Jak żyć w zgodzie z innymi ?
Komunikacja interpersonalna Zachowania i postawy wobec innych „O wartości człowieka świadczy nie tylko to, co wie czy potrafi, ale również to jak się zachowuje.” Savoir – vivre w szkole
Asertywność Agresja Zachowania i postawy wobec innych Uległość
SERTYWNOŚĆ Respektujemy prawa innych, uznajemy prawa własne. mam prawa. masz prawa. ma prawa.
SERTYWNOŚĆ Zachowując się asertywnie: nie ranimy innych, kształtujemy poczucie własnej wartości. mamy szacunek dla siebie i innych, jesteśmy zadowoleni z siebie i innych, Ryzykujemy: tym, że w naszych relacjach z innymi możemy spodziewać się zmian.
LEGŁOŚĆ Respektujemy prawa innych, lekceważymy prawa własne. masz prawa. ma prawa.
LEGŁOŚĆ Zachowując się ulegle: boimy się reakcji innych na nasze decyzje, utraty ich aprobaty, nie uwzględniamy własnych potrzeb, poglądów i odczuć, uważamy, że jest to właściwe, grzeczne zachowanie, chcemy uniknąć konfliktów. Ryzykujemy: tym, że zachęcimy innych do dominacji nad sobą. utratą poczucia własnej wartości,
GRESJA Respektujemy prawa własne, lekceważymy prawa innych. mam prawa.
GRESJA Zachowując się agresywnie: podejmujemy decyzje, w których nie uwzględniamy dobra innych, demonstrujemy innym swoją władzę, wyładowujemy złość na otoczeniu. zwracamy na siebie uwagę, wyrażamy obawę o to, że nie dostaniemy od innych tego, czego chcemy, Ryzykujemy że: w naszych stosunkach z innymi będzie panowała atmosfera wrogości, będziemy nielubiani przez innych.
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji NADAWCA Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji między nadawcą i odbiorcą. ODBIORCA
Komunikacja interpersonalna Komunikacja niewerbalna (bezsłowna) Komunikacja werbalna (słowna) Komunikacja interpersonalna
postawa ciała mimika wygląd zewnętrzny gesty odległość od rozmówcy u n i k a c j e w r b l postawa ciała mimika wygląd zewnętrzny gesty odległość od rozmówcy ton i modulacja głosu
naszej uwagi kierujemy na na 65% 25% 10% słowa (treść) sposób mówienia (modulację i barwę głosu) mowę ciała
Stosuj się do zasad prawidłowej komunikacji: b l jasno wyrażaj swoje myśli, uważnie słuchaj co mówią inni, sprawdzaj czy zostałeś dobrze zrozumiany, dyskutuj na argumenty,
w rozwiązywaniu konfliktów stosuj negocjacje, idź na kompromis. b l To co mówisz może: sprawiać radość, łagodzić, pocieszać, zjednywać,
sprawiać przykrość, ranić, poniżać, obrażać. m u n i k a c j w e r b l ranić, poniżać, obrażać. Nie daj się ponosić emocjom - mów spokojnie, elementy wypowiedzi podkreślaj umiarkowaną gestykulacją.
Savoir - vivre w szkole
UPRZEJMOŚĆ GRZECZNOŚĆ LOJALNOŚĆ Savoir - vivre czyli dobre maniery, znajomość obowiązujących form towarzyskich i reguł grzeczności ŻYCZLIWOŚĆ UŚMIECH PUNKTUALNOŚĆ DYSKRECJA
Przestrzegaj podstawowych zasad savoir - vivre’u: dobieraj strój na różne okazje (na lekcje, dyskotekę, egzaminy), nie przesadzaj z ozdobami, troszcz się o czystość otoczenia, nie zaśmiecaj korytarzy, dbaj o mienie swoje i innych, do wszystkich odnoś się z szacunkiem. ubieraj się czysto i schludnie, zgodnie z regulaminem wyglądu zewnętrznego, podczas rozmowy utrzymuj kontakt wzrokowy z rozmówcą, nie przerywaj, nie krzycz, nie jedz, nie żuj gumy, kulturalnie witaj nauczycieli i pracowników szkoły (ręce z kieszeni, postawa stojąca, lekki skłon głowy), przy wejściu przepuszczaj osoby starsze, kobiety, zachowuj kulturę języka, używaj zwrotów grzecznościowych (proszę, dziękuję, przepraszam), unikaj wulgaryzmów,
Cechy i postawy ułatwiające relacje z innymi , Kompetentny uczen
EMPATIA ŻYCZLIWOŚĆ ZROZUMIENIE AUTENTYCZNOŚĆ SZCZEROŚĆ TOLERANCJA Jestem przyjaźnie nastawiony do innych, staram się nie oceniać ludzi na podstawie pierwszego wrażenia. Umiem wyobrazić sobie co myślą i czują ludzie w określonej sytuacji, staram się wczuwać w ich stany emocjonalne. Staram się wysłuchać i zrozumieć inny punkt widzenia, dostrzegam problemy ludzi. Staram się mówić to co myślę choćby to było niepopularne, nie muszę jednak ujawniać swoich tajemnic. Nie udaję kogoś innego niż jestem, nie zakładam maski żeby się przypodobać, nie jestem dwulicowy. W każdej sytuacji szanuję zdanie i poglądy innych, akceptuję to, że ktoś jest inny, każdy ma prawo myśleć i żyć po swojemu jeśli nie krzywdzi innych. ZROZUMIENIE OTWARTOŚĆ AUTENTYCZNOŚĆ PRAWDOMÓWNOŚĆ SZACUNEK SZCZEROŚĆ
Cechy i postawy utrudniające relacje z innymi
PRZEZYWANIE NAPASTLIWOŚĆ OBGADYWANIE KŁÓTLIWOŚĆ WROGOŚĆ AGRESJA KŁAMSTWA PRZEZYWANIE LEKCEWAŻENIE NAPASTLIWOŚĆ OSZUKIWANIE OBGADYWANIE WYŚMIEWANIE KŁÓTLIWOŚĆ PONIŻANIE AGRESJA WROGOŚĆ
„Dobry kontakt zaczyna się od tego co łączy, a nie od tego, co dzieli