Spotkanie z dyrektorami wtorek, 23 września 2014 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

MARIANNA HAJDUKIEWICZ
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
Kuratorium Oświaty w Gdańsku
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Kontrole planowe w roku szkolnym Tematyka i liczba kontroli Realizacja prawa dziecka pięcioletniego do rocznego przygotowania przedszkolnego.
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Plan nadzoru pedagogicznego 2013/2014
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Nadzór pedagogiczny kontrole Ogółem w województwie przeprowadzono 1091 kontroli, w tym: planowych doraźnych - 81 – na wniosek MEN, –
Nadzór pedagogiczny kontrole Ogółem w województwie przeprowadzono 1091 kontroli, w tym: planowych doraźnych - 81 – na wniosek MEN, –
Delegatura w Płocku Kontrole 2012/2013 Liczba przeprowadzonych kontroli – 222 (planowe – 85, doraźne -137)
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Zaproszenie do Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli Dyrektor kluczem do sukcesu szkoły Kielce, wrzesień 2014.
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
1 Narada z dyrektorami szkół/placówek województwazachodniopomorskiego Szczecin, 28 sierpnia 2014 r.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego 2013/2014 przedszkola
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2014/2015
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA SZKÓŁ DLA DOROSŁYCH
Kuratorium Oświaty w Kielcach
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Wydział Nadzoru Pedagogicznego Nadzór pedagogiczny w roku szkolnym 2014/2015.
Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Wydział Nadzoru Pedagogicznego Nadzór pedagogiczny w roku szkolnym 2014/2015.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
NARADA Z DYREKTORAMI SZKÓŁ I PLACÓWEK OŚWIATOWYCH Radom, 4 września 2015 roku.
PODSUMOWANIE EWALUACJI ZEWNĘTRZNYCH PRZEPROWADZONYCH NA TERENIE DELEGATURY W SIEDLCACH W ROKU SZKOLNYM 2014/ Delegatura w Siedlcach.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
PODSUMOWANIE NADZORU PEDAGOGICZNEGO WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY ( )
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Szkoła2009/ / / / / /2015 LO Urle 154 / 5164 / 6182 / 7184 / 7178/ / 7 ZSO Radzymin 391 / /14357 /
Wyniki Ewaluacji 2015 rok. Publiczne przedszkole im. Marii Kownackiej w Graczach.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
1 Nadzór pedagogiczny Lubelskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2014/2015.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez Łódzkiego Kuratora Oświaty w okresie od 1 czerwca 2015r. do 31 maja 2016r. Kuratorium Oświaty.
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez Łódzkiego Kuratora Oświaty w okresie od 1 czerwca 2015r. do 31 maja 2016r. Kuratorium Oświaty.
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego Łódzkiego Kuratora Oświaty - rok szkolny 2016/2017
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Zapis prezentacji:

Spotkanie z dyrektorami wtorek, 23 września 2014 r.

Plan wystąpienia 1. Wnioski i rekomendacje z nadzoru pedagogicznego: - wyniki ewaluacji zewnętrznych w szkołach i placówkach; -wyniki kontroli planowych i doraźnych. 2. Informacje o planie nadzoru na rok szkolny 2014/ Inne komunikaty dla dyrektorów.

Ewaluacja zewnętrzna - informacje ogólne W roku szkolnym 2013/2014 r. przeprowadzono 654 ewaluacji, w tym: -51 ewaluacji całościowych, -603 ewaluacje problemowe w zakresie wymagań wskazanych w podstawowych kierunkach polityki oświatowej państwa.

Najważniejsze wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego w roku 2013/2014: 1. Wpływ uczniów na sposób organizowania i przebieg procesu uczenia się jest niewystarczający. 2. Niewielu rodziców współdecyduje o funkcjonowaniu szkoły. W małym stopniu uczestniczą oni w analizowaniu podejmowanych działań wychowawczych oraz modyfikowaniu koncepcji pracy szkoły. 3. Szkoły różnią się między sobą pod względem skuteczności prowadzonych analiz i efektywności nauczania. W części szkół brak jest efektów (lub niska efektywność) działań podjętych na podstawie wniosków z prowadzonych analiz.

4. Indywidualizacja procesu edukacji nie jest zjawiskiem powszechnym. 5. Osiąganie sukcesów edukacyjnych, w tym także w konkursach, olimpiadach, projektach edukacyjnych i wolontariacie występuje najczęściej w tych szkołach, gdzie ma miejsce praca zespołowa nauczycieli i ich różnorodność działań.

Rekomendacje na rok szkolny 2014/2015: 1. Dyrektorzy szkół powinni podjąć działania w ramach nadzoru pedagogicznego dotyczące wspierania nauczycieli w zakresie udziału uczniów w planowaniu, wdrażaniu oraz analizowaniu realizowanych w szkole procesów edukacyjnych i wychowawczych; 2. Szkoły powinny korzystać w szerszym zakresie ze wsparcia udzielanego przez ośrodki doskonalenia nauczycieli dotyczącego wprowadzania różnorodnych aktywizujących metod nauczania w pracy nauczycieli w celu wzmocnienia procesu uczenia się uczniów.

3. Ośrodki doskonalenia nauczycieli powinny wspomagać szkoły w prowadzeniu analiz wyników sprawdzianu/egzaminów zewnętrznych i wyciągania wniosków oraz wdrażania programów poprawy efektywności kształcenia. 4. Należy kontynuować kuratoryjne programy wspomagania szkół o niskich wynikach nauczania.

1. W części szkół ogólnodostępnych organizacja kształcenia specjalnego (obowiązek udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zatrudnianie specjalistów, współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną) jest niezgodna z prawem. 2. W części szkół nieprawidłowo prowadzona jest dokumentacja dotycząca przede wszystkim: - działalności wychowawczej i opiekuńczej świetlicy; - wypadków szkolnych; - zajęć rewalidacyjnych. Uogólnione wnioski z kontroli planowych i doraźnych 2013/2014:

3. Dyrektorzy w niewielkim stopniu korzystają ze wsparcia ośrodków doskonalenia nauczycieli w zakresie zmian w prawie oświatowym i właściwej interpretacji przepisów. 4. Nie wszystkie szkoły i przedszkola właściwie realizują podstawę programową, a także zajęcia dydaktyczne w sposób wynikający z ramowych planów nauczania. 5. Nie wszystkie statuty prawidłowo opisują obszary wymagane przepisami prawa. 6. Część dyrektorów nie zapoznaje się z tematyką kontroli planowych na dany rok szkolny, co może skutkować brakiem uporządkowania dokumentacji w obszarach wyznaczonych do kontroli.

Plan nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2014/2015: zaplanowano do przeprowadzenia 585 ewaluacji, w tym: - 59 ewaluacji całościowych; ewaluacji problemowych.

Ewaluacje zewnętrzne 2014/ wymagania dla szkół: -wskazane przez Ministra Edukacji Narodowej: 1)Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej (wym. nr 3); 2)Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji (wym. nr 6); 3)Szkoła lub placówka, organizując procesy edukacyjne, uwzględnia wnioski z analizy wyników sprawdzianu, egzaminów (…) i innych badań zewnętrznych i wewnętrznych (wym. nr 11).

Ewaluacje zewnętrzne 2014/ wymagania dla szkół: -wskazane przez Wielkopolskiego Kuratora Oświaty: 1)Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się (wym. nr 2).

Kierunki realizacji zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego – kontrole planowe 2014/2015: 1. Zgodność realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (kontynuacja kontroli z roku szkolnego 2013/2014 – realizacja od września 2014 do lutego 2015); 2. Realizacja przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (realizacja od lutego 2015 do marca 2015); 3. Prawidłowość prowadzonych przez szkołę działań wychowawczych i zapobiegawczych wśród dzieci i młodzieży zagrożonej uzależnieniem (realizacja od lutego 2015 do maja 2015);

Kierunki realizacji zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego – kontrole planowe 2014/2015: 4. Prawidłowość organizacji zajęć rewalidacyjnych, w tym liczba godzin i rodzaj tych zajęć oraz ich zgodność z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność w szkole ogólnodostępnej (realizacja od listopada 2014 do marca 2015 r.); 5. Prawidłowość wydawania przez zespoły orzekające w publicznych poradniach psychologiczno- pedagogicznych orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego (realizacja od września 2014 do października 2014).

W roku szkolnym 2014/2015 monitorowany będzie proces wdrażania podstawy programowej kształcenia ogólnego i w zawodach.

Wymagania stawiane wobec nauczycieli: 1. Dobre przygotowanie merytoryczne, przygotowanie do pracy w szkole zarządzającej wiedzą, umiejętne rozbudzanie uczniowskich zainteresowań, kreatywność, brak schematyzmu, „nudzenia”; 2. Stawianie na wszechstronny rozwój uczniów, wspieranie ich, nie zaś bezrefleksyjne podporządkowywanie się biurokratycznym regułom; 3. Otwartość na potrzeby drugiego człowieka, poszanowanie każdego człowieka i kształtowanie wśród swoich uczniów postawy szacunku dla innych; 4. Kształtowanie wśród uczniów postaw obywatelskich i patriotycznych.

Autor: Jerzy Lackowski, Dyrektor Studium Pedagogicznego UJ Droga do zmiany metod pracy z uczniem – szkoła dawniej i teraz

18 Rola nauczyciela w pracy z nowymi podręcznikami: Motywowanie uczniów do: Odpowiedzialności za własną edukację; Korzystania z różnych źródeł wiedzy; Samokształcenia poprzez: doświadczenia domowe eksperymenty uczniowskie, modele zadania teoretyczne itd.

Dziękuję za uwagę!