MAZOWIECKI KLASTER CHEMICZNY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Leszek Skalny Kraków, dnia 29 marca 2007 r.
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
OPOLSKIE CENTRUM ROZWOJU GOSPODARKI ,,Możliwości wsparcia działalności klastrów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Opolskiego”
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Działanie 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju.
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Life Science Kluster Kraków Kraków, ul. Gronostajowa 7
Stowarzyszenia Doradców Gospodarczych Pro-Akademia Oferta Stowarzyszenia Doradców Gospodarczych Pro-Akademia Beata Bartoszewska Seminarium dla przedsiębiorców.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Uzupełnienie Programu zatwierdzone przez Komitet Monitorujący ZPORR w dniu 16 kwietnia 2004 r.
1 MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INICJATYW KLASTROWYCH W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO NA LATA 2007 – dr Rafał Klimek.
Realizacja w okresie styczeń 2012 – grudzień 2013 Budżet: 3,9 mln zł + VAT Perspektywa
Propozycje grup podmiotów o wysokim potencjale klastrowym do wsparcia w ramach projektu MSODI Warszawa, 25 marca
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Zewnętrzne źródła finansowania przedsięwzięć innowacyjnych 9 marca 2009 r. Anna Rąplewicz Dyrektor ds. Edukacji, Doradztwa i Funduszy Europejskich Regionalna.
Warsztaty szkoleniowe Regionalnego Komitetu Sterującego ds. Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego Gabriela Zenkner-Kłujszo.
Nauka i Biznes - rola PARP we wzmacnianiu współpracy
Konferencja „Innowacyjna Wielkopolska”
Wodzisław Śląski, 7 marca 2013r.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A. Krajowy Punkt Kontaktowy Programu IEE Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji ( ) CIP Antonina.
Oferta dla biznesu Lublin, r.. Biuro Rozwoju i Kooperacji PL Jednostka ogólnouczelniana Cele, m.in.: doradztwo i konsultacje w zakresie przygotowywania.
Projekt finansowany z budżetu województwa Dolnośląskiego
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Polska Izba Gospodarcza Importerów, Eksporterów i Kooperacji KOORDYNATOR: Maria Szwarc.
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
SEMINARIUM POPRAWA PEWNOŚCI ZASILANIA W ENERGETYCE PRZY WYKORZYSTANIU ŹRÓDEŁ ODNAWIALNYCH Możliwości praktycznej realizacji i wdrażania rozwiązań technicznych.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Fundusze strukturalne na badanie i innowacje w latach
WSCHODNI OŚRODEK TRANSFERU TECHNOLOGII
Innowacyjne Polskie Przedsiębiorstwa MINISTERSTWO NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO.
Prezentacja inicjatyw Śląskiego Klastra ICT
Mazowiecka Sieć Ośrodków Doradczo-Informacyjnych w zakresie Innowacji MSODI Działania w ramach projektu: Działania promocyjne dostępne dla osób zainteresowanych.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Polska w Programach Ramowych UE
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Nowe trendy w branży spożywczej
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
Możliwości finansowania współpracy nauki i biznesu
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
MODUŁ 3 – DOFINANSOWANIE NA PROWADZENIE BADAŃ I INFRASTRUKTURĘ BADAWCZĄ.
Strefowy Klaster Edukacyjny.
Regionalna Strategia Innowacji Województwa Mazowieckiego
PARP w nowej perspektywie finansowej
INNOpomorze INNOwacyjne powiązania IV edycja projektu
Rozwój regionów – rola biznesu Marek Kłoczko Sekretarz Generalny Warszawa, 22 maja 2009 r.
Programowanie perspektywy finansowej
Stowarzyszenie Klaster ICT Pomorze Zachodnie DROGA DO WSPÓLNEGO SUKCESU.
Biuro Konsultingowe „ADVISER” zaprasza Państwa do zapoznania się z możliwościami dofinansowania przedsięwzięć w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
XII Sympozjum Krajowej Rady Koordynatorów Projektów Badawczych UE (KRAB) 2 grudnia 2015, Narodowe Centrum Badań Jądrowych, Świerk Pozyskiwanie i realizacja.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Działanie 5.5. Promocja i rozwój markowych.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
2014 Wzmocnienie powiązań między nauką, a biznesem poprzez realizację projektów w ramach POIR Jakub Moskal Dyrektor Departamentu Koordynacji Wdrażania.
Projekt systemowy LUBUSKIE CENTRUM INNOWACJI Deklaracje współpracy na rzecz rozwoju innowacji w regionie Maciej Nowicki Dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego.
Agro Klaster Kujawy – regionalna organizacja przedsiębiorców sektora rolno-spożywczego.
Klaster Logistyczno-Transportowy „Północ-Południe”
Regionalna Strategii Innowacji nowe rozwiązania/metody/narzędzia dla branży żywności szansa na wspólny projekt?
„Fundusze europejskie dla przedsiębiorców, szansa, czy mit”
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
Potrzeby informacyjne ROT WŁ w kontekście monitorowania SRWŁ 2020 i RSI LORIS 2030 Maciej Bąk (BPPWŁ ROT)
Zapis prezentacji:

MAZOWIECKI KLASTER CHEMICZNY Koordynator Klastra: Płocki Park Przemysłowo Technologiczny Spółka Akcyjna.

Początki utworzenia klastra Powołanie Mazowieckiego Klastra Chemicznego jest wynikiem spotkań i pracy grupy branżowej „Chemia” w ramach projektu systemowego Samorządu Województwa Mazowieckiego „Wsparcie inicjatyw klastrowych” w ramach działania Mazowieckiej Sieci Ośrodków Doradczo – Informacyjnych w zakresie Innowacji (MSODI). Głównym celem projektu było stymulowanie rozwoju idei clusteringu, poprzez wsparcie instytucji zaangażowanych w realizację polityki klastrowej w odniesieniu do zdiagnozowanych obszarów koncentracji klastrowych na Mazowszu. Efektem tych działań jest powołany Mazowiecki Klaster Chemiczny, którego koordynatorem został wybrany Płocki Park Przemysłowo- Technologiczny S.A.

Członkowie Założyciele Mazowieckiego Klastra Chemicznego List intencyjny w zakresie powołania Mazowieckiego Klastra Chemicznego został podpisany w dniu 26 marca 2014 r. w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego w Warszawie. List intencyjny popisało 11 podmiotów (członkowie założyciele). Płocki Park Przemysłowo-Technologiczny Spółka Akcyjna. Agencja Rozwoju Mazowsza S.A. Fabryka Substancji Zapachowych „Pollena-Aroma” Sp. z o.o. ChemTech Instytut Chemii Przemysłowej im. I. Łukasiewicza w Warszawie Instytut Chemii i Techniki Jądrowej w Warszawie Instytut Przemysłu Organicznego w Warszawie COBRO – Instytut Badań Opakowań Politechnika Warszawska Uniwersytet Warszawski Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie

Cel działania Mazowieckiego Klastra Chemicznego Celem Mazowieckiego Klastra Chemicznego jest poprawa konkurencyjności oraz wzrost potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw z branży chemicznej poprzez współpracę, wymianę wiedzy i doświadczeń ze sferą B+R oraz współpracę z firmami powiązanymi i kooperującymi z branżą chemiczną (np. firmy transportowe, logistyczne, recyklingowe, szkoleniowe, świadczące usługi inżynieryjno-projektowe, czy IT) w celu osiągnięcia maksymalnych korzyści biznesowych dla uczestników klastra.

Przedmiot działania Mazowieckiego Klastra Chemicznego Budowanie struktur i powiązań pomiędzy członkami; Budowanie struktur i powiązań pomiędzy Klastrem a podmiotami zewnętrznymi, w tym także organizacjami z UE; Definiowanie obszarów i tematów badawczych przyczyniających się do rozwoju technologii i produktów z branży chemicznej; Tworzenie zespołów i grup roboczych zajmujących się określonymi działaniami rozwojowymi; Składanie wniosków o dofinansowanie działań Klastra; Realizacja wspólnych przedsięwzięć, w tym wspólne projekty i badania, tworzenie laboratoriów, zakup i sprzedaż know-how, technologii, zakup i sprzedaż maszyn oraz oprogramowania, współpraca w łańcuchu dostaw (dostawca-odbiorca) i udostępnienie infrastruktury; Gromadzenie informacji i wiedzy z zakresu zainteresowania członków Klastra oraz prowadzenie konsultacji i szkoleń; Promocja członków Klastra poprzez wspólne przygotowanie oferty marketingowej oraz udział w targach, sympozjach i konferencjach; Edukacja przez różne formy upowszechniania produktów i technologii chemicznych.

W skład Mazowieckiego Klastra Chemicznego wchodzi 65 podmiotów: Sektor biznesu ( 43 podmioty gospodarcze) Sektor badawczy (6 instytutów badawczych) Sektor nauki (7 jednostek naukowych) Sektor administracji/instytucji otoczenia biznesu/organizacje pozarządowe (9 podmiotów). Umowa partnerska w zakresie powołania Mazowieckiego Klastra Chemicznego została podpisana 14 maja 2014 r. w siedzibie Płockiego Parku Przemysłowo-Technologicznego S.A.

CZŁONKOWIE MAZOWIECKIEGO KLASTRA CHEMICZNEGO PRZEDSIĘBIORSTWA 1. Fabryka Substancji Zapachowych „Pollena Aroma” Sp. z o.o. 2. ChemTech Krzysztof Januszkiewicz 3. PaChemTech Sp. z o.o. 4. Kosmetyki DLA Sp. z o.o. 5 . NanoVelos Sp. z o.o. 6. Interplus sp. z o.o. 7. KTI Poland S. A. 8. Galwa-Kor Sp. z o.o. 9. Przedsiębiorstwo Wielobranżowe „Petrotex” B. Maciejewski, R. Maciejewski, Sp.J. 10. Maroney Sp. z o.o. S.K. 11. Rafał Wieczorek Brand Klinika Technologii 12. Pol-Spec-Tech-Service Sp. z o.o. 13. Taurus Sp. z o.o. 14. PEKAES S.A. 15. Alpla NDM Sp. z o.o. 16. As. Sp. z o.o. 17. Grupa Doradczo-Szkoleniowa AW 65 18. Stalmech 19. Infoplus Sp. z o.o. 20. Zakład Chemiczny Bochem Sp. z o.o.

CZŁONKOWIE MAZOWIECKIEGO KLASTRA CHEMICZNEGO PRZEDSIĘBIORSTWA 21. Semi Serwis S.A. 22. Opeus Sp. z o.o. S.K.A. 23. Entelo Sp. z o.o. Drukpol.Flexo Sp. z o.o. S.K. Wiwax Sp. z o.o. Modern Technologies and Filtrations Sp. z o.o. Ozon Food Centrum Edukacji Sp. z o.o. (Grupa Kapitałowa PKN Orlen S.A.) P.P.H Fasing Energia Sp. z o.o. (Grupa Kapitałowa Fasing S.A.) Szkło-Bud Sp. z o.o. S.K. Drukarnia Agpress Dermaglin P.P.H.U Bato Estelligence Sp. z o.o. HR Effects Konsorcjum Onesta Sp. z o.o. Polska Energetyka Odnawialna S.A. Verona Proucts Professional Sp. z o.o. E-Integra Sp. z o.o. Spółdzielnia Mleczarska Mlekovita Pro-mil s.c. Quest Change Managers Sp. z o.o. S i A Pietrucha Sp. z o.o.

CZŁONKOWIE MAZOWIECKIEGO KLASTRA CHEMICZNEGO JEDNOSTKI NAUKOWE 1. Politechnika Warszawska 2. Uniwersytet Warszawski wraz z Centrum Nauk Biologiczno-Chemicznych UW 3. Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie 4. Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach 5. Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego w Warszawie Szkoła Wyższa im. Pawła Włodkowica w Płocku Centrum Badań i Innowacji – Pro Akademia INSTYTUTY BADAWCZE 1. Instytut Chemii Przemysłowej im. prof. I. Mościckiego w Warszawie 2. Instytut Chemii i Techniki Jądrowej w Warszawie 3. Instytut Przemysłu Organicznego w Warszawie 4. COBRO – Instytut Badań Opakowań 5. Instytut Wzornictwa Przemysłowego Sp. z o.o. 6. Instytut Mechaniki Precyzyjnej ADMINISTRACJA/ INSTYTUCJE OTOCZENIA BIZNESU/ORGANIZACJE POZARZĄDOWE 1. Płocki Park Przemysłowo-Technologiczny S.A. 2. Agencja Rozwoju Mazowsza S.A. 3. Izba Przemysłowo-Handlowa Ziemi Radomskiej 4. Izba Gospodarcza Regionu Płockiego 5. Stowarzyszenie Klaster Przemysłowy Dolina Polimerowa Stowarzyszenie Academia Economica Zakład Doskonalenia Zawodowego w Płocku Fundacja Instytut Rozwoju Technologii Stosowanych Radomskie Centrum Innowacji i Technologii Sp. z o.o.

Władze Klastra Komitet Sterujący Klastra Michał Luczewski - Przewodniczący Komitetu Sterującego – Płocki Park Przemysłowo – Technologiczny S.A. Piotr Popik - Sekretarz Komitetu Sterującego – Agencja Rozwoju Mazowsza S.A. Członkowie Komitetu Sterującego Maciej Żuber – Fabryka Substancji Zapachowych „Pollena-Aroma” Sp. z o.o - Członek prof. dr hab. Andrzej Chmielewski – Instytut Chemii i Techniki Jądrowej oraz Mazowiecka Dolina Zielonej Chemii – Członek Artur Około-Zubkowski – Izba Przemysłowo-Handlowa Ziemi Radomskiej - Członek prof. dr hab. Ewa Bulska – Uniwersytet Warszawski (Centrum Nauk Biologiczno-Chemicznych UW) - Członek dr inż. Andrzej Zagórski – Politechnika Warszawska - Członek Rada Członków Klastra - po 1 reprezentancie każdego z podmiotów Klastra Rafał Borkowski - Przewodniczący Rady Członków Klastra – Płocki Park Przemysłowo – Technologiczny S.A.

Potencjał rozwojowy Mazowieckiego Klastra Chemicznego Płocki Park Przemysłowo-Technologiczny Spółka Akcyjna będący Koordynatorem Mazowieckiego Klastra Chemicznego jest współautorem założeń programu sektorowego Innochem przeznaczonego dla branży chemicznej. Celem programu Innochem jest zwiększenie liczby wdrożonych innowacyjnych rozwiązań w sektorze chemicznym oraz wzmocnienie współpracy jednostek badawczych i przedsiębiorstw w obszarze badawczo-rozwojowym polskiego sektora chemicznego. Wstępne założenia do programu Innochem zostały pozytywnie przyjęte przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Kolejnym krokiem jest podjęcie wspólnych działań projektowych wraz z Polską Izbą Przemysłu Chemicznego zmierzających do ustanowienia programów oraz ogłoszenia pierwszych konkursów. Przewidywana alokacja środków finansowych w ramach programu: 500 mln PLN

Potencjał rozwojowy Mazowieckiego Klastra Chemicznego Koordynator Mazowieckiego Klastra Chemicznego jest także współautorem założeń do programu ChemBR. Program ten to wspólne działania PKN ORLEN S.A. i Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na rzecz opracowania i wdrożenia innowacyjnych technologii, urządzeń, materiałów i wyrobów. Mają one służyć zwiększeniu konkurencyjności polskiej branży rafineryjno-petrochemicznej i umocnić jej pozycję jako uczestnika globalnego rynku. Wstępne założenia do programu ChemBR zostały pozytywnie przyjęte przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Kolejnym krokiem jest podjęcie wspólnych działań projektowych zmierzających do ustanowienia programów oraz ogłoszenia pierwszych konkursów. Przewidywana alokacja środków finansowych w ramach programu: 200 mln PLN.

Współpraca z Europejską Siecią Regionów Chemicznych (ECRN) Płocki Park Przemysłowo-Technologiczny ma swojego przedstawiciela w Radzie Projektowej ECRN zamiennie z przedstawicielem Politechniki Warszawskiej – Filii w Płocku. Udział PPP-T i PW w Płocku w pracach Rady Projektowej ECRN podyktowany jest kooperacją sektora biznesu i nauki w wypracowaniu najlepszych rozwiązań dla branży chemicznej. Sekretarz Komitetu Sterującego Mazowieckiego Klastra Chemicznego pełni funkcję członka zarządu Europejskiej Sieci Regionów Chemicznych (ECRN). Zadaniem Rady jest kreowanie międzynarodowych powiązań pomiędzy wiodącymi podmiotami branży chemicznej w regionach członkowskich Europejskiej Sieci Regionów Chemicznych. Rada stanowi forum identyfikacji wyzwań stojących przed branżą chemiczną, a także platformę wymiany dobrych praktyk. Nowo powołana struktura pełni funkcję brokera projektów i inicjatyw na poziomie europejskim.

Współpraca The North East of England Process Industry Cluster – NEPIC Koordynator Mazowieckiego Klastra Chemicznego (PPP-T S.A.) podpisał list intencyjny z Klastrem Przemysłu Przetwórczego Północno-Wschodniej Anglii (ang. The North East of England Process Industry Cluster – NEPIC), którego celem jest podjęcie wspólnych działań na rzecz tworzenia i rozwoju procesów gospodarczych opartych na nowoczesnych technologiach, innowacyjnych projektach badawczo-rozwojowych, efektywnego zarządzania klastrami oraz budowa trwałego partnerstwa międzynarodowego oraz podnoszenie konkurencyjności przedsiębiorstw przemysłowych poprzez ich internacjonalizację.

Nowa perspektywa finansowa 2014-2020 W nowej perspektywie finansowej 2014-2020 większość podmiotów gospodarczych chcąc aplikować o środki finansowe będzie musiała występować w roli konsorcjanta (konsorcjum projektowe) lub w ramach członka zrzeszeń przedsiębiorców i jednostek naukowo-badawczych np. w formie klastrów. Również w ramach przyjętych polityk regionalnych i krajowych klastry będą mogły korzystać ze środków finansowych z RPO, PO IR, PO WER, Horyzont 2020 w ramach Regionalnych Klastrów Kluczowych lub Krajowych Klastrów Kluczowych wpisujących się w inteligentne specjalizacje np. branża chemiczna, a także zostaną objęte tzw. „systemem parasola” polegającym na przydzielaniu dodatkowych punktów klastrom przy ocenie merytorycznej w ramach złożonych wniosków o finansowanie projektu.

Założenia systemowe wsparcia klastrów w Polsce Założenia polityki klastrowej przewidują dwa kierunki oddziaływania: a) wspieranie istniejących i tworzących się klastrów poprzez dofinansowanie (głównie z poziomu regionalnego) koordynatorów klastrów, w tym prowadzonych przez nich inicjatyw klastrowych; W ten sposób zapewnione zostanie funkcjonowanie instytucji pełniących kluczową rolę dla rozwoju współpracy, interakcji i przepływów wiedzy w ramach skupisk działalności gospodarczej, a tym samym podnoszenia ich konkurencyjności i innowacyjności. b) zintegrowanie dostępnego wsparcia publicznego wokół wybranych klastrów o kluczowym znaczeniu i potencjale konkurencyjnym dla gospodarki kraju (KKK- Krajowe Klastry Kluczowe - wsparcie centralne) i poszczególnych regionów (RKK- Regionalne Klastry Kluczowe – wsparcie regionalne), wpisujących się w inteligentne specjalizacje krajowe i regionalne.

Kategoria klastrów o istotnym znaczeniu dla gospodarki regionu. Województwa dokonują priorytetyzacji swojej polityki rozwojowej i wyznaczenie klastrów wpisujących się w inteligentne specjalizacje regionu. Dotacja: RPO (+system parasola - dodatkowe punkty w systemie oceny projektów regionalnych). Wybór: potencjał rozwojowy i innowacyjny, koncepcja rozwoju, doświadczenie i potencjał koordynatora. RKK Kategoria klastrów o istotnym znaczeniu dla gospodarki kraju i wysokiej konkurencyjności międzynarodowej. Dedykowany instrument dla koordynatorów Klastra - rozwijanie współpracy i ekspansji międzynarodowej klastra. Dotacje: PO IR, PO WER Statut KKK – znak jakości potencjału rozwojowego + system parasola (dodatkowe punkty w systemie oceny projektów) Wybór: potencjał rozwojowy i innowacyjny, koncepcja rozwoju (zintegrowana strategia rozwoju), doświadczenie i potencjał koordynatora. KKK

Regionalne i ogólnopolskie oddziaływanie klastra Mazowiecki Klaster Chemiczny działający w ramach formuły otwartej wraz z ponadregionalnym oddziaływaniem wpisuje się w przyjęte kryteria RKK - Regionalnych Klastrów Kluczowych (z możliwością finansowania działań klastra z regionalnych środków zewnętrznych w tym RPO), a także poprzez oddziaływanie ogólnokrajowe i zgodność z wstępnymi kryteriami administracji centralnej (Ministerstwo Gospodarki i Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości) wpisuje się w KKK – Krajowych Klastrów Kluczowych z możliwością finansowania zewnętrznego z m.in. PO IR, PO WER.

Przykładowe działania dla RKK i KKK: Tworzenie sieci kontaktów międzynarodowych, pozyskiwanie partnerów zagranicznych do współpracy w zakresie tworzenia innowacyjnych produktów/usług; Wymiana specjalistów w międzynarodowych zespołach badawczych; Realizacja misji zagranicznych; Dofinansowanie do udziału w giełdach technologii, warsztatach, konferencjach związanych z profilem działalności klastra; Mapowanie technologiczne klastra; Włączenie wzornictwa/design do procesów projektowych i produkcji; Opracowanie i realizacja kampanii promocyjnych i reklamowych w tym działania marketingowe dot. opracowania materiałów i przygotowanie oferty klastra na arenie międzynarodowej; Szkolenia: zarządzanie strategiczne, zarządzanie projektami B+R, zarządzanie produktem (design management).

Przystąpienie do Mazowieckiego Klastra Chemicznego Wszystkie podmioty zainteresowane włączeniem się w struktury i prace Mazowieckiego Klastra Chemicznego zapraszamy do wypełnienia deklaracji przystąpienia nowego członka i zapoznanie się z treścią Umowy Partnerskiej Mazowieckiego Klastra Chemicznego. Szczegółowe informacje: www.klasterchemiczny.com

MAZOWIECKI KLASTER CHEMICZNY www.klasterchemiczny.com www.pppt.pl Michał Luczewski – Prezes Zarządu PPP-T S.A. (Przewodniczący Komitetu Sterującego Klastra) michal.luczewski@pppt.pl, tel. (+48) 24 364 03 50 Rafał Borkowski – Kierownik ds. Projektów i Rozwoju PPP-T S.A. (Przewodniczący Rady Członków Klastra) rafal.borkowski@pppt.pl, tel. (+48) 24 364 45 30