Przedstawienie programu „Zrozumieć i odczuć” w ramach Partnerstwa na Rzecz rozwoju „Wchodzenie, utrzymanie, powrót na rynek pracy osób po chorobie psychicznej”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

NAUCZANIE INDYWIDUALNE ODN SŁUPSK Władysława Hanuszewicz
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
12 grudnia 2011r. POWIATOWE FORUM EDUKACYJNE. ZESPÓŁ ORZEKAJĄCY Zespół wydaje orzeczenie lub opinię na wniosek rodziców, prawnych opiekunów. Zespół wydaje.
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
PRZYJACIEL RODZINY CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA!
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
GŁÓWNY CEL KAMPANII Zwiększenie wśród uczniów i młodych pracowników świadomości zagrożeń związanych z pracą, promocja tematyki bezpieczeństwa pracy w edukacji.
Animatorzy społeczni na rzecz osób niepełnosprawnych – aktywizacja środowiska na pograniczu Andrzej Łuszko Szkolna integracja w powiecie Jaworskim.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Program aktywnego wejścia na rynek pracy osób osadzonych w Zakładzie Karnym Centrum Edukacji i Pracy Młodzieży OHP w Białej Podlaskiej.
To osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i.
Opracował J. Stryjkowski
KLASA OBYWATELSKA Z POSZERZONYM JĘZYKIEM ANGIELSKIM SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI ROK SZKOLNY 2011/2012.
Projekt pt. „ZANIM ZOSTANIESZ UCZNIEM”
Elbląg z lotu ptaka kiedyś i dzisiaj Oświata elbląska w tym szkoły stały się jednostkami prowadzonymi przez samorząd lokalny czyli nie przez państwo.
Duże dzieci – wielkie sprawy
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. JANA PAWŁA II W BIELINACH
Projekt Edukacja przedszkolna szansą na sukces Twojego dziecka Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
„Praca jest dobrem, które zapewnia Człowiekowi godność
Rodzice jako sprzymierzeńcy w działaniach profilaktycznych szkoły
Informacja o oddziałach przedszkolnych zorganizowanych na terenie Szkoły Podstawowej nr 273 w Warszawie ul. Balcerzaka 1.
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
w praktyce pedagogicznej
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Podsumowanie realizacji programu edukacji antytytoniowej „Nie pal przy mnie proszę” w powiecie jarosławskim w roku szkolnym 2010/2011.
„Kleszcz mały czy duży – nic dobrego nie wróży”
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
Szkoła Promująca Zdrowie
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
DOGOTERAPIA we wspomaganiu terapii osób z niepełnosprawnością
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
SZKOŁA DLA RODZICÓW I WYCHOWAWCÓW
„Zdrowie psychiczne - wspólna sprawa” sierpień – październik 2007
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Spotkanie z Rodzicami Zespół Placówek Oświatowych w Bieżuniu
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
„NIE PAL PRZY MNIE, PROSZĘ”
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
Nie pal przy mnie, proszę
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
ZDROWE ŁÓDZKIE Plan działań z zakresu profilaktyki chorób i promocji zdrowia dla województwa łódzkiego.
WYNIKI AUTOEWALUACJI w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2014/2015 Szkoła Podstawowa im. Ks. Mariana Wiewiórowskiego w Gomulinie.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Alternatywne formy realizacji czwartej godziny wychowania fizycznego na przykładzie Gimnazjum nr 3 im. Podróżników i Odkrywców Polskich w Oleśnicy Syców,
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Program antytytoniowej edukacji zdrowotnej
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
Program antytytoniowej edukacji zdrowotnej
XI edycja programu Trzymaj Formę!
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Deklaracja I Kongresu Zdrowia Psychicznego Warszawa, 8 maja 2017
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Przykłady dobrych praktyk
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
Zapis prezentacji:

Przedstawienie programu „Zrozumieć i odczuć” w ramach Partnerstwa na Rzecz rozwoju „Wchodzenie, utrzymanie, powrót na rynek pracy osób po chorobie psychicznej” w latach 2006, 2007 i 2008 Prezentacja partnera nr 9 Miasta Suwałki Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej Autor prezentacji: koordynator programu dyrektor mgr psycholog Małgorzata Osowska PROJEKT JEST REALIZOWANY PRZY UDZIALE ŚRODKÓW EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO W RAMACH INICJATYWY WSPÓLNOTOWEJ EQUAL PARTNER WIODĄCY STAROSTWO POWIATOWE W SUWAŁKACH

Wprowadzenie w problematykę programu profilaktycznego „ Człowiek chory psychicznie doświadcza zarówno cierpień fizycznych jak i psychicznych. Dramatem, jądrem cierpienia staje się niezrozumienie jego choroby wplecionej w całość jego egzystencji. Dokuczliwe objawy psychiczne stają się powodem całkowitego osamotnienia- poprzez ucieczkę jego najbliższych od niego samego. Odrzucenie, izolacja a w ostateczności pogłębianie poczucia niezrozumieni e, nasilenie samotności przynosi w istocie tylko nasilenie objawów psychotycznych ”. PROJEKT JEST REALIZOWANY PRZY UDZIALE ŚRODKÓW EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO W RAMACH INICJATYWY WSPÓLNOTOWEJ EQUAL PARTNER WIODĄCY STAROSTWO POWIATOWE W SUWAŁKACH

Wprowadzenie w problematykę programu profilaktycznego „ Różnego rodzaju formy leczenia: od psychoterapii po farmakoterapię nie dadzą ostatecznie zadawalających wyników,jeśli nie zaakceptujemy chorego. Musimy dać mu wyraźnie odczuć nasze głęboko pozytywne uczucia żywione do niego.Nie obawiajmy się codziennych prostych gestów np. serdeczności aż po uczucia głębsze ”. lek. Maciej T. Smarżewski Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Suwałkach PROJEKT JEST REALIZOWANY PRZY UDZIALE ŚRODKÓW EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO W RAMACH INICJATYWY WSPÓLNOTOWEJ EQUAL PARTNER WIODĄCY STAROSTWO POWIATOWE W SUWAŁKACH

Geneza i cel programu Cytowane przesłanie stało się inspiracją do uświadomienia społeczeństwu lokalnemu od dzieci w wieku 6 lat, aż do maturzystów i równolegle ich rodzicom i nauczycielom konieczności godnego traktowania ludzi wracających do zdrowia po chorobie psychicznej. Godność człowieka i szacunek do człowieka chorego można wykształcić poprzez zrozumienie i empatyczne odczucie sytuacji, w której często bywa człowiek chory psychicznie, powracający do normalnego życia. PROJEKT JEST REALIZOWANY PRZY UDZIALE ŚRODKÓW EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO W RAMACH INICJATYWY WSPÓLNOTOWEJ EQUAL PARTNER WIODĄCY STAROSTWO POWIATOWE W SUWAŁKACH

Geneza i cel programu Celem wykładów edukacyjnych dla dorosłych (nauczyciele i rodzice) i równoległych zajęć profilaktyczno – edukacyjno – warsztatowych z uczniami (w każdej grupie wiekowej po 2 godziny) było zwiększenie świadomości zależności samopoczucia i bycia potrzebnym społeczeństwu, tych ludzi (beneficjentów ostatecznych) poprzez zwiększenie naszej wrażliwości i akceptacji wobec nich. Odbywało się to w postaci przekazania najprostszych informacji (dostosowanych do poziomu wieku odbiorcy) o chorobach psychicznych. Przełamując więc tabu choroby psychicznej, istniejące wśród społeczeństwa, umożliwiamy efektywne otwarcie się na drugiego człowieka, dajemy mu szansę na pełny powrót do społeczności ludzi otwartych i chcących żyć we wspólno cie. PROJEKT JEST REALIZOWANY PRZY UDZIALE ŚRODKÓW EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO W RAMACH INICJATYWY WSPÓLNOTOWEJ EQUAL PARTNER WIODĄCY STAROSTWO POWIATOWE W SUWAŁKACH

Materiał i metody – wykład „Człowiek chory psychicznie, jego powrót do zdrowia zależy od wrażliwości i akceptacji każdego za nas” – prezentacja lek. M.T. Smarżewski Ukazanie olbrzymiego brzemienia noszonego przez chorego człowieka psychicznie poprzez prezentację wybranych zaburzeń psychicznych z ich interpretacją objawową ma pokazać tzw. zdrowej części społeczeństwa ogrom cierpienia, z jakim musi na co dzień zderzyć się chory. Objawy psychotyczne nie zawsze wiążą się z zagrożeniem dla zdrowia i życia otoczenia,jeśli zaś dodatkowo będziemy umieli efektywnie pomóc w leczeniu dążąc do ponownego powrotu po wymaganej izolacji chorego. PROJEKT JEST REALIZOWANY PRZY UDZIALE ŚRODKÓW EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO W RAMACH INICJATYWY WSPÓLNOTOWEJ EQUAL PARTNER WIODĄCY STAROSTWO POWIATOWE W SUWAŁKACH

Materiał i metody – zajęcia Prowadzenie – pracownicy PPP w Suwałkach – realizacja scenariuszy opracowanych wspólnie w koordynacji M. Osowskiej. Realizacja – metody aktywne. Czas trwania – 2 godz. lekcyjne w każdej grupie. PROJEKT JEST REALIZOWANY PRZY UDZIALE ŚRODKÓW EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO W RAMACH INICJATYWY WSPÓLNOTOWEJ EQUAL PARTNER WIODĄCY STAROSTWO POWIATOWE W SUWAŁKACH

Realizacja programu Planowana realizacja Programu „Zrozumieć i odczuć” to: I. Rok szkolny 2005/2006: klasy od 0 do 6 włącznie, z terenu miasta Suwałk; II. Rok szkolny 2006/2007: klasy 0 oraz II i III gimnazjum z terenu miasta Suwałk, a także od , klasy od 0 do III gimnazjum włącznie, na terenie okolicznych gmin; III. Rok szkolny 2007/2008: klasy (0-sześciolatki) oraz II i II szkół ponadgimnazjalnych z terenu miasta Suwałk i okolicznych gmin oraz klasy od 0 do VI ze szkół podstawowych okolicznych gmin PROJEKT JEST REALIZOWANY PRZY UDZIALE ŚRODKÓW EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO W RAMACH INICJATYWY WSPÓLNOTOWEJ EQUAL PARTNER WIODĄCY STAROSTWO POWIATOWE W SUWAŁKACH

Realizacja wykładu edukacyjnego w szkole gminnej PARTNER WIODĄCY STAROSTWO POWIATOWE W SUWAŁKACH

c.d. PARTNER WIODĄCY STAROSTWO POWIATOWE W SUWAŁKACH

lekarz Maciej T. Smarżewski Pyt. 1. „Czy treść wykładu zmieniła korzystnie mój dotychczasowy pogląd na temat chorób psychicznych? Czy poszerzyła świadomość na temat sposobu funkcjonowania osób chorych psychicznie w społeczności lokalnej?” PROJEKT JEST REALIZOWANY PRZY UDZIALE ŚRODKÓW EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO W RAMACH INICJATYWY WSPÓLNOTOWEJ EQUAL PARTNER WIODĄCY STAROSTWO POWIATOWE W SUWAŁKACH

c.d. Pyt. 2. „Czy treść wykładu uświadomiła mi fakt, że powrót do zdrowia osób chorych psychicznie zależy od naszej postawy (wrażliwości i akceptacji) wobec tych osób w naszej społeczności lokalnej?” PROJEKT JEST REALIZOWANY PRZY UDZIALE ŚRODKÓW EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO W RAMACH INICJATYWY WSPÓLNOTOWEJ EQUAL PARTNER WIODĄCY STAROSTWO POWIATOWE W SUWAŁKACH

Realizacja zajęć edukacyjno – warsztatowych – w szkole podstawowej (IV - VI) PARTNER WIODĄCY STAROSTWO POWIATOWE W SUWAŁKACH

c.d. PARTNER WIODĄCY STAROSTWO POWIATOWE W SUWAŁKACH

c.d. PARTNER WIODĄCY STAROSTWO POWIATOWE W SUWAŁKACH

c.d. PARTNER WIODĄCY STAROSTWO POWIATOWE W SUWAŁKACH

c.d. PARTNER WIODĄCY STAROSTWO POWIATOWE W SUWAŁKACH

Pytanie ankietowe we wszystkich grupach wiekowych  Pytanie: Czy te zajęcia pomogły Ci lepiej zrozumieć sytuacje osoby chorej? PROJEKT JEST REALIZOWANY PRZY UDZIALE ŚRODKÓW EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO W RAMACH INICJATYWY WSPÓLNOTOWEJ EQUAL PARTNER WIODĄCY STAROSTWO POWIATOWE W SUWAŁKACH

Wnioski Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród dzieci i młodzieży oraz dorosłych wskazują na istotnie wysokie lepsze zrozumienie sytuacji osoby chorej (po przeprowadzonych zajęciach),. Powrót chorego psychicznie do społeczeństwa lokalnego nie jest możliwy bez pełnej akceptacji przez nas jego samego, a także zrozumienia jego brzemienia, jakie musi nieść. PROJEKT JEST REALIZOWANY PRZY UDZIALE ŚRODKÓW EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO W RAMACH INICJATYWY WSPÓLNOTOWEJ EQUAL PARTNER WIODĄCY STAROSTWO POWIATOWE W SUWAŁKACH

Wnioski Odrzucenie tabu choroby psychicznej, wzmocnienie poczucia bycia z chorym w różny sposób, zauważanie jego obecności, umożliwi mu z pewnością nie tylko szybki powrót do ogółu, ale i wzmocni wiarę w cele, jakie być może sobie ten chory postawił. Zmiana postawy jest procesem. Nikt nie jest w stanie w czasie dwugodzinnej edukacji dokonać tej zmiany. PROJEKT JEST REALIZOWANY PRZY UDZIALE ŚRODKÓW EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO W RAMACH INICJATYWY WSPÓLNOTOWEJ EQUAL PARTNER WIODĄCY STAROSTWO POWIATOWE W SUWAŁKACH

c.d. Natomiast proces zmiany postawy wobec osoby wracającej po kryzysie psychicznym rozpoczął się. Świadczą o tym: a) Wyniki przeprowadzonych ankiet we wszystkich grupach objętych zajęciami, b) Aktywne dyskusje po zajęciach, c) Indywidualne rozmowy uczestników zajęć z osobami prowadzącymi poszczególne zajęcia. PARTNER WIODĄCY STAROSTWO POWIATOWE W SUWAŁKACH PROJEKT JEST REALIZOWANY PRZY UDZIALE ŚRODKÓW EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO W RAMACH INICJATYWY WSPÓLNOTOWEJ EQUAL

KONIEC Dziękujemy za uwagę !!! PARTNER WIODĄCY STAROSTWO POWIATOWE W SUWAŁKACH