Budżet partycypacyjny szansą dla miasta i obywateli !

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jarosław Komża KOMŻA KONSULTING
Advertisements

Głos łodzian się liczy, czyli jak angażować mieszkańców w proces zarządzania zasobami publicznymi.
PROCEDURA OPRACOWANIA I AKTUALIZACJI WIELOLETNIEGO PROGRAMU INWESTYCYJNEGO MIASTA PUŁAWY.
Organizacje pozarządowe
Decydujmy razem Spotkanie informacyjno-rekrutacyjne
Społeczna Kampania na rzecz budżetu obywatelskiego w Gdańsku
Pozytywne doświadczenia współpracy organizacji pozarządowych z samorządem miasta Przemyśla Konferencja inaugurująca Działalność Powiatowych Rad Organizacji.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Jakie Centrum Obywatelskie w Łodzi? Forum Pełnomocników 19 czerwca 2012.
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Kluczowe liczby w projekcie budżetu na 2014 rok i w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata Warszawa 15 listopada 2013 r. MIASTO STOŁECZNE.
BUDŻET PARTYCYPACYJNY DZIELNICY WOLA NA ROK 2015
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
PARTYCYPACJA PUBLICZNA – czym jest?
PROGRAM MŁODZIEŻ W DZIAŁANIU Program Młodzież w Działaniu Cele Programu Aktywne uczestnictwo młodzieży w życiu społecznym Europy Budowanie.
OLSZTYŃSKI BUDŻET OBYWATELSKI. IDEA mieszkańcy i mieszkanki określają cele i sposób wydatkowania określonych kwot Biorą zatem udział w planowaniu wydatków.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
Miejska obywatelskość Ramy rozdziału – do dyskusji r.
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ EKONOMIA SPOŁECZNA.
Budowanie mechanizmów partycypacji społecznej w sprawowaniu władzy samorządowej.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Grudziądzki Pilotażowy Budżet Partycypacyjny. Podstawowe założenia Kwota nie większa niż 2 mln zł Podział środków finansowych 50% po równo na każdy z.
Budżet obywatelski Jak zaangażować mieszkańców w sprawy miasta?
Jakie są możliwości działania/włączenia się jeśli nie mam jeszcze prawa do głosowania ?
Nie tylko wybory- jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i uczestniczyć w demokracji?
Uchwała nr 7/14 Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Strzelcach Krajeńskich z dnia 15 kwietna 2014r. W sprawie wniosku o udzielenie absolutorium Burmistrzowi.
MŁODZIEŻOWE RADY GMINY – tworzenie i funkcjonowanie Szkolenie w ramach projektów Obywatel PRO Dramowi Obywatele.
„Top Model Współpracy w Województwie Pomorskim” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Województwo Opolskie otwarte na współpracę z NGO Prezentacja założeń projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
PARTYCYPACJA, CZYLI WSPÓŁUCZESTNICZENIE Budżet partycypacyjny to wydzielona część budżetu dzielnicy, o której wydaniu współdecydują mieszkańcy. Na Woli.
Historia Integracji Europejskiej
Dzielnica Praga-Południe m.st. Warszawy Warszawa, 15 stycznia 2015 r.
BUDŻET PARTYCYPACYJNY W DZIELNICY BEMOWO M.ST. WARSZAWY NA 2016 ROK
Budżet Obywatelski Katowice 2015 w liczbach KatowiceLigota-Panewniki Środki zł zł Wniosków zgłoszonych Wniosków głosowanych
Ustrój samorządu terytorialnego
ZAŁOŻENIA DO ROCZNEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY GMINY I MIASTA CZERWIONKA- LESZCZYNY Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ.
Spotkanie informacyjne dotyczące budżetu obywatelskiego dla osiedli na 2016 rok.
BUDŻET OBYWATELSKI NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE. Co to jest Budżet Obywatelski? Budżet Obywatelski to mechanizm stosowany w wielu samorządach w Polsce, który.
Budżet partycypacyjny w Warszawie ZASADY 2017 DZIELNICA WOLA.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Tworzenie programów rozwoju obszaru funkcjonalnego Aglomeracji Wałbrzyskiej w duchu partnerstwa, dialogu i debaty między partnerami i interesariuszami.
BUDŻET OBYWATELSKI MIASTA STARACHOWICE NA 2016 ROK.
BUDŻET PARTYCYPACYJNY W WARSZAWIE Warszawa, r. Budżet partycypacyjny w Warszawie 2015 Budżet partycypacyjny to ciąg działań (proces),
Moja Świdnica – mój budżet Mieszkańcy zagłosują po raz drugi ! 29 kwietnia 2014 r.
BUDŻET OBYWATELSKI MIASTA STARACHOWICE NA 2015 ROK.
Spotkanie konsultacyjne. Czym jest budżet obywatelski ? Budżet obywatelski - proces, który umożliwia mieszkańcom dyskusję oraz bezpośredni wpływ na decyzje.
Budżet partycypacyjny Ewa Stokłuska, Agata Bluj Podkowa Leśna, 15 kwietnia 2016 r.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
BUDŻET PARTYCYPACYJNY W WARSZAWIE 2015 DZIELNICA REMBERTÓW ZDJĘCIE DZIELNICY.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Spotkania informacyjne z mieszkańcami osiedli 6 – 7 czerwca 2016r.
BUDŻET OBYWATELSKI Jastrzębie-Zdrój. proces decyzyjny Mieszkańcy współtworzą budżet danego miasta Budżet partycypacyjny – w Polsce często nazywany „obywatelskim”
Budżet partycypacyjny to proces, w trakcie którego mieszkańcy decydują o wydatkowaniu części budżetu dzielnicy lub miasta. W ramach budżetu partycypacyjnego.
Budżet w liczbach Za nami już trzy edycje: 2012, 2013, 2014 Kwota do podziału (przeszłość): 10 mln Liczba projektów: 265, 217, 207 Liczba uczestników:
w województwie pomorskim
Budżet obywatelski w Gminie Ryglice
O co właściwie chodzi ? Młodzieżowy Budżet Obywatelski – należy przez to rozumieć część budżetu miasta przeznaczoną na sfinansowanie zadań zgłoszonych.
Prezentacja projektu „Przygotowanie programu rewitalizacji Gminy Strzegom” oraz przebiegu prac nad programem Strzegom r.
Budżet w liczbach Za nami już trzy edycje: 2012, 2013, 2014 Kwota do podziału (przeszłość): 10 mln Liczba projektów: 265, 217, 207 Liczba uczestników:
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Budżet partycypacyjny
BUDŻET OBYWATELSKI W BIAŁYMSTOKU
Budżet obywatelski Gmina Janów Lubelski.
Co dalej z Budżetem Obywatelskim?
Zapis prezentacji:

Budżet partycypacyjny szansą dla miasta i obywateli !

Ukazanie korzystnego wpływu budżetu partycypacyjnego na edukację obywatelską. Budżet partycypacyjny, zwany także obywatelskim jest zagadnieniem nowym i jeszcze mało popularnym. Realizując nasz projekt ukazujemy szanse i korzyści jakie daje on zarówno miastu, jak i obywatelom. W swoim projekcie odpowiadamy na pytanie czym jest budżet partycypacyjny, opisujemy historię jego powstania oraz przedstawimy przykłady miast, które go wykorzystują.

Partycypacja to inaczej współuczestniczenie. Dzięki budżetowi partycypacyjnemu mieszkańcy gminy, dzielnicy, wsi lub osiedla mogą uczestniczyć w projektowaniu lokalnych wydatków. Władze oddają pewną część budżetu do dyspozycji mieszkańcom, którzy sami decydują, na co przeznaczyć pieniądze. Robią to poprzez: uczestniczenie w określaniu najpilniejszych wydatków, składanie własnych propozycji większą rolę w kontroli wydatków publicznych. W odróżnieniu od konsultacji społecznych, w wypadku budżetu partycypacyjnego decyzje podjęte przez mieszkańców są wiążące. Jest wiele różnych modeli takiego tworzenia budżetu. W każdym z nich zakres bezpośredniego wpływu mieszkańców jest różny. Jednak najważniejsze to umożliwienie mieszkańcom zabrania głosu.

Po raz pierwszy budżet partycypacyjny został wprowadzony w mieście Porto Alegre w Brazylii w 1989 roku. Wprowadzenie nowej metody zarządzania publicznymi funduszami było wynikiem doświadczeń wieloletniego okresu wojskowej dyktatury w Brazylii. Jej skutkiem był dramatycznie niski poziom zaufania do polityków, a wydawanie środków budżetowych wiązało się z wszechobecnym marnotrawstwem i korupcją. Budżet partycypacyjny miał naprawić tę sytuację i przywrócić zaufanie obywateli do władz. Model ten przez wiele lat podlegał najbardziej dynamicznemu rozwojowi właśnie w Ameryce Południowej. Dziś budżet partycypacyjny jest coraz popularniejszy również w Europie. Wprowadzają go samorządy wielu krajów, m.in. Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Włoch i Hiszpanii.

W publikacjach poświęconych budżetowi partycypacyjnemu wyróżnia się następujące fazy rozwoju wspomnianego planowania finansów jednostek samorządu terytorialnego: : „narodziny” w Porto Alegre i wprowadzenie do użytku w niektórych miastach Ameryki Południowej, takich jak Santo Andre (Brazylia) i Montevideo (Urugwaj) : rozprzestrzenienie systemu w Brazylii, gdzie w zróżnicowanym kształcie przyjęty został ponad 130 gminach obecnie: dalsza ekspansja i rozwój indywidualnych rozwiązań w krajach Ameryki Łacińskiej i Europy. W Europie budżet partycypacyjny wprowadzany jest w gminach w Hiszpanii, Belgii, Włoszech, Niemczech, Francji, Portugalii, Danii, Szwajcarii, Holandii, Polsce i Wielkiej Brytanii. Udane próby wprowadzenia modelu podejmują też miasta afrykańskie (m.in. w Kamerunie) i azjatyckie (m.in. na Sri Lance). Ocenia się, że obecnie na świecie budżet partycypacyjny stosowany jest w ponad 1200 miejscach. Są to zarówno wielkie miasta (Sewilla), ich poszczególne dzielnice (Londyn, Paryż, Berlin, Rzym), a także miasta średniej wielkości i małe gminy. Wiele z nich tworzy własne modele budżetu partycypacyjnego, dostosowane do lokalnych warunków. Różnią się one od siebie przede wszystkim pod względem części ogólnego budżetu, jaka oddawana jest do dyspozycji mieszkańcom.

Ponieważ pozwala on bardziej efektywnie gospodarować pieniędzmi. Jest tak ponieważ: Budżet partycypacyjny oznacza większą przejrzystości działań samorządu terytorialnego i włączanie obywateli w proces sprawowania władzy w samorządach. ułatwia identyfikację najistotniejszych potrzeb największej części mieszkańców, pozwala skutecznie odpowiadać na oczekiwania obywateli wspomaga integrację społeczności lokalnej, wspiera wspólnotę samorządową podnosi poziom społecznego zaufania do lokalnych władz.

Budżet partycypacyjny szansą dla Torunia! 6,4 mln zł będą mieli mieszkańcy Torunia do rozdysponowania w 2014 roku. Radni ustanowili regulamin budżetu partycypacyjnego. - Poprzez budżet partycypacyjny oddajemy mieszkańcom prawo do bezpośredniej decyzji, jaka kwota, na jaki cel zostanie wydana z budżetu miasta. Zwiększamy w ten sposób udział mieszkańców w procesie zarządzania miastem – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski. Projekt regulaminu budżetu partycypacyjnego przygotował interdyscyplinarny siedemnastoosobowy zespół, powołany przez Prezydenta Torunia Michała Zaleskiego. W grupie roboczej pracowali przedstawiciele organizacji pozarządowych, rad okręgów, Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Rady Miasta Torunia i Urzędu Miasta Torunia.

GŁÓWNE ZAŁOŻENIA REGULAMINU BUDŻETU PARTYCYPACYJNEGO W TORUNIU W ROKU Jaką kwotę Toruń przeznacza na budżet partycypacyjny w 2014 roku? Proponowana pula środków wydzielona z budżetu Torunia dla budżetu partycypacyjnego na rok 2014 ma stanowić nie mniej, niż 6% podatku od nieruchomości za rok 2012, tj zł. Stanowi to 0,61% dochodów miasta ogółem. Jakie zadania można realizować w ramach budżetu partycypacyjnego? W ramach budżetu partycypacyjnego może być realizowane dowolne przedsięwzięcie należące do katalogu zadań własnych gminy lub powiatu. Czas realizacji tego przedsięwzięcia to jeden rok budżetowy, z możliwością wydłużenia o 6 miesięcy dla zadań inwestycyjnych i remontowych. Jakie są zasady podziału środków? Całość środków przeznaczonych na budżet partycypacyjny proponuje się podzielić na dwie pule: lokalną, w wysokości 70% środków; ogólnomiejską, w wysokości 30% środków. Przeznaczając zł z puli ogólnej na 2014 r., pula lokalna wyniesie zł, a pula ogólnomiejska Na potrzeby podziału puli lokalnej Zespół zaproponował podział miasta na 13 części (tzw. okręgi - wyznaczone zgodnie z uchwałą nr 372/2012 Rady Miasta Torunia z dnia w sprawie powołania okręgów będących jednostkami pomocniczymi Gminy Miasta Toruń), według zasad: 50% puli lokalnej zostanie podzielona w równych częściach pomiędzy wszystkie okręgi; 25% puli lokalnej zostanie podzielona pomiędzy okręgi proporcjonalnie do liczby mieszkańców poszczególnych okręgów ustalonej wg stanu na dzień 1 stycznia roku, w którym obliczana jest pula; 25% puli lokalnej zostanie podzielona pomiędzy okręgi proporcjonalnie do powierzchni poszczególnych okręgów ustalonej wg stanu na dzień 1 stycznia roku, w którym obliczana jest pula.

Zgłaszanie propozycji zadań i głosowanie Propozycje zadań, które mogą być zrealizowane w ramach budżetu partycypacyjnego mogą zgłaszać mieszkańcy Torunia, którzy ukończyli 16 lat (mieszkaniec Torunia to osoba, dla której Toruń stanowi centrum interesów życiowych, tj. miejsce gdzie przebywa ponad 183 dni w roku, uczy się, pracuje lub prowadzi działalność - art kodeksu cywilnego i art. 3 ust 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Zgłaszany wniosek musi mieć poparcie co najmniej 15 osób. Termin zgłaszania wniosków do budżetu na 2014 r.: r. – r. Weryfikacja wniosków: do r. Weryfikacji dokonują właściwe merytorycznie działy Urzędu Miasta Torunia lub miejskie jednostki organizacyjne. Z zadań oznaczonych jako „przyjęte” utworzona zostanie lista projektów, które poddane będą pod głosowanie. Odrzucenie projektów będzie wymagało uzasadnienia. Publikacja list nastąpi do r. Jeden mieszkaniec może zgłosić 1 projekt ogólnomiejski oraz 2 lokalne, przy czym zadania lokalne mogą zgłaszać jedynie mieszkańcy okręgu. Każdy głosujący może poprzeć maksymalnie trzy projekty z jednej listy lokalnej dotyczącej okręgu, w którym mieszka oraz trzy projekty z listy ogólnomiejskiej. Głosowanie potrwa od r. do r. Lista zwycięskich projektów zostanie ogłoszona do r. W kolejnych latach cała procedura związana z budżetem partycypacyjnym rozpocznie się już 25 lutego i zakończy do 25 lipca.

Uważamy, że powyższe ustalenia stawiają Toruń w czołówce polskich miast pod względem planowania budżetu obywatelskiego, dlatego aktywnie przyłączyliśmy się do działań mających na celu informowanie społeczeństwa Torunia, o budżecie partycypacyjnym- jego zasadach i regulaminie. Rozdawaliśmy ulotki, w których informowaliśmy, nakłanialiśmy i wyjaśnialiśmy- Jak poprawić swoją małą ojczyznę. Spotkaliśmy się z wielkim zrozumieniem i zaciekawieniem mieszkańców, a także lokalnych działaczy społecznych.

Rozwiązania stosowane przy tworzeniu budżetu partycypacyjnego są bardzo różne, mieszkańcy mogą decydować o wydatkach poszczególnych instytucji miejskich np. domów kultury, dzielnic, jak i całych miast. W przypadku Płocka zdecydowano się na danie mieszkańcom możliwości zadecydowania o wydatkowaniu kwoty 3 mln zł z budżetu miasta. Z jednej strony jest to zaledwie ok. 0,4% budżetu miasta Płocka wynoszącego 778,2 mln zł w 2013 r., z drugiej jest to jednak już kwota, która pozwala przeprowadzić projekty, które będą ważne i zauważalne dla mieszkańców. Budżet partycypacyjny w innych miastach Polski.

Lepsze gospodarowanie gminnym budżetem – inwestycje ukierunkowane są na najpilniejsze potrzeby społeczności lokalnej. Władze samorządowe, dzięki lepszemu rozpoznaniu potrzeb mieszkańców, mogą podejmować lepsze decyzje. Przejrzystość – otwarty proces podejmowania decyzji zapewnia transparentność finansów publicznych. Dzięki aktywnej obywatelskiej kontroli wydatków spada ryzyko korupcji, klientelizmu i innych negatywnych zjawisk. Integracja społeczności lokalnej – współdecydowanie o przeznaczeniu publicznych pieniędzy zbliża do siebie ludzi, pozwala im poznać nawzajem swoje potrzeby i motywuje do wspólnego działania. Budżet partycypacyjny buduje świadomość obywatelską i kapitał społeczny gminy. Większa identyfikacja mieszkańców z miejscem zamieszkania – dzięki możliwości wywierania wpływu na zmiany w swoim mieście, mieszkańcy czują się z nim bardziej związani. Wzrasta również poczucie odpowiedzialności za wspólną przestrzeń. Edukacja mieszkańców – udział w tworzeniu budżetu daje im wgląd w proces zarządzania gminą. Wzrasta świadomość obywatelska i wiedza na temat możliwości i ograniczeń władz samorządowych. W rezultacie zmniejsza się bariera na linii mieszkańcy-władze gminy i wzrasta wzajemne zaufanie.

Bardzo istotne jest wzmocnienie mechanizmów partycypacyjnych w kreowaniu i wdrażaniu polityk publicznych oraz podejmowaniu decyzji publicznych. Stworzenie mechanizmu oceny i monitoringu partycypacji jest niewątpliwie konieczne. Opracowanie i przygotowanie do wdrożenia ogólnopolskiego systemu wspierania partycypacji jest konieczne, jeśli Rzeczpospolita ma aspirację, aby budżet obywatelski stał się nieodłącznym elementem gminy.