Program Leonardo da Vinci Nr projektu: 2013-1-PL1-LEO03-37273 Projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
w programie „Uczenie się przez całe życie”
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
KOWEZiU ul. Spartańska 1B Warszawa
Wizyty Studyjne Anna Kowalczyk Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne 2009/2010 Spotkanie informacyjne Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
Guide Me! Miary jakości w grupowym doradztwie dla osób poszukujących pracy Małgorzata Klimka Projekt zrealizowany przy wsparciu finansowym.
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli
„Nowy system doskonalenia nauczycieli w powiecie pułtuskim”
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
MIĘDZYNARODOWY PROCES DYDAKTYCZNY CZYNNIKIEM WZROSTU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
Modernizacja Kształcenia Zawodowego Projekty systemowe KOWEZiU Od 2008 roku w KOWEZiU realizowane są projekty systemowe…
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
ZZDZ jest pozarządową organizacją oświatową skupiającą aż 24 Zakłady Doskonalenia Zawodowego.
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Nowy program UE wspierający edukację, szkolenia, młodzież i sport na lata
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Czyli CO I JAK BY MIEĆ ZAWÓD.  W ramach programu Leonardo da Vinci PL1-LEO Tytuł projektu: „Interdyscyplinarny wymiar kształcenia zawodowego.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Zaproszenie do Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli Dyrektor kluczem do sukcesu szkoły Kielce, wrzesień 2014.
Witold Woźniak Gronowo, 28 października 2014 Doświadczenia we wdrażaniu nowej podstawy programowej kształcenia zawodowego.
Projekt nr PL1-ESF Innowacyjne formy zapewniania jakości w nadzorze pedagogicznym i pracy szkoły w programie Zagraniczna mobilność szkolnej.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Doskonalenie pracy nauczyciela ODiDZ, w tym mobilności zagraniczne
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Propozycje zmian 23 czerwca Proponujemy :  Określić oczekiwane przez MEN cechy i umiejętności nauczyciela – absolwenta wyższej uczelni i postulować.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Program Operacyjny Wiedza – Edukacja – Rozwój Programy mobilnościowe Aleksandra Szyszka.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Monika Wojciechowska, Anna Krajewska, Witold Woźniak „W kierunku e-learningu 2.0. Wykorzystanie.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Spotkanie SORE z Radą Pedagogiczną 1. Założenia programu 2.
tel/fax: (34) ul.Jasnogórska 15/ Częstochowa Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
SZKOŁA PODSTAWOWA W CHARŁUPI MAŁEJ BENEFICJENT PROGRAMU ERASMUS+
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Doradztwo zawodowe w szkołach
Doradztwo zawodowe, co dalej w świetle reformy systemu oświaty?
PROJEKTY UNIJNE W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRZE
Szkoła Nauczycielem stoi
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Zapis prezentacji:

Program Leonardo da Vinci Nr projektu: PL1-LEO Projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu „Uczenie się przez całe życie”

Centro de Formação de Associação de Escola Calvet de Magalhães 26 Marca 2014 Escola Secundária Marquês de Pombal Margarida Saraiva

Kształcenie nauczycieli ma na celu wyposażenie przyszłych nauczycieli w narzędzia ( wiedzę, umiejętności, postawy), które pozwolą im na efektywne wykonywanie swoich zadań. Wyróżniamy tutaj dwa etapy: Przygotowanie nauczycieli do zawodu ( kurs kwalifikacyjny) Doskonalenie zawodowe nauczycieli Czasami występuje także etap wprowadzający, w trakcie którego organizowane są szkolenia i pomoc dla nauczycieli rozpoczynających pracę w zawodzie nauczyciela, lub rozpoczynających pracę w nowej szkole.

Rozporządzenie 249/92 Określa zasady doskonalenia zawodowego nauczycieli Cele:  Doskonalenie nauczania i uczenia się  Doskonalenie umiejętności metodycznych i pedagogicznych  Motywowanie do podejmowania innowacji edukacyjnych  Wspomaganie w zmianie ścieżki zawodowej Escola Secundária Marquês de Pombal Margarida Saraiva

Określa, że doskonalenie zawodowe nauczycieli to prawo i obowiązek każdego nauczyciela i konieczny warunek awansu zawodowego. Określa, że doskonalenie zawodowe nauczycieli odgrywa ważną rolę w rozwoju jakości pracy szkół i promowaniu lepszego uczenia się. Escola Secundária Marquês de Pombal Margarida Saraiva

Powołano dwa rodzaje instytucji: Naukową i Pedagogiczną Radę ds. Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli (CCPFC) Centra Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli dla Zespołów Szkół (CFAE) Escola Secundária Marquês de Pombal Margarida Saraiva

W skład wchodzi 9 członków, jeden z nich jest przewodniczącym. Członkowie wybierani są przez Ministerstwo Edukacji i są to osoby zasłużone dla edukacji ( mogą być na emeryturze) Dzieli się na dwie sekcje: – Sekcja ds. doskonalenia zawodowego nauczycieli – Sekcja ds. specjalistycznego doskonalenia

Sekcja ds. doskonalenia zawodowego nauczycieli a) Certyfikacja : kursów doskonalenia zawodowego, szkoleń w ramach programów europejskich, b) Certyfikacja przyszłych nauczycieli-trenerów oraz ekspertów w dziedzinie kształcenia nauczycieli c) Uznawanie kwalifikacji uzyskanych poza krajem. d) Wyjaśnianie problematycznych sytuacji dotyczących ważności, certyfikowania i ewaluacji szkoleń. Escola Secundária Marquês de Pombal Margarida Saraiva

Sekcja ds. specjalistycznego doskonalenia a) Opracowywanie regulaminu certyfikowania szkoleń dla instruktorów, trenerów b) Certyfikowanie specjalistycznych szkoleń c) Certyfikowanie kwalifikacji, które osoba nabyła w kraju lub poza Portugalią. d) Akceptowanie i rekomendowanie specjalistycznych szkoleń związanych z zarządzaniem szkołą. Escola Secundária Marquês de Pombal Margarida Saraiva

Zasięgiem swoim obejmują zespoły szkół działających na podległym im obszarze geograficznym. Opracowują roczne plany pracy na podstawie wyników badań potrzeb nauczycieli i szkół. Escola Secundária Marquês de Pombal Margarida Saraiva

Przygotować roczny plan pracy na podstawie informacji zebranych ze szkół, który akceptowany jest przez Komisję Pedagogiczną (Dyrektor Centrum i dyrektorzy podległych zespołów szkół) Przekazanie kursów do walidacji przez Radę ds. Doskonalenia zawodowego Nauczycieli. Znajdowanie partnerów w celu efektywniejszego organizowania szkoleń. Wydawanie zaświadczeń dla uczestników kursów Escola Secundária Marquês de Pombal Margarida Saraiva

Punktualnie przychodzić na zajęcia i aktywnie w nich uczestniczyć. Dzielić się z innymi nauczycielami zdobytą wiedzą Wybrać szkolenia najbardziej odpowiednie dla własnego rozwoju zawodowego Uczestniczyć w darmowych szkoleniach, które są wymagane do awansu zawodowego. Otrzymać zaświadczenie uczestnictwa w szkoleniu

Obszar działania: 5 szkół i 5 zespołów szkół

1993 Pierwsze CFAE zaczęły funkcjonować Środki z budżetu państwa Środki Unijne Samo- finansowanie Przez nauczycieli Escola Secundária Marquês de Pombal Margarida Saraiva

Rozporządzenie 22 / 2014 ( ) - innowacje Kontekstualizuje roczne plany doskonalenia zawodowego Darmowe szkolenia dla nauczycieli ( jeśli konieczne są do awansu zawodowego) Tworzy listę trenerów Centra mogą obsługiwać prywatne szkoły Przynajmniej 50% doskonalenia musi dotyczyć zagadnień naukowych i pedagogicznych Krótkie formy szkoleń (3/6 h) z zaświadczeniami wydawanymi przez Centra Zachęca do nauczania na odległość. Escola Secundária Marquês de Pombal Margarida Saraiva

 Kursy  Warsztaty  Seminaria  Krótkie szkolenia Escola Secundária Marquês de Pombal Margarida Saraiva

 Kursy doskonalenia zawodowego oceniane są przez uczestników, nauczyciela prowadzącego oraz organizację oferującą szkolenie.  Instytucja organizująca szkolenie jest odpowiedzialna za stworzenie odpowiednich narzędzi do ewaluacji kursu, zabezpieczenia danych i weryfikacji końcowych wyników.

Centra Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli (CFAE) College/ Instytucje szkolnictwa wyższego (HEI) Zawodowe i Naukowe Stowarzyszenia Non-profit Centralne szkolenia zarządzane przez Ministerstwo Edukacji Publiczne lub prywatne organizacje non-profit posiadające odpowiednie uprawnienia. Escola Secundária Marquês de Pombal Margarida Saraiva

Wnioski  Wydaje się, że doskonalenie zawodowe nauczyciele nie przyczynia się do wzrostu jakości nauczania i uczenia się.  Doskonalenie zawodowe nie jest zgodne ani z aspiracjami nauczycieli ani potrzebami szkół. Escola Secundária Marquês de Pombal Margarida Saraiva

Przygotowanie rocznego planu doskonalenia zawodowego nauczycieli we współpracy ze szkołami objętymi doradztwem w oparciu o ich planowane projekty edukacyjne i monitorowanie przebiegu i rezultatów tych projektów. Walidacja i certyfikowanie krótkich szkoleń Stworzenie listy nauczycieli, którzy otrzymali stypendium, aby zdobyć tytuł magistra lub doktora Koordynowanie zewnętrznej ewaluacji pracy nauczycieli.

 Zarządzanie ( liderzy)  Biblioteki  TIK Escola Secundária Marquês de Pombal Margarida Saraiva

Każdy rozwój zawodowy łączy się z pracą projektową mającą na celu zmiany. Nie ma projektu bez opcji do wyboru. Głównym celem powinno być docenianie osób/grup, które walczą o wprowadzanie innowacji do szkół i systemu edukacji. (António Nóvoa, 2009) Escola Secundária Marquês de Pombal Margarida Saraiva

Dziękuję za uwagę Escola Secundária Marquês de Pombal Margarida Saraiva