Prawo Publiczne Gospodarcze (SSA III) 1. Pojęcie PPG 2

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRAWO DO PRYWATNOŚCI I OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH PODSTAWOWE ZASADY
Advertisements

Prawo do nauki osób niepełnosprawnych i obowiązki uczelni w tym zakresie Robert Krawczyk.
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
Władza sądownicza w Polsce
Rozwój nowych technologii a prawo do sądu w świetle art
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz
Edukacja ekologiczna w polskich dokumentach prawnych
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Źródła prawa podatkowego
WOLNOŚCI, PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁOWIEKA I OBYWATELA.
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Prawa i obowiązki Obywateli RP
Konstytucyjne gwarancje godnej pracy
Podatki Vat.
Podstawy prawne finansów publicznych w Polsce
Stosunki prawne.
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
Zasady i przesłanki ograniczeń wolności i praw jednostki
Naczelne zasady Kontytucji
Zasada demokratycznego państwa prawnego
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Prawa Człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
Władza sądownicza w Polsce
Prawo cywilne – część ogólna i prawo zobowiązań
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
ADMINISTRACJA Mgr Piotr Schmidt Prawo administracyjne 2013/2014.
Dr hab. Mariusz Jagielski EKONOMICZNE ASPEKTY KONSTYTUCJI -własność Wydział Prawa i Administracji.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Dogmatyka prawa Zajmuje się badaniem prawa aktualnie obowiązującego (de lege lata) Jej zadaniem jest: Opis i systematyzacja norm prawnych Wykładnia prawa.
Prawo administracyjne – źródła prawa
Sfery ingerencji administracji
Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym
ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SZKODĘ WYRZĄDZONĄ PRZY WYKONYWANIU WŁADZY PUBLICZNEJ.
PRAWA CZŁOWIEKA I SYSTEMY ICH OCHRONY mgr Paweł Niemczyk 2.
Zakres obowiązywania kpa
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Ordynacja podatkowa Przepisy ogólne. Praktyczne i teoretyczne przesłanki wyodrębnienia gałęzi prawa podatkowego. O wyodrębnieniu danej gałęzi decydują.
Wolność Gospodarcza. Czym różni się wolność od anarchii? Jaki charakter ma wolność gospodarcza? Jakie zastosowanie ma zasada wolności gospodarczej w procesie.
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Stosunki a sytuacje administracyjnoprawne
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
PRAWO ADMINISTRACYJNE rok akademicki 2016/2017 Jakub Zabłocki Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytet Wrocławski.
Wykorzystanie umów cywilnopawnych w administracji publicznej
Demokratyczne państwo prawne
PRAWA OBYWATELA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
WŁADCZE A NIEWŁADCZE FORMY DZIAŁANIA ORGANÓW ADMNISTRACJI PUBLICZNEJ
Konstytucyjny system źródeł prawa
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
Trybunał Konstytucyjny
Zasada lojalności.
Ogólne wiadomości o prawie cywilnym
Konstytucyjne zasady sprawowania opieki zdrowotnej
Publiczne prawo gospodarcze
Zasada lojalności.
Środki nadzorcze i środki o charakterze nadzorczym Ad personam w administracji publicznej środki nadzorcze ad meritum w administracji publicznej.
Nauka administracji mgr Karina Pilarz.
ADMINISTRACJA PUBLICZNA
Publiczne prawo gospodarcze
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
Stosunki administracyjno- prawne
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Odpowiedzialność organów administracji publicznej
Zapis prezentacji:

Prawo Publiczne Gospodarcze (SSA III) 1. Pojęcie PPG 2 Prawo Publiczne Gospodarcze (SSA III) 1. Pojęcie PPG 2. Zasady ogólne i swoiste PPG 3. Wolność działalności gospodarczej i jej ograniczenia.

Geneza Prawa Gospodarczego: 1/ koncepcja liberalna (leseferyzm); 2/ koncepcja interwencjonistyczna. a. ZASADA - wolność podmiotów gospodarujących i gwarancja własności prywatnej b. WYJĄTEK - uzasadnione interesem publicznym- państwowe kierownictwo procesami gospodarczymi.

Reguluje stosunki społeczne związane z działalnością gospodarczą Prawo gospodarcze Reguluje stosunki społeczne związane z działalnością gospodarczą prywatne Reguluje stosunki prawne o charakterze poziomym, kształtujące się między przedsiębiorcami oraz między przedsiębiorcami a konsumentami. publiczne Reguluje stosunki o charakterze pionowym powstające między organami państwa a przedsiębiorcami (reguluje stosunek państwa do gospodarki, ustalając granice dopuszczalności tej ingerencji).

PRAWO GOSPODARCZE PUBLICZNE – całokształt norm i zasad prawnych regulujących proces oddziaływania państwa na gospodarkę za pośrednictwem organów specjalnie w tym celu utworzonych, mających pewne kompetencje, za pomocą których ustalają one sytuację adresata. SYSTEMATYKA PRAWA GOSPODARCZEGO PUBLICZNEGO I. KONSTYTUCYJNE PRAWO GOSPODARCZE - całokształt norm (zasad ) konstytucyjnych o istotnym znaczeniu dla gospodarki. II. ADMINISTRACYJNE PRAWO GOSPODARCZE - całokształt norm prawnych regulujących proces państwowego oddziaływania na gospodarkę za pomocą określonych prawem środków i form działania, z udziałem organów administracji publicznej. Należy więc odróżnić: a. prawo gospodarcze publiczne w ogólności- całokształt norm, za których państwo oddziałuje na gospodarkę b. administracyjne prawo gospodarcze- całokształt norm regulujących organizację i zasady funkcjonowania organów administracji publicznej w zakresie owego oddziaływania.

Funkcja gospodarcza państwa obejmuje: 1/ działania organizatorskie; 2/ działania koordynacyjne; 3/ działania reglamentacyjne; 4/ działania regulacyjne; 5/ działania ochronne; 6/ działania kontrolne i nadzorcze.

Zasady prawa publicznego gospodarczego: a/ wyznaczają kierunek działań prawodawczych; b/ ukierunkowują proces interpretacji przepisów prawnych; c/ wskazują kierunki stosowania prawa; d/ ukierunkowują sposób czynienia użytku z różnych, przysługujących określonym podmiotom praw.

Problematyka wyodrębniania zasad prawa publicznego gospodarczego podstawowe zasady PPG nie różnią się od podstawowych zasad prawa publicznego; brak w doktrynie jednolitego katalogu zasad: a/ zasada wolności gospodarczej jako podstawowa zasada PPG (M. Zdyb); b/ zasady ogólne prawa publicznego oraz zasady swoiste administracyjnego prawa gospodarczego (A. Chełmoński); c/ zasady ustroju politycznego i gospodarczego (K. Strzyczkowski).

Zasady ogólne prawa publicznego I 1/ w prawie publicznym zarówno jednostka, jak i władza publiczna poddana jest prawu ustanowionemu, akceptowanemu i stosowanemu według ustalonych w danym społeczeństwie reguł; Art. 7. Organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa. Art. 77. 1. Każdy ma prawo do wynagrodzenia szkody, jaka została mu wyrządzona przez niezgodne z prawem działanie organu władzy publicznej. 2. Ustawa nie może nikomu zamykać drogi sądowej dochodzenia naruszonych wolności lub praw. 2/ prawo jednostki do sądu Art. 45. 1. Każdy ma prawo do sprawiedliwego i jawnego rozpatrzenia sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki przez właściwy, niezależny, bezstronny i niezawisły sąd.

Zasady ogólne prawa publicznego II 3/ tworzenie podstaw do zapewnienia dobra publicznego Art. 5. Rzeczpospolita Polska strzeże niepodległości i nienaruszalności swojego terytorium, zapewnia wolności i prawa człowieka i obywatela oraz bezpieczeństwo obywateli, strzeże dziedzictwa narodowego oraz zapewnia ochronę środowiska, kierując się zasadą zrównoważonego rozwoju. Art. 24. Praca znajduje się pod ochroną Rzeczypospolitej Polskiej. Państwo sprawuje nadzór nad warunkami wykonywania pracy. 4/ domniemanie, że administracja realizuje dobro publiczne w formach niewładczych, wykorzystanie władztwa publicznego jest wyjątkiem od tego domniemania. Np. procedura dot. decyzji wywłaszczeniowej

Zasady ogólne prawa publicznego III 5/ W dziedzinie zarządu mieniem publicznym czynności prawne i inne działania organów administracji publicznej powinny być zgodne nie tylko z normami prawa prywatnego, ale także z odpowiednimi normami prawa publicznego. Prawo zamówień publicznych 6/ organ władzy publicznej ma obowiązek podjęcia działań, jeżeli dobro publiczne tego wymaga. Obowiązek sankcjonowany środkami odpowiedzialności politycznej, służbowej, karnej. 7/ zasada równości wobec prawa i władz publicznych. Art. 32. 1. Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. 2. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny.

Zasady ogólne prawa publicznego IV Przejawy ograniczenia zasady równości: zróżnicowane sposoby ewidencji, dyferencjacja obciążeń podatkowych, ograniczenia dla obcokrajowców. 8/ zasada wolności gospodarczej Art. 20. Społeczna gospodarka rynkowa oparta na wolności działalności gospodarczej, własności prywatnej oraz solidarności, dialogu i współpracy partnerów społecznych stanowi podstawę ustroju gospodarczego Rzeczypospolitej Polskiej.

Zasady ogólne prawa publicznego V 9/ zasada ochrony własności Art. 21. 1. Rzeczpospolita Polska chroni własność i prawo dziedziczenia. 2. Wywłaszczenie jest dopuszczalne jedynie wówczas, gdy jest dokonywane na cele publiczne i za słusznym odszkodowaniem. 10/ zasada trwałości decyzji. wywłaszczenie prawa nabytego w drodze decyzji administracyjnej ( art. 161 k.p.a) 11/ administracja może władczo wkraczać za pomocą aktów generalnych, aktów administracyjnych w sferę praw i obowiązków jednostki wtedy i tylko wtedy gdy ma do tego wyraźne upoważnienie wynikające z przepisów ustrojowych, materialnych i proceduralnych.

Zasady ogólne prawa publicznego VI 12/ zasada ochrony praw nabytych, 13/ zasada odszkodowania za straty poniesione wskutek działania władzy publicznej. Odszkodowanie za straty poniesione na skutek działania władzy publicznej należy się zawsze wtedy, gdy działanie było niezgodne z prawem oraz jeśli w wyniku legalnego działania władzy nastąpiło odjecie lub ograniczenia na cele publiczne prawa majątkowego. W pozostałych przypadkach odszkodowanie należy się jedynie wówczas, gdy przepisy wyraźnie przewidują takie odszkodowanie.

Zasady swoiste publicznego prawa gospodarczego A. zasada ochrony bezpieczeństwa publicznego i porządku publicznego (policja gospodarcza); B. zasada ochrony prawidłowego funkcjonowania gospodarki rynkowej (reglamentacja gospodarcza); C. zasada ochrony zasobów narodowych : zasobów naturalnych i dóbr kultury; D. zasada ochrony interesów politycznych i gospodarczych państwa w stosunkach z zagranicą; E. zasada prawidłowego gospodarowania mieniem publicznym.

ZASADA WOLNOŚCI DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ ( PRAWO DO SWOBODNEJ DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ art. 20, 22, 65 K. ) Art. 20. Społeczna gospodarka rynkowa oparta na wolności działalności gospodarczej, własności prywatnej oraz solidarności, dialogu i współpracy partnerów społecznych stanowi podstawę ustroju gospodarczego Rzeczypospolitej Polskiej. Art. 22. Ograniczenie wolności działalności gospodarczej jest dopuszczalne tylko w drodze ustawy i tylko ze względu na ważny interes publiczny. Art. 65. 1. Każdemu zapewnia się wolność wyboru i wykonywania zawodu oraz wyboru miejsca pracy. Wyjątki określa ustawa.

ustawa o swobodzie działalności gospodarczej z dnia 2 lutego 2004r. Art. 6 1. Podejmowanie, wykonanie i zakończenie działalności gospodarczej jest wolne dla każdego na równych prawach, z zachowaniem warunków określonych przepisami prawa. 2. Właściwy organ nie może żądać ani uzależniać swojej decyzji w sprawie podjęcia, wykonywania i zakończenia działalności gospodarczej przez zainteresowaną osobę od spełnienia przez nią dodatkowych warunków, w szczególności od przedłożenia dokumentów lub ujawnienia danych, nieprzewidzianych przepisami prawa. 3. Właściwy organ, z wyłączeniem sądu powszechnego, nie może żądać ani uzależnić swoich rozstrzygnięć w sprawie podjęcia, wykonywania lub zakończenia działalności gospodarczej od przedłożenia dokumentów w formie oryginału, po świadczonej kopii lub poświadczonego tłumaczenia, chyba że obowiązek taki jest przewidziany przepisami ustaw szczególnych z uwagi na nadrzędny interes publiczny lub wynika z bezpośrednio stosowanych przepisów powszechnie obowiązującego prawa wspólnotowego albo ratyfikowanych umów międzynarodowych.

Zasada wolności gospodarczej: w znaczeniu przedmiotowym: swoboda podejmowania działalności gospodarczej (wyjątek: koncesja, zezwolenie); swoboda prowadzenia działalności gospodarczej (wyjątek: ograniczenia policyjne); swoboda wyboru formy organizacyjno – prawnej prowadzenia działalności gospodarczej (wyjątek: banki, podmioty zagraniczne, działalność ubezpieczeniowa); swoboda konkurowania z innymi przedsiębiorcami; swoboda w zakresie zatrudniania; swoboda w zakresie określenia czasu trwania działalności, zmiany jej profilu, itp..

Zasada wolności gospodarczej: w znaczeniu podmiotowym: dla podmiotów podejmujących i prowadzących działalność gospodarczą (przedsiębiorców) stanowi publiczne prawo podmiotowe o charakterze negatywnym, któremu odpowiada ogólny obowiązek państwa nienaruszania swobody działania przedsiębiorców w sferze działalności gospodarczej treść - roszczenie o zaniechanie przez organy publiczne nieuzasadnionej ingerencji w sferę wolności przedsiębiorców

Art. 22 Konstytucji RP nie określa pojęcia ograniczeń wolności działalności gospodarczej; ustanawia kryteria dopuszczalności ograniczeń: w drodze ustawy (wymiar formalny) ze względu na ważny interes publiczny (wymiar materialny) brak dystynkcji między kryteriami, trzeba spełnić łącznie oba kryteria. wszelkie ograniczenia wolności działalności gospodarczej mają charakter wyjątku i nie mogą być rozumiane w sposób rozszerzający Wyrok TK z 10 kwietnia 2001r., U 7/00, OTK 2001, nr 3, poz. 56.

Prawne ograniczenia wolności gospodarczej TYLKO W USTAWIE! wymóg celu ze względu na który ograniczenie ma nastąpić (cel, interes publiczny) wymóg ustanowienia odpowiednich prawnych nakazów i zakazów jako środków zapewniających realizację celu (muszą być prawnie dozwolone) wymóg przydatności ograniczenia danego prawa wymóg konieczności ograniczenia wymóg zachowania tzw. proporcjonalności (test proporcjonalności)

Ograniczenia przedmiotowe: Monopol państwa; Działalność koncesjonowana; Zezwolenie na działalność gospodarczą; Regulowana działalność gospodarcza;

Ograniczenia podmiotowe zakaz podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej odnoszący się zarówno do osób fizycznych jak i osób prawnych. zakaz prowadzenia działalności gospodarczej przez powiaty i województwa samorządowe w zakresie wykraczającym poza zadania o charakterze użyteczności publicznej; zakazy i ograniczenia dotyczące osób fizycznych pełniących niektóre funkcje publiczne – ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (uchwała SN z 29.01.1993r., III CZP 3/93; uchwała TK z 2.06.1993r., Dz.U. Nr 50, poz.233); na mocy odrębnych ustaw zakaz prowadzenia działalności odnosi się do: posłów, senatorów oraz radnych gmin, powiatów, województw (w zakresie wykorzystania mienia państwowego lub komunalnego), sędziów, prokuratorów, funkcjonariuszy Policji, ABW, AW, CBA, żołnierzy zawodowych i innych.