. Hufcowa 20A, tel
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2016/2017.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Dr Ewa Kasperek-Golimowska Pracownia Edukacji Zdrowotnej, Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Kto i jak może (za)dbać.
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Praca z uczniem zdolnym w Zespole Szkół nr 8 we Włocławku
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Psychologia szkoły. Psychologia dla nauczycieli Tomasz Ochinowski, doc. dr WZ UW, Katedra Psychologii i Socjologii Zarządzania psycholog zainteresowany historią organizacyjną; trener umiejętności społecznych; doradca (Centralny Zarząd Służby Więziennej dawniej także „Szpital Mazowiecki. Sp. z. o.o.” ) ochinto@wz.uw.edu.pl Beata Sapiejewska – Dąbrowska, pedagog społeczny, niezależna badaczka związana z WNP UKSW; koordynatorka praktyk pedagogicznych studentów IH UW bspedagogika@wp.pl

nasi główni nauczyciele psychologii szkoły (ci mniejsi, ale jeszcze nie najmniejsi) 

Nie tylko „całowanie przez szybkę” 35 % zaliczenia przedmiotu : praktyka pedagogiczna, (30 godz.) , dwa semestry i jej auto- analiza z wykorzystaniem wiedzy psychologicznej. Minimum połowę praktyki (15 godzin) trzeba odbyć w I semestrze !!! „przepustka” do praktyki: sprawdzian (zdany u opiekunki praktyk) z publikacji: Dziecko od początku, tom. 3, wyd. „Charaktery” (trzecie dzieciństwo) Dziecko od początku, tom. 4, wyd. „Charaktery” (okres dorastania) Zaliczenie przedmiotu można uzyskać po zaliczeniu minimum połowy praktyki, która dopuszcza do egzaminu

Praktyka pedagogiczna Szkoła Podstawowa nr 257, ul. Podróżnicza 11 oraz wybrane gimnazjum współprowadzenie kół historycznych zabawy „historyczne” w świetlicy współpraca z nauczycielami historii i języka polskiego Białołęcki Uniwersytet Dzieci zabawy „historyczne” podczas przerw Udział w warsztatach przygotowujących ww. aktywności

Dalsze warunki zaliczenia przedmiotu 35 % zaliczenia: czytanie lektur i aktywne ujawnianie tego podczas zajęć (metodą “warsztatu przyszłości” propagowaną w Polsce przez dr. Tadeusza Kowalewskiego z PWSZIiP w Łomży) 30 % zaliczenia: egzamin końcowy (ustny) z treści zajęć i lektur Uwaga: jest możliwość odbycia stażu z zakresu zarządzania projektami edukacyjnymi

Lektury (nie da rady… …ale niedużo) Lektura ciągła (będzie przedmiotem egzaminu końcowego) Krzemionka, D. (red.),(2013). Bliżej siebie. Rozmowy z mistrzami o życiu, uczuciach, marzeniach, relacjach, zdrowiu, finansach i możliwości zmiany siebie. Warszawa: Charaktery. Lektury do opracowania metodą „warsztatów przyszłości” na poszczególne zajęcia (też będą przedmiotem egzaminu końcowego) podane są przy tematach zajęć Uwaga: ze względu na przewidziany udział gości w realizacji niektórych tematów oraz wycieczki kolejność tematów może ulegać zmianie !!!! Proszę o czujność !!!!

Co to będzie ? Wprowadzenie: cel i zasady zajęć Spojrzenie na klasę z perspektywy psychospołecznych mechanizmów grupowych 3. Zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka sprzyjająca rozwojowi…. i co na to szkoła ? 4. Szkoła w świetle psychologii organizacji Hüther, G. i Hauser, G. (2014). Wszystkie dzieci są zdolne, tłum. Lipiński, A. Słupsk: Wyd. Dobra Literatura, rozdz. Na początek Brosche, H. (2014). Przyszłość świetlana szkolnego tumana, tłum. Niedźwiedzka, B., rozdz. Co szkoła stawia sobie za cel, a co naprawdę przekazuje

Co to będzie ? 5. – 6. Psychologiczne i biologiczne podstawy uczenia się Hüther, G. i Hauser, G. (2014). Wszystkie dzieci… dz. cyt., rozdz. 2. To coś więcej niż cud: zdolności, z którymi dziećmi przychodzą na świat Brosche, H. (2014). Przyszłość… dz. cyt., rozdz. Jakie cechy dziecka szkoła piętnuje, chociaż w życiu nie są one takie złe; Co szkoła nagradza, chociaż w życiu nie jest to przydatne Żylińska, M. (2013). Neurodydaktyka: Uczenie i nauczanie przyjazne mózgowi. Toruń: Wyd. Nauk UMK, rozdz. 1. Neurobiologiczne podstawy procesu uczenia się, p. 1-6. 7. Szkoła jako organizacja edukacyjna w świecie Internetu Żylińska, M. (2013). Neurodydaktyka…dz. cyt., rozdz. III Cyfrowi tubylcy i cyfrowi emigranci Rozwój poznawczy i rozwój talentów ucznia. Szanse i zadania szkoły Żylińska, M. (2013). Neurodydaktyka…dz. cyt., rozdz. I. Neurobilogiczne podstawy …, p. 6- 9 Hüther, G. i Hauser, G. (2014). Wszystkie dzieci… dz. cyt., rozdz. 3. Odpowiednia pomoc dla wszystkich zamiast niewłaściwego wspierania uczniów zdolnych Carr, A. (2009). Psychologia pozytywna, tłum. Królicki, Z. A. Poznań: Zysk i S-ka., rozdz. Zdolności, twórczość i mądrość

Co to będzie ? 9. Rozwój emocjonalny i społeczny. Szanse i zadania szkoły Żylińska, M. (2013). Neurodydaktyka…dz. cyt., rozdz. III. Fascynujące neurony lustrzane Carr, A. (2009). Psychologia…dz. cyt., rozdz. 2. Optymalne doświadczenie, rozdz. 4. Inteligencja emocjonalna 10. Szkoła w świetle psychologii organizacji totalnej (wizyta porównawcza w jednostce penitencjarnej) 11. Wymiary szkolnego stresu. Brosche, H. (2014). Przyszłość… dz. cyt., Gdy szkoła stresuje Hüther, G. i Hauser, G. (2014). Wszystkie dzieci… dz. cyt., rozdz. 4. Zmarnowane talenty Żylińska, M. (2013). Neurodydaktyka…dz. cyt., rozdz. IV. Szkoła przyjazna mózgowi, czyli poszukiwanie alternatywy dla edukacji transmisyjnej, p. 1-3. 12. Problemy szkolne (zajęcia z udziałem psychologa szkolnego) Brosche, H. (2014). Przyszłość… dz. cyt., Problemy szkolne i ich przyczyny; Złe strony bycia dobrym uczniem i dobre strony bycia złym uczniem: Jak rodzice mogą radzić sobie z trudnościami dziecka w szkole

Co to będzie ? 13.- 15. Neurodydaktyka i psychologia pozytywna w optymalizowaniu funkcjonowania szkoły Żylińska, M. (2013). Neurodydaktyka…dz. cyt., rozdz. IV. Szkoła przyjazna mózgowi, czyli poszukiwanie alternatywy dla edukacji transmisyjnej, p. 3-8 Hüther, G. i Hauser, G. (2014). Wszystkie dzieci… dz. cyt., rozdz. 5. Spełnione życie: czego naprawdę potrzeba dzieciom Seligman, M. E. P. (2011). Pełnia życia. Nowe spojrzenie na kwestię szczęścia i dobrego życia, tłum. Szymczyk, P. Poznań: Media Rodzina, rozdz. 1. Dobrostan: co to takiego ?; rozdz. 5. Pozytywna edukacja: jak uczyc młodych ludzi dobrostanu ? Reznitskaya, A. i Sternberg, R. J. (2007). Jak nauczyć podopiecznych mądrego myślenia: program „Edukacja dla mądrości”. W: Linely, P. A. i Joseph, S. (red.). Psychologia pozytywna w praktyce, tłum. Jaworska-Surma, A.. Warszawa: PWN, s. 132- 152.