Rekreacja ruchowa a zdrowie współczesnego człowieka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koszyk gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej.
Advertisements

DYSKRYMINACJA W MIEJSCU PRACY W POLSCE
Warsztaty psychologiczne
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Specyfika orzekania o niepełnosprawności osób chorujących psychicznie
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Jak zapewnić pacjentom chorym na nowotwory prawo do głosu?
w nowej podstawie programowej
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
AKTYWIZACJA I INTEGRACJA NARZĘDZIEM PRZECIWDZIAŁANIA WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU OSÓB STARSZYCH W GMINIE ŚREM.
Społeczny kontekst przebiegu rehabilitacji
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
UCHWAŁA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Normy praktyki zawodowej
PRAWA CZŁOWIEKA.
Koszyk gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej.
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole
Psychologia w zarządzaniu
Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną – z podopiecznego na pełnoprawnego i niezależnego uczestnika życia społecznego.
Reakcje rodziny na kryzys spowodowany chorobą psychiczną
Usługa medyczna i jej cechy
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Zagadnienia wstępne: Historia Definicje.
Od maja 2002 r. do października 2003 r. trwała I edycja akcji "Szkoły z klasą". Wzięło w niej udział ponad 4,3 tys. szkół, z których 3118 zrealizowało.
Psychologia w zarządzaniu
Trzymamy formę- zdrowy styl życia
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Rok szkoły w ruchu - Ćwiczyć każdy może. Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich.
Rok szkoły w ruchu - „Ćwiczyć każdy może”
Szkolenie przygotowujące pracowników PIS do wprowadzenia programu edukacyjnego pt. Trzymaj Formę! listopada 2006 roku. Wprowadzenie programu edukacyjnego.
Prezentacja Medicover dla ING Dlaczego Medicover?
w praktyce pedagogicznej
Szkoła Promująca Zdrowie
Czym jest zdrowie?.
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Podstawy rekreacji WYKŁAD III
Podstawy aktywności ruchowej
Podstawy rekreacji WYKŁAD II
Zdrowy Styl Życia ZASADY:.
Osoba niepełnosprawna
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE. Promocja zdrowia jest procesem społecznym, w którym wszyscy powinniśmy brać udział, procesem daleko wykraczającym poza zadania.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Program Szkoła Promująca Zdrowie realizowany jest w Polsce od 1991r.
WYNIKI AUTOEWALUACJI w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2014/2015 Szkoła Podstawowa im. Ks. Mariana Wiewiórowskiego w Gomulinie.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Co to jest SzPZ? Koncepcja SzPZ narodziła się w Europie w latach 80-tych, jako drugi po „zdrowych miastach” szeroki ruch promocji zdrowia.
PROJEKT EDUKACYJNY „Żyj zdrowo”. ZDROWO ” „ŻYJ ZDROWO” CELE PROJEKTU Edukacja w zakresie trwałego kształtowania prozdrowotnych nawyków wśród młodzieży.
„Srebrna gospodarka” oraz Wielkopolski Program na Rzecz Osób Starszych do 2020 roku Poznań, r.
Znaczenie profilaktyki zdrowotnej w utrzymaniu sprawności do długowieczności Małgorzata Kaczmarczyk Kielce, 15 czerwca 2016 roku.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
INTELIGENTE SPECJALIZACJE WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO – charakterystyka obszarów IS dla projektów realizowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
ASYSTENTURA RODZINY.
Przygotowały: Bondarenko Ewelina, Hardzei Alitsyia.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
TEORIA SPORTU dr Łukasz Radzimiński
Koncepcja promocji zdrowia w pracy
Zapis prezentacji:

Rekreacja ruchowa a zdrowie współczesnego człowieka Podstawy rekreacji WYKŁAD VI

Pojęcie zdrowia i choroby Talcott Parsons – choroba jako dysfunkcja choroba jest stanem „nienormalnym” choroba jest stanem ponadjednostkowym zaburza lub uniemożliwia pełnienie ról społecznych (rodzinnych, zawodowych) „wyłącza” jednostkę zakłócając funkcjonowanie całego systemu

Pojęcie zdrowia i choroby Warunki zawieszenia kontroli społecznej w przypadku choroby (społeczna akceptacja faktu, że jednostka jest chora): choroba nie jest winą samego chorego, prawo do zwolnienia od zwykłych codziennych obowiązków, poszukiwanie pomocy w celu wyjścia ze stanu choroby.

System lekarz-pacjent Afektywna neutralność – gratyfikacją w interakcji nie jest sam kontakt, ale konkretny cel osiągany dzięki tej interakcji Aspektowość – lekarz jest specjalistą w zakresie zdrowia i choroby i w tym (tylko) obszarze może pomóc Uniwersalizm – podstawą procesu leczenia jest wiedza medyczna, a nie partykularne podejście do konkretnego przypadku Osiąganie – ocena lekarza bazuje na jego/jej osiągnięciach, rezultatach, efektywności leczenia Orientacja na kolektyw – osobisty sukces lekarza zależy od tego czy i jak często udaje się przywrócić chorą jednostkę do stanu normalnego funkcjonowania w społeczeństwie

Kontrowersja W takim ujęciu – określanym mianem pozytywistycznego (biomedycznego) – pacjent jest nieistotny, jest tylko nosicielem choroby Kluczowy jest lekarz, który, w imieniu kolektywu, zajmuje się leczeniem choroby, aby możliwie szybko przywrócić jednostkę do jej normalnych ról i zadań – wówczas dopiero jednostka zostaje ponownie upodmiotowiona Leczenie polega na zajmowaniu się tymi objawami choroby, które zwiększają dysfunkcjonalność jednostki

Paradygmat holistyczny (biopsychospołeczny) Odejście od jednowymiarowego postrzegania jednostki jako organizmu biologicznego znajdującego się w jednym z dwóch możliwych stanów: choroby albo zdrowia Wielowymiarowe traktowanie jednostki jako organizmu biologicznego, osobowości i członka zbiorowości (z jej kulturą) Zaakcentowanie jednostkowej autonomii i podmiotowości pacjenta

Zdrowie jako zasób W takim ujęciu zdrowie jest nie tyle stanem, co zasobem, który każda jednostka posiada w mniejszym lub większym stopniu, a który może być też wyrażony jako zasób na poziomie całej zbiorowości Kto jest odpowiedzialny za zdrowie? Już nie lekarze (w sensie system opieki zdrowotnej), ale każda jednostka i zbiorowość poprzez system kulturowy Opieka medyczna stanowi jedynie wsparcie w indywidualnych i zbiorowych staraniach o zasób zdrowia Nikt nie jest w pełni zdrowy, ale też nie jest w pełni chory

Czynniki warunkujące zdrowie (WHO) pełne korzystanie z praw i swobód obywatelskich, możliwość zatrudnienia i praca w odpowiednich warunkach, dobre warunki mieszkaniowe, utrzymanie kondycji psychofizycznej stosownej do wieku i płci, uzyskanie odpowiedniego wykształcenia, odpowiednie zaopatrzenie w żywność i odpowiedni stan odżywienia, poczucie bezpieczeństwa, możliwość gromadzenia oszczędności, komunikacja i łączność z innymi ludźmi, możliwość wypoczynku, regeneracji sił i rozrywki dostępność odpowiedniej odzieży

Czynniki zdrowia jednostki Styl życia (50%) Środowisko (20%) Cechy genetyczne (20%) Opieka zdrowotna (10%)

Promocja zdrowia Karta Ottawska (1986): promocja zdrowia to proces umożliwiający ludziom większą kontrolę nad własnym zdrowiem. Promuje postawy i zachowania sprzyjające zdrowiu Obszary promocji zdrowia: polityka prozdrowotna państwa (budowa) środowiska wspierające zdrowie (tworzenie) działania społeczne na rzecz zdrowia (wzmacnianie) indywidualne umiejętności służące zdrowiu (rozwijanie) reorientacja służby zdrowia

System promocji zdrowia Odejście od punktowego postrzegania jednostki jako nosiciela choroby w danym momencie życiowym Jednostka rozwija się i na różnych etapach swojego życia pełni różnorakie role społeczne – kluczowa jest więc perspektywa populacyjna, obejmująca jednostki w różnym wieku i na różnym etapie rozwoju Celem NIE jest natychmiastowe (możliwie szybkie) wyleczenie, ale systematyczne budowanie podstaw do efektywnego korzystania z zasobów zdrowia w przyszłości – tworzenie indywidualnych nawyków, zainteresowań oraz zbiorowych rozwiązań (ram)

Rola aktywności ruchowej Realizacja jednostki w trzech wymiarach (biologicznym, psychicznym i społecznym) Ważny aspekt zdrowego stylu życia – w wymiarze jednostkowym i zbiorowym Ważny element systemu promocji zdrowia – w formie zinstytucjonalizowanej Wykłady 1-5!!!