Doskonalenie pracy nauczyciela ODiDZ, w tym mobilności zagraniczne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Advertisements

"Nowoczesny Nauczyciel
Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego – platformą współpracy na rzecz rozwoju i promocji kształcenia przez całe życie Luty 2010.
"Nowoczesny Nauczyciel
Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Średzkim Program Operacyjny Kapitał.
Zadania doradcy metodycznego zgodnie z Rozporządzeniem MEN i S o placówkach z dnia 23 kwietnia 2003r.
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli
„Nowy system doskonalenia nauczycieli w powiecie pułtuskim”
CELE REALIZACJI PROJEKTÓW POWIATOWYCH Pilotaż nowego modelu systemu doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkół/przedszkoli Pomoc dyrektorom.
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Powiat Pilski w partnerstwie z Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Pile
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
Modernizacja Kształcenia Zawodowego Projekty systemowe KOWEZiU Od 2008 roku w KOWEZiU realizowane są projekty systemowe…
Zmiany w systemie doskonalenia nauczycieli
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Pomiędzy I a II Forum Pomorskiej Edukacji
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Witold Woźniak Gronowo, 28 października 2014 Doświadczenia we wdrażaniu nowej podstawy programowej kształcenia zawodowego.
„Top Model Współpracy w Województwie Pomorskim” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Pilotażowy model doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkół i przedszkoli w powiecie jaworskim Projekt współfinansowany ze środków Unii.
SPOTKANIE ROBOCZE dotyczące funkcjonowania Ośrodków Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w województwie pomorskim Chojnice, r.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim r. Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli w powiecie ryckim”
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
SORE Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Szkolny Organizator Rozwoju Edukacji.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
DZIAŁANIA KURATORIUM OŚWIATY W LUBLINIE W RAMACH SZKOŁY ZAWODOWCÓW NA RZECZ ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM ROK SZKOLNY 2014 /
Człowiek najlepsza inwestycja Konferencja inaugurująca projekt ”Większa wiedza – Skuteczna praktyka - Doskonalenie kadr oświaty powiatu zgierskiego” 11.
Spotkanie SORE z Radą Pedagogiczną 1. Założenia programu 2.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Konferencja współfinansowan a ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Kompleksowy Program Rozwoju Szkolnictwa Zawodowego.
Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Podpisanie umów: Działanie 4. 1
„Programowanie czas zacząć”
w pomorskiej polityce edukacyjnej
Powiat Ciechanowski „Doskonalenie szansą na rozwój”
Szkoła Nauczycielem stoi
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
  „Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli- drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów Powiatu Tarnowskiego” Realizowany.
E-fektywne F-unkcjonalne S-zkoły
Edukacja w szkołach Powiatu Chojnickiego w roku szkolnym 2019/2020 spotkanie sieci doradców zawodowych r. Irena Laska Dyrektor Wydziału Edukacji.
Zapis prezentacji:

Doskonalenie pracy nauczyciela ODiDZ, w tym mobilności zagraniczne Kuratorium Oświaty w Gdańsku Doskonalenie pracy nauczyciela ODiDZ, w tym mobilności zagraniczne SPOTKANIE ROBOCZE dotyczące funkcjonowania Ośrodków Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w województwie pomorskim

Atrakcyjne szkolnictwo zawodowe Podniesienie jakości kształcenia zawodowego na poziomie ponadgimnazjalnym doskonalenie kwalifikacji nauczycieli wdrażania mechanizmów włączania pracodawców i środowiska akademickiego oferta kształcenia ustawicznego ukierunkowane programy motywacyjne dla uczniów zajęcia dla uczniów (rozwój kompetencji kluczowych) promowanie szkolnictwa zawodowego Infrastruktura ponadgimnazjalnych szkół zawodowych doposażenie/ wyposażenie szkół (pracownie kształcenia praktycznego) przebudowa/remont infrastruktury wyposażenie/doposażenie ośrodków egzaminacyjnych BRANŻE KLUCZOWE – SZKOŁY ZAWODOWE – PRACODAWCY Kształtowanie sieci ponadgimnazjalnych szkół zawodowych

edukacji dzieci i młodzieży” REZULTATY PROJEKTU „Skuteczny system kształcenia ustawicznego nauczycieli gwarancją wysokiej jakości edukacji dzieci i młodzieży” Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

które do wdrożenia w ODiDZ? i „MENTORÓW” w szkołach REZULTATY – REKOMENDACJE które do wdrożenia w ODiDZ? Stworzyć Model „BRANŻOWYCH LIDERÓW EDUKACJI” i „MENTORÓW” w szkołach Zbudować model doskonalenia nauczycieli uwzględniający: System punktowy – limit roczny Obowiązkowe praktyki zawodowe w zakładach pracy (min. co 5lat). Obowiązkowe konferencje metodyczne 2 x w roku (z podziałem na branże), Opracowanie zasad współpracy nauczycieli zawodu w szkole/powiecie/regionie Wdrożyć system oceniania pracy nauczyciela przez uczniów

SYSTEM doskonalenia nauczycieli zawodu w województwie pomorskim 1 REGIONALNE FORUM WYMIANY DOŚWIADCZEŃ (FORUM ODiDZ) 2 SIECI WSPÓŁPRACY DLA NAUCZYCIELI ZAWODU (Platforma czy spotkania robocze?) 3 WDROŻENIE ROZWIĄZAŃ ORGANIZACYJNYCH w zakresie doskonalenia nauczycieli w szkołach (badanie, budowanie oferty, realizacja i monitorowanie efektywności doskonalenia) 4 BUDOWANIE SZKOLNEGO PRZYWÓDZTWA SZKOLNY LIDER EDUKACJI (LIDER branżowy) Propozycje ciekawych rozwiązań norweskich z zakresu doskonalenia nauczycieli zawodu możliwych do wykorzystania w polskich warunkach: Organizacja regionalnych forów wymiany doświadczeń dla nauczycieli zawodu Spotkania na poziomie regionu organizowane 2 razy w roku zgodnie z kluczem branżowym pozwalające na nawiązanie bezpośrednich kontaktów służących wymianie informacji i doświadczeń dydaktycznych oraz prezentację dobrych praktyk z zakresu nauki zawodu. Na spotkania Forum można by też zapraszać kluczowych dla danej branży pracodawców, co istotnie może pomóc w nawiązywaniu autentycznej współpracy, także w zakresie organizacji staży i praktyk (dla uczniów i nauczycieli).   Budowa sieci współpracy dla nauczycieli zawodu Sieci współpracy budowane na poziomie regionu dające możliwość bieżącej wymiany informacji i samokształcenia. Sieć taka wymaga wykorzystania narzędzi informatycznych (typu moderowanie forum internetowe, wyszukiwarka z bazą danych o stażach, praktykach, wyjazdach studyjnych, spotkaniach i konferencjach branżowych. Wdrożenie rozwiązań organizacyjnych w zakresie doskonalenia nauczycieli w szkołach Do najciekawszych norweskich pomysłów organizacyjnych należało zagwarantowanie w tygodniowym planie zajęć dydaktycznych stałych godzin (np. każda środa między 13.00 a 15.00) poświęconych spotkaniom zespołów nauczycielskich, omawianiu bieżących problemów dydaktycznych czy organizowanym przez szkolnych liderów edukacyjnych warsztatom czy innym formom doskonalenia). Pomysł ten daje szanse na budowę w szkołach przestrzeni do poważnych rozmów o dydaktyce, umożliwia autentyczną współpracę nauczycieli i wspiera rozwój samokształcenia. Programy szkoleń dotyczących budowania szkolnego przywództwa Norwegowie posiadają duże doświadczenie w zakresie wsparcia miękkich umiejętności dyrektorów oraz - nie będących bezpośrednio w kadrze kierowniczej – szkolnych liderów edukacji. Konferencja sierpniowa

ETAPY WSPOMAGANIA Diagnoza Planowanie działań Dzięki niej podejmowane działania odpowiadają potrzebom konkretnej szkoły, nauczycieli, uczniów, środowiska. Planowanie działań Planując zadania, nauczyciele i dyrektor szkoły korzystają z pomocy osoby organizującej wspomaganie (SORE). Autonomicznie podejmują decyzję i opracowują harmonogram wykładów, warsztatów i konsultacji grupowych, a także sposoby wdrażania wypracowanych rozwiązań do praktyki szkolnej. Realizacja i monitorowanie Prowadzenie wykładów, szkoleń i innych form doskonalenia jest zadaniem ekspertów merytorycznych. Organizator wspomagania (SORE), prowadząc konsultacje indywidualne i grupowe, a także organizując lekcje otwarte, pomaga nauczycielom wykorzystywać nową wiedzę i umiejętności w praktyce. Monitoruje także efekty wprowadzanych zmian i jeśli trzeba modyfikuje plany pracy. Podsumowanie Dyrektor szkoły i nauczyciele włączają badanie efektów realizowanego planu wspomagania do ewaluacji wewnętrznej. Organizator wspomagania (SORE) przygotowuje i przedstawia sprawozdanie z działań, które jest omawiane na posiedzeniu rady pedagogicznej. Nauczyciele i dyrektor opracowują rekomendacje do pracy w kolejnym roku szkolnym.

ZADANIA PRZYGOTOWANIE FISZEK PROJEKTOWYCH (WOJEWÓDZKI/POWIATOWY ZESPÓŁ ds. mobilności) ZORGANIZOWANIE SPOTKANIA Z DYREKTORAMI SZKÓŁ/PLACÓWEK (KURATORIUM OSWIATY W GDAŃSKU/Delegatura KO) PREZENTACJA FISZEK informacja o planowanych mobilnościach DEKLARACJA PRZYSTĄPIENIA DO PROJEKTU DYREKTOR SZKOŁY/PLACÓWKI POWOŁANIE ZESPOŁU PROJEKTOWEGO (1, 2, ..., N) (KOORDYNATOR, CZŁONKOWIE) PRZYGOTOWANIE WNIOSKU O DOFINANSOWANIE (ZESPÓŁ PROJEKTOWY 1, 2, ...N) Konferencja sierpniowa

Konferencja sierpniowa PROPOZYCJE KOLEJNYCH MOBILNOŚCI ZAGRANICZNYCH nauczycieli i kadry pedagogicznej województwa pomorskiego. 1 Język obcy zawodowy-kształcenie w środowisku pracy (10) 2 Staże zawodowe dla nauczycieli w zakładach pracy (6) 3 Zadania LIDERA w szkole/placówce (-) 4 Zadania MENTORA w szkole/placówce (1) 5 Jak zapobiegać „wypadaniu” z systemu edukacji uczniów szkół zawodowych(1) 6 Organizacja doradztwa zawodowego w systemie edukacji (2) 7 Szkolenia zawodowe w obszarach (4) Konferencja sierpniowa

Cele Uczestnicy K O Język obcy zawodowy kształcenie w środowisku pracy Gdańsk Język obcy zawodowy kształcenie w środowisku pracy Poprawa efektów kształcenia języka obcego zawodowego Wzrost szans na lokalnym, krajowym i europejskim rynku pracy absolwentów szkół zawodowych Cele Nauczyciele języków obcych Nauczyciele zawodu Uczestnicy Konferencja Inaugurująca ROK SZKOŁY ZAWODOWCÓW

Cele Uczestnicy K O Staże zawodowe dla nauczycieli w zakładach pracy Gdańsk Staże zawodowe dla nauczycieli w zakładach pracy Uaktualnienie wiedzy o nowych technologiach stosowanych w przedsiębiorstwach Wzmocnienie więzi pomiędzy szkołami a przedsiębiorstwami Cele Nauczyciele zawodu Nauczyciele języków obcych Uczestnicy Konferencja Inaugurująca ROK SZKOŁY ZAWODOWCÓW

CO DALEJ ? K O Wypełnienie deklaracji Powołanie zespołów projektowych Gdańsk Wypełnienie deklaracji Deklaracja roli oraz zasięgu Deklaracja obszaru kształcenia Wybór tematu mobilności Powołanie zespołów projektowych Wnioskodawca – koordynator (ODN Słupsk, CEN Gdańsk) Członkowie -przedstawiciele KO, szkół/placówek ( ZSAiO Swarożyn, ZSGimn Kwidzyn, ZSE Starogard Gdański, CKU Sopot, ZSP nr 4 Wejherowo, ZSHG Gdynia, ZSB w Gdyni, ZST Człuchów, ZSMiL Słupsk). Przygotowanie i złożenie wniosku o dofinansowanie Konferencja Inaugurująca ROK SZKOŁY ZAWODOWCÓW

Konferencja Inaugurująca ROK SZKOŁY ZAWODOWCÓW Gdańsk DEKLARACJA składano do 03.10.2014r. Deklaracja roli w zespole oraz zasięgu działania Koordynacje - ZSP Wejherowo (?) i ZSE Starogard Gdański (powiat) Deklaracja obszaru kształcenia A – 15 M – 12 B – 2 E – 2 T – 2 R – 1 Wybór tematu mobilności Język obcy zawodowy-kształcenie w środowisku pracy Staże zawodowe dla nauczycieli w zakładach pracy Konferencja Inaugurująca ROK SZKOŁY ZAWODOWCÓW

Konferencja Inaugurująca ROK SZKOŁY ZAWODOWCÓW Gdańsk Powołanie zespołów projektowych KOORDYNATOR – Mateusz Weiland ODN SŁUPSK ustali termin spotkania powiadomi członków zespołu ustali z zespołem harmonogram prac Konferencja Inaugurująca ROK SZKOŁY ZAWODOWCÓW