STRATEGICZNY WYMIAR WSPÓŁPRACY MIĘDZY WOJEWÓDZTWEM ŁÓDZKIM

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
1 OD GORZOWSKIEGO OŚRODKA TECHNOLOGICZNEGO DO PARKU NAUKOWO-PRZEMYSŁOWEGO idea - elementy - perspektywy Gorzów Wlkp. 4 marca 2013.
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Rozwój odnawialnych źródeł energii w programach na lata
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Wdrażanie Regionalnej Strategii Innowacji w województwie lubelskim.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
POTENCJAŁY, PROBLEMY I PROPONOWANE KIERUNKI ROZWOJU POWIATU ŚWIECKIEGO r.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025 ze szczególnym uwzględnieniem Ełku, Gołdapi i Olecka Suwałki,
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
Zespół ds. Energetyki WFOŚiGW w Gdańsku
REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO WSTĘPNY PROJEKT  
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Rola inteligentnych specjalizacji (IS) w kształtowaniu konkurencyjności regionów Joanna Oberbek spotkanie PGKK, Gdańsk 21 października.
Uniwersytet Medyczny im
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Badania i rozwój w funduszach strukturalnych w Polsce
Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na.
DZIAŁANIA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA RZECZ ROZWOJU ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII W REGIONIE Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Regionalne Obserwatorium Terytorialne Województwa Łódzkiego
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Programowanie perspektywy finansowej
RPO dla Mazowsza #RPO wyjście z grupy regionów słabiej rozwiniętych silne zróżnicowania wewnętrzne Szczególna sytuacja województwa mazowieckiego.
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Wizja Mazowsza do 2030 r. Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 maja 2015 r.
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Źródła dofinansowania projektów infrastrukturalnych w nowym okresie programowania funduszy strukturalnych
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Małopolska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. Małopolska Agency for Regional Development S.A. Wsparcie sektora MSP w ramach Małopolskiego Regionalnego.
Konsultacje społeczne projektu zaktualizowanej Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020 Spotkanie Zespołu Koordynacyjnego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Zapis prezentacji:

STRATEGICZNY WYMIAR WSPÓŁPRACY MIĘDZY WOJEWÓDZTWEM ŁÓDZKIM I MAZOWIECKIM prof. dr hab. Zbigniew Strzelecki Dyrektor Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego

WYZWANIA Budowa układu bipolarnego wyznaczonego zgodnie z KPZK 2030, KSRR, projekt SRK 2020 poprzez zwiększenie współpracy międzyregionalnej przy wykorzystaniu powiazań funkcjonalnych między regionami. Sprostanie wyzwaniom Polityki Spójności Unii Europejskiej po 2013 roku oraz zintegrowanego podejścia do rozwoju regionalnego. Wykorzystanie potencjału społeczno-gospodarczego obu województw oraz centralnego położenia na przecięciu głównych szlaków transportowych do wzmocnienia potencjałów rozwojowych, które przyczyniają się do wzrostu konkurencyjności oraz spójności obu regionów. Rozwój regionalny określany jest jako trwały i systematyczny wzrost potencjału gospodarczego, siły konkurencyjnej oraz poziomu i jakości życia mieszkańców regionu. Poziom rozwoju, mierzony zarówno we wskaźnikach ilościowych jak i jakościowych świadczy w dzisiejszym świecie o sile i ważności regionu, dlatego tak ważna jest mądra polityka sterowania nim. Planowanie rozwoju ze względu na różny horyzont może być długookresowe – czyli strategiczne, średnio- i krótkookresowe, albo operacyjne – nastawione na realizację konkretnych działań w najbliższym czasie. 2 Warszawa, 2012 r.

DUOPOL WARSZAWA-ŁÓDŹ W UKŁADZIE METROPOLITALNYM EUROPY ŚRODKOWEJ Warszawa rywalizuje EUROPA ŚRODKOWA Berlin Praga Wiedeń-Bratysława Budapeszt Wilno-Kowno EUROPA POŁUDNIOWA Bukareszt Sofia Belgrad EUROPA WSCHODNIA Mińsk Kijów

POZIOM ROZWOJU . Rozwój regionalny określany jest jako trwały i systematyczny wzrost potencjału gospodarczego, siły konkurencyjnej oraz poziomu i jakości życia mieszkańców regionu. Poziom rozwoju, mierzony zarówno we wskaźnikach ilościowych jak i jakościowych świadczy w dzisiejszym świecie o sile i ważności regionu, dlatego tak ważna jest mądra polityka sterowania nim. Planowanie rozwoju ze względu na różny horyzont może być długookresowe – czyli strategiczne, średnio- i krótkookresowe, albo operacyjne – nastawione na realizację konkretnych działań w najbliższym czasie. 4 Warszawa, 2012 r.

Zmiana PKB per capita (według siły nabywczej walut) w latach 2007/08 i 2008/09 DUOPOL Warszawa – Łódź wysokie i stale dodatnie tempo zmian PKB per capita w duopolu niewielkie skutki kryzysu gospodarczego w duopolu na tle innych metropolii regionu Na podstawie danych Eurostatu

USŁUGI I GOSPODARKA NIERUCHOMOŚCIAMI w wytwarzaniu Wartości Dodanej Brutto (WDB) DUOPOL Warszawa – Łódź Korzystna struktura gospodarcza duopolu - wysoki udział sektora usługowego w WDB - 78% stale rosnący udział usług finansowych i gospodarki nieruchomościami w WDB - 28% wysoki udział branży handlowej, transportowej, hotelarskiej i gastronomicznej w wytwarzaniu WDB – 34% Na podstawie danych Eurostatu

LICZBA LUDNOŚCI w latach 2007, 2009 i 2011 DUOPOL Warszawa – Łódź koncentracja ludności jedna z najwyższych w Europie Środkowej dodatnie saldo zmian liczby ludności duopolu Na podstawie danych Eurostatu

Obszary strategicznej UKŁAD BIPOLARNY WARSZAWA - ŁÓDŹ w aktualizowanej Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego do roku 2030 Obszary strategicznej interwencji problemowe bieguny wzrostu

Obszary strategicznej interwencji – bieguny wzrostu Obszary strategicznej interwencji tzw. bieguny wzrostu są to tereny generujące wzrost społeczno-gospodarczy lub posiadające potencjał, aby na taki wzrost wpłynąć. Prowadzenie polityki w ramach tego rodzaju OSI ma na celu wzmocnienie lub utrzymanie istniejących potencjałów, pobudzenie endogenicznych czynników wzrostu oraz tworzenie mechanizmów wzmacniających rozprzestrzenianie procesów rozwojowych na tereny słabiej rozwinięte. Efektem prowadzonych działań będzie podniesienie konkurencyjności województwa oraz poprawa jakości życia jego mieszkańców Obszary strategicznej interwencji – bieguny wzrostu • Obszar Metropolitalny Warszawy • Układ bipolarny Warszawa-Łódź

Układ bipolarny Warszawa-Łódź - pola współpracy Centralny Makroregion Zaawansowanych Technologii tzn. platforma współpracy pomiędzy instytucjami naukowymi i badawczo-rozwojowymi a przedsiębiorcami na obszarze województwa łódzkiego i mazowieckiego. Środkowoeuropejskie Centrum Logistyczne – projekt oparty na potencjale kształtujących się centrów logistycznych. Multimedia – współpraca pomiędzy potencjalnym Klastrem Medialnym w Łodzi i Klastrem Multimediów i Systemów Informacyjnych (Multiklaster) w Warszawie.

Układ bipolarny Warszawa-Łódź - pola współpracy Łódzko-Mazowiecki Klaster Owocowy-Warzywny – projekt oparty na potencjale przyrodniczo-rolnym północno-wschodniej części regionu łódzkiego i środkowo-zachodniej części Mazowsza.

Układ bipolarny Warszawa-Łódź - pola współpracy Środkowoeuropejskie Centrum Tekstylno-Odzieżowe – współpraca łódzkiego klastra włókienniczo-odzieżowego z przedsiębiorcami produkującymi odzież oraz specjalistyczne tkaniny w województwie mazowieckim. Centrum Farmaceutyczno-Medyczne – współpraca instytucji naukowo-badawczych z dziedziny farmacji, medycyny i biotechnologii z producentami lekarstw i sprzętu medycznego oraz wyspecjalizowanymi placówkami lecznictwa szpitalnego.

Układ bipolarny Warszawa-Łódź - pola współpracy Pasma kulturowo-turystyczne – projekt zakłada współpracę pomiędzy województwem łódzkim i mazowieckim poprzez realizację przedsięwzięć mających na celu rozwój turystyki, wykorzystującej walory przyrodnicze i kulturowe dolin Pilicy i Bzury oraz Puszczy Bolimowskiej. Balneologia – projekt oparty na potencjale przyrodniczym i kulturowym, w tym zasobach wód geotermalnych w rejonach: Rogóźna, Uniejowa, Poddębic i Skierniewic w województwie łódzkim oraz Gostynina i Mszczonowa w województwie mazowieckim.

- sektor wysokich i średnich technologii OBSZAR STRATEGII PRZEMYSŁ I PRODUKCJA KIERUNEK DZIAŁAŃ 1. Tworzenie warunków do generacji i absorpcji innowacji DZIAŁANIA I ZADANIA 1.3 Zwiększenie współpracy pomiędzy różnymi podmiotami w procesie rozwoju innowacji - wspieranie form współpracy w relacjach biznes – nauka –samorząd – otoczenie, z preferencjami dla przedsiębiorców krajowych wymiana doświadczeń, dobrych praktyk oraz tworzenie banku informacji tworzenie krajowej części europejskiej sieci ds. innowacji np. na bazie Mazowieckiej Sieci Innowacji Obszar współpracy MPC - sektor wysokich i średnich technologii

- sektor wysokich i średnich technologii OBSZAR STRATEGII GOSPODARKA KIERUNEK DZIAŁAŃ 9. Wspieranie rozwoju nowych technologii, głównie: biotechnologii i biomedycyny, nanotechnologii, technologii informacyjnych i kosmicznych DZIAŁANIA I ZADANIA 9.1 Wspieranie rozwoju parków naukowo- technologicznych, inkubatorów itp. inicjowanie tworzenia i wspieranie parków naukowo- technologicznych, inkubatorów , konsorcjów naukowych, naukowo-przemysłowych oraz innych ośrodków rozwoju technologii 9.2 Rozwój współpracy i transferu technologii między instytucjami naukowymi a przedsiębiorcami - wzmacnianie efektywności wykorzystania potencjału badawczo-rozwojowego, powiązań nauki z gospodarką regionu i tworzenie oferty badawczej na potrzeby przedsiębiorstw Obszar współpracy MPC - sektor wysokich i średnich technologii

ŚRODOWISKO I ENERGETYKA OBSZAR STRATEGII ŚRODOWISKO I ENERGETYKA KIERUNEK DZIAŁAŃ 33. Dywersyfikacja źródeł energii i jej efektywne wykorzystanie oraz poprawa infrastruktury przesyłowej DZIAŁANIA I ZADANIA 33.1 Rozwój i proekologiczna modernizacja instalacji do produkcji energii elektrycznej i cieplnej w regionie, w tym zwiększenie stopnia wykorzystania energii odnawialnej - zwiększenie udziału energii pozyskiwanej ze źródeł odnawialnych, ze szczególnym uwzględnieniem biomasy, energii wiatru i słońca oraz wód termalnych - wspieranie regionalnych i lokalnych programów rozwoju oraz upowszechniania OZE z naciskiem na spójny system informacji i wsparcia dla inwestorów i samorządów - wspieranie działań lokalnych jednostek samorządu terytorialnego zmierzających do wykorzystania odnawianych źródeł energii w budynkach użyteczności publicznej - tworzenie warunków prawnych do realizacji OZE Obszar współpracy MPC – sektor energetyki

ŚRODOWISKO I ENERGETYKA OBSZAR STRATEGII ŚRODOWISKO I ENERGETYKA KIERUNEK DZIAŁAŃ 38. Inwestycje związane z uzdatnianiem wody i utylizacją odpadów, odnową terenów skażonych, zmniejszeniem zanieczyszczenia DZIAŁANIA I ZADANIA 38.2 Porządkowanie i tworzenie spójnego systemu gospodarki odpadami - opracowanie i wdrożenie programu zapobiegania powstawaniu odpadów - rozwój systemu zbiórki, odzysku i unieszkodliwiania odpadów, w tym spalarni, kompostowni i sortowni - uporządkowanie gospodarki odpadami zwierzęcymi - edukacja i działania zmierzające do poprawy świadomości ekologicznej związanej z gospodarką odpadami Obszar współpracy MPC – gospodarka odpadami

PRZESTRZEŃ I TRANSPORT – transport i logistyka OBSZAR STRATEGII PRZESTRZEŃ I TRANSPORT KIERUNEK DZIAŁAŃ 17. Zwiększenie dostępności komunikacyjnej wewnątrz regionu jako czynnik rozprzestrzeniania procesów rozwojowych DZIAŁANIA I ZADANIA 17.4 Rozwój infrastruktury transportowej o znaczeniu ponadregionalnym - rozwój krajowej sieci szybkich połączeń kolejowych (w tym Kolei Dużych Prędkości) - dokończenie budowy autostrady A2 do granic województwa - rozwój sieci lotnisk regionalnych, lądowisk ( w tym dla Lotniczego Pogotowia Ratowniczego) oraz lotnisk sportowych - budowa Centralnego Portu Lotniczego - tworzenie multimodalnych punktów przeładunkowych (TIR-y na tory) - realizacja projektu Rail Baltica oraz Via Baltica Obszar współpracy MPC – transport i logistyka

MAKROREGION POLSKI CENTRALNEJ POTENCJAŁU MOŻLIWOŚCI ROZWOJU WYSOKIEJ JAKOŚCI ŻYCIA

Układ bipolarny Warszawa – Łódź ma szansę stać się najsilniejszym obszarem metropolitalnym w Europie Środkowo-Wschodniej

Dziękuję za uwagę!

22