Perspektywa praktyka małej firmy audytorskiej nowa Dyrektywa 34/2013/WE ws sprawozdawczości zmiany Dyrektywy 43/2006/WE ws badań ustawowych nowe Rozporządzenie 537/2014 ws badań JZP Krzysztof Burnos Przewodniczący komisji KRBR ds. rozwoju usług biegłego rewidenta w sektorze MŚP 1
Obowiązek badania - dyrektywy 34 2 Krzysztof Burnos DUŻE, wymaga UE ŚREDNIE, opcja PC MAŁE, zakaz UE > 20 mEUR suma bilansowa > 40 mEUR przychody > 250 os. > 4 mEUR suma bilansowa > 8 mEUR przychody > 50 os. > 350 tys. EUR suma bilansowa > 7 tys.EUR przychody > 10 os. MIKRO, zakaz UEpozostałe
Obowiązek badania - dyrektywy 34 3 Krzysztof Burnos DUŻE, wymaga UE ŚREDNIE, wymaga UE MAŁE, opcja PC > 20 mEUR suma bilansowa > 40 mEUR przychody > 250 os. > 4 mEUR suma bilansowa > 8 mEUR przychody > 50 os. > 350 tys. EUR suma bilansowa > 7 tys.EUR przychody > 10 os. MIKRO, zakaz UEpozostałe
Obowiązek badania - dyrektywy 34 4 DUŻE, wymaga UE ŚREDNIE, wymaga UE MAŁE, opcja PC > 20 mEUR suma bilansowa > 40 mEUR przychody > 250 os. > 4 mEUR suma bilansowa > 8 mEUR przychody > 50 os. > 350 tys. EUR suma bilansowa > 7 tys.EUR przychody > 10 os. MIKRO, zakaz UEpozostałe > 2,5 mEUR suma bilansowa > 5 mEUR przychody > 50 os. MAŁE, wymaga Polska S.A. Krzysztof Burnos
Zielona Księga z 2010 roku 5 rozbudowa regulacji, które utrudniłyby funkcjonowanie MŚFA i zniechęcałyby MŚP do badań kwestionowanie przydatności badań w sektorze MŚP (ryzyko podwyższenia progów) koncepcja firmy czysto audytorskiej prawny zakaz usług dla klientów badania prawny obowiązek rotacji BR i FA we wszystkich badaniach zewnętrzne kontrole jakości wykonywane bezpośrednio przez organ nadzoru przeniesienie postepowania dyscyplinarnego i sądowego poza samorząd Krzysztof Burnos
Zmiana dyrektywy 43/2006 Rozporządzenie 537/ zainteresowanie TYLKO badaniami ustawowymi zapewnienie stosowania standardów badania w sposób dostosowany do rozmiarów i złożoności jednostki badanej zapewnienie dostosowania kontroli jakości do rozmiarów i złożoności FA Badania NJZP brak limitów wynagrodzeń od klientów badanych brak unijnego zakazu usług nieaudytowych utrzymanie badań w sektorze MŚP brak prawnego obowiązku rotacji BR i FA utrzymanie samorządowego systemu kontroli jakości utrzymanie samorządowego postepowania dyscyplinarnego i sądowego rozbudowa nadzoru publicznego tylko nad badaniami JZP dotychczasowy zakres opinii z badania brak sprawozdania z przejrzystości należy zadbać aby proporcjonalność była trwale wpisana w prawo krajowe … Krzysztof Burnos
Co nowego w Dyrektywie? 7 Art.25a - Zakres badania nie obejmuje zapewnienia co do przyszłej rentowności badanej jednostki ani efektywności lub skuteczności prowadzenia spraw jednostki przez jej organ zarządzający lub administracyjny obecnie lub w przyszłości. Jak skonsumować ten zapis? Krzysztof Burnos
Deregulacja kontroli jakości 8 na podstawie analizy ryzyka raz na 6 lat w odniesieniu do badań jednostek dużych i średnich NJZP brak regulacji cyklu dla pozostałych badań NJZP raz na 3 lat w odniesieniu do badań dużych JZP raz na 6 lat w odniesieniu do badań małych i średnich JZP system wizytatorów jest zgodny z Dyrektywą Ochrona badań przed przeregulowaniem (JZP, NJZP) wymaga się aby kraje członkowskie przy podejmowaniu KZJ badań jednostkowych i skonsolidowanych MŚP brały pod uwagę fakt, że standardy badania mają być stosowane w sposób, który jest proporcjonalny do skali i stopnia złożoności działalności badanej jednostki Krzysztof Burnos
Status międzynarodowych standardów 9 badania przeprowadza się zgodnie z MS przyjętymi przez Komisję Europejską ale nie przyjęła … MS oznaczają MSKJ 1 oraz standardy IAASB dotyczące badań Komisja Europejska może przyjmować dodatkowe praktyki badania Ochrona małych badań przed przeregulowaniem w przypadku badań małych jednostek kraj członkowski może wprowadzić przepis, zgodnie z którym stosowane standardy badań będą proporcjonalne do skali i złożoności małych jednostek kraje członkowskie mogą podejmować środki aby zapewnić proporcjonalne stosowanie standardów Komisja RUBR MŚP wnioskowała o przygotowanie wytycznych ale … Krzysztof Burnos
Co nowego w Dyrektywie? 10 (*) Projektując organizację uwzględnia się skalę i stopień złożoności działań FA, art.24a D Krzysztof Burnos niezależność BR - brak ingerencji właścicieli, zarządu FA, identyfikacja zagrożeń (*) MSKJ 1 osoby zaangażowane w proces badania ustawowego - wiedza i doświadczenie w zakresie przydzielonych obowiązków (*) MSKJ 1 outsourcing ważnych funkcji badania – zapewnienie sprawności wewnętrznej kontroli jakości oraz sprawowania nadzoru publicznego (*) MSKJ 1 polityki i procedury: przeprowadzania badań, szkoleń, nadzorowania i oceniania pracowników, organizowania dokumentacji (*) MSKJ 1 Ustanowienie wewnętrznego systemu kontroli jakości (*) MSKJ 1 Identyfikacja incydentów mających wpływ na rzetelność badań (zewnętrzne i wewnętrzne) (*) MSKJ 1 wynagrodzenie nie stanowi podstawy oceny wyników badania (*) MSKJ 1 Monitorowanie i ocena adekwatności powyższych procedur (*) MSKJ 1
Co nowego w Dyrektywie? 11 (*) Projektując organizację uwzględnia się skalę i stopień złożoności działań FA. Kraje członkowskie mogą przewidzieć wymogi uproszczone w przypadku badań małych Krzysztof Burnos systemy przetwarzania danych w FA - skuteczna kontrola i zabezpieczenia (*) MSKJ1 ? Wykorzystanie zasobów, systemów, procedur dla zapewnienia ciągłości i regularności w wykonywaniu czynności w zakresie badań(*) MSKJ1 ?
Co nowego w Dyrektywie? 12 1.Przeprowadzając badanie BR poświęca wystarczająco dużo czasu na dane zlecenie i przeznacza dostateczne zasoby w celu właściwego wypełnienia obowiązków 2.Sprawozdanie roczne z wszelkich naruszeń przepisów dyrektywy i rozporządzenia – sprawozdania zerowe? 3.Dokumentacja z badania zamykana jest w ciągu 60 dni od daty podpisania opinii 4.Dokumentacja wszelkich skarg złożonych na piśmie a dotyczących badania Kraje członkowskie mogą przewidzieć wymogi uproszczone w przypadku badań małych dla pkt 1 i pkt 4 Krzysztof Burnos
Proporcjonalność nadzoru publicznego deregulacja zainteresowania KNA Standardy zawodowe BR 13 w zakresie badań Rejestry BR i FA Doskonalenie zawodowe BR System zapewnieni a jakości System dochodzeń i sankcji dyscyplinarnych w zakresie badań badania JZP w zakresie badań badania JZP Rejestry BR i FA Krzysztof Burnos
Dziękuję za uwagę Krzysztof Burnos Przewodniczący komisji KRBR ds. rozwoju usług biegłego rewidenta w sektorze MŚP 14