Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” 12.08.2014 r. Dr inż. Marian Tomoń.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Organizacje pozarządowe
Advertisements

Zmiany przepisów prawa dotyczące dokumentów planistycznych.
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Departament Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego Dostęp do informacji o środowisku Płock, 8 lipca 2004 r.
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
AKTUALIZACJA STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWODZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA Toruń,
Wyznaczanie oraz zmiana obszaru i granic aglomeracji
14/01/20141 Zmiany kompetencyjne i proceduralne w zakresie ochrony przyrody od dnia r. - ustawa z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu.
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Zasady ochrony zabytków w Polsce
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
Beneficjenci Małych projektów tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3., ale przyczyniają się do osiągnięcia.
PRAWNE I ETYCZNE ASPEKTY PSYCHOLOGII TRANSPORTU
KOTLINY JELENIOGÓRSKIEJ
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
ZMIANA PlanU Zagospodarowania Przestrzennego Woj. Podkarpackiego
ZAŁOŻENIA DO PLANU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO POZNAŃSKIEGO OBSZARU METROPOLITALNEGO PRACE NAD PLANEM ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO.
CO, GDZIE, JAK ? czyli przewodnik w sieci procedur dotyczących
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Komunalizacja nieruchomości Skarbu Państwa
MIEJSCOWY PLAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO (MPZP.)
OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA GMINY W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
Podstawy prawne ooś Jarosław Kołodziejczak Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp. Frankfurt nad Odrą, 24 września 2009r.
Anna Stelmaszyk – Świerczyńska
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Nadzór prawny nad uchwałami z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego Warszawa, marzec 2010.
Warszawa, 25 stycznia 2011r.. Zmiany dla pacjentów: szersza oferta świadczeń zdrowotnych, krótszy czas oczekiwania na konsultacje specjalistyczne, możliwość.
Poznań, 15 października 2014 r. Andrzej Tyszecki Wybrane uwarunkowania formalno-proceduralne i systemowe eksploatacji gazu z łupków.
Olgierd Dziekoński Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP
Podstawy prawne i dylematy..  Dobro wyczerpywalne;  Jej zagospodarowniae wpływa na ekosystemy;  Wymiar społeczno – kulturowy;  Cel zagospodarowania.
„ZAGOSPODAROWANIE PRZESTRZENNE”
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
OCHRONA KRAJOBRAZU W KONTEKŚCIE EUROPEJSKIEJ KONWENCJI KRAJOBROWEJ Piotr Otawski Toruń, 12 sierpnia 2014.
Ochrona przyrody ożywionej i nieożywionej
związane z budownictwem energooszczędnym
Ustrój samorządu terytorialnego
AKTUALIZACJA PRZEBIEGU GRANIC I ZAKAZÓW OBOWIĄZUJĄCYCH W ZESPOLE
„Ochrona zespołu pałacowo-parkowego w Kamieńcu Ząbkowickim przed wandalizmem oraz ochrona zabytków i gatunków przyrodniczych na przykładzie pałacu w Kamieńcu.
Współczesne problemy ochrony dziedzictwa kulturowego w planowaniu przestrzennym dr Monika Drela.
Wojewódzka Rada do spraw Potrzeb Zdrowotnych. Powstanie Wojewódzkiej Rady do spraw Potrzeb Zdrowotnych: Art. 95 b ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o.
I OPOLSKIE FORUM MIKRORETENCJI Opole - 1 październik 2015r. Potrzeba prowadzenia mikroretencji do programów strategicznych Opolszczyzny oraz do priorytetów.
Reglamentacja procesu budowy
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
Zagadnienia ogólne prawa zagospodarowania przestrzennego.
System aktów planowania przestrzennego
KOTLINY JELENIOGÓRSKIEJ PARK KULTUROWY. krajobraz kulturowy - przestrzeń historycznie ukształtowaną w wyniku działalności człowieka, zawierającą wytwory.
ROZPRAWA ADMINISTRACYJNA OTWARTA DLA SPOŁECZEŃSTWA Nowe Miasteczko, r.
UCHWAŁA NR RADY MIASTA POZNANIA z dnia r. w sprawie przebiegu istniejącej drogi.
Podstawy prawne planowania metropolitalnego – stan i perspektywy dr Łukasz Mikuła Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej.
1 Zmiana studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Gniew – rejon wsi Gogolewo CEL PREZENTACJI: CEL PREZENTACJI: PRZEDSTAWIENIE.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Zmiany w RPO WK-P na lata Zmiany w RPO WK-P na lata
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Struktura organizacyjna i zatrudnienie w jednostkach.
Ewa Paturalska – Nowak Biuro Planowania Przestrzennego Województwa Łódzkiego w Łodzi Warszawa, luty 2014 r.
Program ochrony środowiska dla gminy Popielów na lata z perspektywą do roku 2011 Popielów, 2004 FINANSE&ŚRODOWISKO Biuro doradztwa i analiz.
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
II Konwent Marszałków Województw RP - MAŁOPOLSKA
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju
Praktyczne informacje o procedurach administracyjnych
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
MIEJSCOWY PLAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO (MPZP.)
nad uchwałami z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego
Drugostronne zasilanie energetyczne GPZ Góra Linia 110kV Rawicz - Góra
Zapis prezentacji:

Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń

Parki krajobrazowe w województwie kujawsko- pomorskim zajmują ponad 8% jego powierzchni.

Jako 25 park w Polsce i pierwszy w ówczesnym województwie toruńskim w 1985 roku został utworzony Brodnicki Park Krajobrazowy. Nastąpiło to w drodze uchwały nr V/32/85 Wojewódzkiej Rady Narodowej w Toruniu. Na podstawie ustawy z 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska wprowadzono zakazy, ograniczenia i nakazy dotyczące obszaru Parku, a także nałożono obowiązek opracowania planu zagospodarowania przestrzennego Parku.

16 października 1991 r. pojawił się w ustawie zapis dotyczący parku krajobrazowego: Dla parku krajobrazowego sporządza się plan ochrony, zatwierdzony przez wojewodę. Ustalenia planu są wiążące przy sporządzaniu planów zagospodarowania przestrzennego. Od tego momentu utworzenie parku następuje w drodze rozporządzenia wojewody, który dodatkowo może upoważnić dyrektora parku do wydawania decyzji administracyjnych w zakresie ochrony przyrody na terenie parku.

30 maja 1997 r. został zatwierdzony Plan Ochrony Brodnickiego Parku Krajobrazowego. Projekt planu został sporządzony przez Wojewódzkie Biuro Planowania Przestrzennego w Toruniu.

Zgodnie z obowiązującą metodyką obszar parku podzielono na 40 jednostek elementarnych (przyrodniczo-krajobrazowych). Dla każdej sporządzono opis: - w sferze informacyjnej, zawierający dane dotyczące jej wielkości, sposobu użytkowania gruntów, walorów przyrodniczych i kulturowych, zagrożeń i konfliktów - w sferze regulacyjno-ochronnej, ustalającej dopuszczalne sposoby zagospodarowania i użytkowania - w sferze operacyjno-zadaniowej, opisującej programy działań i przedsięwzięć umożliwiających osiąganie wytyczonych w planie celów ochrony

1 maja 2004 r. plany ochrony parków krajobrazowych zgodnie z zapisami ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody zostały unieważnione. Od tego momentu jedynym orężem w rękach dyrektora parku stały się zakazy wyszczególnione w rozporządzeniu wojewody.

Zakazy są bardzo ogólnikowe i stwarzają dużą dowolność ich interpretacji, 14 zakazów ma być uniwersalnym sposobem ochrony dla ponad 130 parków krajobrazowych. Do niedawna obowiązujące plany ochrony traktowały indywidualnie każdy Park i każdą jednostkę elementarną w Parku np. w każdej z jednostek przyrodniczo-krajobrazowych obowiązywały różne odległości z zakazem budownictwa od poszczególnych jezior czy rzek (a nie ogólnie 100 m od zbiorników wodnych).

Dodatkowo na podstawie ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. nr 80 poz. 717 z późn. zm.) straciły moc prawną miejscowe plany ogólne zagospodarowania gmin a także dopuszczono do realizacji inwestycji na podstawie decyzji o ustaleniu warunków do zabudowy, które nie muszą być zgodne ze studiami uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin. W praktyce oznacza to, że na obszarach parków krajobrazowych o zagospodarowaniu przestrzennym decyduje rolnik, sprzedający działki lub każdy inny właściciel gruntu.

Zgodnie z aktualnie obowiązującą ustawą o ochronie przyrody art. 16 pkt. 3 park krajobrazowy jest powoływany w drodze uchwały sejmiku województwa. Zgodnie z treścią art. 19 pkt. 1 tejże ustawy plan ochrony parku krajobrazowego sporządza jego dyrektor lub dyrektor zespołu parków krajobrazowych. Projekt wymaga uzgodnienia z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska, musi być zaopiniowany przez właściwe miejscowo rady gmin a przy jego sporządzaniu należy zapewnić udział społeczeństwa. Plan powinien zawierać m.in.: - cele ochrony przyrody - identyfikację oraz sposoby likwidacji zagrożeń - ustalenia do studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Podsumowanie Należałoby się zastanowić, czy nie warto wrócić do tego co sprawdzone i co przyjęło się w praktyce oraz było akceptowane przez samorządy gminne. W przypadku Brodnickiego Parku Krajobrazowego był to okres od 1997 do 2004 r. - czy racjonalne jest wydawanie znacznych publicznych środków na dokument, który w praktyce w niewielkim stopniu pozwala chronić park krajobrazowy. - czy przy kolejnych nowelizacjach ustawy o ochronie przyrody nie należałoby zaprosić w ramach konsultacji reprezentacji doświadczonego i zaangażowanego środowiska zawodowego parków krajobrazowych jakim jest Porozumienie Parków Krajobrazowych Polski?