I Ogólnouczelniane Warsztaty dobrych praktyk w zakresie doskonalenia jakości kształcenia Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie czerwiec 2014.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Advertisements

Metoda projektu Opracowała: Katarzyna Otorowska.
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
Wyrównywanie szans edukacyjnych
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
E-Portfolio.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Realizacja praktyk pedagogicznych. Zadanie obejmuje: 30 godzin dydaktycznych zajęć edukacyjnych w przedszkolu i 30 godzin dydaktycznych zajęć edukacyjnych.
Jak ubiegać się o pracę Opis warsztatów dla nauczycieli – członków Klubu Przedsiębiorczych Nauczycieli IMPULS.
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
ABC e-learningu.
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Założenia nowego programu studiów II stopnia przygotowanego przez Komisję ds. Planów Studiów i Programów Kształcenia w Instytucie Socjologii Uniwersytetu.
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Raporty semestralne dotyczące efektywności wdrażanych programów nauczania.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
EWALUACJA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA – DANE ZBIORCZE Rok akademicki 2012/2013 Semestr letni.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
TECH – INFO technika, fizyka, informatyka Autorzy: Renata Gromulska, Oksana Kinasz, Radosław Dors, Dominika Latus, Jerzy Zambrowski, Marta Żebrowska-Puchalska.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
teoretyczne podstawy kształcenia 2013/2014
Ocenianie holistyczne
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Poznawana przez uczniów rzeczywistość jest wieloraka, wielostronna. Skoro tak, to aby ją poznać trzeba podążać różnymi drogami. Proces kształcenia winien.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Współpraca uczelni ze szkołami w ramach programów: Spotkanie informacyjne Warszawa, dnia 11 września 2014 r.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia w Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie Sprawozdanie z działalności w roku akademickim 2014/2015.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GEOGRAFIA II st. Studia stacjonarne 2014.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GOSPODARKA PRZESTZRENNA II st. Studia stacjonarne 2014.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Andrzej Syguła, „Metoda warsztatu w nauczaniu informatyki z wykorzystaniem platformy.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Ewaluacja jakości kształcenia – dane zbiorcze Rok akademicki 2012/2013 Semestr zimowy Dr Agnieszka Pawlak, Zakład Nauk o Rodzinie UM Dr Paweł Przyłęcki,
Metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI. celeprzedmiotu:celeprzedmiotu:
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Efekty uczenia się Od czego wyszliśmy?.
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Projekt: Poprawa jakości kształcenia ogólnego w mieście Jaśle oraz gminach: Jasło, Dębowiec, Krempna, Nowy Żmigród i Osiek Jasielski Regionalny Program.
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
Jak poprawić jakość kształcenia w obszarze Business Informatics
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Co chcieliśmy osiągnąć?
Wykładowcy: dr inż. Mariusz Stawowski, CISSP
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Zapis prezentacji:

I Ogólnouczelniane Warsztaty dobrych praktyk w zakresie doskonalenia jakości kształcenia Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie czerwiec 2014

Tematy I Ogólnouczelnianych Warsztatów dobrych praktyk I. Propozycje nowego podejścia do kształcenia akademickiego – Learned-Centered System II. Metody aktywnego kształcenia III. Nowoczesne metody weryfikacji efektów kształcenia IV. Systemy oceny w kształceniu akademickim

Polecane prezentacje ekspertów bolońskich

SZANSE Utrwalanie świadomości znaczenia działań zmierzających do zapewnienia jakości kształcenia i możliwości, jakie stwarza system zapewnienia jakości kształcenia. Techniczne możliwości wykorzystania systemu USOS i innych programów elektronicznych, dzięki którym prowadzone będzie badanie opinii środowiska akademickiego na temat jakości kształcenia i systemu jego zapewnienia. Wprowadzenie systemu badania wartości i skuteczności systemu, np. w formie badań ankietowych, co spowoduje większą świadomość wpływu całego środowiska na podnoszenie jakości kształcenia. Szanse

I. Propozycje nowego podejścia do kształcenia akademickiego Learned-Centered System Zmiana roli nauczyciela – od teacher-centered learning do learner-centered learning; w związku z tym zmiana metod kształcenia

Zmiana roli nauczyciela – od teacher-centered learning do learner-centered learning Uczenie skoncentrowane na nauczycielu Uczenie skoncentrowane na uczniu WiedzaPrzekazywana przez prowadzącego Konstruowana przez studentów Udział studentówpasywnyaktywny Rola nauczycielaleaderfacylitator Metoda ocenianiaJednowymiarowe testyWielowymiarowe narzędzia OcenianieKilka testów – w celu wystawienia oceny Wiele testów – dla oceny formującej Nacisk naUczenie się poprawnych odpowiedzi Rozwinięcie głębszego rozumienia Kultura akademickaNastawiona na indywidualizm i konkurencję Nastawienie na współpracę i wsparcie

Nacisk na uczenie: -samodzielności i przedsiębiorczości - elastyczności i umiejętności adaptacji - umiejętności współpracy - kreatywności i innowacyjności - krytycznego myślenia - umiejętności praktycznego wykorzystania nabytej wiedzy - umiejętności uczenia się

Postawy akademickie w systemie learner-centered learning: Nauczyciel facylitator - osoba, której zadaniem jest czynny udział w udrażnianiu procesu komunikacji między osobami bądź grupami, w celu osiągnięcia wspólnego rozwiązania - kontakty i współpraca między nauczycielem a studentem - wzajemna pomoc i współpraca między studentami - wprowadzenie oceny formującej – częste informacje zwrotne o wynikach uczenia się - realna ocena pracy studenta - stawianie wysokich wymagań - respektowanie różnorodnych talentów i sposobów uczenia się

II. Metody aktywnego kształcenia 1. Metody podające 2. Metody problemowe 3. Metody praktyczne

1. Metody podające Metody podające (uczenie się przez przyswajanie) – wykład - najskuteczniejsze w nauczaniu wiedzy

Wykłady – złe praktyki - „wykład to odczyt z podręczników” - „wykłady to bezmyślne przepisywanie slajdów” - „rzadkie dyskusje na wykładach” - „wymaganie uczenia się na pamięć”

Wykłady – dobre praktyki INTERAKTYWNA METODA WYKŁADOWA - różne metody interaktywne, prezentacje, rysunki, wykresy - podstawa – „read, think, reflect” – zasada zapoznania z problemem i zastanowienia się nad nim przed wykładem - nakłanianie do dyskusji, zadawanie pytań, odwoływanie się do różnych dziedzin życia - szybkie powtórki i powracanie do zagadnień niezrozumiałych

2. Metody problemowe Metody kształcenia stosowane na zajęciach ćwiczeniowych

Zajęcia ćwiczeniowe – złe praktyki - „zbyt dużo teorii na ćwiczeniach” - „ćwiczenia służą tylko egzekwowaniu wiedzy przekazanej na wykładach” - „brak rzeczywistej pracy w grupach”

Zajęcia ćwiczeniowe – dobre praktyki - punkt ciężkości przesunięty z „czego nauczyciel nauczył” na „czego student się nauczył” - proces skoncentrowany na uczącym się, student bierze odpowiedzialność za swój wkład w pracę grupy i za własną naukę - uczenie kreatywnego myślenia - praktyczne wykorzystanie umiejętności - wspólne rozwiązywanie problemu - nowe informacje są zdobywane poprzez samodzielną naukę - praca na problemach „z życia wziętych”, studia przypadku

- rozwiązanie problemu wymaga przeprowadzenia badań teoretycznych lub praktycznych, często istnieje więcej niż jedno rozwiązanie - problemy są narzędziem do rozwoju umiejętności - przemyślana organizacja pracy w zespołach, podział na grupy, wyznaczanie ról - wykorzystanie oceny wzajemnej i samooceny

Przykład metody problemowej metoda PBS – problem-based learning - uczenie się przez odkrywanie - samodzielne dochodzenie do wiedzy - studia przypadku (case study) - gry dydaktyczne - rozwiązywanie problemów

Inne przykłady metod i technik aktywizowania studentów i doktorantów - gry integracyjne - studium przypadku - gra symulacyjna - psychodrama - praca w podgrupach - projekty i zadanie realizowane indywidualnie i zespołowe - „burze mózgów” - mapy myślowe

3. Metody praktyczne Uczenie się przez działanie - umiejętność zastosowania wiedzy w praktyce - tzw. umiejętności miękkie (przywódcze, współpracy) Ćwiczenia laboratoryjne Metoda projektów – realizowanie autentycznych projektów konsultacyjnych, przy współpracy z otoczeniem Metoda e-portfolio

E-portfolio - metoda dokumentowania dokonań i sposobu poznawania wybranej tematyki - wykorzystywanie teorii w praktyce - rozwijanie myślenia krytycznego, samoświadomości, umiejętności analitycznych - rozwijanie uczenia poprzez refleksję, poznawanie własnych mocnych i słabych stron

Elektroniczne portfolio (e-portfolio, cyfrowe portfolio) to kolekcja cyfrowych elementów (tekst, pliki multimedialne i inne, notki z blogów, linki, analogowe źródła po cyfrowej konwersji, itp.) zebrana w całość (lub stale uzupełniana), zarządzana przez autora i często służąca prezentacji (zwykle przez internet).

Za pomocą e-portfolio, jego autor wyraża siebie oraz demonstruje swój rozwój. W procesie edukacyjnym, e-portfolio wspomaga autorefleksję, która prowadzi do większej świadomości własnych osiągnięć i braków uczącego się. W szkolnictwie e-portfolio może być pomocne podczas formalnej oceny uczącego się, gdzie nauczyciel lub wykładowca ma dostęp do pełnego obrazu postępów i osiągnięć udokumentowanych cyfrowo.

W zależności od czasu procesu pracy nad e-portfolio można wyróżnić trzy jego rodzaje: prezentacyjne, strukturyzowane, rozwijające się. Struktura e-portfolio prezentacyjnego powstaje po to by przedstawić już wcześniej stworzone artefakty. E-portfolio strukturyzowane powstaje w procesie tworzenia artefaktów w ramach wcześniej założonej struktury e- portfolio. E-portfolio rozwijające się w procesie tworzenia i dodawania nowych artefaktów mniej lub bardziej zmienia swoją strukturę. Systemy e-portfolio (komercyjne i open-source) znajdują zastosowanie na wszystkich szczeblach szkolnictwa.

III. Nowoczesne metody weryfikacji efektów kształcenia Weryfikacja – sprawdzenie, czy efekty kształcenia zostały osiągnięte Walidacja – proces, w wyniku którego uczący się otrzymuje od upoważnionej instytucji formalny dokument, stwierdzający, że osiągnął określony zestaw efektów kształcenia

Metody weryfikacji Wiedza faktograficznaEgzamin pisemny lub ustny; test; prezentacja; esej Umiejętności praktycznePokaz umiejętności praktycznych; raport z badań; projekt; symulacja; studium przypadku; symulowane wywiady; Kompetencje społeczneDyskusje i „burze mózgów”; warsztaty; symulacje; projekty; debaty studenckie; obserwacje bezpośrednie i wzajemne; kwestionariusze; dzienniki refleksyjne portfolia i e-portfolia

Praca dyplomowa Znaczenie pracy dyplomowej i egzaminu dyplomowego w procesie walidacji efektów kształcenia

IV. System oceniania Ocena formująca Ocena ipsatywna Ocena podsumowująca

Ocena formująca Oceny tej dokonuje się przed i w trakcie zajęć. Ocena formująca służy bezpośrednio procesowi kształcenia. przykłady oceny formującej – ocena przygotowania do zajęć, aktywności na zajęciach, dyskusji, rozwiązywania podczas zajęć danego problemu, prac domowych, umiejętności pracy w grupie, testów, kolokwiów

Ocena formująca pozwala na identyfikację okresowych osiągnięć jak i braków studenta oraz doktoranta w zakresie wiedzy, umiejętności czy kompetencji społecznych. Pozwala także nauczycielowi akademickiemu na analizę stosowanych metod i ich relacji do osiągniętych efektów. Ocena formująca ma na celu pomagać osobie prowadzącej zajęcia w doborze narzędzi i treści za pomocą których osiągnie założone efekty kształcenia. Pozwala efektywniej poprowadzić proces kształcenia.

Informacje o ocenie formującej student i doktorant musi otrzymywać na bieżąco; obowiązuje zasada feedbacku. Student i doktorant powinien wiedzieć, co zrobił dobrze, co źle, jak się poprawić i co robić dalej. Ocena formująca nie ma wpływu na ocenę końcową z przedmiotu. Efektem przeprowadzonej oceny formującej są prace studentów ocenione przez nauczyciela akademickiego wraz z opisową informacją zwrotna dla studenta.

W przypadku, gdy ocena formująca dokonywana jest w trakcie dyskusji, nauczyciel akademicki sporządza z niej notatkę, w której zamieszcza informacje dotyczące zakresu dokonywania tej oceny, sposobu jej dokonania, rodzaju informacji zwrotnej udzielonej studentom, a także zmian jakie nauczyciel akademicki zamierza wprowadzić np. w stosowane przez siebie metody kształcenia czy treści kształcenia.

Ocena ipsatywna Ocena ipsatywna jest rodzajem samooceny prowadzonej przez studenta. Jej celem jest przeniesienie odpowiedzialności za proces i efekty uczenia się z nauczyciela akademickiego na studenta. Ocena ipsatywna to samodzielne zdefiniowane przez studenta celów nauki, wybranie lub opracowanie własnej strategii uczenia się, programu działania oraz sposobów samooceny efektów tego procesu.

Ocena ta wspomaga rozwijanie kluczowej umiejętności, jaką jest samodzielne uczenie się. Stosowane narzędzie oceny ipsatywnej to ankieta wypełniana przez studenta, która jest omawiana na forum grupy z prowadzącym zajęcia. Ocena ipsatywna dokonana przez studenta nie jest elementem oceny podsumowującej z tego przedmiotu.

Ocena podsumowująca Wystawiana na zakończenie zajęć, z egzaminu, z pracy dyplomowej. Nie ma nią wpływu ani ocena formująca, ani ocena ipsatywna.

Program szkoleń i warsztatów dla środowiska akademickiego AJD w roku akademickim 2014/2015 Proponowane tematy: - Praca nauczyciela ze studentami, nowoczesne metody uczenia; LCS – Learning-Centered System - Praca dyplomowa i jej znaczenie w weryfikacji i walidacji efektów kształcenia, a także w wiązaniu osiąganych przez studentów efektów kształcenia z wynikami badań naukowych - Punktacja ECTS i mobilność studentów i doktorantów - Przykłady nowoczesnych metod uczenia; np. wykład interaktywny’ PBL – Problem-Based Learning – uczenie się na bazie problemu; e-porfolio