Życie i dokonania Faye Glenn Abdellah

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK”
Advertisements

DYSKRYMINACJA W MIEJSCU PRACY W POLSCE
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
1 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych długofalowy plan przeciwdziałania dezintegracji społecznej Opracowanie: MOPS Gdańsk Gdańsk 2004.
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Federacja Stowarzyszeń „Amazonki”
Jak zapewnić pacjentom chorym na nowotwory prawo do głosu?
PIELĘGNIARKA Opiekuje się chorymi i niesie pomoc cierpiącym. Na zlecenie lekarza wykonuje różnorodne zabiegi, które pozwalają określić stan zdrowia pacjentów.
Pielęgniarka.
w nowej podstawie programowej
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych między lekarzem a pacjentem
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
Normy praktyki zawodowej
Profilaktyka wobec osób starszych
Miejsce psychoedukacji w systemie leczenia schizofrenii
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Reakcje rodziny na kryzys spowodowany chorobą psychiczną
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Zdarzenia niepożądane w praktyce pielęgniarki anestezjologicznej i intensywnej opieki. Szukanie winnych czy rozwiązań? Anna Zdun Warszawa
Polski Plan Alzheimerowski
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Konferencja MaterCare International
Zasady komunikowania się lekarza z pacjentem i jego rodziną.
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
Zdrowy styl życia Zdrowy styl życia Autor: Martyna Ignaszewska Kl.VI
Informowanie pacjentki o niepowodzeniu położniczym Magdalena Szymańska Studium Filozofii i Psychologii Człowieka AMB.
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Rok szkoły w ruchu - Ćwiczyć każdy może. Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich.
Rok szkoły w ruchu - „Ćwiczyć każdy może”
Problemy pacjentów wieku podeszłego z perspektywy PTG
ZDROWY STYL ŻYCIA.
w praktyce pedagogicznej
Szkoła Promująca Zdrowie
Zakażenia układu moczowego - podział
Arteterapia – leczenie przez sztukę
TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ DZIECI THE SOCIETY OF THE FRIENDS OF CHILDREN 95 LAT Towarzystwo Przyjaciół Dzieci w Morągu w trosce o zdrowie dzieci, młodzieży.
Szkoła Promująca Zdrowie
Opieka farmaceutyczna
RUCH TO ZDROWIE.
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie.
MATERIAŁY POUFNE BIOVENTUS Przesłanie Bioventus. MATERIAŁY POUFNE BIOVENTUS 2 Agenda Kluczowe przesłania Odpowiedzi na często zadawane pytania Jak stosować.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Mariola D. Wo ł oszyn. takie jak:  przemoc fizyczna  przemoc psychiczna/emocjonalna  zaniedbywanie  wykorzystywanie (wł. „nadużycie”, ang. abuse)
Zdrowie prezentacja.
Czynniki ryzyka związane ze zdrowiem i chorobami
Proces leczenia i powrotu do zdrowia dziecka, przebiega w naszej placówce pomyślnie, ponieważ w jednym zespole działają:
Wypalenie zawodowe: dotyka tych najbardziej zaangażowanych ?
Europejska Akademia Pacjentów w obszarze innowacyjnych terapii Informacje wprowadzające dotyczące nadzoru nad bezpieczeństwem farmakoterapii Monitorowanie.
Opiekun w domu pomocy społecznej Czas trwania nauki: 2 lata.
Żeby zdrowym być….
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie w II półroczu 2015 roku.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Asystent osoby niepełnosprawnej Czas trwania nauki – 1 rok.
Wyniki badania stopnia satysfakcji pacjentów leczonych w całodobowym oddziale psychiatrycznym o wzmocnionym zabezpieczeniu dla młodzieży SP Szpitala dla.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska
OPIEKUN MEDYCZNY KIERUNEK ZAOCZNY NAUKA TRWA 1 ROK.
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie w I półroczu 2016 roku.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Oferta edukacyjna Na rok szkolny 2019/20
Zapis prezentacji:

Życie i dokonania Faye Glenn Abdellah Opieka nad pacjentem w teorii pielęgniarstwa

NAUKA I WYKSZTAŁCENIE 1919 r. 13 marca – urodzona w Nowym Jorku 1942 r. New Jersey – otrzymuje dyplom pielęgniarstwa 1945 r. Nowy Jork – otrzymuje tytuł Bachelor of Science (licencjat) 1947 r. Nowy Jork – otrzymuje tytuł Master of Arts Degree in Physiology (magister) i Doctor of Education (doktor) 1955 r. Nowy Jork – uzyskuje wykształcenie lekarskie

PRACA ZAWODOWA Pielęgniarka z WYBORU (wykształcenie pozwalało jej na praktykowanie jako lekarz) i POWOŁANIA Zarządzała kliniką podstawowej opieki zdrowotnej w Child Education Foundation w Nowym Jorku Kierowała oddziałem położniczym w Presbyterian Medical Center na Uniwersytecie w Kolumbii Nauczała w Yale University School of Nursing Pełniła funkcję pierwszego dziekana Graduate School of Nursing na Uniformed Services University of Health Sciences w Bethesda w stanie Maryland

SŁUŻBA WOJSKOWA Przez 40 lat służyła w wojsku (US Public Health Service PHS)  Była pierwszą pielęgniarką, która osiągnęła rangę dwugwiazdkowego KONTRADMIRAŁA W 1981 roku została pierwszą kobietą na stanowisku ZASTĘPCY SURGEON GENERAL (chirurga generalnego) - funkcję tę pełniła przez 8 lat aż do przejścia na emeryturę w 1989 r.

PRACA NAUKOWA W 1957 r. stojąc na czele zespołu badawczego w Manchester w Connecticut, została współtwórcą programu zmian w opiece nad pacjentem Opracowała system oceny stanu opieki nad pacjentem (the Patient Assessment of Care Evaluation  - PACE) Walnie przyczyniła się do rozwoju międzynarodowego systemu klasyfikacji praktyki pielęgniarskiej

ZDROWIE PUBLICZNE Opracowała materiały edukacyjne w wielu kluczowych dziedzinach zdrowia publicznego Przygotowywała programy profilaktyczne i edukacyjne związane m. in. z takimi obszarami jak AIDS, narkomania, alkoholizm, nikotynizm, przemoc, niepełnosprawność umysłowa, opieka hospicyjna.

PRACA TWÓRCZA Autorka około 150 artykułów naukowych i książek, w tym m. in.: Abdellah, F. G., & Levine E. (1994).  Preparing nursing research in the 21st century:  Evolution, methodologies, challenges. New York: Springer. Abdellah, FG (1979). Better patient care through nursing research (2nd ed.). Abdellah, F. G., Beland, I. L., Martin, A., & Matheney, R. V. (1973).  New directions in patient-centered nursing. New York: MacMillian. Abdellah, FG (1972).  Evolution of nursing as a profession: Perspective on manpower development. International Nursing Review,19, 219-238. Abdellah, F. G., Beland, I. I., Martin, A., & Matheney, R. V. (1960). Patient-centered approaches in nursing. New York: Macmillan. Abdellah, FG, i Levin, E. (1957) Developing a measure of patient and personnel satisfaction with nursing care. Nursing Research, 5 (2), 100-108. Abdellah, FG (1953).  Some trends in nursing education. American Journal of Nursing, 53 (7), 841-843.

NAJWAŻNIEJSZE OSIĄGNIĘCIE Przekształcenie zawodu pielęgniarki ze skupionego na CHOROBIE na skoncentrowaną na PACJENCIE

NAJWAŻNIEJSZE OSIĄGNIĘCIE Doprowadziła do objęcia opieką pielęgniarską nie tylko PACJENTA ale także JEGO RODZINY Poszerzyła rolę pielęgniarstwa – z podwykonawczej do opiekuńczej, obejmującej opieką całe rodziny oraz ludzi starszych

PIELĘGNIARSTWO WG ABDELLAH W opinii Faye Abdellah PIELĘGNIARSTWO opiera się na nauce i sztuce a EDUKACJA PIELĘGNIARSKA powinna kształtować postawy, kompetencje intelektualne i umiejętności techniczne pielęgniarek, tak aby miały nie tylko MOŻLIWOŚCI, ale również CHĘCI pomagania ludziom chorym w radzeniu sobie z potrzebami zdrowotnymi

PIELĘGNIARSTWO WG ABDELLAH W opinii Faye Abdellah PIELĘGNIARSTWO opiera się na nauce i sztuce a EDUKACJA PIELĘGNIARSKA powinna kształtować postawy, kompetencje intelektualne i umiejętności techniczne pielęgniarek, tak aby miały nie tylko MOŻLIWOŚCI, ale również CHĘCI pomagania ludziom chorym w radzeniu sobie z potrzebami zdrowotnymi

1 obowiązek pielęgniarstwa WG ABDELLAH Dbać o EFEKTYWNOŚĆ KOMUNIKACJI z pacjentem i jego rodziną Przekazywane im informacje muszą być rzetelne, przekazane w odpowiednim czasie i we właściwy sposób

2 obowiązek pielęgniarstwa WG ABDELLAH Zrobić wszystko, aby ZŁAGODZIĆ BÓL pacjenta I umożliwić mu jak najbardziej komfortowe samopoczucie

3 obowiązek pielęgniarstwa WG ABDELLAH Zapewnić pacjentowi i jego rodzinie WSPARCIE EMOCJONALNE Łagodzić ich lęki i niepokój

4 obowiązek pielęgniarstwa WG ABDELLAH Na każdym etapie opieki nad pacjentem ANGAŻOWAĆ RODZINĘ I PRZYJACIÓŁ pacjenta

5 obowiązek pielęgniarstwa WG ABDELLAH Zapewnić PŁYNNE PRZEJŚCIE od opieki nad jednym pacjentem do opieki nad drugim oraz CIĄGŁOŚĆ OPIEKI

6 obowiązek pielęgniarstwa WG ABDELLAH Zagwarantować DOSTĘP DO OPIEKI PIELĘGNIARSKIEJ każdemu członkowi społeczeństwa

PROBLEMY PODSTAWOWE Pomoc w utrzymaniu HIGIENY i KOMFORTU FIZYCZNEGO – pomoc w myciu, angażowanie rodziny do pomocy w utrzymywaniu higieny u pacjentów , którzy sami nie mogą sobie z tym poradzić, promowani higieny. Utrzymanie komfortu fizycznego np. poprzez umożliwienie pacjentowi unieruchomionemu zajęcia odpowiedniej pozycji na łóżku.

PROBLEMY PODSTAWOWE Pilnowanie optymalnego poziomu AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ pacjenta – wyważenie odpowiednich proporcji pomiędzy ilością ćwiczeń, odpoczynku i snu. Zapewnienie odpowiednich warunków do odpoczynku. Pielęgniarka powinna upewnić się, czy pacjent śpi dobrze, w miarę możliwości obniżyć poziom hałasu, zaciemnić pomieszczenie nocą, wywietrzyć je itp..

PROBLEMY PODSTAWOWE Zapewnienie BEZPIECZEŃSTWA pacjenta – zapobieganie wypadkom, upadkom, urazom, zapobieganie zakażeniom (przestrzeganie zasad aseptyki) i przenoszeniu się infekcji itp.

PROBLEMY PODSTAWOWE Utrzymanie SPRAWNOŚCI CIAŁA pacjenta – zapobieganie odleżynom, deformacjom dzięki odpowiedniemu pozycjonowaniu pacjenta, zmianie położenia ciała, oklepywaniu, pomocy w znalezieniu anatomicznej pozycji itp.

PROBLEMY PIELĘGNACYJNE Zapewnienie PODAŻY TLENU do wszystkich komórek ciała pacjenta – w przypadku pacjenta z problemami oddechowymi obowiązkiem pielęgniarki jest podawanie tlenu, jego podłączenie, monitorowanie akcji serca, tętna, saturacji itp., drenaż ułożeniowy

PROBLEMY PIELĘGNACYJNE Zapewnienie ODŻYWIENIA wszystkich komórek ciała pacjenta – w przypadku pacjenta z problemami odżywianiem (np. przygotowywanym do operacji, na diecie, żywionym pozajelitowo , z cukrzycą itp.) obowiązkiem pielęgniarki jest kontrola poziomu glukozy we krwi, podawanie odpowiednich dawek glukozy w razie potrzeby itp.

PROBLEMY PIELĘGNACYJNE Kontrola REGULARNYCH WYPRÓŻNIEŃ pacjenta – podawanie basenu, w razie problemów podawanie odpowiednich leków ułatwiających pracę jelit, wlewy doodbytnicze, w przypadku stomii monitorowanie jej, ocena i pielęgnacja itp.

PROBLEMY PIELĘGNACYJNE Utrzymanie GOSPODARKI WODNO-ELEKTROLITOWEJ pacjenta – ocena poziomu nawodnienia organizmu, kontrola dobowej zbiórki moczu, ocena na podstawie stanu skóry i powłok skórnych, w razie potrzeby iniekcje odpowiednich elektrolitów, zakładanie i wyjmowanie cewnika itp.

PROBLEMY PIELĘGNACYJNE Rozpoznawanie STANÓW PATOLOGICZNYCH organizmu pacjenta – kontrola czynności życiowych, ocena stanu powłok skórnych zależnie od potrzeb, np. pod kątem krwawienia, monitorowanie akcji serca i czynności oddechowych itp.

PROBLEMY PIELĘGNACYJNE Zapewnienie prawidłowej realizacji FUNKCJI ŻYCIOWYCH organizmu pacjenta – w przypadku trudności z oddychaniem podanie tlenu itp.

PROBLEMY PIELĘGNACYJNE Utrzymanie FUNKCJI SENSORYCZNYCH pacjenta – np. w sytuacji pacjentów z zaburzeniami w tym obszarze, częsta rozmowa z nimi podczas wykonywania czynności opiekuńczych itp.

PROBLEMY NAPRAWCZE Identyfikacja i minimalizowanie NEGATYWNYCH EMOCJI i niepokoju pacjenta związanych z zabiegami. Wysłuchanie odczuć pacjenta, zachęcanie do zadawana pytań, tłumaczenie przebiegu procedur medycznych

OGRANICZEŃ ZWIĄZANYCH Z CHOROBĄ PROBLEMY NAPRAWCZE Identyfikacja i pomoc w akceptacji OGRANICZEŃ ZWIĄZANYCH Z CHOROBĄ Wysłuchanie pacjenta, zachęcanie do zwerbalizowania swoich lęków i uczuć, pozwolenie na wypłakanie się, kiedy ma taką potrzebę. Szczególnie ważne w chorobach nowotworowych, w których potrzeby emocjonalne pacjenta powinny być traktowane priorytetowo.

KONTAKTU WERBALNEGO I NIEWERBALNEGO PROBLEMY NAPRAWCZE Utrzymanie i zrozumienie KONTAKTU WERBALNEGO I NIEWERBALNEGO z pacjentem. W przypadku pacjentów z ograniczeniami w zakresie mowy odczytywanie niewerbalnych sygnałów bólowych (np. grymasu twarzy)

RELACJI INTERPERSONALNYCH PROBLEMY NAPRAWCZE Utrzymanie i rozwój RELACJI INTERPERSONALNYCH pacjenta. Zachęcanie rodziny i przyjaciół do odwiedzin. Zapewnienie pacjentom możliwości kontaktu z bliskimi, w szczególności przed i po zabiegach.

PROBLEMY NAPRAWCZE Pomoc i wspieranie w ROZWOJU DUCHOWYM pacjenta. Umożliwienie mu prakatykowania swojej wiary, umożliwienie kontaktu z duchownym, zapewnienie odpowiedniej literatury itp.

ŚRODOWISKA TERAPEUTYCZNEGO PROBLEMY NAPRAWCZE Tworzenie i utrzymywanie ŚRODOWISKA TERAPEUTYCZNEGO Zapewnienie odpowiedniego oświetlenia, właściwej temperatury pomieszczenia, odpowiedniej ilości tlenu, ciszy itp.

UŚWIADOMIENIU POTRZEB PROBLEMY NAPRAWCZE Pomoc pacjentom w UŚWIADOMIENIU POTRZEB fizycznych, emocjonalnych, rozwojowych i ich realizacji, zależnie od pacjenta, jego stanu, potrzeb itp., np. umożliwienie uczestniczenia rodzicom w trakcie procedur medycznych dzieci.

PROBLEMY OPIEKUŃCZE Pomoc pacjentom w AKCEPTACJI CELÓW leczenia i rehabilitacji możliwych w świetle ograniczeń powodowanych przez chorobę.

PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH PROBLEMY OPIEKUŃCZE Pomoc pacjentom w rozwiązywaniu PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH umożliwienie kontaktu z odpowiednimi instytucjami w ich miejscu zamieszkania, zajmującymi się problemami społecznymi, z fundacjami, stowarzyszeniami, pielęgniarką środowiskową itp.

PROBLEMY OPIEKUŃCZE Pomoc w zrozumieniu i akceptacji OGRANICZEŃ I EDUKACJA w zakresie zmiany trybu życia, np. konieczność ograniczenia niektórych potraw w związku z chorobą, pewnych aktywności, nałogów itp.

HOLISTYCZNE PODEJŚCIE DO PACJENTA KONKLUZJA ABDELLAH Prawidłowe określenie i ocena problemów pielęgnacyjnych pacjenta wpływa bezpośrednio na kolejny krok czyli na sposób rozwiązania problemu. HOLISTYCZNE PODEJŚCIE DO PACJENTA

KOLEJNE KROKI W OPIECE NAD PACJENTEM Rozpoznanie problemów pielęgnacyjnych Wybór odpowiednich metod działania Zapewnienie ciągłości opieki w zakresie wszystkich potrzeb pacjenta Zapewnienie stałej opieki, aby łagodzić na bieżąco ból i dyskomfort Indywidualizacja planu opieki zależnie od indywidualnych potrzeb pacjenta Pomoc w dostosowaniu do ograniczeń związanych z chorobą i rozwiązywaniu problemów emocjonalnych W WYMIARZE SPOŁECZNYM POŁOŻENIE NACISKU NA PROFILAKTYKĘ

METODĄ ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW PIELĘGNIARSTWO Według teorii Abdellah pielęgniarstwo jest METODĄ ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW związanych z zaspokajaniem potrzeb zdrowotnych ludzi Człowiek jest w centrum tej opieki i należy odpowiednio wyważyć nacisk, jaki kładzie się na leczenie, a jaki na pacjenta jako na człowieka

PIELĘGNIARKA Faye Glenn Abdellah Nauczyciel, Kontradmirał, REFORMATORKA

Dziękujemy za uwagę!