Projekt „Gminna Mapa Energetyczna II” Kontynuacja realizowanego w 2012 r. projektu Gminna Mapa Energetyczna, który dotyczył planów zaopatrzenia w ciepło.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski Obszar Funkcjonalny
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Identyfikacja projektów z zakresu ochrony klimatu i ochrony środowiska
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Fundusze strukturalne dla rozwoju – najlepsze praktyki
Najważniejszy w każdym działaniu jest początek
Wieloaspektowe podejście do efektywności energetycznej na przykładzie wybranych projektów Dalkii w Poznaniu 24/03/2017.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
WSPARCIE INFRASTRUKTURY ENERGETYCZNEJ PRZYJAZNEJ ŚRODOWISKU
Polityka działań wykonawczych na lata Zespół doradców Ministra Gospodarki Łódź luty 2009 Załącznik do polityki energetycznej Polski do 2030 Działania.
Marian Babiuch Prezes PTEZ
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Rozwój odnawialnych źródeł energii w programach na lata
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
Narzędzia pomagające zwiększyć efektywność energetyczną
Grupa Wymiany Doświadczeń : efektywność energetyczna miast moderator : Zbigniew Michniowski Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A POLSKI PROGRAM EFEKTYWNEGO WYKORZYSTANIA ENERGII W NAPĘDACH ELEKTRYCZNYCH (PEMP) Seminarium Racjonalna.
Skoro nie wiesz dokąd zmierzasz Nigdy tam nie dojdziesz Konwent zrzeszenia Prezydentów, Burmistrzów i Wójtów Województwa Lubuskiego Pogorzelica
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
dr inż. Janusz Ryk Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych
NA RZECZ ZRÓWNOWAŻONEJ ENERGII DLA MIASTA KOŚCIERZYNA
Opracowanie ekspertyzy dotyczącej zagadnień ekonomicznych energetyki w Polsce na tle UE i świata w horyzoncie czasowym do roku czerwiec 2009r.
Zespół ds. Energetyki WFOŚiGW w Gdańsku
Zagadnienia polityczno- prawne w Polsce na tle Unii i świata w horyzoncie czasowym do 2050 r. Dr inż. Sławomir Pasierb Zeroemisyjna gospodarka energią
Finansowanie planów gospodarki niskoemisyjnej w gminach
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
20 listopada 2008 Lokalny plan działań na rzecz efektywności energetycznej – nowy obowiązek czy realna korzyść Szymon Liszka
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
Termin realizacji Etapu r. ETAP nr 21 Określenie wpływu wykorzystania OZE na ocenę charakterystyki energetycznej budynku i przedsięwzięć
Sławomir Pasierb Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii
1 Konferencja Czysta energia – zdrowe powietrze. Zrównoważony Rozwój Energetyczny Miasta Częstochowa. Częstochowa 12 czerwiec 2007 Sławomir Pasierb Fundacja.
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Tomasz Bogdan – Prezes Zarządu Certus Partnerzy Sp. z o.o.
KONFERENCJA PODSUMOWUJĄCA Katowice, 28 listopada 2008 Krystyna Kubica, Anna Bogusz, Bernard Bednorz, Jan Drużyński, Robert Kubica, Sławomir Pasierb, Andrzej.
Kierunki rozwoju nowoczesnych technologii urządzeń grzewczych w Polsce
Perspektywy rozwoju energetyki odnawialnej w Polsce w latach
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Gospodarka niskoemisyjna na poziomie lokalnym w kontekście ECO-MIASTA
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ
Informacja dotycząca spełnienia warunku ex ante 4.1 i 4.2
Wsparcie sektora energetyki w ramach POIiŚ
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Miedzna
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubsza Krzysztof Pietrzak Meritum Competence.
OGÓLNOPOLSKI SYSTEM WSPARCIA DORADCZEGO DLA SEKTORA PUBLICZNEGO, MIESZKANIOWEGO ORAZ PRZEDSIĘBIORCÓW W ZAKRESIE EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ ORAZ OZE NA.
Projekt: „Zakład zagospodarowania odpadów w Kozodrzy”
ATMOTERM ® S.A. Inteligentne rozwiązania aby chronić środowisko Gdański Obszar Metropolitalny 2015 Plan gospodarki niskoemisyjnej dla Gdańskiego.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
9 grudnia 2015 r.. Gmina Jarocin, w kwietniu 2015 r. złożyła wniosek o dofinansowanie opracowania pn.: „Plan gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Jarocin.
GMINA CZERWIŃSK NAD WISŁĄ PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ DLA GMINY CZERWIŃSK NAD WISŁĄ inż. Bartosz Palka IGO Sp. z o.o. Instytut Gospodarowania Odpadami.
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej. Inteligentne rozwiązania aby chronić środowisko 2.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Założenia konkursu dla poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego Piotr Łyczko Kierownik Zespołu Ochrony Powietrza Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
Monika Jamróz – Koordynator Zespołu ds. Komunikacji, Promocji i Funduszy Europejskich Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
1.KRYTERIA WYBORU PRZEDSIĘWZIĘĆ FINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW WFOŚiGW w KIELCACH 1.LISTA PRZEDSIĘWZIĘĆ PRIORYTETOWYCH DO DOFINANSOWANIA PRZEZ WFOŚiGW w KIELCACH.
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla gminy Olecko
Kryteria wyboru projektów 10. 3
Warunki wstępne (ex ante) stan
Projekt pn. „Założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla obszaru Gminy Wrocław” na lata Wrocław, styczeń.
Kryteria wyboru projektów w ramach działania Gospodarka Odpadowa
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Zapis prezentacji:

Projekt „Gminna Mapa Energetyczna II” Kontynuacja realizowanego w 2012 r. projektu Gminna Mapa Energetyczna, który dotyczył planów zaopatrzenia w ciepło. Grupa docelowa - przedstawiciele JST: włodarze, radni i pracownicy zajmujący się tematyką energetyczną i inwestycjami energooszczędnymi oraz planowaniem strategicznym i funduszami UE, a projekt ma na celu rozpowszechnienie wiedzy w zakresie dobrych praktyk i metodologii opracowania Planów gospodarki niskoemisyjnej, jako narzędzi planowania gospodarki energią w gminie. 32 dni szkoleniowe dla pracowników samorządowych w całym kraju.

Projekt „Gminna Mapa Energetyczna II” W ramach projektu GME II powstanie: 5 modelowych analiz wykonalności przedsięwzięć obniżających emisję zanieczyszczeń i gazów cieplarnianych. dwa modelowe Plany Gospodarki Niskoemisyjnej: jeden dla miasta i jeden dla małej gminy wiejskiej. Kurs e-learningowy - pełny pakiet materiałów ze szkoleń stacjonarnych. Pozwoli na pogłębienie nabytej już wiedzy oraz jej usystematyzowanie.

Strategia 2020: Pięć głównych celów dla całej UE, wśród nich Cel 20/20/20: Zmiany klimatu i zrównoważone wykorzystanie energii należy ograniczyć emisje gazów cieplarnianych o 20 %. w stosunku do poziomu z 1990 r. (lub nawet o 30 %, jeśli warunki będą sprzyjające) 20 % energii powinno pochodzić ze źródeł odnawialnych (dla PL 15%) efektywność energetyczna powinna wzrosnąć o 20 %

Dyrektywy UE 1.Dyrektywa 2012/27/UE w sprawie efektywności energetycznej – unieważniła dyrektywy o promocji kogeneracji (2004/8/EC) i w sprawie efektywności końcowego wykorzystania energii i usług energetycznych (2006/32/WE). 2.Dyrektywa ramowa 2005/32/WE ustanawiająca ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów wykorzystujących energię, zmieniona dyrektywą 2009/125/WE ustanawiającą ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią - projektowanie konkretnych wyrobów z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko w całym cyklu ich życia: produkcji, eksploatacji i na etapie unieszkodliwiania odpadów. 3.Dyrektywa 2010/31/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków.

Dyrektywa 2012/27/UE w sprawie efektywności energetycznej Ograniczenie emisji gazów cieplarnianych w UE do 2050 roku Źródło:

Dyrektywa 2012/27/UE w sprawie efektywności energetycznej – perspektywa polska Źródło: Ocena potencjału redukcji emisji gazów cieplarnianych w Polsce do roku 2030, McKinsey & Company dla MG

Plany Gospodarki Niskoemisyjnej Rok w Ministerstwie Gospodarki powstaje koncepcja przygotowania lokalnych planów gospodarki niskoemisyjnej (PGN), nawiązujących do NPRGN. Pomysł oparto na funkcjonującym od 2008 r. europejskim „Porozumieniu burmistrzów”. PGN to dokument strategiczny, którego celem jest określenie wizji rozwoju gminy (lub kilku gmin) w kierunku gospodarki niskoemisyjnej - główny cel PGN: ograniczenie emisji musi być jasno i mierzalnie zdefiniowany. Przygotowanie planów dofinansowane z POIiŚ, Działanie 9.3 – PGN kluczowy dokument dla możliwości ubiegania się o środki z nowej perspektywy 2014 – projekty mają być wybierane na podstawie kryteriów efektywności kosztowej w powiązaniu z efektem ekologicznym.

1 stycznia zmiany w Rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie - wynik wdrożenia Dyrektywy 2010/31/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków. Cel - obniżenie ilości energii niezbędnej do pokrycia zapotrzebowania na ciepło budynków we wszystkich krajach członkowskich UE. Wymagania dotyczące wskaźników EP (zapotrzebowania na nieodnawialną energię pierwotną) oraz współczynników U (współczynnik przenikania ciepła) konsekwentnie zwiększane wraz z początkiem 2017 r. oraz 2021 r. Od 1 stycznia 2021 roku wszystkie nowoprojektowane budynki powinny być budynkami o niemal zerowym zużyciu energii. Nowe warunki techniczne budynków

PGN – kolejne kroki 10 Inwentaryzacja bazowa (BEI) Określenie priorytetów Plan działań Procedura SOOŚ Przyjęcie dokumentu przez Radę Wdrożenie Ewaluacja (MEI)

Co obejmuje BEI? 1. Budynki i wyposażenie/urządzenia komunalne 2. Oświetlenie publiczne 3. Inne budynki i urządzenia budynki i wyposażenie/urządzenia usługowe (niekomunalne) budynki mieszkalne przemysł (opcjonalnie, z wyłączeniem zakładów objętych ETS-EU) 4. Transport drogowy 11 Proces gromadzenia danych do BEI może stanowić okazję do zajęcia się kluczowymi kwestiami związanymi z energią: racjonalizacja liczby punktów poboru energii zmiana umów z dostawcami energii zainicjowanie zarządzania energią na terenie Gminy zidentyfikowanie budynków, które zużywają najwięcej energii i zaplanowanie dla nich działań pozwalających zidentyfikować obszary problemowe i podjąć działania naprawcze

Warto zwrócić uwagę na: Czas niezbędny do zgromadzenia i weryfikacji danych dotyczących okresu (roku) bazowego Niedobory danych (GUS, dystrybutorzy) z lat 90 XX w. Nakładanie się pewnych obszarów informacji i brak w innych Niezbędne zasoby (czas i finanse) w celu weryfikacji emisji w sektorze mieszkaniowym – koszty wizji lokalnych Zmiany demograficzne i terytorialne z ostatnich 25 lat, które mogą wypaczać efekty (np. oddzielenie się nowych gmin czy przyłączenie) Wybór metodologii kalkulacji bazowej emisji Wyłączenie instalacji objętych systemem ETS 12

Działania strategiczne Opracowany PGN musi zakładać strategiczne podejście do rozwiązywania zidentyfikowanych problemów, które tworzą negatywną sytuację obecną. Działania te mogą mieć miejsce na wielu polach: Stworzenie narzędzi do priorytetyzacji działań energetycznych (procedura oceny) Wdrożenie narzędzi do ograniczania strat ciepła w budynkach mieszkalnych oraz poprawy sprawności układów grzewczych Maksymalizacja wykorzystania ciepła sieciowego i nośników niskoemisyjnych (zapisy w MPZP, Wykorzystanie ciepła odpadowego gdzie to możliwe /opłacalne Poprawa wykorzystania transportu miejskiego (trasy/kursy/wyposażenie/ceny) Poprawa płynności ruchu Zwiększenie udziału pojazdów niskoemisyjnych (w tym elektrycznych zasilanych energią z kogeneracji ) 13

Wymogi NFOS przyjęcie do realizacji planu poprzez uchwałę Rady Gminy (wpisanie inwestycji do WPF), wskazanie mierników osiągnięcia celów, określenie źródeł finansowania, plan wdrażania, monitorowania i weryfikacji (procedury), spójność z innymi planami/programami (miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, założenia/plan zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe, program ochrony powietrza), zgodność z przepisami prawa w zakresie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko. kompleksowość planu, tj.: wskazanie zadań inwestycyjnych, w następujących obszarach, m.in: – zużycie energii w budynkach/instalacjach (budynki i urządzenia komunalne, budynki i urządzenia usługowe niekomunalne, budynki mieszkalne, oświetlenie uliczne; zakłady przemysłowe poza EU ETS – fakultatywnie), dystrybucja ciepła, – zużycie energii w transporcie (transport publiczny, tabor gminny, transport prywatny i komercyjny, transport szynowy), w tym poprzez wdrażanie systemów organizacji ruchu, – gospodarka odpadami – w zakresie emisji nie związanej ze zużyciem energii (CH 4 ze składowisk) – fakultatywnie, – produkcja energii – zakłady/instalacje do produkcji energii elektrycznej, ciepła i chłodu, z wyłączeniem instalacji objętej EU ETS. oraz zadań nieinwestycyjnych, takich jak planowanie miejskie, zamówienia publiczne, strategia komunikacyjna, promowanie gospodarki niskoemisyjnej, etc. 14

Kontakt w sprawie terminów i miejsc szkoleń: Tel DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ Grupa Doradcza Altima sp. z o.o. Ligocka Katowice 15