Młody Asyż w „Leśnej”.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
FORMACJA W KATOLICKIM STOWARZYSZENIU MŁODZIEŻY
Advertisements

Patron naszej szkoły Jan Paweł II.
Po czym poznać Kościół?.
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
Jan Paweł II PONTYFIKAT MIŁOŚCI I POKOJU
Pielgrzymka Benedykta XVI do Polski
TOTUS TUUS – „Cały twój”
Nie lękajcie się, otwórzcie drzwi Chrystusowi
I N S T Y T U T W Y N A G R A D Z A N I A
„Niech nasza droga będzie wspólna Niech nasza miłość będzie potężna
JAN PAWEŁ II
Pismo Święte podstawowym źródłem treści w programach nauczania religii Kościoła Zielonoświątkowego w RP.
Rok Wiary – okres w Kościele katolickim rozpoczynający się 11 października 2012 roku, w pięćdziesiątą rocznicę otwarcia Soboru Watykańskiego.
Warsztaty w gimnazjum były prowadzone przez osoby z Centrum Myśli Jana Pawła II. W grupach rozważaliśmy nad najważniejszymi wydarzeniami z historii.
Prezentacja powstała na zajęciach TIK w edukacji w ramach projektu Jakość to nasz cel CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA.
…taki duży, taki mały może świętym być…. X Dzień Papieski
PAPIEŻ BENEDYKT XVI.
czyli kilka słów o Kościele
OBCHODY 20 ROCZNICY UCHWALENIA KONWENCJI O PRAWACH DZIECKA.
WŁOCHY POLSKA.
HISTORIA KULTURA TRADYCJA BIBLIA FILOZOFIA ANTROPOLOGIA LITURGIA NAUKI SPOŁECZNE NAUKI PRZYRODNICZE SZTUKA PRAWO.
ŚWIATOWY DZIEŃ MISYJNY
„Niech ludzi nie dzieli religia”
Jan Paweł II – pielgrzym świata
Pielgrzymki Jana Pawła II
ŚWIATOWE DNI MŁODZIEŻY.
KÓŁKO MISYJNE art. 42 zajęcia odbywają się w każdy czwartek godz. 8
Błogosławiony Jan Paweł ll- człowiek modlitwy
„Musicie być mocni mocą miłości, która jest potężniejsza niż śmierć...” Jan Paweł II.
TOTUS TUUS – „Cały twój”
Jan Paweł II Orędownik rodzin.
HYMN „Un nuevo sol” „Naszą drogą miłość jest”
Wprowadzenie Po roku 1980, kiedy to papież Jan Paweł II ogłosił Encyklikę Dives in Misericordia, założyciel naszego Ruchu sługa Boży ks. Franciszek Blachnicki.
Pielgrzymka do ziemi świętej
Światowe Dni Młodzieży
Jan Paweł II- Papież Polak
Miejsce przekazywania tradycji i wartości
Jan Paweł II - Papież Wolności
Rodzina-źródłem życia, szacunku i miłości
Jan Paweł II Droga do świętości.
Papież Jan XXIII 28 październik czerwiec 1963
WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE W RODZINIE Ks. dr Jarosław Lisica.
29. Kultura życia, kultura śmierci
KATECHEZA nr 4 Temat: Krzyż Chrystusa - mój krzyż.
Temat: Gdzie dwaj, trzej, milion…
o potencjalnym konflikcie zbrojnym.
36. Nad przepaściami podziałów – konflikty i sposoby ich rozwiązywania
Jedno z najstarszych sanktuariów w Polsce. Przez wieki Polacy pielgrzymowali tam, by prosić Matkę Bożą o pomoc dla siebie i dla całego narodu. To miejsce,
ŚWIATOWE DNI MŁODZIEŻY …
52. Kościele, co mówisz sam o sobie? – Sobór Watykański II
r. VII Dzień Papieski w Polsce
JAN PAWEŁ II ( ) „Totus tuus”.
Idea Asyżu.
Niszczenie cudzego mienia, molestowanie, groźby, przemoc fizyczna są karalne. Stanowią naruszenie godności i dóbr osobistych zgodnie z art. 23 Kodeksu.
Młody Asyż. Młodzież na rzecz tolerancji i pokoju. Religia Katolicka jest dla nas ważna, poznajemy ją i pogłębiamy od najmłodszych lat. A czym inne religie.
Światowe Dni Młodzieży Kraków 2016
Adoracja II Niedziela Listopada 2015
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Ozorkowie
Pielgrzymowanie "Kościoła młodych" rozpoczęło się zaproszeniem, jakie w roku 1984 Ojciec Święty Jan Paweł II skierował do różnych stanów Kościoła z okazji.
POWOŁANIE znakiem nadziei opartej na wierze. MIEĆ NADZIEJĘ to znaczy ufać Bogu wiernemu, który dochowuje obietnic przymierza.
Św. Jan Paweł II - wzór mądrości
BAHAIZM.
Kanonizacja bł. Jana Pawła II
Islam.
Kodeks etyczny nauczyciela
Kościół Jezusa Chrystusa
„Bóg widział, że były dobre.”
Podziały w Kościele i dążenie do jedności
„ W sferze sacrum. Rola sztuki religijnej w kulturze”.
Abyście się wzajemnie miłowali,
Zapis prezentacji:

Młody Asyż w „Leśnej”

1. Czym jest Asyż? To miasto we Włoszech, miasto św.Franciszka, patrona pokoju

2. Czym jest „Duch Asyżu” - „Lo Spirito di Assisi „ ? To duch pokoju, dialogu, wzajemnego szacunku, zapoczątkowany w tym miejscu przez Jana Pawła II, który 27.X.1986 zaprosił tu przywódców wszystkich religii świata na wspólną modlitwę o pokój.

W tym dniu w Asyżu na modlitwę o pokój zgromadzili się przedstawiciele różnych wyznań chrześcijańskich, Żydzi, muzułmanie, buddyści, hinduiści, sintoiści, dżiniści, konfucjoniści, zoroartustrianie ,a nawet wyznawcy plemiennych religii afrykańskich czy indiańskich – w sumie 47 religii świata

„Nasze spotkanie jest tylko potwierdzeniem, że ludzkość ( „Nasze spotkanie jest tylko potwierdzeniem, że ludzkość (...) angażując się w wielką sprawę pokoju, winna sięgać do swych najgłębszych i najbardziej życiodajnych źródeł (...). Mamy pewność, iż po to, aby świat stał się wreszcie miejscem prawdziwego i trwałego pokoju, oprócz środków ludzkich i ponad nimi potrzeba gorącej, pokornej i ufnej modlitwy (...). Modlitwa prowadzi do nawrócenia serca. Właśnie dlatego przybyliśmy do tego miejsca” – powiedział Jan Paweł II

Jan Paweł II nieprzypadkowo wybrał Asyż na miejsce modlitwy. Św Jan Paweł II nieprzypadkowo wybrał Asyż na miejsce modlitwy. Św.Franciszek, zwany Biedaczyną z Asyżu uznawał wszystkich ludzi i całe stworzenie za braci i siostry, był prekursorem walki z wszelką dyskryminacją

Asyż, dzięki polskiemu Papieżowi, stał się światową stolicą ekumenizmu, pokoju i pojednania, miastem powszechnej modlitwy, symbolem szacunku dla całego stworzenia, wielości kultur i dialogu.

Uczestnicy spotkania podjęli także post w intencji pokoju w świecie. Zasadzili też drzewka oliwne – symbol pokoju.

W spotkaniu uczestniczyła także Matka Teresa z Kalkuty i Brat Roger, założyciel ekumenicznej wspólnoty w Taize.

3. Na jakiej podstawie działał Jan Paweł II, zapraszając przedstawicieli innych religii do Asyżu? Po pierwsze na podstawie Ewangelii, która każe nam kochać wszystkich ludzi. Po wtóre – wdrażał w ten sposób w życie idee najważniejszego wydarzenia w Kościele XX wieku, jakim był Sobór Watykański II i jego dokumenty dotyczące dialogu i ekumenizmu

Najważniejsze soborowe dokumenty dotyczące dialogu ze światem i innymi religiami to: *Dekret o ekumenizmie „Unitatis redintegratio” *Deklarację „Nostra aetate” o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich *Deklarację o wolności religijnej „Dignitatis humanae” *Konstytucję duszpasterską o Kościele w świecie współczesnym „Gaudium te spes” Nauczanie Soboru to najwyższe rangą dokumenty kościelne obowiązujące wszystkich wiernych.

Dokumenty te mówią, że: - każdy człowiek ma prawo do wyboru religii Kościół nie odrzuca niczego, co w innych religiach „prawdziwe jest i święte” inne religie zawierają w sobie „semina Verbi” – ziarna Słowa, ziarna prawdy - Kościół poczuwa się do braterstwa i solidarności z wszystkimi ludźmi Kościół pragnie prowadzić dialog ze światem i innymi religiami Dlatego – wierząc, że – jako chrześcijanie- posiadamy bezcenny skarb pełni Bożego Objawienia, szanujemy wszystkich ludzi, którzy szczerym sercem szukają Boga i wspólnie z nimi pragniemy budować świat pokoju i wzajemnego szacunku.

4. Czy wspólna modlitwa różnych religii nie była przejawem synkretyzmu religijnego (mieszania elementów różnych religii)? Nie, gdyż każdy modlił się odrębnie, zgodnie ze swoją tradycją religijną, w poszanowaniu tradycji innych. Intencja była wspólna, ale nie było jakiejś „mieszanki modlitewnej”; np. chrześcijanie modlili się w katedrze św.Rufina, gdzie ochrzczony był ś.Franciszek Wyjaśnił to Benedykt XVI: "wskazana droga nie jest drogą relatywizmu czy synkretyzmu religijnego", bo "Kościół jest zobowiązany nieustannie głosić Chrystusa, który jest »drogą, prawdą, i życiem«", w którym ludzie znajdują pełnię życia religijnego i w którym "Bóg wszystko pojednał ze sobą", „nie wyklucza jednak dialogu i wspólnego poszukiwania prawdy w różnych dziedzinach życia"

Czy spotkanie w Asyżu było wydarzeniem jednorazowym? Nie, po nim odbyło się wiele podobnych spotkań w różnych miastach świata, a w samym Asyżu jeszcze dwukrotnie; w tym w 25. lecie pierwszego spotkania, z papieżem Benedyktem XVI

Benedykt XVI z innymi przywódcami religijnymi w Asyżu, w 25. –lecie pierwszego spotkania

Znak pokoju

Jan Paweł II poprosił o organizowanie takich spotkań Wspólnotę św.Idziego, która zorganizowała m.in. na zaproszenie Kard.Dziwisza kongres „Ludzie i religie” z modlitwą o pokój na krakowskim Rynku w 2009 r.

Działania o podobnym charakterze podejmuje także papież Franciszek, spotykając się z przedstawicielami innych religii

Także nasz Metropolita, kard.S.Dziwisz, najbliższy współpracownik Jana Pawła II i inni biskupi, kroczą ekumeniczną drogą, troszcząc się o zachowanie dziedzictwa JPII

„Dlatego pragnąłem, by «duch Asyżu» nie tylko nie zgasł, ale przeciwnie, szerzył się w świecie, odnajdując w każdym miejscu nowych świadków pokoju i dialogu.” „Dziś bardziej niż kiedykolwiek potrzebujemy pielgrzymów pokoju, świadków powszechnej solidarności, potrafiących zapomnieć o własnym interesie indywidualnym i grupowym, o własnym życiu. Nie może być pokoju we wspólnym domu tego świata, jeśli chociaż jeden z narodów, nawet ten najmniejszy, zostanie zapomniany czy wręcz wykluczony”

Uczestnik pamiętnego, pierwszego spotkania w Asyżu, kard Uczestnik pamiętnego, pierwszego spotkania w Asyżu, kard. Roger Etchegaray, ówczesny przewodniczący Papieskiej Komisji „Iustitia et Pax”, wspominając to wydarzenie, mówił: „Tego dnia usłyszałem rytm serca świata. Krótkie spotkanie na wzgórzu, jedno czy dwa słowa, gest wystarczyły obecnym tam przedstawicielom podzielonej ludzkości radośnie odkryć na nowo pierwotną jedność. Kiedy pod koniec szarego poranka na niebie nad Asyżem pojawiła się tęcza, ci wszyscy przywódcy religijni, zaproszeni przez śmiałego proroka, obecnego pośród nich papieża Jana Pawła II, dostrzegli w niej przynaglające wezwanie do braterstwa: nikt nie miał wątpliwości, że to właśnie modlitwa spowodowała pojawienie się widzialnego znaku przymierza między Bogiem a potomkami Noego”.

"Młody Asyż. Młodzież na rzecz tolerancji i pokoju" jest częścią wieloletniego projektu Oblicza dialogu prowadzonego przez Instytut Dialogu Międzykulturowego im. Jana Pawła II w Krakowie. Program adresowany jest do uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, ma przyczynić się do promowania wśród młodzieży wartości uniwersalnych, a także umożliwiać upowszechnianie dobrych praktyk wypracowanych przez uczestników projektu. Najważniejszymi założeniami edukacyjnym projektu są: · promocja wśród ludzi młodych działań i postaw otwartych na inne kultury i religie, zwalczających stereotypy, skierowanych na poznawanie i współistnienie w imię tolerancji i poszanowania ludzkiej godności,  · podkreślanie wspólnych płaszczyzn religijnych i kulturowych, takich jak: budownictwo sakralne, paralela obrazu stwórcy w różnych religiach, poszukiwanie absolutu, celebracja świąt w różnych kulturach i religiach, · poznawanie podobieństw i różnic w porównywalnych obszarach kulturowych i religijnych jako droga do akceptacji odmienności. „Niech nasza droga będzie wspólna. Niech nasza modlitwa będzie pokorna. Niech nasza miłość będzie potężna. Niech nasza nadzieja będzie większa od wszystkiego, co się tej nadziei może sprzeciwiać”. Jan Paweł II