1 Moduł 0. Zasady modelu i wymagania. „Zasady ogólne”, w których sformułowano wymagania zapisano dla: 1.Wieloletniej Prognozy Finansowej 2.Przygotowania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Advertisements

Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA

Rola komputera w przetwarzaniu informacji.
Zarządzanie Ryzykiem Operacyjnym
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
BUDŻET ZADANIOWY SZKOLENIE W DNIU R.
Rola audytu wewnętrznego w systemie zapewnienia
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
MIASTA – PARTNERZY PROJEKTU Płock – Miasto (Partner) wiodący + lider bloku tematycznego Włocławek, Elbląg – Partner projektu – lider bloku tematycznego.
Zarządzanie projektami
System wspomagający Gospodarkę Odpadami Komunalnymi Katowice
System ułatwiający zarządzanie Jednostką
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Controlling projektowy
NARZĘDZIA PRZYGOTOWANIA PLANÓW ROZWOJU LOKALNEGO
Metodyki zarządzania projektami
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Planowanie przepływów materiałów
Analiza wykonalności przedsięwzięcia
mgr Marta Mularczyk Kierownik projektu
Moduł II. Obszar formułowania Programów i Projektów.
1 Moduł IV. Obszar formułowania zadań budżetowych typu B.
Innowacyjny projekt partnerski realizowany przez: Miasto Kraków (lider) i Miasto Poznań (partner) „ Monitorowanie jakości usług publicznych jako element.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Moduł III Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.
Upowszechnianie produktu projektu MJUP. Ramowy harmonogram 2011 Zadanie 5 - Zarządzanie projektem Zadanie 4 - Upowszechnianie produktu Zadanie 3 - Opracowanie.
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
w projekcie PROCESY CELE KOMPETENCJE
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Moduł I Definiowanie dziedzin, celów, wskaźników strategicznych i usług publicznych oraz prognoz finansowych i raportów.
Ocena projektów inwestycyjnych
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Moduł V Monitorowanie wskaźników
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
System Informowania Kierownictwa – nowoczesne narzędzie wspomagające uzyskanie przewagi konkurencyjnej Piotr Bączek – Project.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Zadania Architekta Zespół Architekta.
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
Zintegrowane systemy informatyczne
1 Zarządzania ryzykiem.  Audyty, audity i kontrole Pod koniec każdego roku trzeba przygotować:  plany audytu wewnętrznego,  plany kontroli, wykonywanych.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
1 Moduł I Definiowanie dziedzin, celów, wskaźników strategicznych i usług publicznych oraz prognoz finansowych i raportów.
1 Wnioski z konkursu dla JST dot. rozwoju miast, finansowanego ze środków MF EOG.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
1 Definiowanie i planowanie zadań budżetowych typu B.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
P OWIAT N OWOTARSKI – S TAROSTWO P OWIATOWE W N OWYM T ARGU Nowotarski- nowatorski. Samorząd zorientowany projektowo. Program Operacyjny Kapitał Ludzki-
PROGRAM ĆWICZEŃ Część II - PRAKTYKA 5. Przygotowanie projektu przygotowanie strategii monitoringu w projekcie przygotowanie strategii rekrutacji/promocji/upowszechniania.
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
Nowe zarządzanie publiczne budżet zadaniowy- dobre praktyki
Efektywne planowanie i monitorowanie portfela inwestycji z Hadrone PPM
E - Urząd POWIATOWE CENTRUM OBSŁUGI TELEINFORMATYCZNEJ CZYNNIKIEM WSPOMAGAJĄCYM FUNKCJONOWANIE ADMINISTRACJI SAMORZĄDOWEJ.
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Zapis prezentacji:

1 Moduł 0. Zasady modelu i wymagania

„Zasady ogólne”, w których sformułowano wymagania zapisano dla: 1.Wieloletniej Prognozy Finansowej 2.Przygotowania Programów Wieloletnich 3.Budżetowania Zadaniowego 4.Zarządzania Ryzykiem 5.Rachunkowości 6.Hurtowni danych i systemu raportów 7.Usług Publicznych Wymagania są spełniane przez:  zmianę lub przygotowanie nowych regulacji w aktach kierowania  zapewnienie odpowiednich funkcjonalności w systemie informatycznym wspomagającym zarządzanie.  wdrożenie regulacji i przetwarzanie danych w systemie B. Akty Kierowania – sformułowanie i wdrożenie wymagań „zasad ogólnych” 2

1.WPF jest zintegrowana z budżetem zadaniowym, wyznacza limity wydatków bieżących w dziedzinach i/lub jednostkach. 2.Program wieloletni (sektorowy) zawiera deklarację wyniku, wskaźniki, listę zadań (działań, projektów) oraz źródła finansowania zagwarantowane w budżecie i WPF. 3.W zadaniach budżetowych wyznaczono zasoby do planowania, zapisano cel, wskaźniki, działania, produkty i plan rzeczowo- finansowy. 4.Zarządzanie ryzykiem obejmuje obszary: strategiczny, operacyjny oraz bezpieczeństwa informacji, rejestr używa wspólnej skali ryzyk i są one powiązane z celami programów, produktami zadań budżetowych lub zasobami w obszarze bezpieczeństwa informacji.  Najważniejsze wymagania sformułowane w „zasadach ogólnych” 3

5.Rachunkowość - zapewnia rejestrację zdarzeń w klasyfikacji zadaniowej i raportowanie bieżących (aktualnych) danych dotyczących planu, zaangażowania środków, zobowiązań, wydatków i kosztów 6.W systemach informatycznych jednostek „włączonych do hurtowni” są wspólne słowniki referencyjne i skoordynowane plany kont, wyznaczono też odpowiedzialność za ich aktualizację 7.Dialog klientów i dostawców w zakresie usług publicznych winien dotyczyć w pierwszym rzędzie obszarów, w których zakres interwencji JST (wydatki) jest duży i które są najistotniejsze dla mieszkańców. 8.Odpowiedzialność za rezultaty programów i zadań jest zdecentralizowana  Najważniejsze wymagania sformułowane w „zasadach ogólnych” 4

C. System Informatyczny „STRADOM” wspomagający zarządzanie strategiczne w dużej JST  System wspomaga: planowanie wieloletnie, budżetowanie zadaniowe, monitorowanie zadań i procesów, zarządzanie ryzykiem, planowanie audytu oraz nadzór nad rekomendacjami.  Jądrem systemu jest „hurtownia” gromadząca: dane rejestrowane w ramach w/w obszarów, dane z systemów finansowo-księgowych Urzędu i Jednostek Miejskich, rejestry czasu pracy i inne dane „systemów dziedzinowych”  Hurtownia oferuje dla decydentów, koordynatorów i wykonawców zadań zbiór raportów (standardowych i „na żądanie”) (STRAtegia Dużego Obszaru, Miasta) 5

Aby korzystać w pełni z możliwości analitycznych hurtowni i wykorzystywania danych z różnych systemów informatycznych w różnych jednostkach konieczne jest utworzenie słowników referencyjnych. W Krakowie przyjęliśmy, że takim systemem referencyjnym dla słowników będzie zintegrowany system „OTAGO” używany w UMK. Wszystkie wartości słownikowe wspólne dla systemu OTAGO i systemu STRADOM są importowane z systemu OTAGO. Dane dla pozostałych słowników wprowadzane są bezpośrednio z klawiatury przez administratora. Przykładowe słowniki w jakie wyposażony jest system przedstawiono obok. 6. Definiowanie zawartości słowników 6

 Przykładowe słowniki LpNazwa słownikaŹródło pochodzenia 1Jednostki realizująceOTAGO 2Klasyfikacja budżetowaBESTIA 3Źródła finansowaniaOTAGO 4Grupy paragrafówOTAGO 5Typ zadania budżetowegoSTRADOM 6Rodzaj zadania budżetowegoSTRADOM 7Sposób realizacji działania w zadaniuSTRADOM 8Typ AudytuSTRADOM 9Kategoria zadaniaSTRADOM 10Kategoria ryzykaSTRADOM 11Kategoria produktuSTRADOM 12Zagrożenia (dot. zasobów)STRADOM 7

Ze względu na charakter zadania budżetowe dzielimy na 2 typy:  Typ „B” – zadanie „ciągłe”, wykonywane powtarzalnie, związane zwykle z usługami lub utrzymaniem infrastruktury finansowane w ramach wydatków bieżących.  Typ „P” – zadanie unikalne, jednorazowe, projektowe, może być finansowane ze środków inwestycyjnych lub w ramach wydatków bieżących (projekty o charakterze organizacyjnym, szkoleniowe itp.) Zadania możemy też podzielić ze względu na adresata produktu:  Rodzaj „M” – to zadania tzw. „Merytoryczne”, których produkty są dostarczane wspólnocie (skierowane na zewnątrz organizacji)  Rodzaj „W” – to zadania tzw. „Wspomagające”, które wspomagają dostawców produktów i usług na zewnątrz czyli realizatorów zadań rodzaju „M” (np. obsługa finansowo- księgowa, informatyka, utrzymanie budynków i stanowisk pracy czy audyt i kontrola).  Systematyka zadań budżetowych 8

JST może zdecydować o objęciu szczegółowym planowaniem rzeczowo - finansowym tylko część swojej działalności, więc system informatyczny pozwala na wybór poziomu szczegółowości planowania dla każdego zadania indywidualnie. Ze względu na szczegółowość planowania i monitorowania zadań możemy wyróżnić zadania:  „pełne” (plan rzeczowo – finansowy, miary dla oceny wykonania)  „proste” ( posiadające wyłącznie plan finansowy). Dla zadania „pełnego” definiujemy:  cel w postaci wspomnianej wyżej deklaracji wyniku,  rodzaj i przewidywane ilości dostarczanych produktów,  wymagania jakościowe i czasem ilościowe  zasoby (środki finansowe, personel, infrastruktura)  mierniki i wskaźniki operacyjne pozwalające ocenić wykonanie. Dla zadania „prostego” wystarcza plan finansowy w klasyfikacji budżetowej.  Szczegółowość planów zadań budżetowych 9

 Zadania budżetowe Zadanie budżetowe – „jednostka rozliczeniowa” w planie finansowo – rzeczowym urzędu i każdej z jednostek organizacyjnych JST jest podstawowym elementem kontroli zarządczej. Zadanie budżetowe zapewnia zgodność kontroli zarządczej ze standardami przede wszystkim w zakresie:  zapisu celów w sposób rozliczalny,  przypisania odpowiedzialności,  zarządzania ryzykiem oraz  monitorowania i ocen rezultatów. Każde z zadań budżetowych posiada:  zagwarantowane finansowanie w planie rocznym,  koordynatora odpowiedzialnego za rezultat  określoną jedną jednostkę lub komórkę realizującą. 10

11 Zakres informacji zarządczej dostępny w systemie PRZEDSIĘWZ. Rodzaj danych i okres, który obejmują OBSZARY FUNKCJONALNE systemu STRADOM (wprowadzanie i przetwarzanie danych, analizy, raporty) PROJEKT USŁUGA PROGRAM DZIEDZIN CEL CELE i ZASOBY - WIELOLETNIO Moduł I. Obszar strategiczny. 1. Cele z dokumentów strategii 2. Dziedziny zarządzania, a) Wskaźniki kontekstowe i strategiczne b) Usługi publiczne 3. Wieloletnia prognoza finansowa a) Tabela WPF b) Lista przedsięwzięć c) Analiza wariantów zadań w WPF PLANOWANIE DZIAŁAŃ - WIELOLETNIO I ROCZNIE Moduł II. Obszar formułowania Programów i Projektów 1. Programy przypisanie X? a) Programy uruchamiane - plany finansowe b) Programy kontynuowane - cele szczegółowe, c) Programy kontynuowane - lista zadań 2. Projekty przypisanie X Moduł III. Obszar formułowania zadań budż. typu P przyp.X XXXX a) Cele szczegółowe b) Planowanie Etapów i Kamieni Milowych c) Zarządzanie ryzykiem w zadaniach typu P Moduł IV. Obszar formułowania zadań budż. typu B przyp XXXXX a) Dane do planowania zadań b) Cele szczegółowe, mierniki i wskaźniki c) Planowanie działań i kosztorysowanie d) Zarządzanie ryzykiem w zadaniach typu B

12 Zakres informacji zarządczej dostępny w systemie (2) Rodzaj danych i okres OBSZARY FUNKCJONALNE systemu STRADOM (wprowadzanie i przetwarzanie danych, analizy, raporty) Moduł V. Obszar monitorowania strategii, programów i zadań 1. Monitorowanie Strategii i Programów a) Aktualizowanie wartości mierników K i S b) Ocena realizacji Programów MONITOROWA NIE REALIZACJI - BIEŻĄCO, MIESIĘCZNIE, KWARTALNIE, ROCZNIE I WIELOLETNIO c) Ocena zmian wskaźników strategicznych 2. Monitorowanie zadań typu B a) Wprowadzanie wartości mierników Z b) Monitorowanie wartości mierników Z c) Ocena realizacji celów zadania 3. Monitorowanie zadań typu P a) Wprowadzanie danych o postępie realizacji b) Monitorowanie kamieni milowych c) Ocena realizacji celów zadania Moduł VI. Obszar prezentacji danych z systemów F-K a) plan i zaangażowanie w układzie zadań i klas. budżet. codziennie b) zobowiązania, wydatki i koszty w układzie zadań i kb. po zamkn. miesiąca c) koszty bezpośrednie i całkowite zadań za wybrany okres ZARZĄDZANIE RYZYKIEM I AUDYTOWANIE - BIEŻĄCO, ROCZNIE I WIELOLETNIO Moduł VII. Obszar audytu i zarządzania ryzykiem 1. Rejestr ryzyk organizacji a) Ryzyka strategiczne b) Ryzyka programów, projektów i zadań c) Ryzyka bezpieczeństwa informacji 2. Badania audytu wewnętrznego, ISO itp. a) typowanie ryzyk do badań b) roczne plany badań c) nadzór nad wykonaniem rekomendacji