Zmiany w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Advertisements

Programy studiów doktoranckich w świetle nowych regulacji prawnych Agata Wroczyńska i Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 2 października 2012 r.
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
PODSTAWY PRAWNE NAUCZANIA JĘZYKÓW OBCYCH
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Narada dyrektorów szkół i placówek oświatowo-wychowawczych
regulaminów uczelni wyższych pod kątem dostosowania ich zapisów
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Uniwersytet Warszawski
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
Określanie liczby punktów ECTS Sposoby wyznaczania sumarycznych wskaźników ilościowych charakteryzujących program
w ustawie o stopniach i tytule naukowym RW
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Spotkanie dla Dziekanów i Prodziekanów Zasady kształcenia obowiązujące w Uniwersytecie Medycznym w Łodzi od roku akademickiego 2012/ Prorektor ds.
Egzamin gimnazjalny – zasady r.szk. 2013/14
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Harmonogram prac Do 28 lutego 2012 – każdy Instytut, w ramach prac Zespołu ds. Jakości Kształcenia, opracowuje opis efektów.
DOSKONALENIE PROGRAMÓW KSZTAŁCENIA WARSZTATY 8 maj 2013.
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
System Zapewniania jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym
OKRESOWA OCENA NAUCZYCIELI AKADEMICKICH W POLITECHNICE ŚLĄSKIEJ
ALGORYTM Co wynika dla uczelni technicznych
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
Krajowe Ramy Kwalifikacji Kształcenie na potrzeby pracodawcy
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na III roku studiów I stopnia Kierunek: Biologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku 2013/14.
NOWELIZACJA USTAWY - PRAWO O SZKOLNICTWIE WYŻSZYM - kształcenie
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na I roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia – nauczanie biologii Przeznaczony dla studentów,
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku 2013/14.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia – nauczanie biologii Przeznaczony dla studentów,
Wewnętrzny system zapewnienia jakości kształcenia a zmiany w ustawie o szkolnictwie wyższym dr hab. Joanna M. Moczydłowska Szkolenie wewnętrzne Uczelniana.
1 USTAWA z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule.
Dostosowanie programów kształcenia i profili do nowych przepisów
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Bioinformatyka Przeznaczony dla studentów, którzy w roku.
SESJA EGZAMINACYJNA W 2015 ROKU SPRAWDZIAN. PROGRAM SPOTKANIA Podstawy prawne sprawdzianu Terminarz dyrektora Sprawdzian w nowej formule Arkusz egzaminacyjny.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów I stopnia Kierunek: Biologia – nauczanie przyrody Przeznaczony dla studentów,
Omówienie formularza Sprawozdania z oceny własnej – doświadczenia jednostek w uznawaniu efektów uczenia się osiągniętych poza edukacją formalną (2014)
Spotkanie z pracownikami I r. Nowe programy nauczania (KRK)
Uniwersytet Warszawski. Paweł Stępień, Agata Wroczyńska Rola wydziałowych zespołów zapewniania jakości kształcenia w działaniach związanych z modyfikacją.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na III roku studiów I stopnia Kierunek: Bioinformatyka Przeznaczony dla studentów, którzy w roku.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
1 Uznawanie efektów uczenia się Podstawa prawna 1.Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym; 2.Rozporządzenie MNiSW z dnia 14 września.
Jak w Krakowskiej Akademii im. A. F. Modrzewskiego w Krakowskiej Akademii im. A. F. Modrzewskiego potwierdzać efekty uczenia się zdobyte poza systemem.
Przygotowywanie programu kształcenia zgodnie z wymaganiami wynikającymi z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego na przykładzie kierunku Gospodarka.
POTWIERDZANIE EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Szczecin 26 październik 2015.
DEFINICJA ODDZIAŁU DWUJĘZYCZNEGO Oddział szkolny, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach polskim oraz obcym nowożytnym, będącym drugim językiem.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Potwierdzanie efektów uczenia się na Uniwersytecie Warszawskim w świetle aktualnych przepisów Agata Wroczyńska Warszawa r.
Ustawa o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw projekt z dnia 31 marca 2016 r. mgr Agata Pyrzyńska Krajowa Reprezentacja.
Kształcenie dualne.
Zarządzanie Oświatą studia II stopnia
Magdalena Kubik URLOP OD ZAJĘĆ EGZAMINY I PRACE DYPLOMOWE
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Regulamin studiów pierwszego stopnia, drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich oraz Regulamin studiów doktoranckich w pigułce Piotr Szumliński.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Uczelnie wyższe.
Kształcenie września 2018.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
WZORY NOWEJ DOKUMENTACJI PROGRAMÓW STUDIÓW dla cykli rozpoczynających się od r.a. 2019/2020 Szczecin, 25 stycznia 2019 r.
ABSOLWENT, PRACODAWCA I WYKŁADOWCA – TRZY STANY JEDNA OSOBA
Zapis prezentacji:

Zmiany w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym Szczecin 13 października 2014

I. Nowe definicje profili studiów Art. 2 ust. 18eb) profil ogólnoakademicki – profil programu kształcenia obejmującego moduły zajęć powiązane z prowadzonymi w uczelni badaniami naukowymi, realizowany przy założeniu, że ponad połowa programu studiów określonego w punktach ECTS obejmuje zajęcia służące zdobywaniu przez studenta pogłębionej wiedzy.

cd. profil ogólnoakademicki rozp. MNiSW z dn. 3 X 2014 w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia § 4 ust. 5 – do definicji ustawowej dodaje zdobywanie przez studenta „umiejętności prowadzenia badań naukowych”. § 8 ust. 4 – doprecyzowuje że studentom należy zapewnić: „1) co najmniej przygotowanie do prowadzenia badań – w przypadku studiów pierwszego stopnia; 2) udział w badaniach – w przypadku studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich.”

Profil praktyczny Art. 2 ust. 18ea) profil praktyczny – profil programu kształcenia obejmującego moduły zajęć służące zdobywaniu przez studenta umiejętności praktycznych i kompetencji społecznych, realizowany przy założeniu, że ponad połowa programu studiów określonego w punktach ECTS obejmuje zajęcia praktyczne kształtujące te umiejętności i kompetencje, w tym umiejętności uzyskiwane na zajęciach warsztatowych, które są prowadzone przez osoby posiadające doświadczenie zawodowe zdobyte poza uczelnią.

cd. profil praktyczny 1) Zmiany dotyczące praktyk Art. 11 ust. 9 Podstawowa jednostka organizacyjna uczelni prowadząca kształcenie na określonym kierunku studiów i poziomie kształcenia o profilu praktycznym jest obowiązana uwzględnić w programie kształcenia co najmniej trzymiesięczne praktyki zawodowe. Jednostka ta może organizować kształcenie przemiennie w formie zajęć dydaktycznych realizowanych w uczelni i w formie praktyk odbywanych u pracodawcy, uwzględniając realizację wszystkich efektów kształcenia przewidzianych w programie kształcenia dla tego kierunku, poziomu i profilu kształcenia

cd. profil praktyczny - praktyki rozp. MNiSW z dn. 3 X 2014 w sprawie warunków prowadzenia … § 8 ust. 5 – wymiar praktyk to co najmniej trzy miesiące na „każdym z poziomów kształcenia”. § 4 ust. 1 pkt. 12 – program studiów musi określać łączną liczbę punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach praktyk zawodowych.

cd. profil praktyczny 2) Minimum kadrowe Zgodnie z rozp. MNiSW z 3 X 2014 r., w sprawie warunków… § 12 ust. 4 – jeżeli jednostka prowadzi kierunek o dwóch profilach: ogólnoakademickim i praktycznym to minimum kadrowe dla tego kierunku musi być powiększone o co najmniej 30% minimum kadrowego profilu praktycznego. Ustawa - PoSW art. 9a ust. 1 – daje możliwość zatrudnienia na profilu praktycznym w wymiarze nie mniejszym niż 25% pełnego wymiaru czasu pracy.

Uprawnienia jednostek do prowadzenia kierunku Art. 11 ustawy: Wydziały posiadające uprawnienie do nadawania stopnia naukowego doktora habilitowanego mogą prowadzić studia o profilu ogólnoakademickim oraz praktycznym w ramach obszarów kształcenia oraz dziedzin odpowiadających uprawnieniom do nadawania stopnia naukowego doktora habilitowanego.

c.d. uprawnienia jednostek do prowadzenia kierunku Art. 11 ustawy: 2. Wydziały nieposiadające uprawnień do nadawania stopnia naukowego dr hab. ale posiadające uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora w obszarze kształcenia i dziedzinie do których jest przyporządkowany kierunek studiów mogą prowadzić studia na profilu ogólnoakademickim i praktycznym.

c.d. uprawnienia jednostek do prowadzenia kierunku Art. 11 ustawy: 3. Wydziały nieposiadające uprawnień nawet do nadawania stopnia naukowego doktora w obszarze kształcenia i dziedzinie, do których jest przyporządkowany kierunek studiów mogą: a) prowadzić studia o profilu praktycznym, b) prowadzić studia o profilu ogólnoakademickim tylko po spełnieniu określonych warunków.

Które kierunki prowadzone na naszej uczelni muszą zmienić profil z ogólnoakademickiego na praktyczny? Grupa pierwsza: Administracja (ZWAwJ) I i II stopień Ekonomia (ZWSEwG) II stopień Italianistyka z elementami studiów nad chrześcijaństwem (WT) I stopień Nauki o rodzinie (WT) I i II stopień Turystyka i rekreacja (WZiEU + WKFiPZ) I i II stopień Turystyka i rekreacja (WNoZ) I i II stopień Zdrowie publiczne (WKFiPZ) I stopień

Grupa druga (inna możliwość): Które kierunki prowadzone na naszej uczelni muszą zmienić profil z ogólnoakademickiego na praktyczny? Grupa druga (inna możliwość): Analityka gospodarcza (WNEiZ) I stopień Ochrona środowiska (WB) I i II stopień Teologia (WT) JM

Które kierunki powinny dostosować profil praktyczny do nowych przepisów? Grupa pierwsza: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna (WF) I stopień Finanse i rachunkowość (ZWSEwG) I stopień Przyroda (WB + WNoZ) I stopień Wychowanie fizyczne (WKFiPZ) I i II stopień

Grupa druga (inna możliwość): Które kierunki powinny dostosować profil praktyczny do nowych przepisów? Grupa druga (inna możliwość): Archeologia (WH) I stopień Filologia polska (WF) I i II stopień Fizyka (WMF) II stopień (można zrezygnować z profilu praktycznego) Gospodarka nieruchomościami (WNEiZ) I stopień Historia (WH) I stopień (można zrezygnować z profilu praktycznego) Kulturoznawstwo (WF) I i II stopień Matematyka (WMF) I i II stopień (można zrezygnować z profilu praktycznego)

Które kierunki powinny dostosować profil praktyczny do nowych przepisów? 8. Media i cywilizacja (WH) I stopień 9. Pedagogika (WH) I i II stopień 10. Pedagogika specjalna (WH) I stopień 11. Praca socjalna (WH) I stopień 12. Przedsiębiorczość i inwestycje (WNEiZ) I stopień 13. Rachunkowość i doradztwo finansowe (WNEiZ) I stopień

W jakim terminie należy dokonać zmian profili i programów kształcenia? Ustawa z dnia 11 lipca 2014 o zmianie ustawy – PoSW oraz niektórych innych ustaw: Art. 23 ust. 1 i 2 – dla studiów pierwszego stopnia prowadzonych na kierunkach utworzonych przed dniem wejścia w życie ustawy Senat Uczelni w terminie do dnia 31 grudnia 2016 r. musi dostosować profile i programy kształcenia.

c.d. w jakim terminie należy dokonać zmian profili i programów kształcenia? dla studiów drugiego stopnia i jednolitych studiów magisterskich prowadzonych na kierunkach utworzonych przed dniem wejścia w życie ustawy Senat Uczelni w terminie do dnia 31 grudnia 2017 r. musi dostosować profile i programy kształcenia

c.d. w jakim terminie należy dokonać zmian profili i programów kształcenia? W przypadku niedostosowania profili i programów kształcenia w terminach o których mowa powyżej: uczelnia nie przeprowadza rekrutacji na dany kierunek, poziom i profil kształcenia; uprawnienie jednostki do prowadzenia studiów wygasa z dniem zakończenia ostatniego cyklu kształcenia rozpoczętego przed upływem terminu określonego na dostosowanie.

II. Uznawanie efektów uczenia się Ustawa rozróżnia dwa rodzaje efektów: efekty kształcenia – zasób wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych uzyskiwanych w procesie kształcenia w systemie studiów oraz studiów trzeciego stopnia; efekty uczenia się - zasób wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych uzyskiwanych w procesie uczenia się poza systemem studiów.

c.d. uznawanie efektów uczenia się Potwierdzenie efektów uczenia się – formalny proces weryfikacji posiadanych efektów uczenia się zorganizowanego instytucjonalnie poza systemem studiów oraz uczenia się niezorganizowanego instytucjonalnie, realizowanego w sposób i metodami zwiększającymi zasób wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych (art. 2 ust.1, pkt. 18o).

c.d. uznawanie efektów uczenia się Organizację potwierdzania efektów uczenia się powinien określić Senat Uczelni w terminie do dnia 30 czerwca 2015 r. Uchwała powinna określać: zasady, warunki i tryb potwierdzenia efektów uczenia się; sposób powoływania i tryb działania komisji weryfikujących efekty uczenia się.

c.d. uznawanie efektów uczenia się Studentowi można zaliczyć w wyniku potwierdzania efektów uczenia się nie więcej niż 50% pkt. ECTS. Liczba studentów na danym kierunku, poziomie i profilu kształcenia, którzy zostali przyjęci na studia na podstawie najlepszych wyników uzyskanych w wyniku potwierdzania efektów uczenia się, nie może być większa niż 20% ogólnej liczby studentów na tym kierunku, poziomie i profilu kształcenia.

c.d. uznawanie efektów uczenia się Do potwierdzania efektów uczenia się będą uprawnione wydziały posiadające co najmniej pozytywna ocenę programową na danym kierunku, poziomie i profilu kształcenia, a w przypadku nieprzeprowadzenia oceny na tym kierunku – wydziały posiadające uprawnienie do nadawania stopnia naukowego doktora w zakresie obszaru kształcenia i dziedziny do których jest przyporządkowany ten kierunek.

III. Prace dyplomowe Ustawa - PoSW w dodanym art. 167a wprowadziła zapisy dotyczące pracy dyplomowej i obowiązku jej sprawdzania w systemie antyplagiatowym. Uczelnia została zobowiązana do sprawdzania pisemnych prac dyplomowych przed egzaminem dyplomowym z wykorzystaniem programów antyplagiatowych współpracujących z ogólnopolskim repozytorium pisemnych prac dyplomowych. Obowiązek ten nie obejmuje prac dyplomowych studentów, którzy w dniu 1 X 2014 r. studiowali na ostatnim roku studiów.

c.d. prace dyplomowe Repozytorium ma prowadzić minister. Natomiast rektor uczelni został zobowiązany do wprowadzania pracy dyplomowej do repozytorium niezwłocznie po zdaniu egzaminu dyplomowego. Rektor został także zobowiązany, w terminie do 31 XII 2016, do przekazania prac dyplomowych, których obrona zakończona pozytywnym wynikiem odbyła się po dniu 30 IX 2009 r. UWAGA: Weszło w życie zarządzenie nr 29/2014 Rektora US z dnia 18 czerwca 2014 w sprawie wprowadzenia w US uczelnianego programu antyplagiatowego

Zmiana liczby punktów ECTS z 60 na 30. IV. Studia podyplomowe Zmiana liczby punktów ECTS z 60 na 30.

Rozporządzenie MNiSW z 3 X 2014 w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia Rozporządzenie weszło w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia czyli 10 października 2014 r. Najważniejsze zmiany: Obowiązek dostosowania w terminie do dnia 1 X 2015 programów kształcenia do wymogów określonych w § 4 rozporządzenia czyli o: - minimalną liczbę punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach niezwiązanych z kierunkiem zajęć ogólnouczelnianych lub zajęć na innym kierunku studiów;

Rozporządzenie MNiSW z 3 X 2014 w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia - liczbę punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć z obszarów nauk humanistycznych i nauk społecznych, nie mniejszą niż 5 pkt. ECTS; liczbę punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć z języka obcego; łączną liczbę punktów ECTS za praktyki zawodowe.

Rozporządzenie MNiSW z 3 X 2014 w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia 2. Możliwość dokonywania zmian w celu doskonalenia programów kształcenia, w tym w zakresie zakładanych efektów kształcenia; z zastrzeżeniem że wydziały nieposiadające uprawnień do nadawania stopnia doktora habilitowanego mogą dokonywać tych zmian tylko w ograniczonym zakresie, np.: 30% ogólnej liczby zakładanych efektów. Zmiany efektów wymagają zatwierdzenia przez Senat US.

Rozporządzenie MNiSW z 3 X 2014 w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia 3. Obowiązek uczelni, w terminie do dnia 1 X 2015 r., dostosowania minimów kadrowych dla prowadzonych kierunków studiów do wymogów określonych w omawianym rozporządzeniu.

. Dziękuję za uwagę 