Ocenianie holistyczne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

TRAFNE MOTYWUJĄCE SPRAWIEDLIWE OCENIANIE OCENIANIE.
Od kompetencji do kwalifikacji
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
ocenianie, które pomaga się uczyć
Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Czy wszyscy uczniowie mogą odnieść sukces?
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Wyrównywanie szans edukacyjnych
FUNKCJE I Kompetencje nauczyciela
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Czym jest zarządzanie operacyjne
ECODZIKUSKI PROWADZĄCY : mgr Anna Nowak. Wzbogacenie wiedzy,umiejętności uczniów z uwzględnieniem kierunku dalszego kształcenia Umożliwienie uczniom zrozumienia.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
METODA PROJEKTU SZKOLENIOWA RADA PEDAGOGICZNA
Praca metodą projektu edukacyjnego
ocenianie, które pomaga się uczyć
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
Wszyscy partnerzy pracują nad rozwijaniem i udoskonalaniem u uczniów twórczego myślenie i umiejętności, opracowaniem elastycznych strategii.
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
Struktura egzaminu zawodowego
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
Ocenianie kształtujące
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
DORADCA posiada aktualną wiedzę z zakresu zawodoznawstwa, rynku pracy, aktywizacji zawodowej KLIENT często może posiadać wiedzę nieaktualną i posługiwać
Ocenianie Kształtujące
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Dydaktyka ogólna.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Egzamin w gimnazjum składał się z 3 części: humanistycznej, matematyczno-przyrodniczej i języka obcego nowożytnego. Podczas egzaminu kończącego gimnazjum.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Motywacja do nauki.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Modele pracy edukacyjnej i wybrane teorie uczenia się dorosłych
Obserwacja wybranych uczniów
Idea oceniania kształtującego
MODELE NAUCZANIA.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
Kółko chemiczne Szkolne wsparcie kapitału kulturowego.
Nazwa procedury Analiza prac uczniów.
Learning Innovative Teaching Łódź, Polska - Örebro, Szwecja.
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
OBSŁUGA KLIENTA WYKŁAD POMIAR JAKOŚCI OBSŁUGI KLIENTA.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Możliwości rozwoju szkolnictwa zawodowego i edukacji przedszkolnej RPO WŚ
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Chciałybyśmy, aby nasza biblioteka była bliżej ucznia...
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Obserwacja wybranych uczniów
„Między tablicą a smartphone”-
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Szkoła z mocą zmieniania świata!
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Ocenianie holistyczne Założenie: wszystkie działania związane z oceną powinny przyczynić się do poznania ucznia Oprac.. A.Bek

Definicja oceny "Ocena jest procesem zbierania informacji o nauce ucznia i osiągnięcia w stosunku do określonych efektów uczenia się. "

Ocenianie analityczne ZYSKI - porównywalność wyników, - sprawdza konkretna umiejętność, - łatwo skonstruować narzędzie pomiaru, - szybkość sprawdzania. STRATY - nie sprawdza wszystkich umiejętności, - zakłada tylko jedna prawidłowa odpowiedz, - ułatwia ściąganie (fałszuje obraz wiedzy) - nie uczy myślenia przyczynowo-skutkowego. SYTUACJE, W KTÓRYCH WARTO WYKORZYSTAĆ - gdy chcemy sprawdzić konkretne umiejętności, - gdy chcemy osiągnąć porównywalne wyniki.

Ocenianie intuicyjne ZYSKI - oszczędność czasu nauczyciela, - dostosowanie oceny do sytuacji konkretnego ucznia. STRATY - niejasne kryteria, - subiektywizm nauczyciela (jego nastrój), - brak możliwości informowania ucznia i jego rodziców o brakach i osiągnięciach, - niesprawiedliwa ocena, - brak motywacji dla ucznia i klasy, - stwarza możliwość nadużywania sytuacji życiowej. SYTUACJE, W KTÓRYCH WARTO WYKORZYSTAĆ - trudna sytuacja domowa ucznia, - zły stan zdrowia.

Ocenianie holistyczne ZYSKI - możliwość sprawdzenia umiejętności wykorzystania teorii w praktyce, - twórcze podejście do problemu (różne rozwiązania), - zindywidualizowanie – ocenianie wysiłku, - sprawdza stosowanie zintegrowanej wiedzy w sytuacjach typowych i nietypowych, - rozwija kreatywność i inwencję, - zmusza do czerpania wiedzy z różnych źródeł, - sprzyja przetwarzaniu i wykorzystaniu pozyskanych informacji , - uczy się dokonywania wyboru, selekcji, weryfikacji. STRATY - nie zawsze odzwierciedla badana przez nas umiejętność (podczas badania uczeń osiąga inny cel niż zamierzyliśmy), - subiektywna ocena nauczyciela, - rozbieżność między wkładem pracy (własna ocena) ucznia, a ocena nauczyciela. SYTUACJE, W KTÓRYCH WARTO WYKORZYSTAĆ - prace artystyczne, - projekty, - wypracowania, - przy rozwiązywaniu problemów (praca grupowa).

Przesłanki alternatywnych definicji oceniania Istota odrębności współczesnych alternatywnych definicji oceniania, polega przede wszystkim na założeniu o nierozdzielności fazy uczenia się i fazy sprawdzania osiągnięć. Nauczyciel gromadzi informacje, które mają pomóc w zrozumieniu postępów ucznia w nauce, ale czyni to tylko w sytuacjach autentycznych, które nie zostały specjalnie wyodrębnione z procesu kształcenia w celu sprawdzenia jego efektów. W tym kontekście diagnostyka alternatywna jest skierowana nie tylko na produkt, ale również – a często głównie – na proces myślenia ucznia, który towarzyszy wykonywanej przez niego pracy, co zdecydowanie ogranicza bezpośrednią zależność oceny od apriorycznych modeli poprawności wykonania zadania. stopniu symulowanym.” (Grażyna Szyling. Nauczycielskie praktyki oceniania poza standardami)

Ocenianie We wszystkich podejściach do oceniania wspólne jest rozumienie oceniania jako procesu prowadzącego do ustalenia oceny osiągnięć ucznia. Ocena – bez względu na formę, jaką przybiera – jest traktowana jako rezultat tego procesu. Różnice dotyczą następujących aspektów: 1. Przedmiotu oceniania (oceny), czyli tego, co i w odniesieniu do jakich kryteriów powinno być brane pod uwagę podczas wystawiania oceny. 2. Roli ucznia i nauczyciela w ocenianiu szkolnym, czyli zakresu autonomii każdego z tych podmiotów oraz typu występującej między nimi relacji. 3. Miejsca oceniania w procesie kształcenia, czyli możliwości odróżnienia sytuacji służących uczeniu się oraz ocenianiu osiągnięć. (Grażyna Szyling. Nauczycielskie praktyki oceniania poza standardami)

Ocenianie, w jakiejkolwiek by nie było formie, jest procesem, w którym uczniowie powinni być zachęcani do projektowania, zmiany punktu widzenia, informacji zwrotnej, samooceny i samodzielnego poddawania się ocenie formalnej.

Ocenianie holistyczne Proces całościowy, w którym umiejętności ucznia są oceniane jako całość, a nie w izolacji. Odnosi się do bieżącego gromadzenia informacji z różnych źródeł na temat różnych aspektów działań dziecka, w celu zapewnienia ilościowej i jakościowej informacji zwrotnej, która ma być wsparciem i przewodnikiem służącym rozwojowi dziecka.

Obce wzorce Http://www.insightassessment.com/pdf_files/rubric.pdf http://jfmueller.faculty.noctrl.edu/toolbox/rubrics.htm