Światłowód Wiedzy źródłem motywacji do dzielenia się wiedzą Eksperta 1
dlaczego wdrażamy program dzielenia się wiedzą? „Wiedzę buduje się z faktów, jak dom z kamienia, ale zbiór faktów nie jest wiedzą, jak stos kamieni nie jest domem.” Henri Poincaré „Przedmiotem wiedzy nie jest to, co jest indywidualne, lecz to, co jest ogólne.” Arystoteles „Sama wiedza nie wystarczy, trzeba jeszcze umieć ją stosować.” Johann Wolfgang von Goethe
miliony stron Wikipedii milionów użytkowników Wikipedii encyklopedia Wikipedia napisana jest w tylu językach świata miliard unikalnych użytkowników You Tube, którzy każdego miesiąca spędzają ponad 6 miliardów godzin na oglądaniu filmów w YouTube pokolenia „Y” tworzy treści w mediach społecznościowych
„W nowoczesnej gospodarce wiedza jest najcenniejszym zasobem i jedynym źródłem trwałej przewagi konkurencyjnej. Dlatego jednym z największych wyzwań, przed jakim stoją organizacje w Polsce jest przekształcenie wizji ‘zarządzania wiedzą’ w realne rozwiązania oraz optymalne wykorzystanie posiadanych zasobów intelektualnych i niematerialnych tak, by w sposób trwały przyczyniały się one do tworzenia wartości dodanej.” Mariusz Strojny, KPMG
założenia projektu Światłowód Wiedzy Główny cel projektu: poprawa dostępności wiedzy posiadanej przez Ekspertów w organizacji Okres realizacji projektu: 05.11.2012 - 30.06.2015 Zakres projektu: identyfikacja wiedzy strategicznej wyłonienie Ekspertów merytorycznych stworzenie procesu rozwoju i motywacji Ekspertów uruchomienie procesu dzielenia się wiedzą w organizacji
korzyści Dla Organizacji Dla Pracownika szybkość wymiany wiedzy przepływ wiedzy pomiędzy funkcjami utrzymanie Ekspertów w Organizacji zmiana kultury organizacyjnej (tworzenie społeczności, wspólny cel biznesowy – dzielenie się zasobami, integracja wokół tematów…) zwiększenie oferty działań rozwojowych ułatwienie pracownikom dostęp do wiedzy eksperckiej zaspakajanie potrzebę dzielenia się wiedzą specjalistyczną rozwój umiejętności metodycznych do dzielenia się wiedzą rozwój wiedzy eksperckiej zmiana mentalności – „rozdawanie” wiedzy osobisty prestiż i docenienie
etapy projektu Światłowód Wiedzy analiza i diagnoza problemu opracowanie wstępnej wersji produktów testowanie systemu opracowanie finalnej wersji produktów upowszechnianie produktów projektu
proces dzielenia się wiedzą – tworzenie Centrów Wiedzy (CW) identyfikacja wiedzy strategicznej powołanie CW wyłonienie ekspertów wdrożenie Wiedzomatu dzielenie się wiedzą ekspercką rozwój i motywowanie ekspertów komunikacja komunikacja i ewaluacja działań
produkty projektu Światłowód Wiedzy oferujemy narzędzia HR (instrukcje, scenariusze, wzory raportów) umożliwiające: 1 Identyfikację wiedzy strategicznej w organizacji 2 Zbudowanie Centrów Wiedzy 3 Określenie zasad działania Ekspertów 4 Rozwój i aktywizację Ekspertów 5 Działania motywujące Ekspertów 6 Komunikację w projekcie
produkty – wiedza strategiczna 1 Identyfikacja wiedzy strategicznej w organizacji 2 Zbudowanie Centrów Wiedzy 3 Określenie zasad działania Ekspertów 4 Rozwój i aktywizacja Ekspertów 5 Działania motywujące Ekspertów 6 Komunikacja w projekcie produkty – wiedza strategiczna badanie ankietowe warsztat fokusowy instrukcja, scenariusz i raport
produkty – centra wiedzy 1 Identyfikacja wiedzy strategicznej w organizacji 2 Zbudowanie Centrów Wiedzy 3 Określenie zasad działania Ekspertów 4 Rozwój i aktywizacja Ekspertów 5 Działania motywujące Ekspertów 6 Komunikacja w projekcie produkty – centra wiedzy instrukcja uruchomiania zasady funkcjonowania profil Lidera CW profil Moderatora CW kreatywne narzędzia pracy
produkty – działania eksperckie 1 Identyfikacja wiedzy strategicznej w organizacji 2 Zbudowanie Centrów Wiedzy 3 Określenie zasad działania Ekspertów 4 Rozwój i aktywizacja Ekspertów 5 Działania motywujące Ekspertów 6 Komunikacja w projekcie produkty – działania eksperckie profil Eksperta identyfikacja Eksperta kodeks Eksperta zasady działania Eksperta ewaluacja Eksperta
produkty – rozwój ekspertów 1 Identyfikacja wiedzy strategicznej w organizacji 2 Zbudowanie Centrów Wiedzy 3 Określenie zasad działania Ekspertów 4 Rozwój i aktywizacja Ekspertów 5 Działania motywujące Ekspertów 6 Komunikacja w projekcie produkty – rozwój ekspertów proces aktywizacji scenariusz rozmowy rozwojowej lista działań rozwojowych lista działań rozwojowych dedykowanych dla kobiet
produkty – motywowanie ekspertów 1 Identyfikacja wiedzy strategicznej w organizacji 2 Zbudowanie Centrów Wiedzy 3 Określenie zasad działania Ekspertów 4 Rozwój i aktywizacja Ekspertów 5 Działania motywujące Ekspertów 6 Komunikacja w projekcie produkty – motywowanie ekspertów regulamin nagradzania katalog nagród system przeliczania aktywności Eksperta na nagrody
produkty – komunikacja 1 Identyfikacja wiedzy strategicznej w organizacji 2 Zbudowanie Centrów Wiedzy 3 Określenie zasad działania Ekspertów 4 Rozwój i aktywizacja Ekspertów 5 Działania motywujące Ekspertów 6 Komunikacja w projekcie produkty – komunikacja plan komunikacji – uruchomienie plan komunikacji – bieżące funkcjonowanie harmonogram narzędzia komunikacji
produkty projektu Światłowód Wiedzy narzędzie IT – Wiedzomat - umożliwiające transfer wiedzy
jak działa model społecznościowy? docieramy do ekspertów społeczności ekspertów dzielących się wiedzą zadajemy pytania umieszczamy materiały edukacyjne
dziękujemy