Motto „Są znane wiadomości. Rzeczy, o których wiemy, że wiemy. Wiemy również, że istnieją znane niewiadome. Innymi słowy wiemy, że są pewne rzeczy, których.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Advertisements

2 PODSTAWOWE WIELKOŚCI BUDŻETOWE REALIZACJA PLANU W I PÓŁROCZU 2012 R.
Finanse przedsiębiorstwa (3)
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Strategia rozwoju lokalnego (regionalnego)
BUDŻET ZADANIOWY SZKOLENIE W DNIU R.
Budżet państwa.
OCENA wykonania zadań przez Europejski Trybunał Obrachunkowy
Informacja o realizacji budżetu w 2012 rok Warszawa r. Komisja Infrastruktury i Inwestycji Rady Miasta.
Zarządzanie projektami
Wieloletnia Prognoza Finansowa miasta Tychy
Jarosław Hermaszewski Skarbnik Gminy
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Kluczowe liczby w projekcie budżetu na 2014 rok i w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata Warszawa 15 listopada 2013 r. MIASTO STOŁECZNE.
PREZYDENT MIASTA TYCHY Wykonanie budżetu miasta Tychy za 2011 rok.
Prawdy oczywiste czyli… BIZNES PLAN Część 18
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Atrakcyjność inwestycyjna miast, co o tym decyduje?
Deficyt budżetowy a dług publiczny
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
Zarządzanie portfelem inwestycyjnym
Planowanie przepływów materiałów
Inwestycje w polityce społecznej a idea kosztów zaniechania prof. SGH dr hab. Piotr Błędowski, Szkoła Główna Handlowa Projekt innowacyjny współfinansowany.
„Monitoring wywiązywania się urzędów gmin woj. śląskiego z prowadzenia Biuletynu Informacji Publicznej - wyniki raportu” Katarzyna Cichos Stowarzyszenie.
1 Moduł 0. Zasady modelu i wymagania. „Zasady ogólne”, w których sformułowano wymagania zapisano dla: 1.Wieloletniej Prognozy Finansowej 2.Przygotowania.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
w projekcie PROCESY CELE KOMPETENCJE
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
System WIZJA Założenia. Istota filozofii zarządzania finansami  Skupienie uwagi nie na kwotach, ale na tendencjach i strukturach. Wizja to oferuje 
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
Zasady generalne zarządzania finansami to: 1.Skupienie uwagi nie na kwotach, ale na tendencjach i strukturach. 2.Stała znajomość długoterminowego wpływu.
Narzędzia wspomagające procesy zarządzania w gminach wiejskich Ossa, dnia września 2014 roku.
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
Warszawa X Samorządowe Forum Kapitału i Finansów.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
PRZYGOTOWAŁA MAŁGORZATA PAJEK ANALIZA WYKONANIA BUDŻETU GMINY KARCZEW ZA 2009 ROK.
Projekt budżetu Gminy Miejskiej Chojnice 2016 r..
(Przyjęty Uchwałą Nr CCXIII/769/14 Zarządu Powiatu w Rykach z dnia 13 listopada 2015 r. PROJEKT WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ POWIATU RYCKIEGO NA LATA.
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
PROJEKT BUDŻETU POWIATU BOLESŁAWIECKIEGO NA ROK 2016
PROJEKT BUDŻETU 2016 R..
Sprawozdanie z wykonania Budżetu Miasta za 2011 rok.
Ekoturystyka i jej przyszłość - podsumowanie
NARODOWY PROGRAM BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2013 – 2020 Rzeszów, 12 wrzesień 2013 r.
Czy zostanie wprowadzone MTBF? Wnioski wypływające z analizy przejrzystości polityki fiskalnej w Polsce Rafał Benecki.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Dochody PUBLICZNE. Najszersze pojęcie to SRODKI PUBLICZNE Najważniejsza część to dochody publiczne.
Wykonanie Budżetu Miasta Gdańska za rok Wykonanie Budżetu za 2004 r. - dochody, wydatki i nadwyżka.
Procedura ograniczania deficytu a rozwój miast Ryszard Grobelny Prezydent Miasta Poznania.
Rolę aktu kodyfikującego przepisy prawa finansowego pełni ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U ) Tego bym nie powiedział.
Sytuacja finansowa JST w latach Warszawa, maj 2014.
__________________________________________ Andrzej Roter Dyrektor Generalny GOSPODARCZE I SPOŁECZNE ZNACZENIE EFEKTYWNEGO ZARZĄDZANIA WIERZYTELNOŚCIAMI.
INFORMACJA z wykonania budżetu Gminy Czersk za I półrocze 2016 r. wraz z informacją o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej 1.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
Informacja o stanie finansowym Gminy Mściwojów Budżet Gminy Mściwojów na 2010r. został uchwalony przez Radę Gminy Mściwojów w dniu 2 grudnia 2009r. uchwałą.
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Katowice 2016
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
Proces tworzenia i uchwalania budżetu gminy z uwzględnieniem roli mieszkańców!
Nowe zarządzanie publiczne budżet zadaniowy- dobre praktyki
Konferencja prasowa Marszałka Województwa Podlaskiego
Finanse jednostek samorządu terytorialnego – opracowywane zmiany w prawie Dr Jerzy Kwieciński, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju, Członek Rady Ministrów,
BUDŻET MIASTA NA 2017 R..
Ministerstwo Finansów
Województwa Podlaskiego Marszałka Województwa Podlaskiego
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
Zapis prezentacji:

Motto „Są znane wiadomości. Rzeczy, o których wiemy, że wiemy. Wiemy również, że istnieją znane niewiadome. Innymi słowy wiemy, że są pewne rzeczy, których nie wiemy. Ale są też nieznane niewiadome – takie, o których nie wiemy, że nie wiemy” Donald Rumsfeld, sekretarz obrony USA

Cele prognozowania finansowego Świadomość przyszłości finansowej gminy, Przyszłe tendencje i struktury, Wolne środki na rozwój gminy w przyszłości, Formułowanie polityki finansowej/kredytowej,

Cele prognozowania Wpływ decyzji własnej lub parlamentu na stan finansów gminy w przyszłości, Ostrzeganie o zagrożeniach, Tego nie da się dowiedzieć z systemu księgowego.

Broń skarbniczki/skarbnika 1.Przyszła dynamika dochodów. 2.Przyszła dynamika dochodów własnych. 3.Przyszła dynamika wydatków bieżących. 4.Obsługa zadłużenia do dochodów (tendencja). 5.Wskaźnik długu do dochodów (tendencja).

Wskaźniki płynności 1.Stan środków pieniężnych na koniec roku jako % dochodów (tendencja). 2.Stan środków pieniężnych na koniec roku jako % dochodów własnych (tendencja).

Wskaźniki dla rozwoju 1.Inwestycje z budżetu jako % dochodów własnych. 2.Udział inwestycji w wydatkach (inwestycje z budżetu jako % wydatków z budżetu ogółem). 3.Obsługa zadłużenia jako % inwestycji. 4.Obsługa zadłużenia jako % wolnych środków i wiele, wiele innych.

Cele ustawodawcy 1.Kontrola, 2.Ustanawianie nowych limitów dla gmin, 3.Prosty dopływ informacji ważnych dla MF, (ale czy ważnych dla gminy), 4.Przedpole wdrożenia „reguły wydatkowej”.

Prognoza, a rola RIO  RIO powołano do nadzoru legalności działań w zakresie administrowania finansami przez JST,  Zawłaszczane są prawa samorządu,  Narzucane są narzędzia.

Rola Rady  Żeby uchwała o prognozie poszła do RIO najpierw musi ją przyjąć Rada,  Kadencja upływa 12 listopada,  Wybory odbędą się 21 listopada,  Radni będą w środku kampanii.

Najnowsze europejskie trendy w zarządzaniu finansami publicznymi (7 zasad)

ZASADA I - Odejście od planowania rocznego Plany finansowe tylko wieloletnie oraz: Podejście stop-go, a analiza ciągła, Zmiana w całej prognozie, kiedy nadejdzie, a nie reakcja tylko w budżecie,

ZASADA I - Odejście od planowania rocznego Plany finansowe tylko wieloletnie oraz:  Wskaźniki finansowo – rozwojowe dla finansów.  Standardy, dopuszczalne poziomy wzrostu wydatków bieżących, spłat, deficytu…  Rozwój nowoczesnych technik prognostycznych.

ZASADA II - Efektywne zarządzanie zasobami.  Porządkowanie i systematyzacja zadań/procesów,  Budżetowanie zadaniowe/procesowe,  Zmiany limitów wydatków w prognozie transparentne, a powody i skutki zmiany wyraziste dla zainteresowanych.

ZASADA II - Efektywne zarządzanie zasobami. Dyrektor szkoły zapoznawany z wieloletnią prognozą finansową, Delegowanie w dół uprawnień finansowych, co przy dobrej kontroli uruchamia rezerwy,

ZASADA III - Pełne łączenie nakładów z wynikami (outputs) oraz rezultatami (outcomes). Wymaga to uzupełnienia cyklu budżetowego o dodatkowe działania, takie jak: Zestawy i hierarchia wskaźników dla rezultatów programów i projektów, Publikowanie budżetów wieloletnich z zestawami wskaźników.

Przykład budowy drogi KATEGORIA WSKAŹNIKA OPISWSKAŹNIKI Produkt (wynik) - Zbudowana droga - Finansowe: koszt - Fizyczne: stopień zaawansowania, liczba zbudowanych kilometrów Rezultat (co uzyskaliśmy) - Skrócony czas dojazdu - Niższe koszty transportu - Dostępność - Oszczędność czasu w minutach - Oszczędność pieniędzy (%) Oddziaływanie (co się zmieni) - Większe bezpieczeństwo - Większy przepływ osób, towarów - Wzrost aktywności społecznej - Nasilenie ruchu drogowego - Zróżnicowanie produkcji - Wzrost liczby miejsc pracy - Wyższy dochód w regionie na osobę i na pracownika

ZASADA III - Pełne łączenie nakładów z wynikami (outputs) oraz rezultatami (outcomes). Uzupełnienia cyklu budżetowego o dodatkowe działania, takie jak: Zmiana finansowa w budżecie = zmiany założonego wyniku i rezultatu (oraz wskaźników). Osoby odpowiedzialne (dyrektor szkoły) włączony w proces oceny, na ile przyznane nakłady są realistyczne dla założonych wyników i rezultatów. Bez tego odpowiedzialność tych osób będzie zminimalizowana.

ZASADA III - Pełne łączenie nakładów z wynikami (outputs) oraz rezultatami (outcomes). Wymaga to uzupełnienia cyklu budżetowego o dodatkowe działania, takie jak: Ustalanie gdzie się da systemów monitoringu wskaźników dla wyników i dla rezultatów.

ZASADA IV - Skupienie się na skali zarządzania dla poprawy jakości usług.  Praktyka budżetowania w skali roku pokazała, że budżet nie jest elastycznym narzędziem.  Decyzje o alokacji zasobów finansowych są podjęte i „nie ma ruchu”.  W skali wieloletniej to skrępowanie znika.

ZASADA IV - Skupienie się na skali zarządzania dla poprawy jakości usług. Wydatki budżetowe nie bieżące i majątkowe, a wydatki sztywne i projekty. Przyjmowanie wieloletniego budżetu uchwałą rady.

Przykłady wydatków sztywnych Wynagrodzenia Diety Świadczenia na rzecz osób fizycznych Pochodne od wynagrodzeń Minimalne zaopatrzenie w materiałowe biurowe (na podstawie wyników z 3 ostatnich lat) Minimalne zaopatrzenie w materiałowe pozostałe (na podstawie wyników z 3 ostatnich lat) Minimalne koszty energii (na podstawie wyników z 3 ostatnich lat) Minimalne koszty ogrzewania (na podstawie wyników z 3 ostatnich lat) Minimalne koszty wody i ścieków (na podstawie wyników z 3 ostatnich lat) Minimalne koszty poczty (na podstawie wyników z 3 ostatnich lat) Ubezpieczenia obowiązkowe Świadczenia i fundusze socjalne Koszty najmów PFRON Badania pracownicze Ochrona Minimalne koszty usług obcych.

ZASADA V - Efektywna odpowiedzialność Odpowiedzialność i zasoby finansowe w miejscu, gdzie decyduje się dostawa usług i ich jakość – tak blisko, jak to możliwe. (75)

ZASADA V - Efektywna odpowiedzialność Stosowane w świecie narzędzia: Ujawnianie i publikowanie sposobu wydawania pieniędzy przez np. dyrektora szkoły i ukazywanie osiągniętych rezultatów (wskaźnik zdawalności). Modelowanie procesów finansowych dla ich większej prostoty i przejrzystości. (proces zmiany w budżecie, 552 PLN).

ZASADA V - Efektywna odpowiedzialność Stosowane w świecie narzędzia: Umacnianie wewnętrznych systemów audytu (CAF). Wykorzystywanie audytów zewnętrznych dla sprawdzania, co poprawić, Publikowanie rezultatów audytów.

ZASADA VI - „Evidence based management” Porzucanie dogmatycznej wizji roli sektora publicznego na rzecz: Rola równoległa „do” i złączona ze sferą rynkową. Podejmowania skalkulowanego ryzyka - „uczymy się przez działanie”. Eksperymentowanie we współpracy sektorów w dostarczaniu usług publicznych. (Habitat)

ZASADA VII - Rozwijanie systemów informacji i przepływu danych. Stosowanie systemów informatycznych łączących wymogi księgowości z wymogami zarządzania finansami Ze zdolnościami do sporządzania opisów i raportów, Gwarantujące prezentację wielu wskaźników, Zapewniający obsługę inwestycji, kredytów oraz budżetowania zadaniowego.