© SMWI, 2011 Nazwa wydarzenia, miejsce, data Konferencja, 27.11.2014, Opole © Stowarzyszenie „Miasta w Internecie” E-usługi administracji publicznej Czy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Advertisements

SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Project management w procesie budowy grona

Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
Jak mierzyć efektywność realizacji procesu
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
Stowarzyszenie Miasta w Internecie Rodan Systems S.A. Program Otwarty Urząd Program Otwarty Urząd Biuletyn Informacji Publicznej 25 kwietnia 2003 r.
Adam Walicki - 30 września 2010
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Informacja nt. stanu realizacji konkursu
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Kompleksowe zarządzanie jakością informacji (TIQM)
Przebieg warsztatu Prezentacja 1: „Usprawnianie procesów w MSZ” Pan Kamil Adamczewski Ministerstwo Spraw Zagranicznych Prezentacja 2: „Wpływ kultury.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
STRATEGIA DIGITALIZACJI MINISTERSTWA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
PPPRCHITM Zintegrowany System Zarządzxania
PO KL: Diagnoza i rekomendacje Warsztat 2
Szkolenia, Coaching, PR.
Krajowy System Usług Kierunki rozwoju Krajowego Systemu Usług i jego oferta wsparcia przedsiębiorczości Warszawa, 26 listopada 2010 r. 1.
„Coaching i jego standardy na polskim rynku szkoleniowym”
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Planowanie przepływów materiałów
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Upowszechnianie produktu projektu MJUP. Ramowy harmonogram 2011 Zadanie 5 - Zarządzanie projektem Zadanie 4 - Upowszechnianie produktu Zadanie 3 - Opracowanie.
Warsztat diagnostyczno-rozwojowy
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Zintegrowany System Informacyjny Resortu Finansów – Strategia 2020
1 Wykład 4. Selekcja i dystrybucja informacji Wykładowca: Prof. Anatoly Sachenko Procesy informacyjne w zarządzaniu.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Panel dyskusyjny - nowoczesne zarządzanie urzędem – wprowadzenie Dariusz Woźniak.
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Monika Zawadzka Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Partner Konferencji.
Zintegrowany monitoring infrastruktury IT w Budimex
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Sygnity.City Otwarty Ekosystem Inteligentnych Miast.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Białystok, r. Program Operacyjny Polska Cyfrowa założenia wsparcia rozwoju szybkich sieci szerokopasmowych.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Efektywne planowanie i monitorowanie portfela inwestycji z Hadrone PPM
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Poddziałanie Kształcenie ogólne w ramach ZIT
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zgłoszenie w ramach kategorii Razem
Uczelnia dostępna zasady i zakres konkursu w ramach Osi III PO WER
Zasady leżące u podstaw informatyzacji administracji publicznej
Zapis prezentacji:

© SMWI, 2011 Nazwa wydarzenia, miejsce, data Konferencja, , Opole © Stowarzyszenie „Miasta w Internecie” E-usługi administracji publicznej Czy stanowią wartość w oczach klienta? Anna Siemek-Filuś

Wydarzenie, data, miejsce 2 E-usługi administracji publicznej o diagnoza stanu obecnego o bariery rozwoju o warunki konieczne dla upowszechnienia e-usług jednostek samorządu terytorialnego oraz innych podmiotów publicznych O czym miałam mówić?

Wydarzenie, data, miejsce 3 Prawie nikt nie korzysta z tych e-usług Wdrożenie narzędzi informatycznych w urzędach powoduje: wydłużenie czasu realizacji obciążenie dodatkową pracą e-usługi administracji publicznej - PO CO TO KOMU? wzrost kosztów

Wydarzenie, data, miejsce 4  Informatyzacja/cyfryzacja nie jest (a raczej nie powinna być!) bytem żyjącym życiem niezależnym od systemu zarządzania urzędem.  Jak podejmujemy decyzje o inwestycjach w systemy informatyczne? DECYDUJEMY O WDROŻENIU OKREŚLONEGO ROZWIĄZANIA, BO ONO POZWOLI WPROWADZIĆ NAJWIĘCEJ USPRAWNIEŃ?  Dlaczego decydujemy się na udostępnienie akurat takich, a nie innych e-usług i w taki, a nie inny sposób? BO WIEMY, ŻE NASI KLIENCI AKUART TYCH OCZEKUJĄ / Z TYCH BĘDĄ KORZYSTALI? BO WIEMY, ŻE TAKIMI KANAŁAMI I W TAKI SPOSÓB CHCĄ/BĘDĄ Z NICH KORZYSTALI? Cyfryzacja a spójny system zarządzania  Dostarczanie wartości dla klienta (wewnętrznego i zewnętrznego) – to powinien być nasz cel. Czy jest?

Wydarzenie, data, miejsce 5 Jak przebiegają wdrożenia?

Wydarzenie, data, miejsce Dlaczego sektor prywatny dostarcza wartość w oczach klienta, a administracja ma z tym problem?  Formularze elektroniczne vs. e-usługi sektora prywatnego  Powtarzalność i masowość vs. usługi, z których korzystamy raz w życiu (przyzwyczaić klienta, zbudować zaufanie)  Prowadzenie przez proces ( -> porzucanie realizacji usługi)  Wielokanałowość i zapewnienie wsparcia w razie problemów  Informacja zwrotna na każdym etapie realizacji (możliwość śledzenia procesu) Projektowanie user experience todaymade.com

Wydarzenie, data, miejsce Zarządzanie procesowe  Co chcemy dostarczyć? (wartość w oczach klienta)  Wartość tworzona jest w procesach, istotna jest zatem sprawność (skuteczność i efektywność) procesów, gdyż ona warunkuje osiąganie celów organizacji  Które z działań, które podejmujemy temu sprzyjają (tworzą wartość), a które nie? i

Wydarzenie, data, miejsce Zarządzanie procesowe  Podejście procesowe służy do optymalizacji działania całej organizacji!  Ciągła optymalizacja procesów (nie opisanie i „zabetonowanie” procesów)  Aby doskonalić trzeba: określać cele, mierzyć (również koszty; RKD) -> zarządzanie operacyjne  Jasna ODPOWIEDZIALNOŚĆ (właściciel procesu zainteresowany jego usprawnianiem; ale także wyraźna odpowiedzialność komórek organizacyjnych za poszczególne etapy procesu)  Sensowne wykorzystanie narzędzi informatycznych i możliwość oceny efektów ich (za)stosowania consult-cobblestone.com

Wydarzenie, data, miejsce W czym problem?  BRAK MOTYWACJI DO ZMIAN, bo brak naturalnych, silnych bodźców wynikających z konkurencji!

Wydarzenie, data, miejsce 10 Badanie „Wpływ cyfryzacji na działanie urzędów administracji publicznej w Polsce” przeprowadzone w październiku 2013 r. zostało zrealizowane już po raz czwarty. Głównym celem badania było zdiagnozowanie stanu informatyzacji i określenie jej wpływu na usprawnienie działania urzędów w Polsce w 2013 roku. Zebrane informacje pomogą ustalić, jaki jest obecny stan zarządzania procesami informatyzacji, kompetencji cyfrowych w urzędach, wykorzystania nowoczesnych technologii do świadczenia usług i komunikacji z obywatelami w Polsce. Dla większości urzędów barierą związaną z cyfryzacją był zbyt mały budżet na zadania związane z cyfryzacją działań i usług. Oznacza to, że przy większych nakładach, można by osiągnąć lepsze efekty. Wpływ cyfryzacji na działanie urzędów CC:

Wydarzenie, data, miejsce Cele projektów i ocena rezultatów 11  Zadowolenie z projektów –> wskaźniki produktu, a nie rezultatu?!

Wydarzenie, data, miejsce Rezultaty zastosowania ICT 12  Wzrost obciążenia pracą… w części przez „ostrożność”?  „Nie wiem”!?

Wydarzenie, data, miejsce A co obecnie zajmuje liderów? 65. Polska (e-partycypacja) 42. Polska (e-government development index) eGOV2.0 UNITED NATIONS E-GOVERNMENT SURVEY 2014, E-GOVERNMENT FOR THE FUTURE WE WANT

Wydarzenie, data, miejsce Bariery rozwoju e-administracji w Polsce  Regulacje prawne, które nie nadążały(ją) za zmieniającymi się uwarunkowaniami  Brak działań harmonizujących (interoperacyjność, koordynacja informatyzacji, architektura korporacyjna,…)  Trochę się nauczyliśmy przez ten czas…, sporo się zmieniło…  Czas przestać szukać wymówek!

Wydarzenie, data, miejsce Wracając do e-usług  Projektowanie Usługi zorientowane na użytkownika - Potrzeby, wymagania i ograniczenia Użytkownika są szczegółowo badane na każdym etapie procesu projektowego Usługi w celu zaspokojenia potrzeb Użytkownika.  Dostępność Usługi - Usługa jest dostępna co najmniej na poziomie oczekiwanym przez Usługobiorców, przy jednoczesnym uwzględnieniu możliwości realizacyjnych Usługodawcy, a także na poziomie dostępności nie mniejszym niż określony w przepisach prawa  Maksymalizacja Wartości publicznej - Usługa jest budowana i świadczona jedynie wtedy, gdy w mierzalny sposób wykazano dostarczaną przez nią Wartość publiczną  Procesowe podejście do świadczenia Usługi - Usługa jest realizowana na podstawie zoptymalizowanego modelu procesów biznesowych.  Komunikowanie i edukowanie Interesariuszy usługi - Komunikacja i edukacja Interesariuszy usługi realizowana jest podczas całego Cyklu życia usługi.  Standaryzacja zarządzania Usługą - Zarządzanie Usługą oparte jest o zdefiniowany Cykl życia usługi z uwzględnieniem zasad prowadzenia projektów.  Usługa ma właściciela - Usługa jako całość, jak i jej kluczowe elementy (procesy biznesowe, danych, systemu teleinformatyczne i infrastruktura teleinformatyczna), posiadają właściciela, który za nie odpowiada.  Usługa świadczona jest na podstawie obowiązującego prawa - Usługa świadczona jest na podstawie obowiązujących przepisów prawa - w innym przypadku wprowadzane są odpowiednie zmiany prawne umożliwiające jej świadczenie. Źródło: Definicje pryncypiów architektury korporacyjnej podmiotów publicznych w kontekście kwalifikacji projektów do dofinansowania z Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, Wersja: 0.54, r., Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji

Wydarzenie, data, miejsce Wracając do e-usług  Projektowanie Usługi bazujące na modelu efektywności - Dla Usługi określa się efektywność kosztową i społeczną.  Zasoby ludzkie niezbędne dla Usługi - Zapewniono zasoby ludzkie dysponujące niezbędnymi kompetencjami w całym Cyklu życia usługi.  Standaryzacja danych - Dane przetwarzane przez Usługę są zestandaryzowane.  Ponowne wykorzystanie Danych przetwarzanych przez Usługę - Dane i związane z nimi Metadane Usługi są udostępniane do powtórnego wykorzystania.  Minimalizacja powielania Danych w Usłudze - Usługa wspiera automatyczną wymianę Danych z innymi Usługami w celu minimalizacji powielania Danych.  Otwarte standardy Danych - Dane Usługi udostępnia się co najmniej w Otwartych standardach.  Interoperacyjność Usługi - Usługa ma zdolność do współdziałania z innymi Usługami (dostarczanymi przez tego samego lub różnych Usługodawców), w celu efektywnego wsparcia realizacji procesów biznesowych.  Mierzalność Usługi - Definiowane i stosowane są mierniki będące podstawą weryfikacji wartości publicznej dostarczanej przez Usługę.  Usługa zapewnia bezpieczeństwo przetwarzanych danych - Usługa zapewnia bezpieczeństwo przetwarzanych przez nią danych za pomocą zbioru działań i środków technicznych oraz organizacyjnych. Działania i środki te zapewniają ochronę danych przed przypadkowym lub zamierzonym zniszczeniem, nieuprawnioną zmianą treści lub ich ujawnieniem. Źródło: Definicje pryncypiów architektury korporacyjnej podmiotów publicznych w kontekście kwalifikacji projektów do dofinansowania z Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, Wersja: 0.54, r., Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji

Wydarzenie, data, miejsce Dziękuję za uwagę Stowarzyszenie „Miasta w Internecie” ul. Prądnicka 4/ Kraków Anna Siemek-Filuś Tel