Marcin Miłkowski
O czym będzie mowa Czym są modele w kognitywistyce? Pluralizm eksplanacyjny: interdyscyplinarność kognitywistyki Przykład otwartych pytań: świadomość
Modele w kognitywistyce Wyjaśnienie zjawiska nie polega na kompletnym opisie wszystkich okoliczności, w których zachodzi. Jest zawsze dużo czynników ubocznych. Dlatego należy idealizować, pomijając czynniki nieistotne. Duża złożoność zjawisk poznawczych sprawia, że czasem nie sposób ująć nawet wszystkich czynników istotnych.
Modele w kognitywistyce Aby opisać złożone zjawisko – proces poznawczy – wybiera się tylko pewne jego aspekty, pomijając świadomie inne (idealizacja). Wyzwaniem jest potem integracja wielu idealizowanych modeli.
Klasyczny obraz (Raport dla fundacji Sloana, 1978)
Kognitywistyka a interdyscyplinarność Kognitywistyka: interdyscyplinarny konglomerat, obejmujący psychologię, lingwistykę, informatykę, robotykę, antropologię, filozofię, neuronauki, etologię…. Każda z tych nauk zajmuje się innym wycinkiem procesów poznawczych.
Multidyscyplinarność i interdyscyplinarność Kognitywistyka jest w istocie multidyscypliną, w której istnieje wiele różnych wspólnych interdyscyplinarnych pól badawczych, np.: neuronauka poznawcza, neuroantropologia, etologia poznawcza, psychologia ewolucyjna…
Dyscyplina międzyzakresowa Temat – procesy poznawcze – jednoczy różne poddyscypliny kognitywistyczne, które mają jednak nieco inne zakresy zainteresowań: zajmują się innymi aspektami procesów poznawczych; dlatego żaden ze szczegółowych modeli nie jest nigdy kompletny.
Unifikacja kognitywistyki Co może unifikować kognitywistykę? Filozofia? Rozważania prowadzące do uściślania pojęć, a zatem lepszego porozumienia. Ale nie dają nowych wyników. Psychologia ewolucyjna? Podejście biologiczne wykorzystuje wiele narzędzi, ale samo bywa dosyć wybiórcze (różne ewolucyjne podejścia do poznania) Wada: duża spekulatywność, jeśli mowa o społecznościach łowiecko-zbierackich.
Unifikacja kognitywistyki Jednolite architektury poznawcze Propozycja Newella: jedna architektura umysłu, która może realizować wiele różnych procesów poznawczych. Wada: bardzo mało ograniczona przez świadectwa empiryczne. Robotyka Aby poznawczy robot działał, musimy zrealizować w nim bardzo wiele procesów poznawczych.
Pluralizm eksplanacyjny Dziś nie istnieje jeden sposób wyjaśniania procesów poznawczych, który wyczerpie ich naturę. Dlatego też stosuje się wiele wyjaśnień jednocześnie, choć połączenie ich w jednolitą całość nie jest banalnie proste...
Świadomość — zjawisko złożone O świadomości w kognitywistyce mówi się dopiero od lat 1980 (temat wyklęty przez behawiorystów w psychologii amerykańskiej, ale obecny w psychologii europejskiej) Wcześniej mówiono oględnie o „uwadze”
Introspekcja: dostęp werbalny do świadomości? Osoby, które mówią o swoich przeżyciach, zwykle są godne zaufania, o ile nie są pytane o przyczyny swoich zachowań. Wtedy konfabulują (Nisbett i Wilson 1976). Ale nie mamy innego dostępu do treści świadomości innych osób niż przez ich akty komunikacyjne (w tym werbalne).
Model obliczeniowo-neuronalny Baarsa Świadome staje się to, co jest dostępne w globalnej przestrzeni roboczej. Globalna przestrzeń robocza ma model obliczeniowy i są próby odniesienia tej teorii do struktury układu nerwowego.
Minimalna złożoność układu nerwowego? Giuliano Tonini i Anil Seth uważają, że można zbudować miary złożoności układu nerwowego, które pozwolą określić, czy dany układ nerwowy jest świadomy. To wyjaśnienie opiera się na strukturze informacyjnej układu nerwowego, ale nie rozstrzyga, czy np. musi on realizować globalną przestrzeń roboczą...
Sensomotoryczne podejście do świadomości Kevin O’Regan uważa, że świadome aspekty przeżycia – jego jakości – wiążą się z prawidłowościami sensomotorycznych oddziaływań ze środowiskiem. Dualiści chcą uważać je za niefizyczne. Ale niedualista może uważać, że śnienie jest niekoniecznie powiązane z przetwarzaniem sensomotorycznym...
Reprezentacja „średniego poziomu” Jesse Prinz za R. Jackendoffem: Świadomość pojawia się na średnim poziomie przetwarzania sensorycznego, w określonej modalności zmysłowej: na wyższym poziomie reprezentacji niż dane wprost z siatkówki, na niższym niż abstrakcyjne reprezentacje pojęciowe.
I to nie wszystko... Świadomość: dostępna (częściowo) w introspekcji, realizowana przez maszynerię globalnej przestrzeni roboczej, wymagająca pewnej minimalnej złożoności układu nerwowego, a być może też powiązana ściśle z sensomotoryką... Te wyjaśnienia się nie wykluczają na pierwszy rzut oka...
Problemy, problemy, problemy Ale świadomość łączy się też z ogromną liczbą problemów filozoficznych, o których mowa będzie na kursie filozofii umysłu I i II. To złożony konglomerat wielu procesów...
Dodatkowe lektury Jesse Prinz, The Conscious Brain, OUP Daniel Dennett, Słodkie sny, Prószyński i S-ka, Warszawa 2007.