Rola systemu bankowego w realizacji programów poręczeń w Polsce Krzysztof Pietraszkiewicz Prezes Związku Banków Polskich Warszawa, 9 luty 2011.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt współfinansowany częściowo przez Unię Europejską (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego)
Advertisements

Doświadczenia ze współpracy z europejskimi instytucjami
Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych Spółka Akcyjna
KOMERCYJNE FINANSOWANIE INNOWACJI - PRZYSZŁOŚĆ CZY FIKCJA? Idea Projektu JOSEFIN -COACHING I RE-GWARANCJA Baranowo, 6 listopada 2009 Krzysztof Leń- Prezes.
Susza kredytowa może znacznie pogłębić czekający nas kryzys gospodarczy Wprost, 6/2009 Raporty banków – kredytów brak Jesteśmy na półmetku publikacji.
UDZIAŁ BANKÓW W PROCESIE ABSORPCJI ŚRODKÓW UNIJNYCH I KRAJOWYCH
BANKI SPÓŁDZIELCZE – wyzwania wobec nowych regulacji
MINISTERSTWO FINANSÓW Bieżące i przyszłe wyzwania w procesach legislacyjnych dotyczące sektora bankowego w Polsce Dariusz Daniluk Podsekretarz Stanu w.
NOWE INSTRUMENTY FINANSOWANIA PROJEKTÓW ZASILANYCH ZE ŚRODKÓW UNIJNYCH dr Irena Herbst Warszawa, 19 luty 2007.
Jak najlepiej wykorzystać ? środki finansowe z Unii Europejskiej? 6 kwietnia 2006.
Instrumenty Finansowe w polityce spójności
Czy możliwy jest wzrost inwestycji przedsiębiorstw w 2011 r.?
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Wpływ i uwarunkowania rozwoju funduszy poręczeniowych w kontekście wyzwań związanych z realizacją RPO BGK, czerwiec 2008.
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Wsparcie instrumentów inżynierii finansowej w ramach RPO WP na lata Radomir Matczak Departament Rozwoju.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Bankowość Spółdzielcza 2006
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
KRAJOWY ZWIĄZEK BANKÓW SPÓŁDZIELCZYCH
Strategia rozwoju systemu płatniczego i obrotu bezgotówkowego w Polsce
Gwarancje i poręczenia BGK w ramach programów rządowych
Dobre zabezpieczenie to pewny kredyt usługi finansowe funduszy poręczeniowych Roman Dawidowski Działdowska Agencja Rozwoju S.A.
Katowice, 15 maja 2012.
Fundusze poręczeniowe - uwarunkowania rozwoju, oczekiwania rynku i podjęte działania wzmacniające ich rolę w rozwoju MSP Poznań, wrzesień 2008.
Program „Samorządowa Polska” – mechanizm wspierania lokalnej
Poręczenia i gwarancje spłaty kredytów
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
Pożyczki dla firm do zł oraz na rozpoczęcie działalności gospodarczej Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju.
Współpraca banków z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) Wybrane przykłady współpracy banków z administracją publiczną
Tytuł prezentacji BGK Miasto, data Fundusz Regionu Wałbrzyskiego – najlepsze źródło finansowania Przedsiębiorstw na Dolnym Śląsku Fundusz Regionu.
FUNDUSZE PORĘCZEŃ KREDYTOWYCH
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Fundusz Poręczeń Unijnych Warszawa, r..
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia – koncepcja.
Banki a wspieranie inwestycji jednostek samorządu terytorialnego
1 Banki a wspieranie przedsiębiorczości Rola sektora bankowego w systemie absorpcji funduszy strukturalnych UE w latach Banki a wspieranie przedsiębiorczości.
Debata „20-lecie rynku finansowo-kapitałowego w Polsce”
Czy diagnoza jest poprawna?
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Inicjatywa JEREMIE jako instrument wsparcia mikro i małych przedsiębiorstw z województwa pomorskiego Irena Wróblak – Prezes Zarządu Pomorskiego Regionalnego.
Rowy, 3 października 2009 ZASADY UDZIELANIA PORĘCZEŃ W ŚWIETLE REKOMENDACJI ZWIĄZKU BANKÓW POLSKICH.
Działalność Krajowej Grupy Poręczeniowej BGK Warszawa, październik 2009 r.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Ratingi kredytowe w praktyce banków i funduszy poręczeniowych dr Mirosław Bajda Prezes Zarządu EuroRating Sp. z o.o. Warszawa, r.
Lipiec 2014 Oferta BGK w zakresie wdrażania instrumentów finansowych w ramach RPO Piotr Lasecki, Wiceprezes Zarządu BGK Oferta BGK w zakresie.
Funkcjonowanie funduszy poręczeniowych na poziomie krajowym i poziomie regionalnym. Ocena wsparcia funduszy poręczeniowych ze środków UE. Jan Szczucki,
Wadium do przetargu w formie PORĘCZENIA!
Państwowy bank rozwoju Współpraca BGK z regionami w perspektywie finansowej Radosław Stępień, Wiceprezes – Pierwszy Zastępca Prezesa Zarządu.
Europejski Kongres Gospodarczy Katowice, 31 maja - 2 czerwca 2010 Gospodarka w czasie kryzysu - mechanizmy wspierania przedsiębiorców.
Program Ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji (CIP) Komponent „Instrumenty Finansowe dla MSP” KRAJOWY PUNKT KONTAKTOWY PRZY ZWIĄZKU BANKÓW.
Wspólne posiedzenie Grupy ds. MŚP przy KK NSRO oraz Grupy ds. Przedsiębiorców funkcjonującej w ramach Zespołu ds. uproszczeń MRR dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.
Wsparcie rozwoju przedsiębiorstw Pomorza Zachodniego poprzez wybrane instrumenty inżynierii finansowej 28 listopad 2013 roku.
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
Instrumenty inżynierii finansowej UE z udziałem banków po 2013r. Prezentacja wyników najnowszych badań IBnGR Marta Penczar Instytut Badań nad Gospodarką.
 Priorytet dla wsparcia inwestycyjnego  Odchodzenie od dotacji na rzecz instrumentów zwrotnych  Wsparcie większej liczby przedsiębiorców  Zapobieganie.
Projekt PESCO Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Zbigniew Szpak – Prezes Zarządu KAPE S.A.
Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji (CIP) Gwarancje inwestycji kapitałowych w ramach Instrumentu „SMEG – System poręczeń dla.
„Poznański Fundusz Poręczeń Kredytowych” Sp. z o.o. Prezes Zarządu – Krzysztof Dylikowski Poznań, 12 czerwca 2006 roku.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
Stan wdrażania inicjatywy JEREMIE w Województwie Kujawsko-Pomorskim Przemysław Woliński Prezes Kujawsko-Pomorskiego Funduszu Pożyczkowego sp. z o.o.
Czy diagnoza jest poprawna?
Zespół telematyczny ERA Warszawa,
Michał Kopeć Bank Gospodarstwa Krajowego
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
20 lat polskiej bankowości
Zapis prezentacji:

Rola systemu bankowego w realizacji programów poręczeń w Polsce Krzysztof Pietraszkiewicz Prezes Związku Banków Polskich Warszawa, 9 luty 2011

Podstawowe założenia sukcesu systemu poręczeń 1/2 Poręczenia kredytowe to nie pomoc dla banków, ale dla przedsiębiorców, którzy mają zdolność kredytową, ale nie posiadają wystarczających zabezpieczeń, aby otrzymać kredyt bankowy. System poręczeń kredytowych służy więc całej gospodarce narodowej, tworzeniu nowych miejsc pracy oraz rozwojowi przedsiębiorczości. Kolejnym aspektem systemu poręczeń kredytowych jest aktywne przeciwdziałanie wykluczeniu finansowemu przedsiębiorców - w rozumieniu wspierania przywracania przedsiębiorców, którzy z różnych względów przechodzili trudności do udziału w normalnym rynku kredytowym.

Podstawowe założenia sukcesu systemu poręczeń 2/2 Wspieranie systemów poręczeń kredytowych było dla większości krajów UE jednym z najważniejszych elementów działań antycyklicznych i łagodzących skutki kryzysu dla gospodarki. Otwierane były nowe programy ze środków budżetowych (Finlandia, Czechy + inne kraje z reprezentowanych w czasie dzisiejszego seminarium) oraz wzmacniano kapitałowo już istniejące instytucje.

Uwarunkowania polskiego rynku 1/2 W warunkach polskiego rynku kredyt bankowy jest i pozostanie głównym (lub jednym z głównych) źródeł zewnętrznego finansowania dla przedsiębiorców. W zakresie centralnego elementu systemu poręczeń kredytowych zmarnowaliśmy ostatnie kilkanaście miesięcy, ponieważ pomimo nacjonalizacji środków FPU oraz likwidacji KFPK działalność poręczeniowa, na poziomie krajowym, właściwie uległa zanikowi. Określono zbyt restrykcyjnie akceptowalny poziom ryzyka działalności poręczeniowej BGK oraz zbyt długo negocjowano sposób działania nowego systemu.

Uwarunkowania polskiego rynku 1/2 Błędne umiejscowienie działalności poręczeniowej w kontekście przepisów UE dotyczących pomocy publicznej, co skutkuje szeregiem barier formalnych. Aktywna rola Związku Banków Polskich: w zeszłym roku wydaliśmy kolejną wersję ‘Rekomendacji Zarządu ZBP w sprawie współpracy pomiędzy bankami a funduszami poręczeniowymi’ zawierającej wzorce umów pomiędzy bankiem a funduszem wraz z projektami regulaminów oraz rekomendowanymi wartości mnożników kapitałowych, które mogą być wykorzystywane przez banki podczas określania dopuszczalnego poziomu ryzyka we współpracy z funduszem

Z jakich zewnętrznych źródeł finansowania inwestycji planują korzystać przedsiębiorcy w latach ? Źródło: PKPP Lewiatan, 2009r. CO TRZECIA INWESTYCJA FINANSOWANA KREDYTEM LUB ŚRODKAMI Z UE

Kredyty dla podmiotów sektora niefinansowego w mld zł.

Sugestie dotyczące dalszych kroków na poziomie krajowym 1/3 Cieszy nas inicjatywa docelowego przeniesienia części działalności poręczeniowej BGK do odrębnego podmiotu, który nie będzie podlegał reżimowi Prawa bankowego. Istotnym uzupełnieniem jest deklaracja udzielania temu podmiotowi gwarancji płynnościowej Skarbu Państwa. Wydaje się, że redefinicji powinien podlegać cel działania nowej spółki poręczeniowej: jej zadaniem powinno być wspieranie przedsiębiorczości, a nie unikanie ryzyk, czy tez ochrona włożonego kapitału (lub nawet wypracowywanie zysków). W tej sprawie potrzebujemy konsensusu ponad politycznymi podziałami.

Sugestie dotyczące dalszych kroków na poziomie krajowym 2/3 W odpowiednich aktach prawnych powinno się dopuścić możliwość generowania ( choćby incydentalnie ) przez nową spółkę straty finansowej na określonym poziomie. Wprowadzenie takiej możliwości pozwoli zarządowi na prowadzenie efektywnej działalności i kontynuowanie udzielania poręczeń także w okresie kryzysu gospodarczego (spowolnienia gospodarczego) w celu przeciwdziałania jego negatywnym skutkom w gospodarce narodowej. Niezbędne jest zapewnienie, aby spółka uruchomiła działalność poręczeniową w okresie kilku tygodni od jej formalnego założenia. Najlepiej bazować na dotychczasowym dorobku BGK. Dla efektywności wsparcia systemu poręczeń kredytowych absolutnie konieczne jest rozwiązanie kwestii pomocy publicznej oraz zastosowania odpowiednich standardów europejskich regulujących te kwestie do działalności nowego podmiotu.

Sugestie dotyczące dalszych kroków na poziomie krajowym 3/3 W okresie przejściowym rząd powinien rozważyć specjalne wsparcie kilku największych i najbardziej efektywnych funduszy regionalnych. Nowy podmiot powinien zaoferować od początku swojego funkcjonowania zarówno poręczenia indywidualne, jak i portfelowe. Pozytywny wpływ na stabilność funduszy regionalnych i lokalnych powinno mieć wprowadzenie instrumentu re-poręczeń dla tych podmiotów. Wyjaśnienie wszelkich kwestii związanych z europejskimi standardami pomocy publicznej przed założeniem nowego podmiotu poręczeniowego.

Wybrane inne elementy systemu poręczeń kredytowych w Polsce

System krajowy- poręczenia z RPO/PO bardzo długi okres uruchamiania, w niektórych miejscach- dyskusyjny „równy dostęp” do środków dla pośredników finansowych wszystkich rodzajów (w tym dla banków), nadal brak decyzji IZ i informacji o konkursach dla banków w ramach JEREMIE, problem pomocy publicznej, poprawić system (terminowość i jakość) informacji o wynikach fpk zasilonych z RPO/PO, fpk zasilone środkami UE także powinny się standaryzować – narasta konflikt środowisk „dwóch prędkości”, problem konfliktu interesów – BGK jako współwłaściciel fpk i inwestor ze środków publicznych. (?)

System krajowy- pełne i funkcjonalne włączenie do obszaru działalności poręczeniowej rynku „agro otwarcie budowanego systemu lokalnych i regionalnych fpk także na finansowanie rolników indywidualnych; otwarcie BGK (w przyszłości KAP SA) na finansowanie tego rynku – np. z udziałem dopłat ARiMR dla BGK do prowizji za udzielone poręczenie; ZBP zgłosił propozycję Ministrom: Rolnictwa, Gospodarki i Finansów – już w 2009r. W styczniu 2011r. MRiRW podjęło prace legislacyjne.

Pozakrajowe programy poręczeniowe (np. CIP –SMEG) Polscy pośrednicy finansowi (np. banki, przedsiębiorstwa leasingowe, fpk) bardzo dobrze oceniają formy wsparcia poręczeniowo- gwarancyjnego stosowane przez Europejski Fundusz Inwestycyjny w Luksemburgu; CIP wpływa na Pozakrajowe programy poręczeniowe (np. CIP - SMEG)kreatywne i proinnowacyjne zachowania rynku, szczególnie wobec niedowładu systemu krajowego. Przykład – powstawanie konsorcjów fpk, banków spółdzielczych, etc. w celu aplikacji o gwarancję/regwarancję EFI. Cechy: instrument portfelowy, elastyczne procedury, brak prowizji za poręczenie; brak pomocy publicznej. Przewidywana wysokość akcji kredytowej uruchomionej w wyniku CIP w Polsce: ok. 1 mld EUR. Dobra praktyka w ocenie rynku: Krajowy Punkt Kontaktowy Programu dla rynku finansowego - outsourcowany poza administrację.

Pozakrajowe programy poręczeniowe (np. IFI) Uwagi i propozycje na przyszłość: konieczność precyzyjnego parametryzowania grup docelowych, zapobieganie „overlaping”, ale poprawić spójność. pomoc publiczna- potrzeba dokładnego ustalenia zasad przed uruchomieniem programów. dopuścić montaż instrumentów wsparcia z różnych programów w jednym instrumencie pośrednika finansowego - elementem decydującym powinna być efektywność, wyższa wartość dodana (additionality) nowego instrumentu. zwiększyć znacząco budżety programów ramowych, w tym przede wszystkim w zakresie instrumentów regwarancyjnych dla systemów krajowych. wcześniejsze opracowywanie i udostępnienie dokumentów wdrożeniowych. poprawić komunikację pomiędzy różnymi instytucjami finansowymi oferującymi wsparcie w tym samym obszarze.

Dziękuję bardzo