Departament Polityki Wydatkowej Warszawa, 13 stycznia 2015 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kontrola Zarządcza w sektorze finansów
Advertisements

Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Ocena zasobów pomocy społecznej – zmiany w formularzu w SAC
10 lat audytu wewnętrznego z perspektywy podmiotu koordynującego
Pierwsze lata audytu wewnętrznego w Polsce. Wnioski na przyszłość.
Audyt wewnętrzny w systemie zapewnienia o stanie kontroli zarządczej
Kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów publicznych
Katarzyna Topolska-Ciuruś Szczyrk, 6-7 czerwca 2011 r.
BENCHMARKING – NARZĘDZIE EFEKTYWNEJ KONTROLI ZARZĄDCZEJ
Kontrola finansów publicznych
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji
Kontrola administracji
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
ŚLĄSKI ZWIĄZEK GMIN I POWIATÓW ul. Stalmacha 17 Katowice
Wartość czynności doradczych audytu Agata Kumpiałowska
Rola audytu wewnętrznego w systemie zapewnienia
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
OCENA wykonania zadań przez Europejski Trybunał Obrachunkowy
I i II POZIOM KONTROLI ZARZĄDCZEJ STAROSTWO POWIATOWE W KRAKOWIE
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
1 Zdjęcia ze stron: Skorzystaj z dofinansowań bez biurokracji.
Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny Warszawa, 8 października 2010 r. Procedura Poświadczania Jakości Zastosowania CAF Po co to nam? Jak to będzie.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Kontrola zarządcza w jednostkach samorządu
Planowanie Rozwoju Instytucjonalnego
System kontroli zarządczej w Uczelni jako jednostce sektora finansów publicznych Gdańsk, 2011.
Rola audytora wewnętrznego w uczelni
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
w projekcie PROCESY CELE KOMPETENCJE
Efektywne i skuteczne komunikowanie się z audytorami jako element wsparcia procesu osiągania celów kierownika jednostki Monika Kos Departament Polityki.
Programowanie rozwoju lokalnego w latach Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
Ministerstwo Finansów
Komunikacja w pracy audytora wewnętrznego
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
Narzędzia wspomagające procesy zarządzania w gminach wiejskich Ossa, dnia września 2014 roku.
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
1 © copyright by Piotr Bigosiński DOKUMENTACJA SYSTEMU HACCP. USTANOWIENIE, PROWADZENIE I UTRZYMANIE DOKUMENTACJI. Piotr Bigosiński 1 czerwiec 2004 r.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Zakres obowiązywania kpa
 Kontrola zarządcza to ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób:  1. zgodny z prawem  2. efektywny  3. oszczędny.
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
KONTROLA I AUDYT WEWNĘTRZNY. AUDYT WEWNĘTRZNY - AUDIT WEWNĘTRZNY AUDYT WEWNĘTRZNY - KONTROLA WEWNĘTRZNA AUDYT WEWNĘTRZNY - AUDYT ZEWNĘTRZNY.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Dobór, gromadzenie i przechowywanie dowodów na potrzeby zadania audytowego Ministerstwo Finansów 24 września 2015 r. 1.
Warszawa, Forum konserwatorskie Białystok 2011.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Katowice 2016
Zarządzanie ryzykiem - element kontroli zarządczej
Specjalność Menedżer finansowy
Zapis prezentacji:

Departament Polityki Wydatkowej Warszawa, 13 stycznia 2015 r. Kontrola zarządcza w jednostkach samorządu terytorialnego z perspektywy Ministerstwa Finansów Departament Polityki Wydatkowej Warszawa, 13 stycznia 2015 r.

Program prezentacji Jak Ministerstwo Finansów rozumie kontrolę zarządczą (KZ)? Jak kierownicy JST oceniają własną znajomość i stosowanie przepisów prawa w zakresie KZ? Jakie najczęstsze bariery i błędy dot. KZ zostały zidentyfikowane przez Ministerstwo Finansów? Jakie są podstawowe wskazówki dot. funkcjonowania KZ?

Czym jest kontrola zarządcza? KONTEKST Kontrola zarządcza to: wyraz odchodzenia w sektorze publicznym od administrowania zasobami będącymi w dyspozycji jednostki na rzecz działalności nakierowanej na osiąganie rezultatów (w tym zadowolenie klientów); podkreślenie znaczenia jasno określonych celów dla procesu zarządzania organizacją; wzmocnienie indywidualnej odpowiedzialności kierownika jednostki (rozliczalności publicznej); świadomość i zaangażowanie wszystkich pracowników.

Czym jest kontrola zarządcza? PRZEPISY Kontrola zarządcza to wszystkie działania służące zapewnieniu realizacji celów i zadań jednostki. Działania te muszą być legalne, efektywne, oszczędne i terminowe. To również systemowe rozwiązania przyjęte w jednostce, służące zapewnieniu, że jej działalność jest zgodna z ww. kryteriami oraz z kryteriami: rzetelności (m.in. sprawozdań finansowych), gospodarności (ochrona zasobów), jawności (odpowiedni przepływ informacji) a także zasadami etycznego postępowania (więcej niż legalność), świadomego zarządzania ryzykiem, itd. Wymogi te wynikają z ustawy o finansach publicznych (ufp) i obowiązują wszystkie jednostki sektora finansów publicznych, w tym JST.

Czym jest kontrola zarządcza? PRAKTYKA To funkcjonujący w jednostce system zarządzania; to konkretne działania odnoszące się do konkretnych sytuacji w jednostce; nie oznacza konieczności tworzenia od podstaw systemu zarządzania, czy tym bardziej nowych komórek organizacyjnych; ma stanowić motywację do przeglądu wypracowanych w jednostce rozwiązań zarządczych oraz podjęcia działań w celu ich usystematyzowania i niekiedy udoskonalenia oraz zintegrowania istniejących już systemów; Ogólny charakter przepisów pozwala na przyjęcie rozwiązań najbardziej odpowiednich dla danej jednostki, przy zachowaniu ogólnych zasad wynikających z przepisów prawa, standardów i dobrych praktyk.

Odpowiedzialność w administracji Przepisy ustawy o finansach publicznych różnicują zakres obowiązków osób odpowiedzialnych za KZ w ramach działu administracji rządowej i w JST: Na administrację rządową ustawa (art.70 ust.1, 3 i 4) nakłada obowiązek: sporządzania planu działalności sporządzania sprawozdania z wykonania planu działalności sporządzania oświadczenia o stanie KZ w zakresie kierowanych przez siebie działów (ministerstwa i jednostki w dziale) minister ma prawo do zobowiązania kierownika każdej jednostki w dziale do sporządzenia ww. dokumentów Administracja samorządowa może wykorzystywać rozwiązania i narzędzia stworzone dla administracji rządowej (np. wzory ww. dokumentów). 6

Odpowiedzialność w JST Wójt, burmistrz, prezydent miasta, przewodniczący zarządu (starosta/marszałek województwa) są odpowiedzialni za zapewnienie systemu kontroli zarządczej odpowiednio: jednostce samorządu terytorialnego – gminie, powiecie i województwie samorządowym (II poziom kontroli zarządczej). w urzędzie gminy, urzędzie miasta, starostwie powiatowym lub urzędzie marszałkowskim (I poziom kontroli zarządczej) 7

Standardy kontroli zarządczej Standardy kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych prezentują spójny i jednolity model KZ, opisujący kluczowe obszary zarządzania organizacją, który umożliwia monitorowanie i ocenę działalności tej organizacji. Ich ogólny charakter pozwala uwzględnić specyfikę zadań organizacji. Zostały one przedstawione w pięciu grupach odpowiadających poszczególnym elementom KZ: Środowisko wewnętrzne Cele i zarządzanie ryzykiem Mechanizmy kontroli Informacja i komunikacja Monitorowanie i ocena 8

Standardy kontroli zarządczej Każdy ze standardów występuje we wszystkich obszarach działalności/komórkach organizacyjnych w jednostce, każdy z nich może być oceniony pod względem kryteriów adekwatności, efektywności i skuteczności ...zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej….. Standardy nie są przepisami prawa, ale są rozwinięciem przepisów ufp, dlatego należy czytać je łącznie. 9

Ocena kontroli zarządczej Monitorowanie i ocena KZ są kluczowe dla jej prawidłowego funkcjonowania. Katalog źródeł informacji o stanie KZ nie może mieć zamkniętego charakteru. Powinien on być stale rozbudowywany, aktualizowany i sprawdzany przez osoby dokonujące oceny. Liczba tych źródeł powinna być proporcjonalna do wielkości jednostki, w tym: liczby zatrudnionych osób, liczby zadań, struktury organizacyjnej.

Ocena kontroli zarządczej Z praktyki administracji wynika, że do najważniejszych źródeł informacji nt. oceny KZ należą: samoocena, monitoring realizacji celów i zadań, system zarządzania ryzykiem, audyt wewnętrzny kontrola wewnętrzna, audyt ISO kontrole i audyty zewnętrzne (np. NIK, RIO). Bardzo przydatnym jest sporządzenie Mapy zapewnienia, która pokazuje czy wszystkie obszary zostały objęte oceną i które ze źródeł informacji (zapewnienia) obejmuje dany obszar.

Narzędzie wspierające kierownika Audyt wewnętrzny to jeden z elementów kontroli zarządczej i narzędzi wspierających kierownika w osiąganiu celów i realizowaniu zadań jednostki. Rola audytu wewnętrznego to: niezależna i obiektywna ocena KZ w organizacji pełnienie funkcji doradczej Wsparcie kierownika jednostki 12

Efektywne wykorzystanie audytu Efektywne wykorzystanie audytu wewnętrznego zależy przede wszystkim od kierownika jednostki: Świadomość czego może oczekiwać od audytora i to egzekwować, szczególnie w przypadku gdy audyt jest realizowany przez usługodawcę zewnętrznego. Zapewnienie niezależności audytu, dostępu do informacji i odpowiednich zasobów. Wykorzystanie efektów pracy audytora. 13

Samoocena wybranych aspektów KZ w JST Analiza wyników badania ankietowego przeprowadzonego przez MF w 2012 r. w oparciu o 2561 nadesłanych ankiet (na 2809 rozesłanych) W ankietach deklarowano: znajomość przepisów – 98,8% zrozumienie obowiązków wynikających z przepisów – 96,7% przeprowadzenie samooceny KZ – 54,5% (z czego 84% deklarowało wprowadzenie usprawnień na podstawie jej wyników) wyznaczenie celów strategicznych dla – 78,8% gmin, powiatów lub województw (z czego 22% kierowników, którzy deklarowali zrozumienie KZ nie wyznaczyło celów) uzyskanie wsparcia w rozumieniu i stosowaniu przepisów oraz standardów KZ od audytu wewnętrznego - 93% (spośród jednostek, w których audyt funkcjonuje).

Bariery dot. kontroli zarządczej Naturalny opór przeciwko zmianom brak dobrych praktyk i dzielenia się wiedzą dotyczącą skutecznego funkcjonowania kontroli zarządczej w urzędach brak precyzyjnych oczekiwań dotyczących efektywności działania zróżnicowane często błędne postrzeganie kontroli zarządczej: czy jest to kontrola inspekcyjna? czy jest to kontrola wewnętrzna? czy jest to kontrola instytucjonalna?

Najczęstsze błędy dot. KZ Ograniczenie się do tworzenia nowych, martwych regulacji wewnętrznych (nie przestrzeganych od początku lub nie aktualizowanych), utożsamianie kontroli zarządczej z koniecznością „wdrażania” nowych procedur i tworzenia odrębnych struktur organizacyjnych, powierzenie obowiązków dot. KZ jednej wybranej komórce lub osobie i brak zaangażowania kierownictwa oraz pozostałych pracowników, przyjmowanie rozwiązań nieadekwatnych dla jednostki (np. zbyt skomplikowanych), tworzenie w ramach kontroli zarządczej nowych, dodatkowych rozwiązań zamiast korzystania z narzędzi i systemów, które już funkcjonują w jednostce, traktowanie KZ jako systemu funkcjonującego w oderwaniu od bieżącej działalności jednostki, tworzenie systemów zarządzania ryzykiem bez powiązania z celami i zadaniami jednostki lub w oparciu o niewłaściwie określone cele i mierniki.

Praktyczne wskazówki Tworzyć nowe procedury tylko tam gdzie to niezbędne, w połączeniu z innymi regulacjami wewnętrznymi, regularnie oceniać i w miarę potrzeby aktualizować /usprawniać przyjęte rozwiązania i dokumentację, przygotować pracowników do wdrażanych zmian i odpowiednio ich angażować, wspierając proces z poziomu kierownictwa, dostosowywać przyjęte rozwiązania do potrzeb i możliwości jednostki (w zależności od wielkości, zasobów, struktury, poziomu dojrzałości), wykorzystywać i integrować istniejące systemy i narzędzia służące usprawnieniu zarządzania (a zatem również wypełnianiu standardów KZ), oceniać KZ poprzez sprawność i efektywność funkcjonowania obszarów jednostki, a nie jako odrębny system, zacząć budowanie systemowego zarządzania ryzykiem od określenia celów i zadań jednostki oraz mierników ich realizacji, a następnie przystąpić do analizy ryzyka i projektowania mechanizmów kontrolnych.

zasada - wypełniaj lub wyjaśnij Warunki konieczne: Kontrola zarządcza zasada - wypełniaj lub wyjaśnij zdrowy rozsądek świadomość 18

Publikacje MF Zachęcamy do zapoznania się z publikacjami nt. KZ wydanymi przez Ministerstwo Finansów. Dostępne na stronie: www.mf.gov.pl/Działalność/Finanse Publiczne/Kontrola zarządcza i audyt wewnętrzny/Kontrola zarządcza w sektorze publicznym/ W szczególności zachęcamy do lektury Biuletynu Kontroli zarządczej w JST oraz do dzielenia się swoimi doświadczeniami na łamach naszego Wydawnictwa. Kontakt: RedakcjaDA@mf.gov.pl tel. (22) 694 52 80

Dziękuję za uwagę koordynacjaKZ@mf.gov.pl