Logika projektowa SPOTKANIE DLA OFERENTÓW PROGRAMU FUNDUSZ INICJATYW OBYWATELSKICH.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Średzkim Program Operacyjny Kapitał.
Advertisements

Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
Analiza ryzyka projektu
Sonia Rzeczkowska Katowice, r. Witam Państwa.
Zarządzanie projektami – pojęcia
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
1 Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwo Gospodarki i Pracy Założenia Planu Oceny Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO l istopad 2010 rok Projekt współfinansowany.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
GENERATOR WNIOSKÓW I STUDIUM WYKONALNOŚCI WYBRANE INFORMACJE Wrocław, 22 listopada 2005 r. WOJCIECH WICZKOWSKI Dział Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju.
- instrumenty ewaluacji i monitoringu RSI
Jak mierzyć efekty naszych działań, czyli ewaluacja w projekcie społecznym Agnieszka Iwaniak Warszawa, 10 czerwca 2009 r.
Zarządzanie projektami
Spójność logiczna projektu.
Schemat przygotowywania wniosku o dofinansowanie zgodnie z założeniami metodyki Zarządzania Cyklem Projektu Metodyka Zarządzania Cyklem Projektu pozwala.
15 kwietnia 2011 r. Alicja Kuźniar, Biuro Projektów Transferu Wiedzy
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Rozstrzygnięcie otwartego konkursu ofert Nr 1/2011 na wykonywanie zadań publicznych.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL - najważniejsze zmiany w dokumencie Wrocław, styczeń 2011.
Podstawowe informacje o tegorocznym konkursie. Celem programu jest aktywizowanie mieszkańców na rzecz działań o charakterze dobra wspólnego. Zależy nam.
Prof. Aleksander Surdej
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka Dział Rozwoju Kadry Naukowej Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Ocena ryzyka zawodowego w małych przedsiębiorstwach
Analiza kluczowych czynników sukcesu
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2015 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Logika projektowa SPOTKANIE DLA OFERENTÓW PROGRAMU FUNDUSZ INICJATYW OBYWATELSKICH.
Warsztat diagnostyczno-rozwojowy
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2015 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Tworzenie projektu Paweł Jordan 1.
Spotkanie informacyjne FIO Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Spotkanie informacyjne FIO 2016 – logika projektu Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli w powiecie ryckim”
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Projekt „ Jesteśmy profesjonalni – działamy profesjonalnie II” realizowany dzięki wsparciu finansowemu Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w ramach.
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Kryteria wyboru projektów Działanie 5.1 Gospodarka odpadowa osi priorytetowej Środowisko przyrodnicze i racjonalne wykorzystanie zasobów Regionalnego Programu.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Rola autoewaluacji i monitorowania w zarządzaniu projektem Doświadczenia partnerstwa " Szansa bez munduru„ A680.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Zdefiniować problem Jaki jest problem? Jakie są główne założenia? Jak chcesz śledzić przebieg funkcjonowania projektu ? metody ewaluacji Budżet Jakie źródła.
Spotkanie informacyjne FIO Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
PARTNERSTWO WYRÓWNANIA SZANS realizacja projektu Wspieranie zakładów restrukturyzowanych i ich pracowników.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 4.2 Infrastruktura uczelni prowadzących kształcenie o profilu praktycznym Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2017 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego.
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej
w zakresie pomocy społecznej
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
Równościowe zarządzanie projektem
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Zapis prezentacji:

Logika projektowa SPOTKANIE DLA OFERENTÓW PROGRAMU FUNDUSZ INICJATYW OBYWATELSKICH

Co to jest „Projekt”? Zorganizowany i ułożony w czasie, z określonym początkiem i końcem, ciąg działań, zmierzających do osiągnięcia konkretnego i mierzalnego wyniku, adresowany do wybranych grup odbiorców. Przedsięwzięcie jednorazowe, niepowtarzalne, złożone. ProgramProjektWniosek

Charakterystyka projektu Dobry projekt musi:  być zgodny z celami działania organizacji;  odpowiadać na opisane i udokumentowane potrzeby. wskazywać ściśle określoną grupę odbiorców (grupa docelowa/uczestnicy);  mieć jasno określone, realne cele, sposoby ich realizacji oraz rezultaty ;  koszty projektu muszą być powiązane z przedsięwzięciem i być oszacowane na podstawie cen rynkowych.

Cykl zarządzania projektem ProgramowanieIdentyfikacjaFormułowanieFinansowanieWdrożenieOcena i audyt

Tworzymy Projekt  Dlaczego należy zrealizować projekt?  Po co realizować projekt? Jaki jest jego cel?  Dla kogo projekt będzie ważny? Kim będą odbiorcy/uczestnicy projektu? W jaki sposób prowadzona będzie rekrutacja?  Jak projekt będzie realizowany? Jakie zadania zostaną przedsięwzięte?  Jakie efekty dla grupy docelowej przyniesie realizacja projektu?  Kiedy projekt będzie realizowany? Jaki będzie harmonogram pracy?  Kto powinien być zaangażowany w realizację projektu? Jaka będzie kadra projektu?  Jakie czynniki mogą mieć wpływ na efekty projektu? Jakie występuje ryzyko?  Jak projekt będzie zarządzany?  Jakie będą koszty jego realizacji?

Problem Problem to określona sytuacja, która w chwili obecnej (i być może od dłuższego czasu) uznawana jest za niekorzystną. Ważne pytania:  Co go powoduje?  Kogo dotyczy?  Jaka jest jego uciążliwość?  Jakie wywołuje skutki?  Skąd o nim wiemy?  Jakie mamy dowody?

Przydatne narzędzie „drzewo problemów” Problem Skutki Przyczyny

Ważne! Wiedza o problemie  Obiektywne dane statystyczne  Informacje z raportów i badań  Dane instytucji (Powiatowe Urzędy Pracy, Komendy Policji, Ośrodki Pomocy Społecznej,, szkoły itp.)  Przytaczane dane muszą być adekwatne do obszaru na którym realizowany jest projekt  Dane aktualne, najlepiej nie starsze niż 3 lata  Nieocenione: własne badania, obserwacje, dotychczasowe doświadczenia, rozmowy z potencjalnymi odbiorcami, wywiady ankiety

Odbiorcy  Kim są odbiorcy?  Ilu ich jest w ogóle, a do ilu kierujemy ofertę projektu?  Jakie są specyficzne cechy odbiorców, odróżniające ich od reszty społeczeństwa?  Jak grupa odbiorców jest zróżnicowana wewnętrznie?  Skąd mamy pewność, że potrzebują takiego właśnie wsparcia i że są (potencjalnie) zainteresowani naszą ofertą?  Jak będziemy do nich docierać? Co zrobimy, by nie rezygnowali z udziału w projekcie i jakie działania podejmiemy, jeśli mimo to zaczną rezygnować?

Optymalna liczba odbiorców Wielkość grupy docelowej Możliwości organizacji Skala problemu

Rekrutacja! Dobrze zaplanowana i przeprowadzona rekrutacja gwarantuje sukces projektu W zależności od specyfiki grupy:  można mieć do czynienia z trudnościami w pozyskaniu uczestników,  można mieć problem z nadwyżką zgłaszających się kandydatów. Kryteria: „kto pierwszy ten lepszy” czy „tylko zmotywowani” raczej jako kryteria dodatkowe Warto rozważyć stworzenie listy rezerwowej. Rekrutacja nie jest konieczna, gdy projekt jest skierowany do wszystkich mieszkańców danego obszaru albo wszystkich członków organizacji

Empowerment Ważne, żeby uczestnicy projektu wiedzieli, czuli, że mają wpływ na wydarzenia w projekcie, że są ich pełnoprawnymi uczestnikami. Działanie takie przyczynia się do usamodzielnienia, wzmocnienia uczestników.

Cel  Cel – najważniejszy element projektu  Dokąd dążymy i co chcemy osiągnąć w wyniku realizacji projektu  Co się zmieni w wyniku realizacji projektu? UWAGA!!! „Przeprowadzenie szkolenia”, „zorganizowanie doradztwa”, „objęcie wsparciem…” itp. – to są działania, a nie cele!!! PROBLEMCEL

Jak dobrze sformułować cel? Zasada SMART (ang. Inteligentny)  S - Skonkretyzowany - określony możliwie konkretnie i jasno;  M - Mierzalny – odniesiony do konkretnych wartości liczbowych, określających osiągnięcie celu, pokazujące planowaną zmianę;  A - Akceptowalny - spójny z celami działania organizacji;  R - Realny - możliwy do osiągnięcia (posiadane zasoby są wystarczające dla realizacji celu);  T - Terminowy - możliwy do wykonania w określonym czasie. PRZYKŁAD: Celem projektu jest aktywizacja społeczna 20 osób w wieku lat z gminy X w okresie 11 miesięcy.

Opis działań  Co będzie realizowane (rodzaje podejmowanych działań)?  Kiedy będzie realizowane (bez konieczności wskazywania konkretnych dat)?  Jaki jest cel działania (tzn. określamy cel szczegółowy projektu)?  W jaki sposób działanie będzie realizowane (sposób organizacji działania, metoda)?  Do kogo działanie jest skierowane (kto uczestniczy, ile osób)?  Jaka kadra będzie zaangażowana (merytorycznie i organizacyjne)?  Kto jest odpowiedzialny za realizację opisywanego zadania (np. koordynator)?

Harmonogram  Chronologiczne zestawienie działań z założonym czasem ich realizacji  Lepiej być pesymistą – marginesy czasowe  Jednostka czasu najlepiej tygodnie miesiące, nie stosujmy dat dziennych

Metody  Traktujmy projekt, jako kompleksowy program przeciwdziałania zidentyfikowanemu problemowi. Działania – odpowiedź na trudności grupy docelowej

Rezultaty Efekty projektu Rezultaty twarde Produkty Rezultaty miękkie Produkty – to, co „wyprodukujemy” w ramach projektu. Wszystko, co „wychodzi” z projektu jest produktem, który powstaje z różnych nakładów – pracy ludzkiej, czasu, sprzętu itp. Np.: liczba osób, które zostaną przeszkolone, liczba spotkań, liczba zakupionych sprzętów. Rezultaty twarde - określają, jakie zmiany zajdą u odbiorców w wyniku realizacji projektu. Rezultaty te są konkretne i obiektywne, przy ich opisywaniu stosujemy liczby lub dane procentowe – wskaźniki pokazujące zmianę. Np.: podniesienie poziomu wiedzy 20 osób o możliwościach rozwoju zawodowego. Rezultaty miękkie również pokazują zmianę u odbiorców, ale dotyczą rzeczy mniej wymiernych, podmiotowych, bardziej odczuwalnych niż konkretnych korzyści. Wskaźniki należy mierzyć kilka razy – przed projektem w trakcie i po jego zakończeniu. Taki pomiar pokaże nam czy faktycznie odbiorcy zmieniają się. Np.: Zwiększenie poczucia własnej wartości u 20 uczestników/ uczestniczek, znalezienie hobby przez 19 osób,

Opis rezultatów  Jakie będą rezultaty projektu?  Czy są one realne – czy zaproponowane działania w ich opisanym kształcie mają szansę do nich doprowadzić?  Czy są one adekwatne – czy prowadzą do wskazanego celu?  Czy skala zaplanowanych rezultatów nas satysfakcjonuje z punktu widzenia dokuczliwości problemu, specyfiki grupy i przewidywanych nakładów?  Czy jest szansa na trwałość tych rezultatów?

Budżet W projekcie – budżet zadaniowy – opracowywany na podstawie opisu zadań i harmonogramu Budżet powinien być:  dobrze przemyślany i spójny (wewnętrznie i z harmonogramem),  ukazujący pełny koszt przedsięwzięcia z naszym wkładem własnym i udziałem innych sponsorów (jeśli chcemy skorzystać ze wsparcia kilku sponsorów),  szczegółowy, oparty o konkretne podstawy – realne koszty, na podstawie cen rynkowych,  proporcjonalny pomiędzy kosztami personelu i administracyjnymi, a kosztami związanymi bezpośrednio z projektem,  planowane koszty powinny być uzasadnione i konieczne dla zrealizowania pomysłu.

Zarządzanie projektem  Komunikacja  Podejmowanie decyzji  Zarządzanie ryzykiem  Zarządzanie równością szans w projekcie  Monitoring  Ewaluacja

Kadra i zespół zarządzający Opis kadry  stanowiska osób zaangażowanych w projekt i ogólnie zakres ich obowiązków w projekcie oraz wzajemnie powiązania i podległość stanowiskową w projekcie,  doświadczenie i kwalifikacje zespołu projektowego,  czas pracy (wielkość etatu/liczba godzin) i planowaną formę zatrudnienia (umowa zlecenie, umowa wolontariacka, umowa o pracę),  sposoby komunikacji kadry (np. częstotliwość spotkań zespołu). Opis zespołu zarządzającego  koordynator/ka projektu, odpowiadający/a za sprawną realizację przedsięwzięcia i jego rozliczenie,  członkowie/inie zespołu projektowego (asystent/ka, księgowy/a, inne osoby),  zasady komunikacji i podejmowania decyzji  metody prowadzenia sprawozdawczości, zarządzania ryzykiem, zarządzania jakością, monitoringu i ewaluacji projektu oraz osobach odpowiedzialnych za te elementy. Nie ma konieczności zamieszczania w opisie konkretnych nazwisk osób, które będą pełnić określone funkcje, należy jednak podać funkcje, kwalifikacje i doświadczenie.

Monitorowanie  Monitoring to stałe śledzenie przebiegu projektu po to, by odpowiednio wcześnie zauważać pojawienie się ryzyka niepowodzenia i – w konsekwencji –odpowiednio wcześnie podjąć działania naprawcze lub korygujące.  Narzędzia:  listy obecności,  sprawozdania osób zaangażowanych w projekt,  zestawy materiałów szkoleniowych,  zdjęcia, artykuły prasowe,  faktury,  umowy z podwykonawcami itp.  UWAGA: monitoring trwa przez cały czas realizacji projektu.

Ewaluacja  Ewaluacja /w uproszczeniu/ to ocena w jakim stopniu realizacja projektu przyczynia się do osiągnięcia celu i założonych efektów.  Rodzaje ewaluacji  ex-ante (przed realizacją programu/projektu)  mid-term/on-going/ewaluacja bieżąca (podczas realizacji programu/projektu)  ex-post (po zakończeniu realizacji programu/projektu)  Ewaluacja wymaga znajomości metod i narzędzi badawczych. Przykładowo:  wywiadów kwestiaonariuszowych lub swobodnych (w tym zogniskowanych wywiadów grupowych, zwanych focusami),  obserwacji,  ankiet,  analizy dokumentacji (w tym zebranej podczas monitoringu).  Wynikiem ewaluacji jest raport z rekomendacjami do wdrożenia w tym i kolejnych projektach,  Ewaluację prowadzić może podmiot zewnętrzny

Ryzyko w projekcie Ryzyko zewnętrzne Ryzyko wewnętrzne Eliminujemy na etapie planowania projektu: najlepszy zespół, przejrzyste zasady podejmowania decyzji, podział obowiązków, sprawdzone metody działań Przewidujemy możliwe trudności i planujemy sposoby radzenia sobie z nimi. Pomocne narzędzie – „Tabela oceny ryzyka” Sposoby eliminacji ryzyka dodajemy do działań projektowych.

Przydatne narzędzie - tabela oceny ryzyka Zagrożenie (Ryzyko) Skutki Koszt ryzyka 1 - małe 2 - średnie 3 - duże Prawdopodobieństw o wystąpienia 1 - małe 2 - średnie 3 - duże Koszt x prawdopodobieństwo ≥ duże ryzyko ≥ średnie ryzyko 2 < małe ryzyko Działania profilaktyczne /naprawcze

Karta oceny oferty

Kryteria formalne (Jeśli ofertę złożył podmiot nieuprawniony, oferta nie podlega dalszej ocenie. W pozostałych przypadkach proszę ocenić ofertę do końca niezależnie od wyników oceny w poszczególnych pozycjach) Czy oferta została złożona przez uprawniony podmiot? tak nie Czy działania przewidziane w projekcie są zgodne z zakresem działalności odpłatnej i/lub nieodpłatnej, zawartych w statucie organizacji tak nie Czy oferta zawiera zadania realizowane w ramach działalności odpłatnej, które mieszczą się w działalności gospodarczej prowadzonej przez Oferenta? tak nie Czy Oferent wskazał jako jedno ze źródeł finansowania środków własnych opłaty od adresatów zadania, mimo że organizacja nie prowadzi działalności odpłatnej? tak nie

Kwestia horyzontalna Kryterium oceny Maksymalna ocena punktowa Przyznana ocena punktowa 1. Kwestia horyzontalna dla Priorytetu 1.1. W jakim stopniu projekt uwzględnia kwestię horyzontalną wskazaną dla Priorytetu? 3 Razem: 3

Merytoryczna zawartość Oferty Kryterium oceny Maksymalna ocena punktowa Przyznana ocena punktowa całość oferty 2.1. W jakim stopniu realizacja projektu przyczyni się do osiągnięcia celu głównego Programu? 4 III W jakim stopniu diagnoza przedstawiona przez oferenta jest trafna? 10 III.2 i III W jakim stopniu wskazany cel/cele projektu wynika/wynikają ze zidentyfikowanego problemu? 10 III W jakim stopniu projekt jest przydatny z punktu widzenia organizacji III sektora i jego relacji z otoczeniem? 10 III W jakim stopniu osiągnięcie zakładanych rezultatów przyczyni się do realizacji celu projektu? 6

Merytoryczna zawartość Oferty III W jakim stopniu Oferent dokonał trafnej oceny prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka, jego oddziaływania, wpływu na realizację projektu oraz sposobu minimalizacji? 5 III.8 i III Czy opis działań tworzy spójną całość, jest adekwatny wobec zidentyfikowanych problemów, a harmonogram ich realizacji jest przejrzysty/klarowny? 6 Razem (merytoryczna zawartość projektu): 51 Szczegółowe uzasadnienie przyznanej oceny, ze szczególnym uwzględnieniem przyczyny odjęcia punktów. Razem – kwestie horyzontalne dla Priorytetu i merytoryczna zawartość projektu (min 65% = 35 pkt.): 54

Budżet Kryterium oceny Maksymalna ocena punktowa Przyznana ocena punktowa Oferta 3. Budżet IV 3.1. Na ile przedstawione koszty są racjonalne, spójne i niezbędne z perspektywy realizacji projektu? 7 IV 3.2. Prawidłowość kwalifikacji kosztów?6 IV 3.3. Adekwatność i realność przyjętych w kalkulacji stawek jednostkowych? 6 IV 3.4 W jakim stopniu znaczenie projektu i jego jakość uzasadniają wysokość kosztów administracyjnych? 3 Razem: (min 65% = 14 pkt) 22

Zaangażowanie społeczności Kryterium oceny Maksymalna ocena punktowa Przyznana ocena punktowa III W jakim stopniu projekt oddziałuje na społeczności lokalne lub regionalne? 4 III W jakim stopniu w działania projektowe zaangażowani są członkowie wspólnoty lokalnej lub regionalnej? 3 III W jakim stopniu projekt wpływa na rozwój kapitału społecznego w społeczności lokalnej lub regionalnej? 3 III.8 i IV 4.4. W jakim stopniu ograniczono wydatki ponoszone w ramach projektu, korzystając z zasobów wspólnoty lokalnej lub regionalnej? 2 Razem: (min 65% = 8 pkt) 12

Zasoby osobowe i rzeczowe Oferenta Kryterium oceny Maksymalna ocena punktowa Przyznana ocena punktowa V Kwalifikacje i doświadczenie kluczowych osób zaangażowanych w realizację projektu. 4 V Zaangażowanie wolontariuszy2 V Zaplecze lokalowe, wyposażenie itp. – w odniesieniu do skali proponowanych działań. 2 V Doświadczenia Oferenta (oraz partnerów) w realizacji podobnych projektów (merytoryczne i co do skali przedsięwzięcia) 2 całość oferty 5.5. Czy Oferta zakłada partnerstwo, które przyczyni się do skutecznej realizacji projektu? 2 Razem: (min 50% = 6 pkt) 12 Szczegółowe uzasadnienie przyznanej oceny, ze szczególnym uwzględnieniem przyczyny odjęcia punktów. Ocena łączna 100