Komunikacja w bibliotece uczelnianej na tle rozwoju technologii informatycznych. Z doświadczeń BG UMCS Ogólnopolska Konferencja Naukowa Nowoczesna Biblioteka.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Podstawowe pojęcia e-learningu
Advertisements

Wybrane platformy e-learningowe
JAK KORZYSTAĆ z BIBLIOTEKI INSTYTUTU KULTURY FIZYZYCZNEJ
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
Zastosowanie e-learningu w szkole wyższej IX Konferencja Czy społeczeństwo informacyjne pobudzi inicjatywy lokalne? Warszawa Wojciech Zieliński.
Internet w pracy bibliotekarza
Jakie strategie podczas czytania polskiego hipertekstu stosują uczący się języka polskiego jako obcego?
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Górze
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Czyli co możemy znaleźć w Pomorskiej Bibliotece Cyfrowej REGIONALNY PORTAL WIEDZY Biblioteka Główna Politechniki Gdańskiej Bożena Hakuć, Michał Kontek,
ETwinning- w naszej szkole opr. A. Rolicz. Istota eTwinning eTwinning to łączenie i współpraca bliźniaczych szkół w Europie za pośrednictwem mediów elektronicznych.
Biblioteka Pedagogiczna w Kazimierzy Wielkiej
Katarzyna Ślaska Biblioteka Narodowa
1 Akademia Orange dla bibliotek. 2 Akademia Orange dla bibliotek wprowadzenie Na mocy porozumienia w sprawie utworzenia programu internetyzacji polskich.
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Człowiek – najlepsza inwestycja Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Marketing elektroniczny w turystyce
ODDZIAŁ INFORMACJI NAUKOWEJ
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Szkoła Podstawowa nr 28 z oddziałami integracyjnymi w Lublinie Rok szkolny 2012/2013 Nasza szkoła rozpoczęła udział w programie Szkoła z klasą 2.0. Jednym.
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
Co to jest TIK?.
Wnioski z konferencji Polskie Biblioteki Akademickie w Unii Europejskiej zorganizowanej przez Bibliotekę Główną Politechniki Łódzkiej w dniach
ePolska Zakopane 2001 Społeczeństwo informacyjne: -Szybka, powszechna i relatywnie tania telekomunikacja. -Komunikacja z wykorzystaniem sieci teleinformatycznych.
Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Józefa Nojego w Czarnkowie.
Publiczne Gimnazjum im. św. Jadwigi Królowej w Annopolu
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA BIBLIOTEKARZY
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Józefa Nojego w Czarnkowie Biblioteka szkolna.
Polskie biblioteki akademickie w Europie opartej na wiedzy Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademii Rolniczej w Lublinie ŁÓDŹ czerwca 2004.
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
Szkolne centrum informacji składa się z trzech pomieszczeń: czytelni, w której uczniowie mają dostęp do księgozbioru i do 8 komputerów podłączonych do.
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Biblioteka szkolna.
Organizacja wspomagania szkół
Warszawa, 14 listopada 2012 r. Warszawa, 14 listopada 2012 r. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
Czytelnik w piżamie, czyli nowa czasoprzestrzeń biblioteki
Mariola Augustyniak Biblioteka Uniwersytetu Łódzkiego
Przygotowanie uczniów do egzaminów zewnętrznych Przygotowanie do lekcji Zadawanie prac domowych wymagających użycia Internetu Prowadzenie lekcji.
Renata Malesa Instytut Informacji Naukowej I Bibliotekoznawstwa UMCS
Internetowa biblioteka profesjonalnych e-booków. W czasach gdy… …podnoszenie kwalifikacji decyduje o sukcesie zawodowym pracownika i efektywności przedsiębiorstwa.
Internetowa biblioteka profesjonalnych e-booków. W czasach gdy… …podnoszenie kwalifikacji decyduje o sukcesie zawodowym pracownika i efektywności przedsiębiorstwa.
PAŃSTWOWA WYŻSZA SZKOŁA ZAWODOWA w PILE BIBLIOTEKA GŁÓWNA.
PRZYSPOSOBIENIE BIBLIOTECZNE ON-LINE Z doświadczeń e-learningu na Uniwersytecie Warszawskim Maria Wilkin, Marcin Skład Centrum Otwartej i Multimedialnej.
Kierunki rozwoju usług informacyjnych w Bibliotece Głównej Politechniki Warszawskiej we współpracy z innymi bibliotekami.
H YBRYDOWY MODEL FUNKCJONOWANIA BIBLIOTEKI WYŻSZEJ UCZELNI EKONOMICZNEJ (N A PRZYKŁADZIE B IBLIOTEKI G ŁÓWNEJ UEK) Danuta Domalewska, Aureliusz Potempa.
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
Andrzej Wodecki Polski Uniwersytet Wirtualny Ogólnopolska Konferencja
Nowoczesna Biblioteka Akademicka The Association of College and Research Libraries “GUIDELINES FOR DISTANCE LEARNING LIBRARY SERVICE” [“Wytyczne.
Internet jako środowisko informacyjne wykład
Biblioteki XXI wieku. Czy przetrwamy? Łódź, czerwca 2006 Komisja wnioskowa w składzie: Halina Ganińska – Przewodnicząca Elżbieta Rożniakowska Lidia.
Dzień adaptacyjny dla studentów I roku studiów stacjonarnych II stopnia
Katedra Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego Łódź 2015 Informacja – droga do przyszłości.
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Monika Zawadzka Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Partner Konferencji.
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Dr inż. Jan Gąsienica-Samek – CRZL, kierownik projektu 1.12 Dr inż. Jan Gąsienica-Samek Kierownik projektu 1.12 Centrum.
Biblioteka akademicka – od importerów do eksporterów wiedzy Sergiy Nazarovets.
„ Platforma edukacji zdalnej ”. Czym jest edukacja zdalna? "Nauczanie na odległość jest to metoda prowadzenia procesu dydaktycznego w warunkach, gdy nauczyciele.
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" PIOTR TKACZ Studium e-Learningu Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach.
SPRAWOZDANIE ZA ROK 2014 Biblioteka Politechniki Krakowskiej SPRAWOZDANIE ZA ROK 2014 (stan na 31 grudnia 2014 r.)
E-Learning. Co to jest e-learning? E-learning jest to metoda nauczania na odległość z wykorzystaniem technologii komputerowych i Internetu. Pozwala na.
Internetowa biblioteka profesjonalnych e-booków. W czasach gdy… …podnoszenie kwalifikacji decyduje o sukcesie zawodowym pracownika i efektywności przedsiębiorstwa.
Technologie informacyjno-komunikacyjne – wszelkie działania związane z  produkcją i wykorzystaniem urządzeń telekomunikacyjnych i informatycznych oraz.
Szkolenie egzaminatorów ECDL © Polskie Towarzystwo Informatyczne Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych Certyfikacje ECDL w Polsce Wojciech Kulik.
Katalog Centralny Bibliotek Specjalistycznych Politechniki Śląskiej
Internetowa biblioteka profesjonalnych e-booków
Jak poprawić jakość kształcenia w obszarze Business Informatics
Zapis prezentacji:

Komunikacja w bibliotece uczelnianej na tle rozwoju technologii informatycznych. Z doświadczeń BG UMCS Ogólnopolska Konferencja Naukowa Nowoczesna Biblioteka Akademicka, Olsztyn 20 –21 maja 2004 Stanisława Wojnarowicz Biblioteka Główna UMCS

Kurs w zdalnym dostępie – motywacja do takiego rozwiązania  Konieczność równoczesnego przeszkolenia coraz liczniejszych roczników studentów rozpoczynających studia  Szkolenie studentów zaocznych  Szkolenia studentów, którzy przychodzą po zaliczenie w różnych terminach  Dążenie do możliwie najszerszego udostępnienia kursu  Ułatwienie odbioru treści nauczania za pomocą łączenia tekstu i obrazu, hipertekstu.

Zawartość kursu „Pierwsze kroki w bibliotece...”  Wiadomości o zasobach systemu informacyjnego UMCS  Wiadomości o aparacie informacyjnym  Informacje o usługach bibliotecznych  Informacje wizualne  Test umiejętności :  w Internecie (przykładowy)  wersja papierowa (obowiązkowe zaliczanie)

Wykorzystanie kursu, dostępność Szkolenie indywidualne  Rok akad. 2002/03 – skorzystało 5% przeszkolonych studentów I roku  Rok akad. 2003/04 – skorzystało ponad 10% studentów  Dostęp w Informatorium  Dostęp na CD-ROM

Wykorzystanie kursu, efekty Szkolenie grupowe  Wspomaganie materiałem z Internetu (charakterystyka zasobów, tradycyjny aparat informacyjny, przykłady wyszukiwania w OPAC-u w razie niedostępności serwera  Lepsze przygotowanie do wyszukiwań tematycznych

Z wyników badania potrzeb użytkowników informacji  Słabe przygotowanie użytkowników do korzystania z katalogów komputerowych (wykorzystywanie tylko podstawowych operacji)  Zbyt małe wykorzystanie szerokiej oferty usług bibliotecznych  Potrzeba szkoleń, indywidualnych konsultacji  Potrzeba działań promocyjnych

Propozycje działań biblioteki  Rozwijanie badania potrzeb informacyjnych  Zdalne informowanie i szkolenie  Rozwijanie reklamy usług i zasobów  Pomoc w ujawnianiu potrzeb nieuświadomionych.  Rozwijanie komunikacji bezpośredniej

Skuteczność promocji bezpośredniej - zmiany ilościowe wybranych usług OIN BG UMCS oraz odwiedzin w latach

Wnioski Wykorzystanie nowych technologii pozwoliło na: - rozszerzenie populacji użytkowników - rozwój narzędzi promocji i szkoleń - rozwijanie możliwości badania potrzeb użytkowników - podniesienie jakości usług bibliotecznych Zarówno bezpośrednia komunikacja osobista jak i zwielokrotniona pośrednia komunikacja medialna wymagają wzajemnej rekomendacji, dopełniania się, współistnienia.