DIAGNOZA I TERAPIA PSYCHOPEDAGOGICZNA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TEMAT: ZASADY DIAGNOZOWANIA UCZNIÓW ZDOLNYCH
Advertisements

Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Warsztaty psychologiczne
Metoda Development Center w praktyce
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Wychowawca klasy- role i zadania
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
KONFERENCJE POWIATOWE
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Podstawy Pomocy Psychologicznej
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Instytucje wspierające proces wychowawczy nauczyciela wychowawcy ośrodka wychowawczego Anna Ozga.
Działania realizowane w ramach projektu „Matura z matematyki”
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
PRAWA CZŁOWIEKA.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
NAJWAŻNIEJSZE TYPOLOGIE POSTAW RODZICIELSKICH
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Diagnoza przedszkolna
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
DIAGNOZA W SZKOLE.
DIAGNOZA PEDAGOGICZNA
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
Indywidualny plan resocjalizacji
dr hab., prof. UW Barbara Tryjarska
Realizacja zajęć z bloku „edukacja zdrowotna” w ramach wychowania fizycznego w gimnazjach województwa kujawsko-pomorskiego — analiza ankiet Autor.
Praca z dzieckiem agresywnym
z Oddziałami Integracyjnymi
Zarządzanie zespołami ludzkimi
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
Rozwiązywanie konfliktów
Tematyka prac magisterskich
w praktyce pedagogicznej
DEBATA Współpraca w naszej szkole. GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CHOCENIU.
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
Motywowanie do nauki – rola rodzica
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
Diagnoza w praktyce szkolnej
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Ogólnopolski Tydzień Kariery 2015 r. „Poznaję siebie – poznaję zawody”- prowadzenie grupowych zajęć warsztatowych z uczniami klas drugich gimnazjum „Oferta.
W ankiecie dotyczącej realizacji Szkolnego Programu Wychowawczego wzięło udział 59 rodziców uczniów Punktu Przedszkolnego, Oddziału Przedszkolnego oraz.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Dr Marta Pawelec. Praca dydaktyczna Pomoc psychologiczna – sytuacje symulacyjne; kontakt pomocowy, rozmowa, terapia, mediacje.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
American Academy Junior School Obecnie budowany jest nowy budynek na terenie tego samego kampusu. Zostanie ukończony w maju A Obecny budynek od 26.
DIAGNOZA I TERAPIA PSYCHOPEDAGOGICZNA
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Doskonalenie nauczycieli granty
Obserwacja wybranych uczniów
PEDAGOG mgr Magdalena Litwińczuk
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
ul. 17 Stycznia 7 Ciechanów tel.:
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

DIAGNOZA I TERAPIA PSYCHOPEDAGOGICZNA

Etymologia słowo diagnoza pochodzi z greckiego „ diágnosis ” oznacza rozróżnianie, osądzanie „ diagnostiké ” to sztuka odróżniania za pomocą pośredniego (umysłowego) poznawania.

Etapy diagnozy 1) Zebranie informacji: -środowisko rodzinne (warunki bytowe i zdrowotne, postawy rodziców, kontakt z dalszą rodziną i znajomymi), -środowisko szkolne (relacje w klasie, postawa wobec dziecka nauczyciela i nauczyciela wobec dziecka) -dziecko (stan zdrowia, aspekt psychologiczny, aspekt pedagogiczny)

ASPEKT PSYCHOLOGICZNY Źródła informacji do diagnozy (każde z tych źródeł powinno zostać uzupełnione literaturą) ASPEKT MEDYCZNY Zaświadczenie od lekarza rodzinnego Informacje od pielęgniarki szkolnej Dokumenty posiadane przez rodzica ASPEKT PSYCHOLOGICZNY Informacje od psychologa Wyniki testów diagnostycznych Analiza wytworów dziecka ASPEKT PEDAGOGICZNY Obserwacja dziecka w klasie (techniki socjometryczne) Rozmowa z rodzicami/opiekunami dziecka (informacje z OPS i innych instytucji o sytuacji rodziny)

Etapy diagnozy cz. 2. 2) Porządkowanie zebranych informacji np. w postaci drzewa problemów

Etapy diagnozy cz. 2

Schemat pełnej diagnozy (rozwiniętej)

Podstawowe błędy diagnostyczne 1)BŁĘDY ZWIĄZANE Z DIAGNOZUJĄCYM: - Błąd postawy (postępowanie według określonego schematu, nadmierne poczucie odpowiedzialności, tendencja do dominacji, nastawienie lękowe, postawa zimnego naukowca, terapeuty, moralisty) - Błąd maski (zasłanianie się swoją rolą zawodową) - Błąd sędziego (ocenianie, etykietowanie badanego) 2) BŁĘDY ZWIĄZANE Z PROCESEM BADAWCZYM: - Błąd skupiania się na negatywnych aspektach jednostki, bez uwzględniania mocnych stron - Błąd skupiania się na skutkach bez wyjaśniania przyczyn (diagnozowanie cząstkowe) - Błąd redukcji źródeł wiedzy (opieranie się tylko na obiektywnych wynikach narzędzi, bez uwzględniania np. komunikacji niewerbalnej = „wiedza gorąca”; niewłaściwy dobór metod diagnostycznych) 3) TRUDNOŚCI ZWIĄZANE Z OSOBĄ BADANEGO (opór)

Podstawowe dyspozycje diagnosty Wiedza merytoryczna Umiejętność logicznego myślenia i zestawiania różnorodnych informacji Podstawowa umiejętność obserwowania i prowadzenia rozmowy (zbieranie informacji) Zasób dostępnych technik diagnozowania i umiejętność adekwatnego ich doboru

Zasady diagnozy środowiska rodzinnego Zasada wartościującego charakteru diagnozowania rodziny Zasada diagnozy pozytywnej rodziny Zasada uwzględniania kontekstu społecznego rodziny Zasada relatywności wpływu warunków środowiska rodzinnego Zasada traktowania rodziny jako systemu Zasada uwzględniania dynamizmu rodziny Zasada autodiagnozy rodziny i jej członków

Testy dla pedagoga do diagnozy środowiska rodzinnego Kwestionariusz dla Rodziców M. Ziemsiej Kwestionariusz stosunków miedzy rodzicami a dziećmi M. Siegielmana i A. Roe Test Komunikacji zadaniowej Rodzic- Dziecko A. Frydrychowicz Skala Postaw Rodzicielskich M. Plopy Test Rysunku Rodziny

Testy do diagnozy środowiska szkolnego Karta mierzenia postępu uspołecznienia się dziecka Arkusz Zachowania się Ucznia B. Markowskiej Kwestionariusz zachowania się dziecka w Przedszkolu i Szkole Test rysunku Nauczyciela Techniki socjometryczne (Moreno, Zgadnij kto?, Plebiscyt życzliwości i niechęci) Diagnoza dojrzałości szkolnej Test wolnych skojarzeń i zdań niedokończonych

Testy dla nauczyciela do diagnozy błędów wychowawczych Kwestionariusz autopercepcji wychowawcy Kwestionariusz percepcji ucznia Techniki projekcyjne