Post w innych wyznaniach chrześcijańskich
Post w Prawosławiu
Prawosławie ma kilka okresów postu, ten przed Wielkanocą trwa podobnie jak nasz, 7 tygodni Poprzedza go tydzień przygotowania, zakończony tzw. Niedzielą Przebaczenia Win, kiedy to na wieczornym nabożeństwie, wierni wzajemnie się przepraszają za popełnione zło.
"Brak przebaczenia oznacza zatajenie krzywd, złość, nienawiść, a nawet zemstę. A to jest śmierć duchowa, która jest mrokiem dla duszy, odłączeniem jej od zdrowego życia, które jest miłością. W ten sposób przebaczenie jest koniecznym aktem dla zachowania w sobie pełni życia duchowego„ – abp Sawa, orędzie na Wielki Post 2014
Odpowiednikiem naszego „Tłustego czwartku” czy Ostatków jest w prawosławiu tzw. Maslenica – albo tzw. Tydzień Serowy
W tym czasie wszyscy objadają się słodkimi potrawami, zwłaszcza naleśnikami, zwanymi blinami, z różnymi dodatkami. Jednak już w tym tygodniu nie je się mięsa, są za to potrawy mleczne, z dodatkiem masła i wszelkich serów, stąd nazwa – Tydzień Serowy lub Maslenica
Sam Wielki Post jest obchodzony w prawosławiu dużo bardziej surowo i postnie niż u nas – nie je się nie tylko mięsa, ale często także nabiału, jaj i ryb.
Post nie jest jedynie powstrzymywaniem się od pokarmów, ale "odrzuceniem złych nawyków, powstrzymaniem języka, odrzuceniem gniewu, odłączeniem żądz"
Okres wstrzemięźliwości i zadumy inauguruje w pierwszy poniedziałek wielkopostny czytanie w cerkwiach kanonu pokutnego św. Andrzeja z Krety, który żył na przełomie VII i VIII wieku. Pierwszym dniem prawosławnego Wielkiego Postu jest zawsze poniedziałek, który poprzedza niedziela wzajemnego wybaczania win. Wtedy, podczas wieczornych nabożeństw, po raz pierwszy odbywały się też wielkopostne modlitwy.
W prawosławiu nie ma nabożeństw typu Droga Krzyżowa czy Gorzkie Żale, ale na kolejne dni Wielkiego Postu jest specjalna liturgia, przypisana konkretnym dniom.
W okresie Wielkiego Postu nabożeństwa są mniej uroczyste, kapłani oraz całe wnętrze cerkwi zmieniają szaty na ciemne. Oświetlenie cerkwi jest słabsze, rzadziej rozlegają się dzwony a większość modlitw i hymnów jest czytana. Wierni częściej też klęczą i czynią pokłony
W prawosławiu znane też jest poświęcenie pokarmów na koniec postu
„Oczyśćmy duszę, oczyśćmy ciało, pośćmy od wszelkiej żądzy, jak pościmy od pokarmów” – Abp Sawa
Prawosławna pisanka
Post u protestantów
Wielki Post, nazywany częściej Czasem Pasyjnym, rozpoczyna się w kościele ewangelickim Dniem Pokuty i Modlitwy również w środę
Praktyka postu, rozumiana jako wstrzymywanie się na pewien czas od określonych potraw lub napojów nie należy do kanonu ewangelickiej duchowości.
Post w Kościele ewangelickim ma przede wszystkim wymiar etycznej postawy wobec drugiego człowieka – czas pasyjny poprzez skupienie, modlitwę i koncentrację na Słowie Bożym, ma umożliwić wierzącym weryfikację postaw, naprawę wyrządzonych innym szkód, wejrzenie w siebie, podjęcie zobowiązania życia na co dzień według wskazań Ewangelii.
W piątki odprawiane są tygodniowe nabożeństwa pasyjne, a w każdą niedzielę liturgia Wieczerzy Pańskiej. W okresie Wielkiego Postu nakrycia ołtarzowe są fioletowe. W liturgii „Alleluja” zastępuje się słowem „Amen”. W nabożeństwach tygodniowych pomija się część uwielbiającą w liturgii wstępnej (Gloria Patri), a zamiast hymnu „Chwała na wysokościach Bogu” śpiewa się hymn pasyjny „Zgładź, o Panie Boże” (Aufer a nobis).
W ubiegłym, 2014 roku data Świąt Wielkanocnych wyjątkowo była wspólna dla katolików, prawosławnych i protestantów – zwykle jest różnica 2, a nawet 5 tygodni