Perspektywa praktyka małej firmy audytorskiej nowa Dyrektywa 34/2013/WE ws sprawozdawczości zmiany Dyrektywy 43/2006/WE ws badań ustawowych nowe Rozporządzenie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

Prace UE w zakresie systemów zabezpieczenia społecznego
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
Szwajcarsko-Polski Program Współpracy
Kompleksowe zarządzanie bezpieczeństwem informacji
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
ZARYS PLANU DZIAŁAŃ EWALUACYJNYCH na lata
Prawo administracyjne
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
ZASADY AUDITOWANIA ZARZĄDZANIE PROGRAMEM AUDITÓW
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Internet 2006: rozwój e-commerce
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
Alan Bacarese, Martin Polaine, czerwiec 2005
Wdrożenie MiFID – nowe obowiązki dla domów maklerskich
PRAWNE I ETYCZNE ASPEKTY PSYCHOLOGII TRANSPORTU
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
Jak skutecznie zarządzać ryzykiem podatkowym?
Raportowanie danych niefinansowych oraz dotyczących różnorodności prace Parlamentu Europejskiego, Rady oraz Komisji Europejskiej w 2013 roku.
Oferta Specjalności Rachunkowość i auditing
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji Stosowanie w praktyce art. 139 PT Materiał do dyskusji Warszawa, dnia 13 marca.
Zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z rozporządzenia REACH
1 Ocena skutków regulacji wdrożenia dyrektywy 2006/123/WE Ministerstwo Gospodarki Departament Regulacji Gospodarczych Warszawa, 28 stycznia 2008 r.
1V Konferencja Ewaluacyjna - Warszawa 23/10/2009 Rola ewaluacji ex-post perspektywa EBI Werner Schmidt – Ewaluacja Działań
[bezpośredni przełożony]
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Zasady działania Unii Europejskiej
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
OUTSOURCING USŁUG PODATKOWYCH (W ASPEKCIE REDUKCJI POZIOMU RYZYKA PODATKOWEGO SPÓŁKI) Kraków, 7 listopada 2007 r. dr hab. Krzysztof G. Szymański Biegły.
Przestrzeganie przepisów bhp,
OD KONTROLI DO AUDITU HACCP
Ratingi kredytowe w praktyce banków i funduszy poręczeniowych dr Mirosław Bajda Prezes Zarządu EuroRating Sp. z o.o. Warszawa, r.
ograniczyć lub wyłączyć odpowiedzialność pracodawcy?
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
w projekcie PROCESY CELE KOMPETENCJE
Wdrażanie Protokołu z Nagoi poprzez unijne Rozporządzenie nr 511/2014 oraz regulacje krajowe Bożena Haczek Warszawa, 18 listopada 2014 r.
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Koncepcje zarządzania jakością (prof. nadzw. dr hab. Zofia Zymonik)
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE OCHRONY LOTNISK. NOWE DOKTRYNY BEZPIECZEŃSTWA
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Skarga do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
KONTROLA I AUDYT WEWNĘTRZNY. AUDYT WEWNĘTRZNY - AUDIT WEWNĘTRZNY AUDYT WEWNĘTRZNY - KONTROLA WEWNĘTRZNA AUDYT WEWNĘTRZNY - AUDYT ZEWNĘTRZNY.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Warszawa, Forum konserwatorskie Białystok 2011.
RACHUNKOWOŚĆ I REWIZJA FINANSOWA Katedra Rachunkowości.
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Katowice 2016
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Dlaczego warto być w Polskim Stowarzyszeniu Sprzedaży Bezpośredniej
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
RACHUNKOWOŚĆ I REWIZJA FINANSOWA
AKTUALNY STAN REORGANIZACJI SYSTEMU KONTROLI ŻYWNOŚCI W POLSCE
przedstawiciela Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
Zarządzanie ryzykiem - element kontroli zarządczej
Zapis prezentacji:

Perspektywa praktyka małej firmy audytorskiej nowa Dyrektywa 34/2013/WE ws sprawozdawczości zmiany Dyrektywy 43/2006/WE ws badań ustawowych nowe Rozporządzenie 537/2014 ws badań JZP Krzysztof Burnos Przewodniczący komisji KRBR ds. rozwoju usług biegłego rewidenta w sektorze MŚP 1

Obowiązek badania - dyrektywy 34 2 Krzysztof Burnos DUŻE, wymaga UE ŚREDNIE, opcja PC MAŁE, zakaz UE > 20 mEUR suma bilansowa > 40 mEUR przychody > 250 os. > 4 mEUR suma bilansowa > 8 mEUR przychody > 50 os. > 350 tys. EUR suma bilansowa > 7 tys.EUR przychody > 10 os. MIKRO, zakaz UEpozostałe

Obowiązek badania - dyrektywy 34 3 Krzysztof Burnos DUŻE, wymaga UE ŚREDNIE, wymaga UE MAŁE, opcja PC > 20 mEUR suma bilansowa > 40 mEUR przychody > 250 os. > 4 mEUR suma bilansowa > 8 mEUR przychody > 50 os. > 350 tys. EUR suma bilansowa > 7 tys.EUR przychody > 10 os. MIKRO, zakaz UEpozostałe

Obowiązek badania - dyrektywy 34 4 DUŻE, wymaga UE ŚREDNIE, wymaga UE MAŁE, opcja PC > 20 mEUR suma bilansowa > 40 mEUR przychody > 250 os. > 4 mEUR suma bilansowa > 8 mEUR przychody > 50 os. > 350 tys. EUR suma bilansowa > 7 tys.EUR przychody > 10 os. MIKRO, zakaz UEpozostałe > 2,5 mEUR suma bilansowa > 5 mEUR przychody > 50 os. MAŁE, wymaga Polska S.A. Krzysztof Burnos

Zielona Księga z 2010 roku 5  rozbudowa regulacji, które utrudniłyby funkcjonowanie MŚFA i zniechęcałyby MŚP do badań  kwestionowanie przydatności badań w sektorze MŚP (ryzyko podwyższenia progów)  koncepcja firmy czysto audytorskiej  prawny zakaz usług dla klientów badania  prawny obowiązek rotacji BR i FA we wszystkich badaniach  zewnętrzne kontrole jakości wykonywane bezpośrednio przez organ nadzoru  przeniesienie postepowania dyscyplinarnego i sądowego poza samorząd Krzysztof Burnos

Zmiana dyrektywy 43/2006 Rozporządzenie 537/  zainteresowanie TYLKO badaniami ustawowymi  zapewnienie stosowania standardów badania w sposób dostosowany do rozmiarów i złożoności jednostki badanej  zapewnienie dostosowania kontroli jakości do rozmiarów i złożoności FA Badania NJZP  brak limitów wynagrodzeń od klientów badanych  brak unijnego zakazu usług nieaudytowych  utrzymanie badań w sektorze MŚP  brak prawnego obowiązku rotacji BR i FA  utrzymanie samorządowego systemu kontroli jakości  utrzymanie samorządowego postepowania dyscyplinarnego i sądowego  rozbudowa nadzoru publicznego tylko nad badaniami JZP  dotychczasowy zakres opinii z badania  brak sprawozdania z przejrzystości należy zadbać aby proporcjonalność była trwale wpisana w prawo krajowe … Krzysztof Burnos

Co nowego w Dyrektywie? 7 Art.25a - Zakres badania nie obejmuje zapewnienia co do przyszłej rentowności badanej jednostki ani efektywności lub skuteczności prowadzenia spraw jednostki przez jej organ zarządzający lub administracyjny obecnie lub w przyszłości. Jak skonsumować ten zapis? Krzysztof Burnos

Deregulacja kontroli jakości 8  na podstawie analizy ryzyka  raz na 6 lat w odniesieniu do badań jednostek dużych i średnich NJZP  brak regulacji cyklu dla pozostałych badań NJZP  raz na 3 lat w odniesieniu do badań dużych JZP  raz na 6 lat w odniesieniu do badań małych i średnich JZP  system wizytatorów jest zgodny z Dyrektywą Ochrona badań przed przeregulowaniem (JZP, NJZP)  wymaga się aby kraje członkowskie przy podejmowaniu KZJ badań jednostkowych i skonsolidowanych MŚP brały pod uwagę fakt, że standardy badania mają być stosowane w sposób, który jest proporcjonalny do skali i stopnia złożoności działalności badanej jednostki Krzysztof Burnos

Status międzynarodowych standardów 9  badania przeprowadza się zgodnie z MS przyjętymi przez Komisję Europejską ale nie przyjęła …  MS oznaczają MSKJ 1 oraz standardy IAASB dotyczące badań  Komisja Europejska może przyjmować dodatkowe praktyki badania Ochrona małych badań przed przeregulowaniem  w przypadku badań małych jednostek kraj członkowski może wprowadzić przepis, zgodnie z którym stosowane standardy badań będą proporcjonalne do skali i złożoności małych jednostek  kraje członkowskie mogą podejmować środki aby zapewnić proporcjonalne stosowanie standardów Komisja RUBR MŚP wnioskowała o przygotowanie wytycznych ale … Krzysztof Burnos

Co nowego w Dyrektywie? 10 (*) Projektując organizację uwzględnia się skalę i stopień złożoności działań FA, art.24a D Krzysztof Burnos niezależność BR - brak ingerencji właścicieli, zarządu FA, identyfikacja zagrożeń (*) MSKJ 1 osoby zaangażowane w proces badania ustawowego - wiedza i doświadczenie w zakresie przydzielonych obowiązków (*) MSKJ 1 outsourcing ważnych funkcji badania – zapewnienie sprawności wewnętrznej kontroli jakości oraz sprawowania nadzoru publicznego (*) MSKJ 1 polityki i procedury: przeprowadzania badań, szkoleń, nadzorowania i oceniania pracowników, organizowania dokumentacji (*) MSKJ 1 Ustanowienie wewnętrznego systemu kontroli jakości (*) MSKJ 1 Identyfikacja incydentów mających wpływ na rzetelność badań (zewnętrzne i wewnętrzne) (*) MSKJ 1 wynagrodzenie nie stanowi podstawy oceny wyników badania (*) MSKJ 1 Monitorowanie i ocena adekwatności powyższych procedur (*) MSKJ 1

Co nowego w Dyrektywie? 11 (*) Projektując organizację uwzględnia się skalę i stopień złożoności działań FA. Kraje członkowskie mogą przewidzieć wymogi uproszczone w przypadku badań małych Krzysztof Burnos systemy przetwarzania danych w FA - skuteczna kontrola i zabezpieczenia (*) MSKJ1 ? Wykorzystanie zasobów, systemów, procedur dla zapewnienia ciągłości i regularności w wykonywaniu czynności w zakresie badań(*) MSKJ1 ?

Co nowego w Dyrektywie? 12 1.Przeprowadzając badanie BR poświęca wystarczająco dużo czasu na dane zlecenie i przeznacza dostateczne zasoby w celu właściwego wypełnienia obowiązków 2.Sprawozdanie roczne z wszelkich naruszeń przepisów dyrektywy i rozporządzenia – sprawozdania zerowe? 3.Dokumentacja z badania zamykana jest w ciągu 60 dni od daty podpisania opinii 4.Dokumentacja wszelkich skarg złożonych na piśmie a dotyczących badania Kraje członkowskie mogą przewidzieć wymogi uproszczone w przypadku badań małych dla pkt 1 i pkt 4 Krzysztof Burnos

Proporcjonalność nadzoru publicznego deregulacja zainteresowania KNA Standardy zawodowe BR 13 w zakresie badań Rejestry BR i FA Doskonalenie zawodowe BR System zapewnieni a jakości System dochodzeń i sankcji dyscyplinarnych w zakresie badań badania JZP w zakresie badań badania JZP Rejestry BR i FA Krzysztof Burnos

Dziękuję za uwagę Krzysztof Burnos Przewodniczący komisji KRBR ds. rozwoju usług biegłego rewidenta w sektorze MŚP 14