Nasze przedszkole jest znane z dokonań w zakresie promocji zdrowia. *od 1999 roku realizujemy projekt Szkoły Promującej Zdrowie * latach 2003 i 2006 w.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Łukasz Domagała – Sieć Wspierania Organizacji Pozarządowych SPLOT
na rzecz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Ożywienie mechanizmów partnerstwa lokalnego poprzez realizację zadań Centrum Aktywności Lokalnej w Gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek Pomocy.
Program wychowawczy szkoły
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole
Informacja dla rodziców Sześciolatek w szkole Informacja dla rodziców Sześciolatek w szkole.
Szkoła Promująca Zdrowie
Koncepcja Szkoły Promującej Zdrowie
HISTORIA PROMOCJI ZDROWIA W NASZEJ SZKOLE
Szkoła Podstawowa Nr 22 im. Marii Dąbrowskiej w Olsztynie.
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
Szkoła Promująca Zdrowie
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Promocja zdrowia w szkole (propozycja zajęć pozalekcyjnych)
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Szkoła Promująca Zdrowie
Szkoła Promująca Zdrowie
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Idea Szkół Promujących Zdrowie. Szkoła Promująca Zdrowie: tworząca warunki (fizyczne i społeczne) sprzyjające ochronie i pomnażaniu zdrowia, umożliwiająca.
Krajowy Certyfikat Szkoła Promująca Zdrowie
Szko ł a Promuj ą ca Zdrowie. KONCEPCJA SZKO Ł Y Koncepcja szkoły promującej zdrowie wynika bezpośrednio z założeń promocji zdrowia. Ze względu na bardzo.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK OŚWIATOWO-WYCHOWAWCZYCH I ARTYSTYCZNYCH.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Wdrażanie systemu wsparcia w powiecie w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na kompleksowym wspomaganiu szkół”
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE W dniu 23 listopada 2000 podpisano Porozumienie o współpracy między Ministrem Edukacji Narodowej, Ministrem Zdrowia i Ministrem.
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
NOWATORSTWO Warszawa 15 września 2015.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Szkoła Promująca Zdrowie jest to siedlisko, w którym członkowie społeczności szkolnej - pracownicy i uczniowie: - podejmują starania, aby poprawić swoje.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Program Szkoła Promująca Zdrowie realizowany jest w Polsce od 1991r.
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
WYNIKI AUTOEWALUACJI w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2014/2015 Szkoła Podstawowa im. Ks. Mariana Wiewiórowskiego w Gomulinie.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Wyniki Ewaluacji 2015 rok. Publiczne przedszkole im. Marii Kownackiej w Graczach.
Co to jest SzPZ? Koncepcja SzPZ narodziła się w Europie w latach 80-tych, jako drugi po „zdrowych miastach” szeroki ruch promocji zdrowia.
Miejska Sieć Szkół Promujących Zdrowie Miasta Lublin przykładem dobrej praktyki wspierania rozwoju Sieci Szkół Promujących Zdrowie.
Szkoła Promująca Zdrowie
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5 w Brzegu SZKOŁĄ PROMUJĄCĄ ZDROWIE
Szkoła Podstawowa nr 59 im. gen. J.H. Dąbrowskiego
PREZENTACJA WYNIKÓW AUTOEWALUACJI SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Szkoła Promująca Zdrowie
Ewa Wierzba i Tomasz Ziemann
Przedszkole promujące zdrowie to takie, które tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają: - zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności.
PROGRAM SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

Nasze przedszkole jest znane z dokonań w zakresie promocji zdrowia. *od 1999 roku realizujemy projekt Szkoły Promującej Zdrowie * latach 2003 i 2006 w dowód uznania dla naszych działań Warmińsko- Mazurski Kurator Oświaty przyznał nam Certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie.

W 2009 roku Rada Pedagogiczna podjęła uchwałę dotyczącą starań o przyjęcie naszego przedszkola do Krajowej Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Pierwszym krokiem było dokonanie autoewaluacji w pięciu obszarach pracy przedszkola. Zespół ewaluacyjny przeprowadził badania wśród całej społeczności przedszkolnej. Wyniki badań przedstawiono władzom oświatowym oraz rodzicom i instytucjom wspierającym nasze działania.

Raport z ewaluacji wraz z wnioskiem o przyjęcie do Krajowej Sieci SzPZ przesłaliśmy do Centrum Metodycznego Pomocy Psychologiczno Pedagogicznej w Warszawie. Pracę naszą oceniono bardzo wysoko. W dniu 23 listopada 2009 z rąk Pani Katarzyny Hall Minister Edukacji otrzymaliśmy akt przynależności do Krajowej Sieci Szkół Promujących Zdrowie.

W naszej placówce podejmowane są różnorodne działania na rzecz promocji zdrowia. W Szkole Promującej Zdrowie nie chodzi jednak o pojedyncze inicjatywy. Tutaj wychodzi się od diagnozy potrzeb, wybiera się te które są dla nas najważniejsze i działa wspólnie z całą społecznością by problem rozwiązać. Nie jest to suma pojedynczych innowacji (np. programów autorskich). Wprowadzane zmiany mają charakter systemowy i dotyczą wszystkich sfer funkcjonowania przedszkola.

Na podstawie polskich doświadczeń w realizacji projektu SzPZ przyjęto, że Szkoła Promująca Zdrowie to siedlisko czyli miejsce, w którym żyje, pracuje uczy się i bawi wielu ludzi. Obowiązują w nim pewne normy, prawa i obowiązki, w których społeczność przedszkolna- pracownicy, rodzice i dzieci: o podejmują działania dla poprawy swego zdrowia i samopoczucia przez zmianę zachowań zdrowotnych, tworzenie zdrowego środowiska fizycznego i społecznego, o uczą się jak zdrowiej i lepiej żyć przez edukację zdrowotną rozwój osobisty, społeczny i zawodowy, o zachęcają innych w swoim otoczeniu, zwłaszcza rodziców, do podobnych działań przez otwartość i dialog, partnerstwo i współdziałanie.

Diagnoza stanu wyjściowego jest to zbadanie: „Gdzie jesteśmy? Czyli spojrzenie prawdzie w oczy.” Celami diagnozy są: o ustalenie rzeczywistych problemów społeczności szkolnej lub różnych jej grup – często nie są one w pełni uświadamiane lub są narzucane przez innych. o podsumowanie tego, co już zrobiono – nikt nie jest w punkcie zerowym. o uzyskanie konkretnych, obiektywnych danych które będzie można wykorzystać w: - ewaluacji wyników po zakończeniu działań lub ich etapu, aby sprawdzić, co i w jakim stopniu zmieniło się. - dyskusji – dialogu – z osobami nadzorującymi różne aspekty funkcjonowania szkoły.

Podejście siedliskowe oznacza, że obiektem działań w promocji zdrowia są systemy społeczne, a nie jednostki. Jest to podejście uczestniczące („Co ludzie mogą sami zrobić dla swojego zdrowia i w czym możemy im pomóc?”), a nie paternalistyczne („Co my możemy zrobić dla zdrowia ludzi?”). Nasza placówka jest siedliskiem powiązanym z innymi siedliskami w społeczności lokalnej. Aby nasze problemy skutecznie rozwiązywać potrzebujemy wsparcia otoczenia, zwłaszcza rodziny.

Podejście „od ludzi do problemu” oznacza, że ludzie (społeczność szkolna oraz osoby spoza szkoły wspierające i współpracujące) sami identyfikują własne problemy, wybierają te, które są dla nich ważne (priorytetowe) i podejmują działania prowadzące do ich rozwiązania. Mają własne pomysły. Osoby z zewnątrz wpierają te działania, lecz nie narzucają szkole swoich programów i pomysłów.

W tradycyjnym podejściu „od problemu do ludzi” problemy priorytetowe są ustalane poza szkołą (np. na szczeblu centralnym, wojewódzkim). Tam też przez specjalistów opracowywane są programy rozwiązywania problemów. Szkoły otrzymują propozycję ich realizacji. Ludzie zwykle są mało zainteresowani rozwiązywaniem problemów zaleconych przez innych. Aby więc uniknąć negatywnej oceny ze strony osób nadzorujących uruchamiają mechanizmy obronne lub podejmują działania pozorne.

W tworzeniu szkoły promującej zdrowie uczestniczą dobrowolnie członkowie społeczności szkolnej (choć nie zawsze jest 100% zwolenników tych działań). Wszyscy są pytani o zdanie, informowani o wynikach, decyzjach, zapraszani do współpracy. Wsparcie z zewnątrz polega na dostarczaniu informacji, materiałów, doradztwie, kształceniu itd. Związek miedzy społecznością szkolną a ośrodkiem wspierającym jej wysiłki w tworzeniu Szkoły Promującej Zdrowie (wg L. Bariea).

Istota zmian jest procesem twórczym. Towarzyszą mu różnorodne zachowania (np. opór wobec zmiany) i emocje ludzi. Ważne jest aby ludzie rozumieli istotę procesu zmian. Wyróżniamy w nim trzy etapy: inicjacja, wdrożenie, instytucjonalizacja. Aby zmiana była naprawdę skuteczna niezbędne są wszystkie trzy etapy. Często zdarza się, że wysiłki kończą się na wdrożeniu ale zmiany nie zaistniały w codziennym życiu danej instytucji.

Jesteśmy realistami z pozytywnym nastawieniem do samego siebie!

Szukamy ludzi, którzy są chętni i będą pracować z Nami !

Pytamy innych o zdanie i uczymy się uważnie słuchać !

Pracujemy rozsądniej, a nie ciężej!

Mamy jasną wizję tego, co chcemy osiągnąć!

Oceniamy aktualną sytuację!

Określamy konkretne i osiągalne w danej sytuacji cele!

Do celu dochodzimy różnymi drogami i we własnym tempie!

Jesteśmy elastyczni! Obserwujemy co się dzieje wokół nas i w razie potrzeby modyfikujemy zaplanowane dawno działania!

Przyznajemy sobie prawo do błędów! Nikt nie jest nieomylny!

Jesteśmy wiarygodni dla siebie i innych!

Mamy czas na wspólne świętowanie osiągnięć!

„Szkoła Promująca Zdrowie jest inwestycją dla edukacji, zdrowia i demokracji.” Rezolucja I Konferencji Europejskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie.

Z uwagi na fakt priorytetu Promocji Zdrowia w naszym przedszkolu uznaliśmy, że nasz Miś również musi być zdrowy. Stąd inicjatywa obchodów święta Pluszowego Misia zachęcającego przedszkolaki do zjadania warzyw.