Sprawozdanie z testu kompetencji klas szóstych październik 2012r.
„WISŁA” Test kompetencji „WISŁA” przeprowadzony został w celu sprawdzenia wiedzy i umiejętności uczniów (na początku klasy szóstej) w obszarze pięciu standardów: czytanie, pisanie, rozumowanie, korzystanie z informacji, wykorzystanie wiedzy w praktyce.
WYNIKI PUNKTOWE
WYNIKI PROCENTOWE
WYNIKI KLAS VI I PRÓBY STANDARYZACYJNEJ W PROCENTACH
Korzystanie z informacji Wykorzystanie wiedzy w praktyce PORÓWNANIE WYNIKÓW UCZNIÓW KLAS SZÓSTYCH I PRÓBY STANDARYZACYJNEJ W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI BADANYCH TESTEM KOMPETENCJI Umiejętności Czytanie 1 Pisanie 2 Rozumowanie 3 Korzystanie z informacji 4 Wykorzystanie wiedzy w praktyce 5 Klasy VI 79% 74% 72% 82% 68% Próba standaryzacyjna 70% 66% 57% 71% 52%
WYNIKI UCZNIÓW KLAS SZÓSTYCH PRZEDZIAŁY PUNKTOWE 0-11 12-15 16-20 21-25 26-30 31-33 34-35 36-37 38-40 kl. VI a 1 11 4 5 2 kl. VI b 6 3 kl. VI c kl. VI d 7 LICZBA UCZNIÓW 13 35 17 PROCENT 4% 66% 30% OBSZAR WYNIKÓW NISKICH OBSZAR WYNIKÓW ŚREDNICH OBSZAR WYNIKÓW WYSOKICH
PODSUMOWANIE - PUNKTACJA Test kompetencji „Wisła” pisało 98 uczniów klas szóstych. Średnia punktów wszystkich klas szóstych: 30 / 40 Średnia punktów z próby standaryzacyjnej 25 / 40 Średnia wyników od najwyższego do najniższego: kl. VI a 31 pkt. kl. VI d 31 pkt. kl. VI b 30 pkt. kl. VI c 28 pkt. Różnica między najwyższą, a najniższą średnią punktów wynosi tylko 3 punkty.
PODSUMOWANIE - ZADANIA Najtrudniejsze dla uczniów były zadania nr: 5,12, 22, 25. Zadanie nr 5 sprawdzało umiejętność rozumowania: Uczeń rozpoznaje cechy charakterystyczne danego krajobrazu. Zadanie nr 12 sprawdzało umiejętność czytania: Uczeń odczytuje informacje z tekstu. Zadanie nr 22 sprawdzało umiejętność rozumowania i wykorzystania wiedzy w praktyce: Uczeń wykonuje obliczenia dotyczące pieniędzy i analizuje wynik. . Zadanie nr 25 sprawdzało umiejętność pisania: Najsłabiej wypadło kryterium, uczeń pisze poprawnie pod względem interpunkcyjnym.
PODSUMOWANIE Łatwość arkusza dla uczniów klas szóstych naszej szkoły wynosi 0,75 co oznacza, że uczniowie uzyskali 75% punktów możliwych do zdobycia. Tylko 2% uczniów klas szóstych, to uczniowie zagrożeni niskimi osiągnięciami. Aż 66% uczniów klas szóstych, to uczniowie o średnim potencjale. Aż 30% uczniów klas szóstych, to uczniowie o znacznym potencjale. Zdarzało się, że uczniowie niewłaściwie zaznaczali odpowiedzi do zadań zamkniętych na karcie odpowiedzi i kodowali arkusz.
WNIOSKI: Uczniowie klas szóstych napisali dobrze test kompetencji (o 5 punktów wyżej /12%/ niż uczniowie z próby standaryzacyjnej). Najwięcej trudności sprawiły uczniom zadania na rozumowanie i wykorzystanie wiedzy w praktyce, dlatego należy więcej czasu poświęcić na rozwiązywanie tego typu zadań, skracając czas na ćwiczenie umiejętności, które uczniowie szybciej opanowują. Wychowawcy klas VI powinni zwrócić uwagę na umiejętność kodowania przez uczniów zadań zamkniętych. Należy stwarzać sytuacje pokazujące konsekwencje wynikające z pobieżnego czytania przez uczniów instrukcji do zadań. Opracowała G. Opioła