Ocenianie holistyczne Założenie: wszystkie działania związane z oceną powinny przyczynić się do poznania ucznia Oprac.. A.Bek
Definicja oceny "Ocena jest procesem zbierania informacji o nauce ucznia i osiągnięcia w stosunku do określonych efektów uczenia się. "
Ocenianie analityczne ZYSKI - porównywalność wyników, - sprawdza konkretna umiejętność, - łatwo skonstruować narzędzie pomiaru, - szybkość sprawdzania. STRATY - nie sprawdza wszystkich umiejętności, - zakłada tylko jedna prawidłowa odpowiedz, - ułatwia ściąganie (fałszuje obraz wiedzy) - nie uczy myślenia przyczynowo-skutkowego. SYTUACJE, W KTÓRYCH WARTO WYKORZYSTAĆ - gdy chcemy sprawdzić konkretne umiejętności, - gdy chcemy osiągnąć porównywalne wyniki.
Ocenianie intuicyjne ZYSKI - oszczędność czasu nauczyciela, - dostosowanie oceny do sytuacji konkretnego ucznia. STRATY - niejasne kryteria, - subiektywizm nauczyciela (jego nastrój), - brak możliwości informowania ucznia i jego rodziców o brakach i osiągnięciach, - niesprawiedliwa ocena, - brak motywacji dla ucznia i klasy, - stwarza możliwość nadużywania sytuacji życiowej. SYTUACJE, W KTÓRYCH WARTO WYKORZYSTAĆ - trudna sytuacja domowa ucznia, - zły stan zdrowia.
Ocenianie holistyczne ZYSKI - możliwość sprawdzenia umiejętności wykorzystania teorii w praktyce, - twórcze podejście do problemu (różne rozwiązania), - zindywidualizowanie – ocenianie wysiłku, - sprawdza stosowanie zintegrowanej wiedzy w sytuacjach typowych i nietypowych, - rozwija kreatywność i inwencję, - zmusza do czerpania wiedzy z różnych źródeł, - sprzyja przetwarzaniu i wykorzystaniu pozyskanych informacji , - uczy się dokonywania wyboru, selekcji, weryfikacji. STRATY - nie zawsze odzwierciedla badana przez nas umiejętność (podczas badania uczeń osiąga inny cel niż zamierzyliśmy), - subiektywna ocena nauczyciela, - rozbieżność między wkładem pracy (własna ocena) ucznia, a ocena nauczyciela. SYTUACJE, W KTÓRYCH WARTO WYKORZYSTAĆ - prace artystyczne, - projekty, - wypracowania, - przy rozwiązywaniu problemów (praca grupowa).
Przesłanki alternatywnych definicji oceniania Istota odrębności współczesnych alternatywnych definicji oceniania, polega przede wszystkim na założeniu o nierozdzielności fazy uczenia się i fazy sprawdzania osiągnięć. Nauczyciel gromadzi informacje, które mają pomóc w zrozumieniu postępów ucznia w nauce, ale czyni to tylko w sytuacjach autentycznych, które nie zostały specjalnie wyodrębnione z procesu kształcenia w celu sprawdzenia jego efektów. W tym kontekście diagnostyka alternatywna jest skierowana nie tylko na produkt, ale również – a często głównie – na proces myślenia ucznia, który towarzyszy wykonywanej przez niego pracy, co zdecydowanie ogranicza bezpośrednią zależność oceny od apriorycznych modeli poprawności wykonania zadania. stopniu symulowanym.” (Grażyna Szyling. Nauczycielskie praktyki oceniania poza standardami)
Ocenianie We wszystkich podejściach do oceniania wspólne jest rozumienie oceniania jako procesu prowadzącego do ustalenia oceny osiągnięć ucznia. Ocena – bez względu na formę, jaką przybiera – jest traktowana jako rezultat tego procesu. Różnice dotyczą następujących aspektów: 1. Przedmiotu oceniania (oceny), czyli tego, co i w odniesieniu do jakich kryteriów powinno być brane pod uwagę podczas wystawiania oceny. 2. Roli ucznia i nauczyciela w ocenianiu szkolnym, czyli zakresu autonomii każdego z tych podmiotów oraz typu występującej między nimi relacji. 3. Miejsca oceniania w procesie kształcenia, czyli możliwości odróżnienia sytuacji służących uczeniu się oraz ocenianiu osiągnięć. (Grażyna Szyling. Nauczycielskie praktyki oceniania poza standardami)
Ocenianie, w jakiejkolwiek by nie było formie, jest procesem, w którym uczniowie powinni być zachęcani do projektowania, zmiany punktu widzenia, informacji zwrotnej, samooceny i samodzielnego poddawania się ocenie formalnej.
Ocenianie holistyczne Proces całościowy, w którym umiejętności ucznia są oceniane jako całość, a nie w izolacji. Odnosi się do bieżącego gromadzenia informacji z różnych źródeł na temat różnych aspektów działań dziecka, w celu zapewnienia ilościowej i jakościowej informacji zwrotnej, która ma być wsparciem i przewodnikiem służącym rozwojowi dziecka.
Obce wzorce Http://www.insightassessment.com/pdf_files/rubric.pdf http://jfmueller.faculty.noctrl.edu/toolbox/rubrics.htm