KONGRES EDUKACJI POZAFORMALNEJ Warszawa, 26 listopada 2014 r. „AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+” Projekt współfinansowany.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Idea projektów innowacyjnych
Advertisements

Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Badanie efektywności pomocy dla grup szczególnego ryzyka
Znaczenie podręcznika
Comenius Regio –
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA.
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Model firmy społecznej i możliwości legislacyjne związane z tym narzędziem aktywizacji zawodowej w kontekście Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr.
Projekt współfinansowany Przez Unię Europejską W ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Grzegorz Kruszyński, Sylwia Petryna Fundacja Edukacji Europejskiej.
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Fundacja Inicjatyw Badawczo- Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie Ul. Drawska Warszawa Tel w Fundacja.
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
SZKOŁA MOJĄ SZANSĄ PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY Z FUNDUSZY UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH PROGRAMU OPERACYJNEGO KAPITAŁ LUDZKI.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
WEKTOR ZMIAN – Koszaliński Program Wspierania Wychodzenia z Bezdomności Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII – Promocja Integracji Społecznej.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
DIAGNOZA DOSTOSOWANIA UMIEJĘTNOŚCI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH DO WYMOGÓW LUBUSKIEGO RYNKU PRACY ZAŁOŻENIA PROJEKTU Projekt jest współfinansowany przez Unię
Działania w celu zwiększenia kompetencji przyszłych pracowników KGHM
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
L IFE COACHING – WSPARCIE MŁODZIEŻY ZAGROŻONEJ WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM Jachranka, wrzesień 2012.
Nazwa Priorytetu: IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach Numer i Nazwa Działania: 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego.
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Projekt systemowy Na dobrej drodze – aktywizacja osób bezrobotnych miasta Rejowiec Fabryczny współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Projekty systemowe i konkursowe, realizowane.
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
Biuro projektu: ul. Peryferyjna 15, Kielce tel./fax ; Projekt współfinansowany ze.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Województwa Pomorskiego 2020 a jakość edukacji w regionie
Partner wiodący- Projektodawca: ASM- Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z. o.o Partnerzy: Wielkopolski Związek Pracodawców Prywatnych Centrum Statystyki.
Polskie biblioteki akademickie w Europie opartej na wiedzy Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademii Rolniczej w Lublinie ŁÓDŹ czerwca 2004.
Polska w Programach Ramowych UE
Regionalna Platforma Współpracy - Pilotaż
PO KL sukcesy i wyzwania oraz dobre praktyki w rozwiązywaniu problemów woj. podlaskiego Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament.
Pomiędzy I a II Forum Pomorskiej Edukacji
TYTUŁ PREZENTACJI listopada 2012 r. Warszawa ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie w latach oraz w ramach nowej perspektywy finansowej.
Wsparcie kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach MSP w perspektywie
Warszawa, 14 listopada 2012 r. Warszawa, 14 listopada 2012 r. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
Kreatywny Humanista Priorytet IV. Szkolnictwo wyższe i nauka
Seminarium tematyczne dla projektów innowacyjnych PO KL „Pracownik jak skutecznie aktywizować i wykorzystywać doświadczenie zawodowe” Warszawa, 17.
Przegląd okresowy projektu innowacyjnego pn. „AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób w wieku 50+” Kierownik projektu:
Spotkanie informacyjne projektu: E -fektywne F -unkcjonalne S -zkoły.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
„AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób w wieku 50+” Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu.
Priorytet VI Poddziałanie Temat: Działania służące wydłużaniu aktywności zawodowej Instytucja Pośrednicząca II Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie.
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Rok Szkolny 2014/2015 Rokiem Szkoły Zawodowców 1.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Program Operacyjny Wiedza – Edukacja – Rozwój Programy mobilnościowe Aleksandra Szyszka.
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „PRACOWNIK 45+. PRZEŁAMYWANIE BARIER NA RYNKU PRACY”
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Podstawowe informacje o projekcie Nazwa projektu: „Europejskie kompetencje i jakość kształcenia osób dorosłych w dobie globalizacji” Okres realizacji:
Lokalna Strategia Rozwoju jako źródło funduszy wspierających włączenie społeczne na przykładzie Torunia Miejskie LGD.
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA mgr Elżbieta Tomaszewska – koordynator.
Zapis prezentacji:

KONGRES EDUKACJI POZAFORMALNEJ Warszawa, 26 listopada 2014 r. „AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

1. Informacja ogólna o projekcie Lp.WyszczególnienieOpis 1.Nazwa priorytetu:Szkolnictwo wyższe i nauka. 2.Numer i nazwa Działania:4.1. Wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki wiedzy. 3.Numer i nazwa Poddziałania: Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni. 4.Numer konkursu:1/POKL/4.1/innowacyjne/ Tytuł projektu:„AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia osób w wieku 50+”. 6.Beneficjent:Akademia Pomorska w Słupsku. 7.Przyznane środki: ,76 zł. 8.Czas realizacji:od do

PROBLEM GŁÓWNY: niski poziom aktywności społeczno-zawodowej osób w wieku 50+ PROBLEMY SZCZEGÓŁOWE 1.Najniższy w Europie wskaźnik zatrudnienia. 2.Jeden z najniższych w Polsce wskaźników aktywności edukacyjnej. 3.Duże ryzyko społecznej marginalizacji. 4.Brak edukacyjnej oferty dedykowanej dla Specyficzne bariery: dyskryminacja przez pracodawców i społeczeństwo, niska samoocena, niedostosowanie do szybkiego tempa zmian, brak wiary w awans zawodowy itp. UWAGA: niska skuteczność programów nastawionych na rozwój kompetencji twardych. 2. Problem główny i szczegółowe

3. Cel główny i szczegółowe CEL GŁÓWNY: CEL GŁÓWNY: podniesienie aktywności edukacyjnej grupy 50+ poprzez wdrożenie do praktyki edukacyjnej nowego modelu kształcenia w okresie realizacji projektu CELE SZCZEGÓŁOWE: poprawa jakości systemu kształcenia ustawicznego osób 50+ wzrost efektywności kształcenia ustawicznego osób 50+ wzrost kompetencji miękkich potencjalnych użytkowników w zakresie kształcenia ustawicznego osób 50+

Lp.Nazwa zadaniaTermin realizacji 1. Diagnoza i analiza problemu niskiego udziału osób 50+ w kształceniu ustawicznym – Opracowanie wstępnej wersji akademickiego modelu kształcenia osób w wieku – Testowanie wstępnego akademickiego modelu kształcenia osób w wieku – Opracowanie ostatecznej wersji akademickiego modelu kształcenia osób w wieku – Upowszechnianie i włączenie rozwiązania do głównego nurtu polityki – Harmonogram realizacji zadań 5 etapów

5. Grupy docelowe Odbiorcy bezpośredni Odbiorcy pośredni Użytkownicy osoby 50+ rodziny społeczność lokalna pracodawcy uczelnie wyższe placówki kształcenia ustawicznego instytucje rynku pracyADRESACI

6. Główne założenia modelu Cel główny Cel główny : wdrożenie do praktyki edukacyjnej wzorcowych rozwiązań, pozwalających na rozwój kompetencji społeczno-zawodowych osób w wieku 50+ z wykorzystaniem andragogicznego modelu kształcenia. Cechy: uniwersalny charakter elastyczność podejścia do kształcenia otwartość na zmiany ukierunkowanie działań na wsparcie środowiska uwzględnienie szerokiego spektrum uwarunkowań wielosektorowość dostosowanie do procesu bolońskiego i polityki w zakresie szkolnictwa wyższego

8. Innowacyjność wieloaspektowa innowacyjność Grupa docelowa Sposób rozwiązania problemu Metody i formy pracy Tematyka kształcenia Cykl pracy dydaktycznej Warunki kształcenia Struktura programu Model innowacyjny oparty na strategii kształcenia otwartego, andragogicznym modelu pracy z uczniem dorosłym i elastycznych programach kształcenia opracowanych w konwencji modułowej.

7. Filozofia przyjętego rozwiązania STAN ROZWOJU REFLEKSJI NAD EDUKACJĄ DOROSŁYCH - CZYNNIKI BIOLOGICZNE fizyczne psychiczne SPOŁECZNO - KULTUROWE AKTYWNOŚĆ WŁASNA środowiskowe doświadczenie wymuszona autonomiczna ROZWÓJ (AUTOKREACJA) BADANIA DIAGNOSTYCZNE KOMPETENCJE

8. Interaktywny i elastyczny model pracy dydaktycznej Organizacja kształcenia w kolejnym etapie Realizacja procesu kształcenia Refleksja wszystkich uczestników procesu kształcenia Sprecyzowanie potrzeb, oczekiwań, wniosków i rekomendacji Pełne założenia realizacji etapu Ramowe założenia realizacji etapu (program, plan) NauczycielUczeń informacja zwrotna diagnozaprojektowanierealizacjaewaluacja PRZYJĘTY MODEL PRACY DYDAKTYCZNEJ

9. Struktura dokumentacji programowej 1.Program kształcenia słuchaczy Akademii Wieku Średniego. „Moduł rozwoju kompetencji społecznych osób w wieku”. 2.Program kształcenia słuchaczy Akademii Wieku Średniego. „Moduł rozwoju kompetencji zawodowych osób w wieku 50+”. 3.Program kształcenia słuchaczy Akademii Wieku Średniego. „Moduł rozwoju kompetencji związanych z posługiwaniem się technologiami ICT osób w wieku 50+”. 4.Program kształcenia słuchaczy Akademii Wieku Średniego. „Moduł rozwijania kompetencji psychofizycznych osób w wieku 50+”. Uwagado każdego programu (modułu) opracowano poradnik metodyczny Uwaga: do każdego programu (modułu) opracowano poradnik metodyczny Dokumentacja programowa opracowana w konwencji modułowej. Podzielona została na cztery moduły odpowiadające poszczególnym rodzajom kompetencji.

10. Spodziewane efekty Rozwój kompetencji autoedukacyjnych i autokreacyjnych Pobudzenie aktywności społeczno-zawodowej Wsparcie w realizacji zadań rozwojowych Ochrona przed wykluczeniem społecznym Rozwój kompetencji andragogicznych nauczycieli Promocja nowej filozofii kształcenia ustawicznego Zmiana roli uczelni wyższych w środowisku lokalnymODBIORCY UŻYTKOWNICY

11. Zalety produktu Innowacyjność modelu kształceniaUniwersalność i elastyczność programówDostosowanie kształcenia do potrzeb odbiorcówRozwój kompetencji autokreacyjnych odbiorcówPrzełamywanie stereotypów społecznychRzetelne badania diagnostyczne i ewaluacyjneWytyczenie kierunku zmian kształcenia ustawicznegoZmiana wizerunku uczelni wyższej w środowisku

12. Możliwości wykorzystania modelu 1.Możliwość wdrożenia modelu w uczelniach wyższych i placówkach kształcenia ustawicznego jako elementu wsparcia osób w wieku Możliwość wykorzystania modelu dla wsparcia innych grup zagrożonych wykluczeniem społecznym, w tym do aktywizacji osób bezrobotnych. 3.Możliwość zaadoptowania modelu na potrzeby rozwijania kompetencji społecznych studentów zgodnie z wymogami KRK. 4.Możliwość wykorzystania modelu na potrzeby wsparcia pracodawców wdrażających procedury zarządzania wiekiem. 5.Możliwość wdrożenia do edukacji dorosłych innowacyjnych rozwiązań dydaktycznych: m.in. modelu pracy dydaktycznej, metod i zasad kształcenia. 6.Możliwość wykorzystania modelu na potrzeby profesjonalnego przygotowania nauczycieli dorosłych, zgodnie z najlepszymi wzorcami.

13. Wartość dodana projektu „(…) Akademia Wieku Średniego, czyli program, jak się nie dać zmarginalizować, ale dalej być aktywnym w swoim życiu. Nawet wtedy, a może przede wszystkim, gdy państwo zapomina o swoich obywatelach, dając im bardzo łatwo kierat dłużej pracy i nic w zamian”. „(…) Mogę realizować pasje. Mogę się dzielić swoim doświadczeniem jako społecznik i wolontariusz. A może podejmę STUDIA. CZEMU NIE! Przecież mam czas i mogę poświęcić go pogłębianiu wiedzy. Tego uczy Akademia Wieku Średniego w Słupsku”. Wypowiedź z jednego z uczestników na blogu internetowym. swietnego.html UTWORZENIE STOWARZYSZENIA NA RZECZ AKTYWNOŚCI OSÓB 50+ PRZEZ SŁUCHACZY

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ