Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli Akcja KŁADKA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Program wychowawczy szkoły
Co wpływa na jakość życia w późnym okresie dorosłości ?
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Jak projekt eTwinning pomaga nauczycielowi w jego awansie zawodowym
ZESPÓŁ SZKÓŁ IM. HENRYKA SIENKIEWICZA W GRABOWCU
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Strategie pracy psychologicznej z osobą doznającą przemocy domowej
Kontrowersje wokół szkolnej edukacji sześciolatków w Polsce
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Podstawa programowa a wybór podręcznika
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 4 w Gnieźnie
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny Aleksandra Klimza
Wczesne dzieciństwo jako fundament rozwoju w dalszych latach życia
Przedszkole Samorządowe w Dobrzyniewie Dużym
REALIZOWANEGO OD 2013 DO 2015 ROKU Szkoła Promująca Zdrowie dąży do osiągnięcia celów i realizuje zadania określone w podstawach programowych kształcenia.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Szkoła Promująca Zdrowie
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli Akcja KŁADKA
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Małe dziecko w systemie edukacji
Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli pt.: Akcja KŁADKA
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez: - Centrum Edukacji Obywatelskiej - i „Gazetę Wyborczą”. Od początku.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Innowacja pedagogiczna „Moja przygoda z fletem” -podsumowanie
Warszawa, 26 sierpnia 2015 r.. Cel badania jakościowego SALA – katalog rozwiązań przestrzennych sali lekcyjnej w nauczaniu wczesnoszkolnym jest efektem.
Szkoła Promująca Zdrowie jest to siedlisko, w którym członkowie społeczności szkolnej - pracownicy i uczniowie: - podejmują starania, aby poprawić swoje.
KONFERENCJA „Nowoczesna szkoła – podnoszenie i eksponowanie jakości pracy” 24 września 2015 r Organizator: Zarząd Okręgu Łódzkiego ZNP KONFERENCJA „Nowoczesna.
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Prof. dr hab. Anna I. Brzezińska Instytut Psychologii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
XLIV Liceum Ogólnokształcące w Łodzi ul. Wacława 22/24 93 – 118 Łódź tel. do sekretariatu
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
SZKOŁA PODSTAWOWA NR UL. BAŁTYCKA 59
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Zapis prezentacji:

Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli Akcja KŁADKA Poznań, 11 grudnia 2014 roku Progi szkolne: wyzwanie dla nauczycieli, rodziców i uczniów - kto zbuduje kładkę? Prof. dr hab. Anna I. Brzezińska Instytut Psychologii UAM www.psychologia.amu.edu.pl

II etap edukacji czyli nauka w kl II etap edukacji czyli nauka w kl. 4 - 5 - 6 szkoły podstawowej zbiega się z końcem dzieciństwa i początkiem dorastania Jest to czas na „ostatni dzwonek” czyli na uzupełnienie kompetencji dzieci (wiedza, umiejętności, postawy) nieopanowanych lub nie w pełni opanowanych w poprzednich etapach życia / etapach edukacji w domu i w instytucjach oświatowych Punkt wyjścia    

Praca w klasach IV  V  VI to trzy splecione ze sobą 3 nitki: perspektywa przeszłości: wykorzystanie już posiadanych przez uczniów kompetencji i ich uzupełnienie bądź skorygowanie perspektywa teraźniejszości: budowanie nowych kompetencji zgodnie z podstawą programową danego przedmiotu perspektywa przyszłości: budowanie kompetencji umożliwiających pomyślne przejście przez kolejny próg szkolny

Współczesne zagrożenia Zmiana stylu życia i aktywności dzieci i młodzieży Z. Kaługa, Epidemiologia nadwagi i otyłości wśród dzieci i młodzieży w Polsce. Centrum Zdrowia Dziecka Choć naturalną potrzebą rozwojową jest „głód ruchu”  aktualnie  wczesne wygaszanie aktywności fizycznej Choć naturalną potrzebą dzieci i także dorosłych jest zabawa  aktualnie  ludzie przestają umieć się bawić w tradycyjny sposób Choć naturalną potrzebą jest kontakt z innymi ludźmi  aktualnie  zmniejsza się liczba kontaktów i działań wspólnych Choć naturalną potrzebą rozwojową jest wymyślanie, tworzenie w działaniu  aktualnie  bierność dzieci, ich zależność od dorosłych i od przedmiotów/gadżetów

Dzieciństwo i dorastanie w świecie SPRZECZNOŚCI Współczesne zagrożenia Dzieciństwo i dorastanie w świecie SPRZECZNOŚCI Nadmiar opieki i kontroli dorosłych przy jednoczesnej samotności  braku głębokich, „prawdziwych” relacji z rówieśnikami Oczekiwanie „bycia dorosłym” od dzieci przy jednocześnie małym przyzwoleniu na ich autonomię / samostanowienie Morze możliwości przy jednocześnie braku drogowskazów

Cykl rozwojowo-edukacyjny powtarza się w każdym etapie edukacji a edukacja wg koncepcji RAZEM może pomagać w zaspokajaniu potrzeb nauczyciela i ucznia czyli tworzyć warunki do efektywnej edukacji … Etap edukacyjny Uczeń gimnazjum Etap edukacyjny Próg 2 Etap edukacyjny Uczeń klasy IV Próg 1 Próg 0

Jak dzisiaj kształcić dzieci / nastolatki? metody aktywizowania i kształtowania MYŚLENIA TWÓRCZEGO realia: dziś i w przyszłości trzeba rozwiązywać coraz bardziej niestandardowe problemy w różnych perspektywach czasu (teraźniejszość, perspektywa krótko-, średnio- i długofalowa) metody promowania i kształtowania UMIEJĘTNOŚCI WSPÓŁPRACY realia: dziś i w przyszłości trzeba rozwiązywać coraz bardziej złożone problemy typu „cross”, co wymaga „użycia” różnej wiedzy i umiejętności z jednej strony, a z drugiej poczucia kompetencji, zaufania do siebie i innych metody usprawniania i rozwijania KOMUNIKACJI realia: dziś i w przyszłości trzeba rozwiązywać problemy w coraz krótszym czasie, co wymaga szybkiego i sprawnego zdobywania informacji, porozumiewania się i konsultowania z innymi osobami np. z ekspertami

Co jest potrzebne, by DOBRZE się uczyć? wymiana przedmiotów wspólne zabawy i gry współdziałanie chęć pomagania zwracanie się o pomoc budowanie zespołu liderowanie poszukiwanie różnych źródeł informacji zestawianie, porównywanie wymyślanie, proponowanie, projektowanie zadawanie pytań chęć eksplorowania dążenie do eks-perymentowania wytrwałość dociekliwość wnikliwość poczucie bezpieczeństwa dobry kontakt emocjonalny wiara we własne siły odwaga w nowych sytuacjach przekonanie, że na innych ludzi można liczyć przekonanie, że zawsze się znajdzie jakieś rozwiązanie przekonanie, że świat jest ciekawy i wart poznania (4) Kooperacja przekonanie, że świat jest bezpieczny i dobry (3) Twórcze myślenie (2) Ciekawość (1) Zaufanie do siebie i innych ludzi Nauczyciel jako osoba znacząca jasne reguły czytelna komunikacja dobry kontakt emocjonalny Zróżnicowane otoczenie bogactwo i optymalne zróżnicowanie uważność na potrzeby dzieci / nastolatków Wyzwania / oferty / zadania czytelne wymagania pomoc adekwatna do trudności zadania Ludzie w różnym wieku zróżnicowanie kontaktów społecznych w szkole i poza szkołą + + +