Marcin Miłkowski. O czym będzie mowa  Czym są modele w kognitywistyce?  Pluralizm eksplanacyjny: interdyscyplinarność kognitywistyki  Przykład otwartych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej,
Advertisements

Wykład I Co to jest socjologia?.
Czym jest model(własnego)-ja?
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
ZAAWANSOWANE WIZUALIZACJE W NAUCE I W BIZNESIE… Piotr Koźniewski 3R Studio Sp. Z o.o. Teorii i pytań kilka Charakterystyka działań z obszaru e gospodarki.
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Animacja grup zadaniowych Agnieszka Leśny. Odpowiedź na pytanie czy i jak udało nam się osiągnąć zamierzone cele oraz w jaki sposób udało nam się je osiągnąć?
Metody badawcze w socjologii
Ekonomia Ewolucyjna czyli...pokazanie ludziom jak mało w istocie wiedzą o tym, co w ich mniemaniu da się zaprojektować...
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Prawa ceteris paribus i maszyny społeczno- ekonomiczne Na podstawie artykułu Nancy Cartwright Opracował Robert Szul.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Kognitywna Teoria Świadomości Bernarda J. Baarsa
LIWC a psychologia emocji i poznania
Strukturalna metodyka projektowania systemu informatycznego
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Wstęp do kognitywistyki swoistość wyjaśnień w kognitywistyce
O FIZYCE Podstawowe pojęcia.
EMPIRYZM BRYTYJSKI ZESTAWIENIE
SZLACHETNA PACZKA to ogólnopolska akcja świątecznej pomocy – realizowana od 2001 roku przez Stowarzyszenie WIOSNA. Głównym jej założeniem jest idea.
wsparciem dla ucznia, pomocą dla nauczyciela,
Systemy kognitywne jako nowy wymiar informatyki ekonomicznej
Wstęp do kognitywistyki Robotyka behawioralna czy kognitywna
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
Marcin Miłkowski Wstęp do kognitywistyki Rola eksplanacyjna reprezentacji. Debata na temat wyobrażeń.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
TEORIA ERGODYCZNA Bartosz Frej Instytut Matematyki i Informatyki Politechniki Wrocławskiej.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
ZWIĄZKI MIĘDZY KLASAMI KLASY ABSTRAKCYJNE OGRANICZENIA INTERFEJSY SZABLONY safa Michał Telus.
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
Zakres tematyczny i zasady nauczania przedmiotu WNE UW, II r.
Zjawisko świadomości Renata Ziemińska.
istotne cechy kryterium:
SYSTEMY EKSPERTOWE I SZTUCZNA INTELIGENCJA
Samotność i osamotnienie a mitologizacja życia małżeńskiego
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Filozofia umysłu: podsumowanie pierwszego semestru
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Grafika i komunikacja człowieka z komputerem
Świadomość i teatr kartezjański
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
NP-zupełność Problemy: rozwiązywalne w czasie wielomianowym - O(nk)
Rola filozofii w kognitywistyce i kognitywistyki w filozofii
Dwa pojęcia świadomości
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
Wstęp do programowania Wykład 1
Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Teoria organizacji Wykład 1.
Zdefiniować problem Jaki jest problem? Jakie są główne założenia? Jak chcesz śledzić przebieg funkcjonowania projektu ? metody ewaluacji Budżet Jakie źródła.
FILOZOFIA NAUKI „Przypadkowe odkrycia zdarzają się tylko umysłowo przygotowanym” Magdalena Lem kl. I d.
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 11
 S. Wronkowska, Z. Ziembiński „Zarys teorii prawa”
Reprezentacje umysłowe
Rola filozofii w kognitywistyce i kognitywistyki w filozofii
Problem umysł-ciało (mind-body problem)
Zmiany w programie kierunku Kognitywistyka
Reprezentacje umysłowe
Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej,
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Wstęp do kognitywistyki modelowanie w KOGNITYWISTYCE
Wstęp do kognitywistyki Robotyka behawioralna czy kognitywna
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
Instrukcja obsługi urzędnika, czyli tajniki skutecznej komunikacji
Zapis prezentacji:

Marcin Miłkowski

O czym będzie mowa  Czym są modele w kognitywistyce?  Pluralizm eksplanacyjny: interdyscyplinarność kognitywistyki  Przykład otwartych pytań: świadomość

Modele w kognitywistyce  Wyjaśnienie zjawiska nie polega na kompletnym opisie wszystkich okoliczności, w których zachodzi.  Jest zawsze dużo czynników ubocznych.  Dlatego należy idealizować, pomijając czynniki nieistotne.  Duża złożoność zjawisk poznawczych sprawia, że czasem nie sposób ująć nawet wszystkich czynników istotnych.

Modele w kognitywistyce  Aby opisać złożone zjawisko – proces poznawczy – wybiera się tylko pewne jego aspekty, pomijając świadomie inne (idealizacja).  Wyzwaniem jest potem integracja wielu idealizowanych modeli.

Klasyczny obraz (Raport dla fundacji Sloana, 1978)

Kognitywistyka a interdyscyplinarność  Kognitywistyka: interdyscyplinarny konglomerat, obejmujący psychologię, lingwistykę, informatykę, robotykę, antropologię, filozofię, neuronauki, etologię….  Każda z tych nauk zajmuje się innym wycinkiem procesów poznawczych.

Multidyscyplinarność i interdyscyplinarność  Kognitywistyka jest w istocie multidyscypliną, w której istnieje wiele różnych wspólnych interdyscyplinarnych pól badawczych, np.:  neuronauka poznawcza,  neuroantropologia,  etologia poznawcza,  psychologia ewolucyjna…

Dyscyplina międzyzakresowa  Temat – procesy poznawcze – jednoczy różne poddyscypliny kognitywistyczne, które mają jednak nieco inne zakresy zainteresowań:  zajmują się innymi aspektami procesów poznawczych;  dlatego żaden ze szczegółowych modeli nie jest nigdy kompletny.

Unifikacja kognitywistyki  Co może unifikować kognitywistykę?  Filozofia?  Rozważania prowadzące do uściślania pojęć, a zatem lepszego porozumienia.  Ale nie dają nowych wyników.  Psychologia ewolucyjna?  Podejście biologiczne wykorzystuje wiele narzędzi, ale samo bywa dosyć wybiórcze (różne ewolucyjne podejścia do poznania)  Wada: duża spekulatywność, jeśli mowa o społecznościach łowiecko-zbierackich.

Unifikacja kognitywistyki  Jednolite architektury poznawcze  Propozycja Newella: jedna architektura umysłu, która może realizować wiele różnych procesów poznawczych.  Wada: bardzo mało ograniczona przez świadectwa empiryczne.  Robotyka  Aby poznawczy robot działał, musimy zrealizować w nim bardzo wiele procesów poznawczych.

Pluralizm eksplanacyjny  Dziś nie istnieje jeden sposób wyjaśniania procesów poznawczych, który wyczerpie ich naturę.  Dlatego też stosuje się wiele wyjaśnień jednocześnie, choć połączenie ich w jednolitą całość nie jest banalnie proste...

Świadomość — zjawisko złożone  O świadomości w kognitywistyce mówi się dopiero od lat 1980 (temat wyklęty przez behawiorystów w psychologii amerykańskiej, ale obecny w psychologii europejskiej)  Wcześniej mówiono oględnie o „uwadze”

Introspekcja: dostęp werbalny do świadomości?  Osoby, które mówią o swoich przeżyciach, zwykle są godne zaufania, o ile nie są pytane o przyczyny swoich zachowań.  Wtedy konfabulują (Nisbett i Wilson 1976).  Ale nie mamy innego dostępu do treści świadomości innych osób niż przez ich akty komunikacyjne (w tym werbalne).

Model obliczeniowo-neuronalny Baarsa  Świadome staje się to, co jest dostępne w globalnej przestrzeni roboczej.  Globalna przestrzeń robocza ma model obliczeniowy i są próby odniesienia tej teorii do struktury układu nerwowego.

Minimalna złożoność układu nerwowego?  Giuliano Tonini i Anil Seth uważają, że można zbudować miary złożoności układu nerwowego, które pozwolą określić, czy dany układ nerwowy jest świadomy.  To wyjaśnienie opiera się na strukturze informacyjnej układu nerwowego, ale nie rozstrzyga, czy np. musi on realizować globalną przestrzeń roboczą...

Sensomotoryczne podejście do świadomości  Kevin O’Regan uważa, że świadome aspekty przeżycia – jego jakości – wiążą się z prawidłowościami sensomotorycznych oddziaływań ze środowiskiem.  Dualiści chcą uważać je za niefizyczne.  Ale niedualista może uważać, że śnienie jest niekoniecznie powiązane z przetwarzaniem sensomotorycznym...

Reprezentacja „średniego poziomu”  Jesse Prinz za R. Jackendoffem:  Świadomość pojawia się na średnim poziomie przetwarzania sensorycznego, w określonej modalności zmysłowej:  na wyższym poziomie reprezentacji niż dane wprost z siatkówki,  na niższym niż abstrakcyjne reprezentacje pojęciowe.

I to nie wszystko...  Świadomość: dostępna (częściowo) w introspekcji, realizowana przez maszynerię globalnej przestrzeni roboczej, wymagająca pewnej minimalnej złożoności układu nerwowego, a być może też powiązana ściśle z sensomotoryką...  Te wyjaśnienia się nie wykluczają na pierwszy rzut oka...

Problemy, problemy, problemy  Ale świadomość łączy się też z ogromną liczbą problemów filozoficznych, o których mowa będzie na kursie filozofii umysłu I i II.  To złożony konglomerat wielu procesów...

Dodatkowe lektury  Jesse Prinz, The Conscious Brain, OUP  Daniel Dennett, Słodkie sny, Prószyński i S-ka, Warszawa 2007.