Jak żyć w zgodzie z innymi ?.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Asertywność.
Advertisements

ASERTYWNOŚĆ Zespół zachowań stosowanych w relacjach z innymi ludźmi, umożliwiający wyrażanie uczuć, postaw, opinii i pragnień w sposób otwarty, stanowczy.
Komunikacja interpersonalna
AUTOPREZENTACJA.
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
Opracowali: Łukasz Wasiak Mateusz Frydrycki
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Dobre zachowanie jest to zespół norm zachowania obowiązujących wszystkich ludzi niezależnie od ich wieku i okoliczności w jakich się znaleźli. Co oznacza.
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
PRELEKCJA DLA RODZICÓW
SIĘGAJ PO TO, CZEGO CHCESZ NIE RANIĄC INNYCH!
AUTOPREZENTACJA.
Jak dobrze zaprezentować się pracodawcy ?
KOMUNIKACJA WERBALNA I NIEWERBALNA
Zachowaj bezpieczeństwo w klasie
Dwa sposoby komunikowania się: sposób werbalny 35% – słowa,
czyli znaczenie słowa NIE!
Do wiernych i oddanych przyjaciół Zippiego w naszej szkole należą: dzieci z oddziału przedszkolnego działającego przy naszej szkole oraz uczniowie klasy.
Tydzień kultury słowa
Skuteczny savoir – vivre w biznesie,
OBOWIĄZKI UCZNIA.
Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
KULTURALNY SYN, CÓRKA, BRAT,SIOSTRA
Jak być grzecznym i miłym? - czyli kurs savoir - vivre w pigułce
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
PRZECIWDZIAŁAMY ŁAMANIU NORM SPOŁECZNYCH
Poradnik szczęśliwej rodziny
Nauczanie wartości SZACUNEK
Savoir – vivre na co dzień
Lider kompetencje i asertywność Rozważania
Różnorodna prezentacja kandydatów na przewodniczącego Samorządu Uczniowskiego, a następnie oddanie głosu przez wszystkich uczniów szkoły, zapewnią demokratyczny.
JAK NAUCZYĆ SIĘ MÓWIĆ "NIE"?
Savoir vivre.
KODEKS DOBREGO ZACHOWANIA
mgr Justyna Dziubak - Sobiechowska
Zasady dobrego wychowania czyli savoir vivre na co dzień.
BARIERY W KOMUNIKACJI I SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻANIA
„ Szkolna demokracja ”,, SZKOLNA DEMOKRACJA” Czy wiek członków samorządu ma wpływ na zajmowaną przez nich pozycję?
Postawa asertywna.
Mówimy przemocy.
Godność ucznia a postawa nauczyciela
KULTURA ZACHOWANIA I SŁOWA
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Komunikacja i jej formy :
Komunikacja i jej formy :
Chcemy mieć dobrą, zgraną klasę, w której każdy czuje się dobrze!!!
M e t o d y k o m u n i k a c j i Izabela Stróż I g.
Szkoła bez przemocy.
Praca w zespole.
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Szkoła Podstawowa nr 8 im. A
ASERTYWNOŚĆ AGRESJA ULEGŁOŚĆ
„Nie proś świata, aby się zmienił na lepsze, to Ty zmień się pierwszy”
W PIĄTEK Z KAŚKĄ NA ROLKI W PONIEDZIAŁEK KLASÓWKA Z MATMY
Zygmunt Korzeniewski, DODN
Transakcje przez telefon Zygmunt Korzeniewski, UM w J.Górze.
Podstawowe umiejętności pomagania
KULTURA JĘZYKA.
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA RZECZNIK PRAW UCZNIA DOROTA SMERECZYŃSKA.
Szkolny Kodeks Dobrego Zachowania
KODEKS DOBREGO ZACHOWANIA
SYSTEMY REPREZENTACYJNE
Cele wprowadzania zasad i reguł zachowania
WIELCY OBYWATELE MAŁYCH SZKÓŁ
KODEKS DOBREGO ZACHOWANIA
czyli zasady dobrego zachowania
Poczucie własnej wartości dziecka
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Zapis prezentacji:

Jak żyć w zgodzie z innymi ?

Komunikacja interpersonalna Zachowania i postawy wobec innych „O wartości człowieka świadczy nie tylko to, co wie czy potrafi, ale również to jak się zachowuje.” Savoir – vivre w szkole

Asertywność Agresja Zachowania i postawy wobec innych Uległość

SERTYWNOŚĆ Respektujemy prawa innych, uznajemy prawa własne. mam prawa. masz prawa. ma prawa.

SERTYWNOŚĆ Zachowując się asertywnie: nie ranimy innych, kształtujemy poczucie własnej wartości. mamy szacunek dla siebie i innych, jesteśmy zadowoleni z siebie i innych, Ryzykujemy: tym, że w naszych relacjach z innymi możemy spodziewać się zmian.

LEGŁOŚĆ Respektujemy prawa innych, lekceważymy prawa własne. masz prawa. ma prawa.

LEGŁOŚĆ Zachowując się ulegle: boimy się reakcji innych na nasze decyzje, utraty ich aprobaty, nie uwzględniamy własnych potrzeb, poglądów i odczuć, uważamy, że jest to właściwe, grzeczne zachowanie, chcemy uniknąć konfliktów. Ryzykujemy: tym, że zachęcimy innych do dominacji nad sobą. utratą poczucia własnej wartości,

GRESJA Respektujemy prawa własne, lekceważymy prawa innych. mam prawa.

GRESJA Zachowując się agresywnie: podejmujemy decyzje, w których nie uwzględniamy dobra innych, demonstrujemy innym swoją władzę, wyładowujemy złość na otoczeniu. zwracamy na siebie uwagę, wyrażamy obawę o to, że nie dostaniemy od innych tego, czego chcemy, Ryzykujemy że: w naszych stosunkach z innymi będzie panowała atmosfera wrogości, będziemy nielubiani przez innych.

Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji NADAWCA Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji między nadawcą i odbiorcą. ODBIORCA

Komunikacja interpersonalna Komunikacja niewerbalna (bezsłowna) Komunikacja werbalna (słowna) Komunikacja interpersonalna

postawa ciała mimika wygląd zewnętrzny gesty odległość od rozmówcy u n i k a c j e w r b l postawa ciała mimika wygląd zewnętrzny gesty odległość od rozmówcy ton i modulacja głosu

naszej uwagi kierujemy na na 65% 25% 10% słowa (treść) sposób mówienia (modulację i barwę głosu) mowę ciała

Stosuj się do zasad prawidłowej komunikacji: b l jasno wyrażaj swoje myśli, uważnie słuchaj co mówią inni, sprawdzaj czy zostałeś dobrze zrozumiany, dyskutuj na argumenty,

w rozwiązywaniu konfliktów stosuj negocjacje, idź na kompromis. b l To co mówisz może: sprawiać radość, łagodzić, pocieszać, zjednywać,

sprawiać przykrość, ranić, poniżać, obrażać. m u n i k a c j w e r b l ranić, poniżać, obrażać. Nie daj się ponosić emocjom - mów spokojnie, elementy wypowiedzi podkreślaj umiarkowaną gestykulacją.

Savoir - vivre w szkole

UPRZEJMOŚĆ GRZECZNOŚĆ LOJALNOŚĆ Savoir - vivre czyli dobre maniery, znajomość obowiązujących form towarzyskich i reguł grzeczności ŻYCZLIWOŚĆ UŚMIECH PUNKTUALNOŚĆ DYSKRECJA

Przestrzegaj podstawowych zasad savoir - vivre’u: dobieraj strój na różne okazje (na lekcje, dyskotekę, egzaminy), nie przesadzaj z ozdobami, troszcz się o czystość otoczenia, nie zaśmiecaj korytarzy, dbaj o mienie swoje i innych, do wszystkich odnoś się z szacunkiem. ubieraj się czysto i schludnie, zgodnie z regulaminem wyglądu zewnętrznego, podczas rozmowy utrzymuj kontakt wzrokowy z rozmówcą, nie przerywaj, nie krzycz, nie jedz, nie żuj gumy, kulturalnie witaj nauczycieli i pracowników szkoły (ręce z kieszeni, postawa stojąca, lekki skłon głowy), przy wejściu przepuszczaj osoby starsze, kobiety, zachowuj kulturę języka, używaj zwrotów grzecznościowych (proszę, dziękuję, przepraszam), unikaj wulgaryzmów,

Cechy i postawy ułatwiające relacje z innymi , Kompetentny uczen

EMPATIA ŻYCZLIWOŚĆ ZROZUMIENIE AUTENTYCZNOŚĆ SZCZEROŚĆ TOLERANCJA Jestem przyjaźnie nastawiony do innych, staram się nie oceniać ludzi na podstawie pierwszego wrażenia. Umiem wyobrazić sobie co myślą i czują ludzie w określonej sytuacji, staram się wczuwać w ich stany emocjonalne. Staram się wysłuchać i zrozumieć inny punkt widzenia, dostrzegam problemy ludzi. Staram się mówić to co myślę choćby to było niepopularne, nie muszę jednak ujawniać swoich tajemnic. Nie udaję kogoś innego niż jestem, nie zakładam maski żeby się przypodobać, nie jestem dwulicowy. W każdej sytuacji szanuję zdanie i poglądy innych, akceptuję to, że ktoś jest inny, każdy ma prawo myśleć i żyć po swojemu jeśli nie krzywdzi innych. ZROZUMIENIE OTWARTOŚĆ AUTENTYCZNOŚĆ PRAWDOMÓWNOŚĆ SZACUNEK SZCZEROŚĆ

Cechy i postawy utrudniające relacje z innymi

PRZEZYWANIE NAPASTLIWOŚĆ OBGADYWANIE KŁÓTLIWOŚĆ WROGOŚĆ AGRESJA KŁAMSTWA PRZEZYWANIE LEKCEWAŻENIE NAPASTLIWOŚĆ OSZUKIWANIE OBGADYWANIE WYŚMIEWANIE KŁÓTLIWOŚĆ PONIŻANIE AGRESJA WROGOŚĆ

„Dobry kontakt zaczyna się od tego co łączy, a nie od tego, co dzieli