OCZEKIWANIA CO DO INFORMACJI
Istnieje społeczne przyzwolenie na wydawanie pieniędzy na „dobre i potrzebne” kampanie informacyjne. Mówi się, że nieznajomość prawa szkodzi, a jak się nie zna funduszy, to nie można z nich skorzystać… Puszcza Mariańska, beneficjenci instytucjonalni Zgłaszane zapotrzebowanie na informację o funduszach strukturalnych jest duże. Obserwujemy brak wiedzy, lecz ogromne chęci jej zdobywania Jest świadomość, iż wiedza jest konieczna dla właściwego gospodarowania funduszami unijnymi.
OCZEKIWANIA CO DO INFORMACJI Informacja wstępna i właściwa wymagają innych kanałów przekazu. INFORMACJA WSTĘPNA Reklama w telewizji Reklama w prasie fachowej Ulotki DOBRE ŹRÓDŁO INFORMACJI ZŁE ŹRÓDŁO INFORMACJI Billboardy/Plakaty Reklama w prasie codziennej INFORMACJA WŁAŚCIWA Punkty informacyjne Szkolenia Doradztwo indywidualne Programy dokumentalne/publicystyczne Internet Podręczniki/kompedia wiedzy Ulotki Reklama
OCZEKIWANIA CO DO INFORMACJI Informacja ma spełniać trzy podstawowe funkcje: Informować, kto może skorzystać z pomocy Informować, na co konkretnie można uzyskać pomoc Informować, co trzeba zrobić żeby pomoc uzyskać Informacja powinna być: Zindywidualizowana/sprofilowania Konkretna i praktyczna Obiektywna
OCZEKIWANIA CO DO INFORMACJI Informacja powinna być zindywidualizowana Mieć wyrazistego adresata tak, by przykuć jego uwagę - Materiały bez adresata są ignorowane i nie budzą zainteresowania. Treść informacji powinna odpowiadać zapotrzebowaniu danej grupy - mały przedsiębiorca chce czytać o innych małych przedsiębiorcach. Powinna być przekazywana językiem danej grupy - Respondenci oczekują, by o funduszach informowali ich „ludzie tacy jak oni”. Powinna być zakorzeniona w lokalnych realiach - mówić o problemach i możliwościach typowych dla regionu, w którym żyją.
OCZEKIWANIA CO DO INFORMACJI Język i nadawca komunikatu muszą być dopasowane do odbiorcy. O funduszach Unii Europejskiej powinni informować eksperci i zwyczajni ludzie, którym udało się otrzymać pomoc unijną. Wiarygodne źródła informacji To osoby, które mają wiedzę i doświadczenie w zakresie funduszy strukturalnych Reklamy: zwykli ludzie, którzy otrzymali pomoc (np. przedsiębiorca, rolnik, samorządowiec) Programy telewizyjne: zwykli ludzi, którzy otrzymali pomoc, eksperci, autorytety w danej dziedzinie Niewiarygodne źródła informacji To osoby, którym płaci się za przedstawienie informacji o funduszach strukturalnych lub osoby, które mogą mieć w tym interes polityczny Politycy Aktorzy Dziennikarze
OCZEKIWANIA CO DO INFORMACJI Praktyczną wartość informacji, zdaniem naszych rozmówców, podnosi obecność przykładów z „życia”. pokazuje, iż fundusze unijne są osiągalne (innym się udało). tłumaczy często zawiły język teorii na praktykę. dosłownie pokazują, co można zrobić dzięki pomocy z Unii.PRZYKŁAD
OCZEKIWANIA CO DO INFORMACJI TAK Przykład na temat zakupu maszyn w materiałach dla przedsiębiorców Rolnik na polu, w roboczym stroju Przedsiębiorca Jan Kowalski z firmy Mirex NIE Przykład o budowie autostrad w materiałach dla przedsiębiorców Rolnik w garniturze Przedsiębiorca X By przykład był efektywny i wiarygodny musi być on jednak skonstruowany wg pewnego schematu: musi być zindywidualizowany, adekwatny dla grupy, do której skierowana jest informacja. powinien być rzeczywisty, pokazywać prawdziwych „beneficjentów” w ich naturalnym otoczeniu. Wszelkie odejścia od realizmu sytuacji (np. rolnik na polu w eleganckiej skórzanej kurtce) rodzą wątpliwości, co do prawdziwości przekazu. powinien być „imienny”. Należy dążyć do jak najbardziej szczegółowego przedstawienia projektodawcy. Ideałem jest przekaz „Jan Kowalski, właściciel firmy Mirex z Katowic”. powinien być obiektywny, pokazywać zarówno sukcesy, jak i problemy.
OCZEKIWANIA CO DO INFORMACJI Informacja powinna być obiektywna – pokazywać korzyści i problemy Informacja dwubiegunowa Oswaja z możliwymi problemami, działa na zasadzie szczepionki Jest wiarygodna, wzbudza zaufanie Nie zostanie odrzucona jako propaganda Jest zgodna z doświadczeniem