WYKONYWANIE PRZEZ GMINY WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO ZADAŃ W ZAKRESIE OPIEKI NAD ZWIERZĘTAMI BEZDOMNYMI Jarosław Staniszewski Delegatura w Szczecinie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI MIASTA WAŁBRZYCHA
Advertisements

Piotr Grzegorz Woźniak Podsekretarz Stanu, Główny Geolog Kraju
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
ORGANIZACJA KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW OSÓB
Inwestowanie w rozwój instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 Departament Polityki Rodzinnej Wspieranie rozwoju usług opieki nad dziećmi w wieku.
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
Wynagrodzenie 1. Ustawa o pracownikach samorządowych z dnia 22 marca 1990 r. Dz. U ze zm. 2. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zasad.
INSPEKCJA TRANSPORTU DROGOWEGO
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Doradztwo metodyczne.
Omówienie założeń konkursu Nr I/POKL/6.1.2/2012 Kamil Dobrenko Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Realizacja planu kontroli agencji zatrudnienia z terenu województwa pomorskiego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku za okres od r. do
OCENA wykonania zadań przez Europejski Trybunał Obrachunkowy
UDZIAŁ WOJEWODY W PROCEDURZE ZWIĄZANEJ
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
REJESTR DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
System wspomagający Gospodarkę Odpadami Komunalnymi Katowice
INFORMACJA O REALIZACJI I WDRAŻANIU USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Stanisław Gawłowski Sekretarz Stanu.
Warunki pracy osób niepełnosprawnych w świetle kontroli Państwowej Inspekcji Pracy przeprowadzonych w roku 2005 Warszawa. kwiecień 2006 r.
Zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z rozporządzenia REACH
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
Dofinansowanie pobytu mieszkańców (umieszczonych na tzw
Nowelizacja ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
Człowiek - najlepsza inwestycja 18 listopada 2009 r. Człowiek – najlepsza inwestycja Konferencja współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela Jakie warunki pracy nauczyciela? Warszawa, 4 październik 2010 r.
domów pomocy społecznej - koszty utrzymania mieszkańców domów
Szanse i problemy związane z nowym prawem odpadowym Paweł Karpiński Pełnomocnik Marszałka ds. Odnawialnych Źródeł Energii.
REALIZACJA PROGRAMU OPIEKI NAD ZWIERZĘTAMI
Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Reforma sieci EURES- nowe możliwości dla agencji zatrudnienia Aneta Majbańska Doradca.
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu.
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
LOKALIZACJA I BUDOWA LĄDOWYCH FERM WIATROWYCH Materiał na konferencję,,Chronić Chronione” TORUŃ 12 sierpnia 2014 r. Departament Infrastruktury NAJWYŻSZA.
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
System finansowy zadań zleconych wykonywanych przez urzędy stanu cywilnego Warszawa, 25 kwiecień 2015 r.
Realizacja Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka w województwie małopolskim Stan na 31grudnia 2014.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
NADZÓR STAROSTY NAD OŚRODKAMI SZKOLENIA KIEROWCÓW POWIAT GRODZKI TORUŃ
STAN PRAC NAD AKTAMI WYKONAWCZYMI DO NOWELIZACJI USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Częstochowa, 1.
Reglamentacja procesu budowy
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE OCHRONY LOTNISK. NOWE DOKTRYNY BEZPIECZEŃSTWA
Zakres obowiązywania kpa
INFORMACJA O REALIZACJI I WDRAŻANIU USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Emilia Kołaczek Departament Gospodarki Odpadami Warszawa, dnia 16.
1 Prof.zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Deregulacja i liberalizacja transportu w Polsce.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego.
NARADA ŚRODOWISKOWYCH DOMÓW SAMOPOMOCY
Dr Anna Augustynowicz, Dr Aleksandra Czerw
1 16 września 2013 r..
Zbiór przepisów dotyczących Karty Rowerowej
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
BIURO OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH Temat:Wybrane zagadnienia z kontroli prowadzonych przez NIK w zakresie prawidłowości przestrzegania przepisów dotyczących.
Działalność kontrolna RPD
Działalność Straży Miejskiej w 2017 r.
ZEZWOLENIA NA PRACĘ ORAZ POBYT I PRACĘ W WOJEWÓDZTWIE LUBUSKIM
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Nadzór Wojewody nad realizacją zadań w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej województwa warmińsko-mazurskiego Olsztyn, 20 września 2018.
Stanowisko Departamentu Matki i Dziecka w Ministerstwie Zdrowia w sprawie zapobiegania i zwalczania wszawicy u dzieci i młodzieży.
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Wyniki wyboru LSR w 2016 r. Czerwiec 2016 r.
Zapis prezentacji:

WYKONYWANIE PRZEZ GMINY WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO ZADAŃ W ZAKRESIE OPIEKI NAD ZWIERZĘTAMI BEZDOMNYMI Jarosław Staniszewski Delegatura w Szczecinie NAJWYŻSZA IZBA KONTROLI Szczecin,

Kontrola „Wykonywania zadań gmin dotyczących ochrony zwierząt” (P/12/193) przeprowadzona w okresie od września 2012 r. do stycznia 2013 r. - badaniami kontrolnymi objęto lata 2011 i Uzasadnienie podjęcia kontroli: sprawdzenie stanu realizacji wniosków po kontroli NIK przeprowadzonej w 2010 r. (P/10/124 „Przestrzegania praw zwierząt”), duża liczba napływających do NIK skarg i wniosków dotyczących problematyki ochrony zwierząt. 2

Cel kontroli: ocena realizacji przez gminy zadań w zakresie ochrony zwierząt oraz warunków pobytu zwierząt w schroniskach. Kontrolą objęto: wykonywanie zadań gmin dotyczących zapobiegania bezdomności zwierząt, zapewnienia im opieki oraz reagowania na przypadki okrutnego traktowania, spełnianie wymagań formalnych dotyczących prowadzenia działalności w ww. zakresie oraz zapewnienie właściwej opieki nad zwierzętami przez podmioty wykonujące taką działalność na zlecenie gmin. 3

Kontrolę przeprowadzono: w 18 urzędach gmin (miast) oraz w 19 podmiotach zajmujących się opieką nad zwierzętami (w tym ich wyłapywaniem), z 10 województw (lubelskie, łódzkie, małopolskie, mazowieckie, podlaskie, śląskie, świętokrzyskie, warmińsko- mazurskie, wielkopolskie i zachodniopomorskie - 5 podmiotów). 4

Najwyższa Izba Kontroli negatywnie oceniła wykonywanie przez gminy i schroniska ustawowych zadań dotyczących ochrony zwierząt. Gminy: działania Gmin nie zapewniają właściwej opieki nad bezdomnymi zwierzętami, w tym godziwych warunków zwierzętom, nieskutecznie zapobiegały ich bezdomności - gminy nieskutecznie walczą z problemem bezpańskich psów i kotów. 5

Polskie schroniska nie zapewniły przebywającym tam zwierzętom właściwych warunków bytowania, m.in. są przepełnione: w 2011 r. w 150 schroniskach przebywało ponad 100 tys. psów, chociaż miejsc w nich jest trzykrotnie mniej (ok. 34 tys.), w schroniskach było ok. 20 tys. kotów, czyli ponad cztery razy więcej niż dostępnych miejsc (około 4 tys.). Tymczasem z roku na rok przybywa porzucanych zwierząt. Ich liczba wzrosła od 2005 r. o 21 procent. 6

Schroniska nie są w stanie zapewnić zwierzętom godnych warunków bytowania: brak odpowiednich pomieszczeń, legowisk ani wybiegów (71 proc. schronisk), złe warunki sanitarne (43 proc.), złe karmienie (21 proc.). (co czwartemu zwierzęciu przyjętemu do schroniska nie udaje się przetrwać w takich warunkach). Konieczność wzmocnienia nadzoru Inspekcji Weterynaryjnej nad schroniskami oraz innymi placówkami sprawującymi na zlecenie gmin opiekę nad zwierzętami. 7

Nieprawidłowości dotyczyły prowadzenia przez gminy ewidencji wyłapywanych psów i kotów - tylko 4 skontrolowane gminy podjęły próby ich znakowania (w 5 skontrolowanych schroniskach inspektorzy wykryli braki i uchybienia w ewidencji). Skutkuje: niemożliwością śledzenia dalszych losów zwierząt, które zostały umieszczone w schronisku lub oddane do adopcji, trudnością sprawdzenia, czy pieniądze przeznaczone na ochronę zwierząt zostały właściwie wykorzystane. 8

Ponad 1/3 środków przeznaczonych w skontrolowanych gminach na finansowanie opieki nad zwierzętami wydano: nielegalnie (firmom, które nie miały odpowiednich zezwoleń na wyłapywanie zwierząt i nie zapewniały miejsc w schroniskach), niegospodarnie (bez zapewnienia minimalnych standardów opieki nad zwierzętami). W żadnej ze skontrolowanych umów gmin ze schroniskami i firmami wyłapującymi zwierzęta wysokość opłat nie była skalkulowana na podstawie rzeczywistych kosztów. 9

Pozytywne zjawiska: Gminy na ogół prawidłowo reagowały na zgłoszone przypadki znęcania się nad zwierzętami. rośnie liczba zwierząt adoptowanych - wysiłki wielu organizacji pozarządowych sprawiają, że w roku 2011 ponad połowa znalazła nowy dom (54,7 tys. zwierząt). 10

W województwie zachodniopomorskim skontrolowano działalność 5 jednostek (2 gminy oraz 3 podmioty zajmujące się wyłapywaniem i przetrzymywaniem zwierząt ). Główne nieprawidłowości: brak umów na wyłapywanie bezdomnych zwierząt, umowy zawarte z podmiotami nie posiadającymi zezwoleń oraz bez wskazania miejsca przetrzymywania wyłapanych zwierząt, brak umów z podmiotami zajmującymi się przetrzymywaniem zwierząt oraz brak upoważnienia do poszukiwania nowych właścicieli zwierząt i oddawania ich w adopcję, 11

brak właściwego nadzoru służb weterynaryjnych nad działalnością podmiotów wyłapujących i przetrzymujących bezdomne zwierzęta, nierzetelna ewidencja wyłapanych i przetrzymywanych zwierząt w schroniskach, brak w gminach informacji o miejscach przetrzymywania bezdomnych zwierząt, ich stanie ilościowym i zdrowotnym, wykonanych zabiegach, padnięciach, eutanazjach lub przekazania ich do adopcji, ponoszenie kosztów wyłapania i przetrzymywania bezdomnych zwierząt, bez zawarcia umów na wykonanie tych zadań i bez rzetelnego sprawdzenia zasadności obciążenia kosztami. 12

Podjęcie kontroli przez Delegaturę NIK w Szczecinie (od marca do maja 2013 r.) w zakresie opieki nad zwierzętami bezdomnymi i zapobiegania bezdomności zwierząt (I/13/001) - objęto okres od 2012 do marca 2013 r. Delegatura oceniła negatywnie działalność 11 (z 14) kontrolowanych urzędów – 2 urzędy oceniono pozytywnie mimo stwierdzonych nieprawidłowości, a 1 - pozytywnie. 13

Główne nieprawidłowości: nieprzedkładanie, nieterminowe przedkładanie projektów uchwał dotyczących prawa miejscowego regulujących w gminach ochronę zwierząt lub nieuwzględnianie w nich dyspozycji ustawowych, w tym: nieuchwalanie lub zbyt późne wejście w życie corocznych Programów opieki nad zwierzętami bezdomnymi i zapobiegania bezdomności zwierząt (wymóg art. 11 ust. 1 ustawy o ochronie zwierząt), nieokreślanie wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami i prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt (wymóg art. 7 ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach), 14

powierzanie wykonywania na terenie gmin zadań ochrony przed bezdomnymi zwierzętami (wyłapywania i przetrzymywania zwierząt) podmiotom, które nie posiadały zezwolenia w tym zakresie (naruszenie art. 7 ust. 6 w zw. z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku) - w następstwie działań niezgodnych z prawem poniesiono wydatki w łącznej kwocie zł, brak umów na zapewnienie miejsca i opieki wyłapanym bezdomnym zwierzętom oraz brak udokumentowanego rozeznania przez gminy warunków i dalszych losów przetrzymywania bezdomnych zwierząt, 15

niedostateczny nadzór urzędów nad sposobem wykonania zleconych zadań oraz rzetelnością przedkładanych gminom rozliczeń, brak udokumentowanych informacji o liczbie wyłapanych, przekazanych i przebywających w schroniskach bezdomnych zwierząt, brak informacji o liczbie wykonanych zabiegów sterylizacji i kastracji oraz liczbie zwierząt oddanych do adopcji. 16

Wyniki kontroli doraźnej wskazywały m.in. na: konieczność dostosowania prawa miejscowego w gminach do wymagań ustawowych, skuteczniejszą realizację przez organy gmin obowiązków dotyczących opieki nad zwierzętami bezdomnymi i zapobiegania bezdomności zwierząt, efektywniejsze wykorzystanie przez gminy środków publicznych przeznaczonych na ten cel, konieczność ograniczenia przypadków wyłapywania i przetrzymywania bezdomnych zwierząt przez podmioty nie spełniające wymagań. 17

Podsumowanie: NIK w wyniku kontroli „Wykonywania zadań gmin dotyczących ochrony zwierząt” (P/12/193) wskazała w swoim raporcie na konieczne zmiany w prawie. Wśród wniosków de lege ferenda znalazły się: ustawowy obowiązek rejestracji i znakowania psów, tzw. czipowanie (śledzenie losów wyłapywanych zwierząt, sprawdzenie, czy trafiły do schroniska oraz kiedy oddano je do adopcji), prawny wymóg umożliwiający prowadzenie schroniska pod warunkiem wydania przez inspekcję weterynaryjną decyzji stwierdzającej spełnienie przez wszystkich niezbędnych warunków, 18

zobligowanie gmin do określenia w umowach z hyclami schronisk, do których mają trafić wyłapane zwierzęta, w umowach ze schroniskami do formułowania precyzyjnych wymagań dotyczących opieki nad nimi oraz zagwarantowanie przez Gminy w umowach możliwości prowadzenia kontroli w schroniskach, wprowadzenie w ustawie obowiązku opieki nad bezdomnymi zwierzętami, zamiast dotychczasowego obowiązku ochrony przed nimi (co prowadziło do wyłapywania psów i kotów, dla których nie było miejsc w schroniskach), ustanowienie gminnych programów opieki nad bezdomnymi zwierzętami aktami prawa miejscowego. 19

Parlamentarny Zespół Przyjaciół Zwierząt kończy pracę nad nowelizacją ustaw i rozporządzeń, w której chce wykorzystać m.in. wszystkie kluczowe wnioski NIK. 20

DZIEKUJĘ ZA UWAGĘ. 21