Daniel Żuromski d.zuromski@wp.pl Wstęp do Filozofii Daniel Żuromski d.zuromski@wp.pl.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Matematyka w życiu codziennym
Advertisements

Apokalipsa – Słowo to pochodzi z języka greckiego (apokalipsis ) i oznacza odsłonięcie, objawienie. Nazwę tę nosi ostatnia księga Nowego Testamentu, która.
Wolność.
Wzmacniacz operacyjny
DAWNO I NIEDAWNO … CZYLI Ś WIETLICOWE WSPOMNIENIA.
z wody powstało i z wody się składa.
4. Relacyjny model baz danych
Sport Siatkówka Koszykówka.
Wprowadzenie do zaj ęć. 1. Cel zaj ęć : celem wyk ł adu jest omówienie podstawowych poj ęć, kontekstów i sporów zwi ą zanych z poj ę ciem etniczno ś ci.
Wprowadzenie do zaj ęć. 1. Cel zaj ęć : omówienie podstawowych poj ęć, kontekstów i sporów zwi ą zanych z poj ę ciem kultury i zró ż nicowania kulturowego.
Struna – rozwi ą zanie dAlemberta Ewa Jench WFiIS AGH.
Jak efektywnie współpracować z rodzicami
Przeprowadziłam wywiad z moim wujkiem – Januszem Twarogiem. Rozmawiałam z nim na temat jego pracy w kopalni siarki w Machowie.
Prąd elektryczny Opór elektryczny.
Walk ę matematyczn ą prowadzi ł a z nami pani mgr El ż bieta Maciejewska.
Pytanie to coraz cz ęś ciej nasuwa si ę przeci ę tnemu cz ł owiekowi chc ą cemu stworzy ć now ą sie ć w domu. Pytanie to coraz cz ęś ciej nasuwa si.
Jedno ść …. Szkoda, ż e porz ą dny talent i porz ą dny człowiek tak rzadko tworz ą jedno ść.
Dobroć jest silniejsza niż przemoc.
Mgr Miros ł aw Urbaczewski. W łą czenie si ę do ruchu to rozpocz ę cie jazdy po wcze ś niejszym postoju lub zatrzymaniu si ę, nie wynikaj ą ce z warunków.
… opowie ść Micha ł a. "Najlepsz ą drog ą do odnalezienia samego siebie jest zagubienie si ę w s ł u ż eniu innym GHANDI.
Tworzenie aplikacji graficznych na przykładzie programu GregEditor
Dziedzictwo kulturowe
Prezentację przygotowała: Pwd. Małgorzata Stępień Propozycja programowa dla gromad zuchowych i drużyn PONAD GRANICAMI.
Nasza szkoła xD Zespó ł Szkó ł Rolniczych W Z ł otowie.
Czynniki wpływające na kursy walut
NA TROPIE MARSJAŃSKICH LUDZIKÓW
Ko ł o j ę zyka angielskiego. Opiekun: Renata Lewandowska CELE OGÓLNE: Rozwijanie zainteresowa ń i zdolno ś ci j ę zykowych uczniów Rozszerzanie wiadomo.
Klasa 3F mia ł a przyjemno ść uczestniczy ć w zaj ę ciach prowadzonych przez Pani ą Magd ę Ko ł b ę, zorganizowanych przez.
Poetka ludowa na sta ł e zwi ą zana z Ziemi ą Ż u ł awsk ą, tworzy i mieszka w Wiercinach w gminie Nowy Dwór Gda ń ski. Pisze nie tylko wiersze, tworzy.
Opracowanie: mgr Tomasz Durawa
Realizować marzenia Natasza Caban.
Ul. Kuźnicza Wrocław
Marzenia.
Mateusz Siuda klasa IVa
MOCNE I SŁABE STRONY NARZĘDZI PLANISTYCZNYCH
Dnia roku 9 wybranych uczniów klasy 3AB TZ pod opieką Pani Sylwii Samson wyjechało na praktykę do Niemiec, aby reprezentować szkołę oraz ojczyznę.
Jak można nauczyć korzystania z prawdopodobieństwa.
„ Wokół Świąt Bożego Narodzenia” Projekt edukacyjny w grupie 3- latki „KOTKI” Opracowała: Ewa Karcz.
Pytania warte uwagi:. Powszechnie uwa ż a si ę, ż e jeden nie ma jakiej ś wielkiej wagi, jednak sugeruj ą c si ę znanym przys ł owiem - grosz do grosza.
Jeden organizm gospodarczy w polskim i europejskim prawie konkurencji
PRZEWODNIK TURYSTYCZNY ULUBIONE MIEJSCA ANI SHIRLEY
„ Ś NIADANIE DAJE MOC” REPORTA Ż Z DZIA Ł A Ń KLASY Ic SZKO Ł Y PODSTAWOWEJ NR 5 INTEGRAZYJNEJ W ZESPOLE SZKÓ Ł INTEGRACYJNYCH NR 1 WE W Ł OC Ł AWKU.
ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA
KLASA 1C I 2A W Palmiarni cz ęść 2. Storczyki urzeka ł y ludzi swym pi ę knem i intrygowa ł y tajemniczo ś ci ą ju ż w staro ż ytno ś ci. S ł owa, którymi.
„Kto jest przyjacielem lasu?”
Rozporz ą dzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i s ł uchaczy oraz przeprowadzania.
Podręczniki dla klas I – III Szkoła Podstawowa
Ś limaki otrzyma ł y miano szkodników, poniewa ż „podjadaj ą ” troch ę z naszych ogródków. To prawda, ale jedz ą te ż ro ś liny, które bardzo szybko si.
Nie tylko wybory… Jak m ł odzi ludzie mog ą wp ł ywa ć na rzeczywisto ść i aktywnie uczestniczy ć w demokracji?
Zajęcia 1-3 Układ okresowy pierwiastków. Co to i po co? Pojęcie masy atomowej, masy cząsteczkowej, masy molowej Proste obliczenia stechiometryczne. Wydajność.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Wyszukiwanie informacji w Internecie. Czym jest wyszukiwarka? INTERNET ZASOBY ZAINDEKSOWANE PRZEZ WYSZUKIWARKI Wyszukiwarka to mechanizm, który za pomocą.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa III Unia Europejska 1 godz. lekcyjna.
Pod tytu ł em „Nasze Nadle ś nictwo” Prezentacj ę nale ż y prze łą cza ć w ł asnor ę cznie ze wzgl ę du na ró ż norodn ą pr ę dko ść czytania.
DZIAŁY FILOZOFII Antropologia filozoficzna. Co to takiego w ogóle jest antropologia ?
Wypadkowa sił.. Bardzo często się zdarza, że na ciało działa kilka sił. Okazuje się, że można działanie tych sił zastąpić jedną, o odpowiedniej wartości.
Co to jest jakość? Rozumienie, definiowanie i ocena jakości.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
S PÓR O UNIWERSALIA. Spór o uniwersalia - filozoficzny problem dotyczący statusu pojęć ogólnych (uniwersaliów, powszechników), historycznie przybierał.
MATURA 2007 podstawowe informacje o zmianach w egzaminie.
Metody sztucznej inteligencji - Technologie rozmyte i neuronowe 2015/2016 Perceptrony proste nieliniowe i wielowarstwowe © Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab.
Skrobia – w ę glowodan ro ś linny, wielocukier sk ł adaj ą cy si ę wy łą cznie z merów glukozy, pe ł ni ą cy w ro ś linach rol ę magazynu energii. Skrobia.
Rola książki w życiu człowieka
Wprowadzenie do filozofii
Informacja o maturze w 2018 roku
Wprowadzenie do filozofii
Zajęcia nr 2 – 10 października 2017 r.
Zapis prezentacji:

Daniel Żuromski d.zuromski@wp.pl Wstęp do Filozofii Daniel Żuromski d.zuromski@wp.pl

Jak będziemy pojmować filozofię? Trudności (niektóre) z określeniem czym jest filozofia: Historia wyrazu nie może zastąpić historii pojęcia. Dosłownie w języku greckim „filozofia” (gr. φιλοσοφία, łac. philosophia) znaczy „umiłowanie mądrości" (gr. philia - przyjaźń, miłość; sophia - mądrość). To Pitagorasa (VI wieku p.n.e) wskazuje się jako pierwszego, który użył tego słowa. Definiowanie czym jest filozofia jest niczym innym jak filozofowaniem. Jednak można powiedzieć „kiedy” i gdzie filozofia miała swój początek, o czym później.

Filozofia i pojęcia Filozofia zajmuje się pewnymi problemami. Problemy związane z pojęciami. Przykład z pojęciem wiedzy: Czy jest wiedza?

Czym są pojęcia? Pojęcie to znaczenie (intersubiektywny sposób rozumienia) nazwy generalnej. W pojęciu zawarte są dwa różne, ściśle z sobą związane czynniki; treść i zakres. Treść to pewien określony zbiór cech przysługujących każdemu z jej desygnatów Desygnaty – przedmioty oznaczone przez pewną nazwę. Zbiór wszystkich desygnatów nazywa się zakresem (lub denotacją) Zbiór wszystkich cech przysługujących wspólnie każdemu z desygnatów tworzy treść pełną tej nazwy

Treść charakterystyczna nazwy Treść charakterystyczna nazwy to dowolny zbiór cech, które łącznie przysługują każdemu z desygnatów nazwy i i tylko jej desygnatom. Składające się na tą treść cechy nazywamy cechami konstytutywnymi (żadna z nich nie może być pominięta w treści charakterystycznej jakiejś nazwy, bez zmiany jej zakresu). Reszta cech wynikających już z posiadania cech konstytutywnych to cechy konsekutywne (ich dołączenie do treści nazwy nie zmienia jej zakresu).

Przykład z kotem 1.(Poziom języka) Nazwa „Kot” (wyraża pojęcie kota) 2. (Poziom pojęciowy) Zbiór cech charakterystycznych dla desygnatów nazwy „kot” C1, C2, ….Cn 3. (Poziom rzeczywistości) Desygnat nazwy „Kot”

Co można odczytać z tego schematu? Pojęcia to coś za pomocą czego odnosimy się do świata, a więc jeżeli filozofia zajmuje się pojęciami, to dlatego, że dzięki nim odnosimy się do świata (i działamy). Działanie. Tak jak rozumiemy pojęcia, tak działamy, Stąd zajmowanie się pojęciami nie jest banalne.

Filozofia a logika Normy dotyczące użyciem pojęć ujawnia logika. Dlatego nie ma świadomej filozofii bez logiki (nawet ci którzy odrzucają logikę – argumentują (jak mówi Brandom „philosophy begins in logic”, Filozofia zaczyna (się) od logiki). Filozofia jest możliwa wtedy, gdy praktyka staje się samoświadoma pojęciowo.

Przykłady pojęć Etyczne: sprawiedliwość, powinność, wolność. Poznawcze: prawda, poznanie, wiedza, uzasadnienie, percepcja. Ontologiczne: istnienie, tożsamość.

Początki filozofii Od Mitu do Logosu Dwa nurty filozofii: „fizjolodzy" albo „kosmolodzy”: Tales z Miletu, Anaksymander z Miletu, Anaksymenes z Miletu, Heraklit z Efezu, Parmenides z Elei (i jego uczęń Zenon), Empedokles, Anaksagoras, Pitagorejczycy Demokryt

Oraz dugi nurt: humanistyczny Sofiści: Protagoras z Abdery Gorgiasz z Leontinoi i Sokrates

PIERWSZY OKRES FILOZOFII STAROŻYTNEJ, okres jej powstania do V wieku p PIERWSZY OKRES FILOZOFII STAROŻYTNEJ, okres jej powstania do V wieku p.n.e. Tales z Miletu (624-547) i początek filozofii. Jońscy filozofowie przyrody (Anaksymander z Miletu i Anaksymenes z Miletu). Heraklit z Efezu. Parmenides z Elei (i jego uczeń Zenon). Empedokles. Anaksagoras. Pitagorejczycy. Demokryt.

DRUGI OKRES FILOZOFII STAROŻYTNEJ, okres oświecenia starożytnego i systemów starożytnych, od V do IV wieku p.n.e. Protagoras z Abdery (481-411) i sofiści (Gorgiasz) Sokrates z Aten (469-399) Uczniowie sofistów i Sokratesa Cynicy; Cyrenaicy. Platon z Aten (427-347) Arystoteles, Stagira, (384-322)

TRZECI OKRES FILOZOFII STAROŻYTNEJ, Okres hellenistyczny, od III do I wieku p.n.e. Stoicy Epikur i epikurejczycy Sceptycy Koniec filozofii hellenistycznej Eklektyzm; Filozofia w Rzymie; Nauka w Aleksandrii.

OKRES KOŃCOWY FILOZOFII STAROŻYTNEJ, od I do VI wieku. Filon z Aleksandrii Plotyn i neoplatończycy

FILOZOFIA CHRZEŚCIJAŃSKA (W OKRESIE POPRZEDZAJĄCYM ŚREDNIOWIECZE), do V wieku. Patrystyka Gnostycy Apologeci Wschodu Orygenes Grzegorz Nysseńczyk Tertulian Św. Augustyn

Trzy wielkie tradycje filozoficzne Za: E. Martens. H. Schnädelbach (red.), Filozofia. Podstawowe pytania. Warszawa 1995, Wiedza Powszechna. Trzy wielkie tradycje filozoficzne: Paradygmat Ontologiczny (Platon, Arystoteles) Paradygmat Mentalistyczny (Kartezjusz) Paradygmat Lingwistyczny (L. Wittgenstein)

Paradygmat ontologiczny

Paradygmat mentalistyczny

Paradygmat lingwistyczny