Czy kobiety są widoczne w mediach i przestrzeni publicznej? Wyniki badań.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Advertisements

Zgłoszenie propozycji wystąpienia na XIV Kongres ie Badaczy Rynku i Opinii Tytuł wystąpienia: Obszar tematyczny: Format wystąpienia:
„Kluczowa rola gminy w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych”
,,Poznaję swój zawód…” Technik ekonomista.
Wartość informacyjna wiadomości a kryzys dziennikarstwa
PARTNERSTWO na rzecz rozwoju rynku pracy powiatu starogardzkiego Projekt 50+ doświadczenie.
Kobiety w biznesie dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek
Konferencja Odpowiedzialny Biznes 2005, listopada 2005
Kampania na rzecz przejrzystości mediów w Polsce Raport z badania ilościowego CATI wśród liderów komunikacji Kwiecień 2006 Autor: Olga Wagner Koordynacja:
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
Rozmowa kwalifikacyjna
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Gdzie szukać pracy???. Znajomi i rodzina Najlepiej mówić wszystkim, dookoła, że szukasz pracy. Osoby znające Cię z dobrej strony mogą udzielić Ci rekomendacji.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
1 Małopolskie Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji Warszawa, 15 lutego 2007 r.
Doświadczenie Polskiej Zielonej Sieci w zakresie monitoringu i rzecznictwa funduszy unijnych.
Media intelligence Sebastian Bykowski | Dyrektor Generalny, Wiceprezes Zarządu Wizerunek lekarzy i służby zdrowia w środkach masowego przekazu w 2010 roku.
Prezentacja na Side Event, Barcelona
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
Gminna Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Grodziczno do 2018 roku.
PROJEKT 1.19 ZINTEGROWANY SYSTEM WSPARCIA EKONOMII SPOŁECZNEJ POŻYCZKI DLA PRZEDSIĘBIORSTW EKONOMII SPOŁECZNEJ - ROLA DORADCY BIZNESOWEGO OWES W SYSTEMIE.
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
BIZNES_IDEE_PAŃSTWO_ROZWÓJ NA CZYM BUDOWAĆ PRZEWAGI KONKURENCYJNE EUROPY? POLSKA W EUROPIE A EUROPEJSKIE SOFT POWER SPECJALNE WYDANIA MAGAZYNU THINKTANK.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Wydział Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa
Norbert Kubiak Łukasz Łapanowski Aleksandra Nike Bartłomiej Stawski.
Strategia Rozwoju Powiatu Puławskiego
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Serwis Samorządowy PAP SA
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
WYNIKI ANKIETY PRZEPROWADZONEJ WŚRÓD DZIENNIKARZY OCENIAJĄCYCH PRACĘ DZIAŁÓW PR SPÓŁEK GRUPY PKP OPRACOWANIE: BIURO MARKETINGU I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ.
UTWORZENIE SPÓJNEJ ANTYTERRORYSTYCZNEJ STRATEGII INFORMACYJNEJ
Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji
Od kompleksowej diagnozy sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce do nowego modelu polityki społecznej wobec niepełnosprawności Projekt badawczy Prof.
26 kwietnia - 01 sierpnia 2013 r. na losowej próbie 1500 MSP.
Zarządzanie różnorodnością w opinii przedsiębiorców – wyniki badań zrealizowanych w ramach projektu Diversity Index Warszawa, 20 lutego 2013 r.
Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
DZIENNIKARSTWO MODOWE
SOCJOLOGIA WYDZIAŁ NAUK ZDROWIU I NAUK SPOŁECZNYCH KIERUNEK SOCJOLOGIA KATEDRA NAUK HUMNISTYCZNYCH I SPOŁECZNYCH.
Krótkie streszczenie naszych przygotowań
Po debacie …. Czego dowiedziałeś się dzięki debacie?  Jak ważne jest uczestnictwo w wyborach  Jeśli większość z nas by głosowała mogłoby to znacznie.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
NOWA SPECJALNOŚĆ EKOBIZNES KATEDRA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ ŚRODOWISKA srodowiska/specjalnosc-ekobiznes.html.
Konferencja Prasowa Warszawa, 2 września 2015 r..
Katedra Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego Łódź 2015 Informacja – droga do przyszłości.
Monitoring wyborczy telewizyjnych programów publicystycznych Wybory parlamentarne 2015.
Zarządzanie środowiskiem i przestrzenią KATEDRA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ ŚRODOWISKA.
Zarządzanie środowiskiem i przestrzenią KATEDRA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ ŚRODOWISKA.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
Konferencja Prasowa Warszawa, 3 marca 2016 r.. 2 Barometr Rynku Pracy V IV Podsumowanie I Zdaniem Pracownika II Zdaniem Pracodawcy III Wyzwania pracodawców.
Kreatywność i innowacyjność kobiet w biznesie. Warszawa, 03 kwietnia 2009 dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Alicja Ziółek kl. VI B. Dziennikarz: osoba zajmująca się przygotowaniem i prezentowaniem materiałów w środkach masowego przekazu tj. prasa, radio, telewizja,
Een.ec.europa.eu Wsparcie dla biznesu i innowacji.
WOLONTARIAT PRACOWNICZY SZANSA DLA NGO I BIZNESU.
Internet to nie tylko gry !!!
NOWA SPECJALNOŚĆ EKOBIZNES
JAKIEGO DIALOGU SPOŁECZNEGO POTRZEBUJEMY W OCHRONIE ZDROWIA?
Biuro eksportowe w Tureckiej Izbie Gospodarczej
I ZARZĄDZANIE W BIZNESIE
Zarządzanie międzynarodowe
DEBATA KODEKS 2.0.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Dualne kształcenie zawodowe
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Specjalność ANALITYK OTOCZENIA BIZNESU
Wstęp do polityki gospodarczej
Zapis prezentacji:

Czy kobiety są widoczne w mediach i przestrzeni publicznej? Wyniki badań

Kobiety w przestrzeni publicznej: Polki są ambitne, przedsiębiorcze i należą do najbardziej wykształconych w Europie. Dzięki swoim kompetencjom i zaangażowaniu przyczyniają się do sukcesów firm i instytucji, którymi zarządzają. Niestety nie widać tego w przestrzeni publicznej i mediach. Czasem trudno im wejść do męskiego grona ekspertów, dyrektorów, czy też w skład zarządów lub rad nadzorczych. 11,6%* kobiet zasiada w zarządach polskich spółek giełdowych. Na konferencjach biznesowych wg naszych badań w roli ekspertów występuje : 10-13% kobiet Podobnie wyglądają proporcje w mediach. *źródło: rokhttp://whomakesthenews.org/gmmp/gmmp-reports

Kobiety w mediach – dane ilościowe - Polska na wypowiedzi kobiet najczęściej powoływano się w tematach społecznych i obyczajowych 24% 76% natomiast na wypowiedzi mężczyzn w tematach politycznych, ekonomicznych i gospodarczych* *źródło: Badanie PRESS SERVICE Monitoring Mediów 2013: Wizerunek kobiety w przekazie telewizyjnych serwisów informacyjnych

Kobiety w mediach na świecie Dane Global Media Monitoring Project* :  kobiety stanowią 19% mówców oraz 20% ekspertów (wg raportu za 2010 rok opracowywanego raz na 5 lat,  są podmiotem wiadomości w 24% (76 % to mężczyźni),  Kobiety relacjonują historie w reportażach, newsach w 49%, mężczyźni - w 51% *źródło: rokhttp://whomakesthenews.org/gmmp/gmmp-reports

Kobiety w mediach - badania jakościowe Badanie jakościowe: „Czy ekspert ma płeć” przeprowadzone przez Instytut Stosunków Międzynarodowych przeprowadzonych kwiecień – maj 2014 Na podstawie 13 pogłębionych wywiadów jakościowych z dziennikarzami i wydawcami pracującymi w telewizji: TVP, Polsat, TVN, TV Biznes. Średni czas pracy w mediach: 21 lat

Sposoby poszukiwania ekspertów. Czy baza jest potrzebna?  Korzysta się z nazwisk ekspertów znanych w danej redakcji, są to osoby sprawdzone i dostępne.  Własna lista kontaktów w telefonach komórkowych, traktowanych są jako osobisty dorobek dziennikarski lub dorobek redakcji.  Rzadko prowadzone są tzw. centralne bazy ekspertów (np. w formie elektronicznej, gdzie nazwiska ekspertów i gości powiązane są z konkretnymi dziedzinami/obszarami tematycznymi)  Istnieją także zakładki,,persona non grata”.  Poszukiwanie nowego eksperta: burza mózgów, potem źródła internetowe, prasa. Często poszukiwane są osoby spoza Warszawy.  Sprawdzanie nowych ekspertów pod kątem merytorycznym: publikacje, wystąpienia  Partie polityczne i zapraszane firmy same proponują swoich ekspertów.

Cechy „eksperta idealnego”  Swoboda wypowiedzi przed kamerą - płynność wypowiedzi, umiejętność budowania krótkich, zwartych zdań, komunikatywność, zrozumiałość wypowiedzi dla przeciętnego widza (dyskwalifikuje: dukanie, zacinanie się, długie milczenie, spinanie się przed kamerą). Umiejętność zwięzłego i treściwego wypowiadania się liczy się obecnie nie tylko w programach na żywo, ale również tych nagrywanych, gdzie obowiązuje obecnie coraz częściej standard 1 do 1 (czas nagrania do czasu na wizji).  Wiedza merytoryczna - ważna jest wiarygodność eksperta  Dostępność czasowa  Wyrazistość - w sposobie bycia, mówienia, poglądach (przykładem prof. Belka, prof. Wolniewicz), łatwość zapamiętania.

Cechy „eksperta idealnego”  Pragmatyzm – rozumiany jako umiejętność powiązania wypowiadanych treści z codziennym życiem widzów, przekładania trudnych sformułowań i wiedzy na praktykę życia codziennego, umiejętność odnoszenia posiadanej wiedzy do codzienności.  Wygląd - schludność, odpowiedni dobór ubrania do sytuacji (nie powinno być zbyt ekstrawaganckie).  Wiedza i umiejętność dostosowania się do wymogów programu telewizyjnego - umiejętność bycia w dialogu, poszanowanie dla podstawowych standardów rozmowy- słuchanie, dawanie miejsca na wypowiedź drugiej osobie.  Przewidywalność zachowania - gość nie zaskoczy autorów/wydawców kontrowersyjnym zachowaniem w studiu, nie wywoła awantury, nie będzie obrażał czy dyskredytował innych gości oraz prowadzących.

Cechy „eksperta-katastrofy”  Nieparlamentarne zachowania na wizji, używanie obraźliwych słów, określeń pod adresem adwersarzy  Bezpośrednie dyskredytowanie osób prowadzących program  Brak aktywności na wizji - milczenie, zacinanie się, brak uczestnictwa w dyskusji.  Spóźnianie się na umówiony program lub niepojawianie się w studiu pomimo umówienia się

Ekspert mężczyzna – Ekspert kobieta

Stereotypy  Niektórzy dziennikarze i wydawcy powielają stereotyp, zgodnie z którym pewne dziedziny wiedzy,,należą” do mężczyzn, a jednocześnie nie podejmują wysiłków, by poszukać wśród ekspertów kobiet. Czasem kobiety - ekspertki są zapraszane z przekory i chęci przełamania tego stereotypu np. w dziedzinie motoryzacji.  Kobiety-respondenci, wśród dziedzin stereotypowo przypisywanych przez dziennikarzy kobietom wymieniły - kosmetykę, modę, życie rodzinne, krzywdzenie dzieci,,,ludzką twarz” polityki, macierzyństwo, prawa kobiet.  Dziedziny postrzegane w opinii badanych kobiet przez dziennikarzy jako męskie to - polityka, ekonomia, giełda, rynek, prawo karne, obronność, motoryzacja, analiza procesów i zjawisk społecznych.

KOBIETY czasem celowo zaprasza się tylko do określonych tematów.

Obawy dziennikarzy:  Kobiety mniej wierzą w siebie niż mężczyźni, nawet kobiety wykształcone, z ogromną wiedzą, mogą być bardzo niepewne siebie.  Według badanych kobiet-dziennikarek media bywają czasem bardziej krytyczne wobec kobiet piastujących męskie stanowiska.  Niektóre kobiety na wizji bywają bardziej spięte, mniej swobodne, bardziej nastawione na to, jak zostaną ocenione, maja większą potrzebę aprobaty społecznej.

Kobiety-eksperci zachowują się w telewizji inaczej od mężczyzn

 Kobiety ekspertki częściej są lepiej przygotowane, dążą do konsensusu.  Zdaniem respondentów kobiety są bardziej analityczne, nastawione na rozmowę o szczegółach w większym stopniu niż na podsumowywanie, uogólnienia, refleksje z meta poziomu.  Częściej odnoszą się co codziennego życia widzów, są „bardziej praktyczne”, są,,bliżej życia”,  Zachowują większy dystans niż mężczyźni, nie pozwalają sobie na ostre starcia, na rywalizację, prezentują łagodniejsze obyczaje.  Jednocześnie bardziej angażują się emocjonalnie w dyskusję na tematy, które są dla nich ważne lub bliskie, zdarza się im „chować urazę”, obrażać się na adwersarzy i wychodzić ze studia telewizyjnego z wyraźną niechęcią.  W przypadku programów politycznych kobiety postrzegane są jako mniej wyraziste w poglądach, obawiają się wypowiadać w sposób kontrowersyjny, mocny.  Badani wykazali zgodność, iż kobiety ekspertki pojawiające się w studiu telewizyjnym wśród mężczyzn zdecydowanie łagodzą obyczaje. Mężczyźni zazwyczaj są bardziej nastawieni na rywalizację, spór, manifestowanie swoich racji, w gronie kobiet nie pozwalają sobie na złośliwości, chcą zrobić na kobietach dobre wrażenie.

Wnioski  Dyskusja z udziałem kobiet jest ciekawsza,,będzie nie tak gorąco, ale ciekawiej”.  Dla dziennikarzy zaproszenie do studia mieszanego grona ekspertów oznacza łagodniejszy ton rozmowy, ale też poszerzenie kontekstu o różnorodne perspektywy  kobiety poprzez swoją emocjonalność, empatię, zaangażowanie wprowadzają nową jakość.

Interaktywna baza  Aby ułatwić dziennikarzom zadanie przygotowaliśmy interaktywną bazę zawierającą profile i kontakty do utytułowanych i doświadczonych kobiet - specjalistek z różnych dziedzin, przygotowanych do wystąpień medialnych.  Niekomercyjna i ogólnodostępna baza jest połączona z tematyczną wyszukiwarką i zawiera blisko 300 nazwisk. Baza kładzie nacisk na sferę biznesu i finansów, w których panie, wg badań, są szczególnie mało widoczne jako eksperci.  W bazie znalazło się: ponad 50 - CEO, dyrektorów generalnych dużych korporacji, firm, instytucji publicznych, doradczych, ponad 40 pań, które zasiadają w zarządach firm, ponad 35 dyrektorów departamentów, kierowników, naczelników, menadżerów, partnerów w dużych kancelariach prawa gospodarczego, ponad 20 profesorów, wiele pań dr i dr habilitowanych, przedstawicielki kilku izb gospodarczych i branżowych, szefowe specjalnych stref ekonomicznych.

W bazie Znane Ekspertki zarejestrowały się:  ekspertki rynku ropy i gazu, płatności bezgotówkowych, polityki antymonopolowej, bezpieczeństwa gospodarczego, systemów naprawczych w przedsiębiorstwach, prawa własności intelektualnej, e- commerce, polityki regionalnej, firm rodzinnych, partnerstwa publiczno- prywatnego, promocji eksportu, współpracy międzynarodowej, finansów samorządu terytorialnego, funduszy unijnych, analiz giełdowych, specjalistki od prawa spółek, prawa pracy, sporów zbiorowych, fuzji i przejęć, planowania finansowego w czołowych polskich spółkach jak np. Orlen, ekspertki ds. lotnictwa, czy gospodarki odpadami.  sędzia golfa, dyrygentka honorowa Brandon Hill Chamber Orchestra w Bristolu, astrofizyk, która zajmuje się układami podwójnych gwiazd i kwazarami, panie prowadzące badania nad tkaninami antybakteryjnymi, zajmujące się telemedycyną, psychoterapią osób zakonnych, budownictwem społecznym, aspektami ekologicznymi poszukiwania gazu łupkowego, lobbingiem (z punktu widzenia nauki), inteligentnymi systemami transportowymi, nowoczesnymi metodami edukacji, adopcją, biochemią kliniczną, testujące nowe metody leczenia astmy.