Techniki,procedury,metody oceniania Assesment Center listy kontrolne Model 360 –metoda Ocena opisowa-technika portfolio personalne ranking Skale kwalifikacyjne Porównanie ze standardami- technika
Listy kontrolne Z określonej liczby opisów zachowań,pracownik wybiera tą,która najlepiej mu odpowiada
Metoda 360 -ocena wydajności przez tych wszystkich z którymi dany pracownik wchodzi w kontakt wewnątrz i zewnątrz firmy
Ocena opisowa Udzielanie odpowiedzi przez przełożonego Jak pracuje podwładny Przyczyny osiąganych wyników Słabe i mocne strony ocenianego Czy pracownik posiada wymagane kwalifikacje
Ranking Szereg od najlepszego do najgorszego wg: Wydajności Jakości Niezawodności Dyspozycyjności Efektów pracy
Technika porównawcza ze standardami Porównanie wyników pracowników z ustalonymi wcześniej standardami: -ilości pracy -jakości pracy -Czasu pracy -Oszczędności i narzędzi materiałów Na tę procedurę składają się: określnie standardu, mierzenie uzyskanych wyników, dostarczenie inf. o wynikach, analiza osiągnięcia lub nie standardów
Technika porównania parami -każdego z każdym wg wcześniej przyjętego kryterium. Ten, który wypadnie korzystniej, przyznajemy punkty, sumuje się i ustala listę rankingową.
Podmiot oceniania Podwładni Przełożeni Klienci wewnętrzni Klienci będący odbiorcami pracownicy
Podwładni,pracownicy,których oceniają ich przełożeni Przełożeni oceniani przez podwładnych,przeprowadzenie badań ankietowych Klienci wewnętrzni,osoby wewnątrz organizacji,które otrzymują część pracy wykonanej przez kogoś innego,a następnie wzbogacają ten produkt o własny wkłąd by z kolei przekazać wyrób komuś następnemu
Klienci będący odbiorcami,ustalanie odbiorców,określenie stopnia zadowolenia klientów,zadowolenie lub nie z produktó wytworzonych przez firmę Pracownik,ocena wykonanej przez siebie pracy w określonym czasie i w oparciu o kwestionariusz oceny,ocenia co zrobił,co mu się nie udało i dlaczego
Znaczenie systemu ocen pracowniczych w zarządzaniu kadrami,korzyści Zwiększenie efektywności wybranych zadań Doskonalenie racjonalnych przemieszczeń Tworzenie nowych zespołów zadaniowych Wyłonienie najlepszych i najgorszych pracowników Określenie potrzeb w zakresie w szkolenia i doskonalenia Zwiększenie poziomu motywacji
Kryteria oceniania Kryteria: Kwalifikacyjne Efektywnościowe Behawioralne Osobowościowe
Kryteria kwalifikacyjne Polegają na mierzeniu nabytej w trakcie nauki i pracy wiedzy ,umiejętności oraz doświadczeń Ważne w: planowaniu zatrudnienia,rekrutacji,selekcji,przemieszczania,awansowaniu,planowaniu kadr Do tych kryteriów zalicza się: wykształcenie,doświadczenie,stan zdrowia,znajomość jęz.obcych,znajomo,ść przepisów prawa,wygląd zewnętrzny,umiejętność pracy z ludźmi
Kryteria efektywnościowe Mierzą czynniki pracy osiągane przez indywidualnego pracownika,zespół pracowniczy lub przez całą organizację Kryteria efektywnościowe to:jakość,terminowość,koszty uzyskania oszczędności,pozyskiwanie nowych klientów,kontrakty,wprowadzenie zmian
Kryteria behawioralne Mierzą zachowania pracowników lub grup pracowniczych Kryteria te to: dyspozycyjność,gotowość doskonalenia zawodowego, wydajność,jakość,profesjonalizm,uczciwość,systematyczność,stosunek do klientów,przełożonych
Kryteria osobowościowe Mierzą względnie stałe cechy psychiki pracownika,które są istotne z punktu widzenia wymogów stanowiska pracy
Błędy oceniania Systemowe nieprzestrzeganie: Zasad tworzenia kryteriów Zasad oceniania pracowników Analizy wyników oceny Niewykorzystanie wyników w praktyce
- Osób oceniających: Atrybucji Łagodności Perseweracji projekcji Surowości Tendencji centralnej Efektu aureoli Efektu dobrego rodzica Efektu hierarchii
Efektu kontrastu Osobistych uprzedzeń Ostatnich dokonań Pierwszego wrażenia
Terminy przeprowadzania ocen Tradycyjne: -przy przyjmowaniu do pracy -w okresie zatrudnienia w organizacji -Przy podjęciu decyzji o odejściu pracownika
Ocenianie wg terminów zatrudnienia Podczas okresu próbnego zatrudnienia Ocenianie w okresie zatrudnienia na stałe Ocena specjalna Ocena przy zmianie statusu pracownika Ocena pracownika odchodzącego
Instrumenty pomiaru kryteriów oceniania: Skale oceniania Porządkowe uporządkowane i mieszane Punktowe,liczbowe,procentowe Alfabetyczne Graficzne Behawioralne mieszane