GOSPODARUJ ODPADAMI RAZEM Z NAMI !!!

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI MIASTA WAŁBRZYCHA
Advertisements

Zmiany w ustawie o pożytku publicznym i o wolontariacie dotyczące pomocy społecznej Przepisy wprowadzające i podmioty uprawione Zmiany weszły w życie z.
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Zadania Głównego Inspektora Ochrony Środowiska związane z ustawą o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym Małgorzata Tomczak Główny Inspektorat.
Planowane zmiany prawne
Grupy producentów rolnych
KOMPETENCJE KONTROLNE W ZAKRESIE GOSPODARKI ODPADAMI
Biuro Warszawskie Tomasz Tatomir Obowiązki przedsiębiorców w zakresie odpadów opakowaniowych w związku z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej.
Pwc.
WEEE PricewaterhouseCoopers Strona 1 Luty 2006 CO O RECYKLINGU POWINIEN WIEDZIEĆ PRZEDSIĘBIORCA Obowiązki wynikające z ustawy o WEEE i rozporządzeń wykonawczych.
Ewidencje w podatku od towarów i usług VAT
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Materiały źródłowe: Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania.
Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
Wymagania ustawy o bateriach i akumulatorach
Ogólne zasady postępowania z odpadami opakowaniowymi
Obowiązki przedsiębiorców wynikające z ustawy z dnia 29 lipca 2005r
Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku Ustawa o opłacie skarbowej Ustawa z r. o opłacie skarbowej Dz.U. z r. Nr 225, poz
Tworzywa na paliwa – dlaczego Państwo nie chce pomóc?
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
REGIONALNY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI W POLSCE Sprawdzone rozwiązania w gospodarce odpadami komunalnymi Odzysk frakcji materiałowych z odpadów.
Aleksander Gabryś, Manager, Ernst&Young Warszawa, 3 czerwca 2013 roku
System wspomagający Gospodarkę Odpadami Komunalnymi Katowice
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Gliwice, 9 listopada 2011.
Nowe zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z ustawy z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych.
Branżowa Organizacja Odzysku S.A.
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Podstawowe wymagania dla wytwórcy odpadów i posiadacza odpadów
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
JAK BĘDZIE DZIAŁAŁ NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI od lipca 2013r.?
Opłata produktowa i depozytowa dr hab. inż. Janusz Mikuła
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA GMINY W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
ORGANIZACJA ODZYSKU ODPADÓW I OPAKOWAŃ EKOLA S.A.
Najważniejsze zmiany legislacyjne dla rozwoju obszarów wiejskich Warszawa, 21 września 2010 r. Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Ministerstwo Środowiska.
Zmiany w przepisach dotyczących gospodarowania odpadami komunalnymi
„Możliwości prawne działań proekologicznych”
Obowiązki przedsiębiorców w zakresie gospodarowania odpadami
ORGANIZACJA ODZYSKU ODPADÓW I OPAKOWAŃ EKOLA S.A.
GOSPODARUJ ODPADAMI RAZEM Z NAMI !!!
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Cieszyn, dnia.
Dodatek energetyczny Ustawą z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 984) wprowadzony.
PROBLEMY RECYKLINGU SAMOCHODÓW W POLSCE W ASPEKCIE OCHRONY ŚRODOWISKA I DZIAŁAŃ LEGISLACYJNYCH Beata B. Kłopotek Warszawa, 16 maja 2003 r.
FAKTURY VAT 2014 Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku
Ustawa o gospodarce Opakowaniami i Odpadami opakowaniowymi
Gospodarka odpadami w Sopocie. Wariant 1 – zaproponowano metodę powierzchniową:  jeżeli odpady komunalne są zbierane w sposób selektywny, to opłata będzie.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
OBOWIĄZKI PRZEDSIĘBIORCÓW W ZAKRESIE OPŁATY PRODUKTOWEJ
O odpadach Dz. U z 8 stycznia 2013 r poz. 21
Ekologia Wykonała Maja Bocian.
STAN PRAC NAD AKTAMI WYKONAWCZYMI DO NOWELIZACJI USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Częstochowa, 1.
MINISTRY OF AGRICULTURE AND RURAL DEVELOPMENT Warszawa, 4 listopada 2015 r. Podatek dochodowy od sprzedaży bezpośredniej przetworzonych produktów rolnych.
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
Gospodarka odpadami medycznymi a prawo zamówień publicznych wybrane zagadnienia Małgorzata Kałuża Katowice, 29 września 2011 r.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Obowiązki przedsiębiorców w zakresie gospodarowania odpadami DEPARTAMENT ŚRODOWISKA WYDZIAŁ OPŁAT I BAZ DANYCH O ŚRODOWISKU Poznań, 2016 rok.
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
OBOWIĄZKI PRZEDSIĘBIORCÓW W ZAKRESIE OPŁATY PRODUKTOWEJ
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
ODPADY I ICH PRODUCENCI.
Obowiązki przedsiębiorców w zakresie gospodarowania odpadami
Procedury związane z zatrudnianiem cudzoziemców
Obowiązki przedsiębiorców w zakresie gospodarowania odpadami
OBOWIĄZKI PRZEDSIĘBIORCÓW W ZAKRESIE OPŁATY PRODUKTOWEJ
Zapis prezentacji:

GOSPODARUJ ODPADAMI RAZEM Z NAMI !!!

AKTY PRAWNE Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach Dz.U. z 2013 roku, obowiązująca od 23 stycznia 2013 roku Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami Opakowaniowymi Dz.U. z 2013 roku, obowiązująca od 1 stycznia 2014 roku

KOD NEWRALGICZNYCH ODPADÓW KOD ODPADU zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001r. w sprawie katalogu odpadów (Dz.U. Nr 112 poz. 1206 z 2001r.) 15 01 01 - opakowania z papieru i tektury 15 01 02 - opakowania z tworzyw sztucznych 19 12 01 - papier i tektura – odpady z mechanicznej obróbki odpadów 20 01 01 - papier i tektura – odpady komunalne segregowane i gromadzone selektywnie 20 01 39 - tworzywa sztuczne – odpady komunalne segregowane i gromadzone selektywnie 03 03 08 - odpady z sortowania papieru i tektury przeznaczone do recyklingu WSZELKIE INFORMACJE DOTYCZĄ JEDYNIE WYŻEJ WYMIENIONYCH GRUP ODAPDÓW!

OBOWIĄZKI WYTWÓRCÓĆ ODPADÓW ODPAD - efektem procesu produkcyjnego jest produkt główny i uboczny. Produkt uboczny dzieli się na „produkt” (może przynieść dochód) oraz „nieprodukt”. „Nieprodukt” dzieli się na „nieodpad” (nadający się do wykorzystania mimo niskiej wartości) oraz odpad lasyfikacja odpadów: Komunalne – musi być podpisana umowa na odbiór odpadów oraz dowody opłat za usługi z niej wynikające. Niebezpieczne – nie dotyczy Inne niż niebezpieczne – w grupie tej mieszczą się odpady, w których gospodarowaniu proponujemy Państwu współpracę.

ODPADY INNE NIŻ NIEBEZPIECZNE Decyzja na wytwarzanie odpadów Zgodnie z art. 231 ust. 1 i ust. 2 nowej ustawy o odpadach, decyzje wydane na podstawie przepisów dotychczasowych wygasły z dniem 23 stycznia 2013 r. W przypadku wytwarzania odpadów poza instalacją, podmiot nie jest zobowiązany do uzyskania decyzji na wytwarzanie odpadów, gdyż decyzja taka może być wydana tylko i wyłącznie w związku z eksploatacją instalacji. Wytwórca odpadów jest obowiązany do gospodarowania wytworzonymi przez siebie odpadami. (art. 27 ust. 1) Wytwórca odpadów może zlecić wykonanie obowiązku gospodarowania odpadami podmiotom, które posiadają zezwolenie na zbieranie odpadów lub zezwolenie na przetwarzanie odpadów.(art. 27 ust. 2) W takiej sytuacji odpowiedzialność za gospodarowanie odpadami przechodzi na następnego posiadacza odpadów. (art.27 ust.3)

OBOWIĄZKI WYTWÓRCY ODPADÓW DOTYCZY ZLECENIA INNEMU PODMIOTOWI GOSPODAROWANIE ODPADAMI Przechowywanie odpadów w warunkach uniemożliwiających mieszanie się odpadów niebezpiecznych z innymi niż niebezpieczne. Sprawdzenie, czy podmiot który przejmuje obowiązek gospodarowania odpadami ma odpowiednie zezwolenie. Wystawianie przy przekazywaniu odpadów Karty Przekazania Odpadu (zgodnie z ustawą jest to obowiązek wytwórcy odpadów) (art. 69 ust 1) Prowadzenie, udokumentowanego KPO, uproszczonego rejestru przekazanych odpadów.

OBOWIĄZKI WYTWÓRCY ODPADÓW cd DOTYCZY ZLECENIA INNEMU PODMIOTOWI GOSPODAROWANIE ODPADAMI WYTWARZANIE POWYŻEJ 5 TON ODPADÓW ROCZNIE Sprawdzenie, czy podmiot który przejmuje obowiązek gospodarowania odpadami ma odpowiednie zezwolenie. Wystawianie przy przekazywaniu odpadów Karty Przekazania Odpadu (zgodnie z ustawą jest to obowiązek wytwórcy odpadów) (art. 69 ust 1) Prowadzenie, udokumentowanej KPO, Karty Ewidencji Odpadów (art. 71 ust 1) Składanie rocznego sprawozdania o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu odpadami Marszałkowi Województwa. (art. 75 ust 1)

JAK PRZECHOWYWAĆ ODPADY ? Konieczne jest posiadanie uporządkowanych miejsc magazynowania odpadów Zasada selektywnego gromadzenia odpadów Magazynować oddzielnie produkty, produkty uboczne oraz substancje i przedmioty, które utraciły status odpadów. Miejsca magazynowania musza zapewniać ochronę środowiska oraz spełniać wymagania BHP i p.poż. Miejsca magazynowania powinny być zaopatrzone w instrukcje postępowania z odpadami, zawsze w informacje o rodzaju magazynowanych odpadów.

CO MOŻEMY DLA PAŃSTWA ZROBIĆ? Wskazać najbliższą w okolicy firmę posiadającą odpowiednie zezwolenia do przejęcia obowiązku gospodarowania odpadami. Możemy dostarczyć aktualnie obowiązujące wzory: Kart Przekazania Odpadów Kart Ewidencji Odpadów Sprawozdania o Wytworzonych Odpadach i przeprowadzić szkolenie jak się je wypełnia, wysyła …etc.

OPŁATA PRODUKTOWA PRZEDSIĘBIORCY: WPROWADZAJĄCEGO NA RYNEK OPAKOWANIA I/LUB PRODUKTY W OPAKOWANIACH Kogo dotyczy? Dokonujących wewnątrzwspólnotowej dostawy produktów w opakowaniach Eksportujących opakowania, produkty w opakowaniach Wprowadzających na rynek opakowania (dotyczy producentów) Wprowadzających na rynek produkty w opakowaniach OPAKOWANIA PODLEGAJĄCE OPŁACIE PRODUKTOWEJ Folia stretch służąca do pakowania produktów (w tym do owijania palet) Pozostała folia służąca do pakowania produktów Kartony, w które pakowane są produkty Tekturowe przekładki, narożniki … etc, wykorzystywane przy pakowaniu produktów Taśma pakowa Uwaga! Zakupione nowe palety, na których są zapakowane produkty, ustawa traktuje jako opakowanie wprowadzone na rynek i podlegają opłacie produktowej.

OBOWIĄZKI PRZEDSIĘBIORCY WPIS DO REEJSTRU - art. 49 - 51 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. Marszałek województwa prowadzi rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami, dokonuje wpisu do rejestru na wniosek lub z urzędu. Marszałek województwa dokonuje wpisu do rejestru z urzędu: 1) posiadacza odpadów, który uzyskał pozwolenie zintegrowane 2) posiadacza odpadów, który uzyskał pozwolenie na wytwarzanie odpadów 3) posiadacza odpadów, który uzyskał zezwolenie na zbieranie odpadów lub zezwolenie na przetwarzanie odpadów Pozostali przedsiębiorcy, wprowadzający opakowania i/lub produkty w opakowaniach mają obowiązek złożenia wniosku o wpis do rejestru.

OBOWIĄZKI PRZEDSIĘBIORCY cd Przedsiębiorca wprowadzający produkty w opakowaniach jest obowiązany zapewniać odzysk, w tym recykling odpadów opakowaniowych takiego samego rodzaju jak odpady opakowaniowe powstałe z tego samego rodzaju opakowań jak opakowania, w których wprowadził produkty (art. 17 ust 1) Wprowadzający produkty w opakowaniach jest obowiązany do dnia 31 grudnia 2014 r. oraz w latach następnych osiągnąć docelowy poziom odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych co najmniej w wysokości określonej w załączniku nr 1 do ustawy (art.20 ust 1) Niewywiązanie się z tego obowiązku skutkuje koniecznością uiszczenia opłaty produktowej, naliczanej według wzoru z rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 29 grudnia 2010r.

OBOWIĄZKI PRZEDSIĘBIORCY cd Przepisów ustawy w zakresie uzyskania wymaganych poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych, nie stosuje sie do przedsiębiorców: wprowadzających produkty w opakowaniach, którzy w danym roku kalendarzowym wprowadzili do obrotu produkty w opakowaniach o łącznej masie opakowań nieprzekraczającej 1 tony (atr.7 ust 1) Przepisów ustawy w zakresie opłaty produktowej nie stosuje się w przypadku, gdy jej wysokość nie przekracza 100 zł.

OBOWIĄZKI PRZEDSIĘBIORCY cd ODZYSK i RECYKLING ODPADÓW Przedsiębiorcy wprowadzający produkty w opakowaniach, którzy w danym roku kalendarzowym wprowadzili do obrotu produkty w opakowaniach o łącznej masie opakowań przekraczającej 1 tony są zobowiązani do: Posiadania potwierdzonych KPO na przekazane ilości odpadów Posiadanie dokumentów potwierdzających odzysk i recykling odpadów w ilościach zgodnych z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. Prowadzenie ilościowej i wartościowej ewidencji opakowań wprowadzonych do obrotu

OBOWIĄZKI PRZEDSIĘBIORCY cd ODZYSK i RECYKLING ODPADÓW Składanie Marszałkowi Województwa rocznego sprawozdania o wysokości należnej opłaty produktowej z podziałem na poszczególne rodzaje opakowań, z których powstał odpad według wzoru OŚ – OP1 Przeznaczanie na publiczne kampanie edukacyjne lub przekazywanie na rachunek NFOŚiGW łącznie co najmniej 2% wartości netto opakowań wprowadzonych do obrotu w poprzednim roku kalendarzowym

KARY NAKŁADANE PRZEZ WIOS Administracyjną karę pieniężną wymierza się w wysokości nie mniej 1.000 zł i nie więcej niż 1.000.000 zł za (art. 194 ust. 1 i 3). Przykładowe powody karania przedsiębiorców: zmiana klasyfikacji odpadów niebezpiecznych na odpady inne niż niebezpieczne mieszanie odpadów niebezpiecznych z odpadami innymi niż niebezpieczne prowadzenie działalności w zakresie z art. 50 ust. 1 (np.: wprowadzanie na rynek produktów w opakowaniach), bez wymaganego wpisu do rejestru nieumieszczanie numeru rejestrowego na dokumentach sporządzanych w związku z prowadzoną działalnością, wbrew obowiązkowi z art. 63

KARY NAKŁADANE PRZEZ WIOS cd transport odpadów bez wymaganego zezwolenia (do 10.000 zł) nieprowadzenie ewidencji gospodarki odpadami (do 500.000 zł) niezłożenie sprawozdań o odpadach w terminie (500 zł, po 2 tygodniach 2.000 zł …) nieprzeznaczanie na publiczne kampanie edukacyjne lub na rzecz NFOŚiGW wymaganych ustawą środków (do 500.000 zł) sprzedaż produktów w opakowaniach, bez informowania użytkowników tych produktów o dostępnych systemów zwrotu, zbierania i odzysku, w tym recyklingu, odpadów opakowaniowych oraz o sposobach właściwego postępowania z odpadami opakowaniowymi (do 500.000 zł) Podpisanie umowy z nieuprawnionym podmiotem skutkuje nieprzekazaniem odpowiedzialności za odpady.