Janusz Leon Wiśniewski

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warszawski System Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
Advertisements

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
SYTUACJE KRYZYSOWE W SZKOLE
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
BEZDOMNOŚĆ dotyka wszystkie grupy społeczne
Uzależnienie fizyczne i psychiczne, tolerancja i zespół abstynencyjny.
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
LOKALNA KOALICJA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW PRZEMOCY W RODZINIE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Wspieranie dziecka i rodziny w środowisku lokalnym DZIAŁALNOŚĆ ASYSTENTA RODZINY OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W ŚREMIE, CZERWIEC 2011R.
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
DWIE RACJONALNOŚCI RACJONALNOŚĆ ADAPTACYJNA RACJONALNOŚĆ EMANCYPACYJNA
DZIAŁANIA WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE JERZY SZCZEPANIEC Wydział Polityki Społecznej.
Centrum Profilaktyki i Edukacji Społecznej PARASOL
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Podstawy Pomocy Psychologicznej
PSYCHOLOGIA Drzwi otwarte Rekrutacja 2010/2011.
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Jestem aktywny i aktywizuję innych
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Pedagogika resocjalizacyjna - Norma społeczna-
Czynniki kształtujące zachowanie człowieka
PODMIOTOWE DETERMINANT PROCESU UCZENIA SIĘ
Projekt systemowy 2009 r. Gmina Orla – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w OrliAktywna rodzina w Gminie Orla Przygotowanie i opracowanie: Marta Osa Projekt.
DORADCA posiada aktualną wiedzę z zakresu zawodoznawstwa, rynku pracy, aktywizacji zawodowej KLIENT często może posiadać wiedzę nieaktualną i posługiwać
Indywidualny plan resocjalizacji
Etapy budowania więzi w rodzinie
dr hab., prof. UW Barbara Tryjarska
PRZEMOC WOBEC DZIECKA WYBRANE ZAGADNIENIA Monika Zielona-Jenek Pracownia Seksuologii Społecznej i Klinicznej IP UAM POZNAŃ 2011.
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
Dziecko sześcioletnie w klasie pierwszej
Psychologia w zarządzaniu
Konferencja Szkoła wspomaga wychowanie Marzenna Piekarska RAZEM Gdańsk 2006.
PROFILAKTYKA.
PEDAGOG SZKOLNY.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
Praca socjalna z osobami starszymi w środowisku
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
PORADNICTWO (zagadnienia ogólne)
KONIECZNOŚĆ PROWADZENIA ZINTEGROWANYCH MIĘDZY-DYSCYPLINARNYCH BADAŃ NAUKOWYCH DOTYCZĄCYCH WDRAŻANIA KONCEPCJI TRWAŁEGO, ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU A SZCZEGÓLNIE.
Ocenianie holistyczne
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
„Zespoły problemowo-zadaniowe w szkole”
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
Urząd Miasta Łodzi Wydział Spraw Społecznych Zespół ds. Osób Niepełnosprawnych.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
TEMAT: Wzorce osobowe dowódcy, etyka i psychologia w dowodzeniu.
Cz. Nosala (1979, 1993) koncepcja problemu i ich podziału (taksonomii) Każda sytuacja poznawcza ukierunkowana na osiągnięcie jakiegoś celu zawiera następujące.
Opracowała: Katarzyna Płatek
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Psychologia w zarządzaniu
Zapis prezentacji:

Janusz Leon Wiśniewski (1) Człowiek w sytuacji pomocy My nie tyle potrzebujemy pomocy przyjaciół, co wiary, że taką pomoc możemy uzyskać. Epikur Słysząc wołanie o pomoc - pomagamy... wołać. Radomir Dobke Nawet jeżeli pociechy udziela niebo, to pomocy oczekuje się od ludzi. Janusz Leon Wiśniewski Nie wzywaj nocą pomocy. Jeszcze zbudzisz sąsiadów. Stanisław Jerzy Lec

Podstawowe pojęcia OPIEKA POMOC WSPARCIE TERAPIA INTERWENCJA PREWENCJA (2) OPIEKA POMOC WSPARCIE TERAPIA Podstawowe pojęcia INTERWENCJA PREWENCJA PORADNICTWO PORADOZNAWSTWO

odnosił się do zjawisk niekorzystnie wpływających (3) Termin ten w ujęciu Heleny Radlińskiej, odnosił się do zjawisk niekorzystnie wpływających na rozwój człowieka. OPIEKA Rodzaje opieki (wg Dąbrowskiego) profilaktyczna – ukierunkowana na zapobieganie sytuacjom zagrożenia, usuwanie bądź neutralizowanie czynników zagrożenia; interwencyjna – postać ratownictwa; ukierunkowana na usunięcie podmiotu opieki spod wpływów już działających czynników zagrożenia; kompensacyjna – ukierunkowana na usuwanie lub neutralizowanie następstw zagrożenia rzeczywistego;

POMOC doraźna Rodzaje pomocy neutralna podmiotowa (4) (wg Dąbrowskiego) Współdziałanie z podmiotem w sytuacji trudnej, które polega na przywracaniu normalności tej sytuacji, zapobieganiu aktualizacji sytuacji trudnej albo na ułatwianiu lub uefektywnianiu sytuacji będących w granicach normy POMOC doraźna Rodzaje pomocy neutralna podmiotowa

podobieństwa i różnice (5) OPIEKA i POMOC podobieństwa i różnice opieka pomoc Obejmuje jednostki niezdolne do samodzielnego życia Obejmuje jednostki w sytuacji trudnej Bierze za jednostkę odpowiedzialność Brak lub ograniczona odpowiedzialność za osobę, która pomoc otrzymuje, za wykorzystanie tej pomocy i skutki Asymetryczne zależności między opiekunem a podopiecznym Symetryczne zależności Charakter ciągły, bezinteresowny Charakter może być doraźny, okresowy, wzajemny, zwrotny Trwały układ – stosunek opiekuńczy Nie wymaga trwalszych więzi interpersonalnych i bezpośrednich styczności

WSPARCIE Wsparcie łączy się zarówno z sytuacjami (6) (Wg Kawuli) Wsparcie łączy się zarówno z sytuacjami trudnymi, jak i aktywizacją i regeneracją sił potrzebnych w normalnym życiu. WSPARCIE Rodzaje wsparcia wsparcie emocjonalne polegające na wysyłaniu i otrzymywaniu przez jednostkę komunikatów, że ktoś się nami opiekuje, że przynależymy do grupy, wsparcie rzeczowe w postaci pożyczek lub świadczonych usług Podstawowymi instytucjami wsparcia są: rodzina, sąsiedztwo, przyjaciele, grupy towarzyskie

TERAPIA specjalne nauczanie i wychowanie osób niepełnosprawnych (7) Terapia to system działań stosowanych nie tylko wobec osób chorych, ale także jednostek o zaburzonym rozwoju lub poszukujących rozwiązań sytuacji trudnych, również osób pozostających w obrębie patologii społecznych. TERAPIA specjalne nauczanie i wychowanie osób niepełnosprawnych terapię skierowaną na likwidowanie objawów Terapia pedagogiczna obejmuje: terapię opartą na interferencji (wzmacnianie lub osłabianie) i teorii uczenia się oddziaływanie na procesy wychowawcze

INTERWENCJA Interwencja jest procesem. Wyodrębnia się w niej (8) Interwencja jest procesem. Wyodrębnia się w niej następujące etapy: INTERWENCJA 6. badanie możliwości alternatywnych rozwiązań problemu 1. identyfikacja 2. definicja problemu 7. formułowanie planu interwencji 3. pomiar wielkości problemu 8. wdrażanie planu 4. określenie celów interwencji 9. ocenę wysiłków i rezultatów interwencji 5. analizę informacji na temat problemu 10. zakończenie interwencji

działanie uprzedzające (9) Termin ten oznacza działanie uprzedzające PREWENCJA prewencja pierwotna polegająca na zapobieganiu pojawienia się zachowań destrukcyjnych, prewencja wtórna która ma na celu wczesne rozpoznanie symptomów i niebezpieczeństw grożących jednostce i grupie Rodzaje prewencji prewencja 3 stopnia odnosząca się do środków i działań stosowanych po wystąpieniu zachowań destrukcyjnych

PORADNICTWO może być rozpatrywane w dwóch aspektach: jako specyficzna (10) PORADNICTWO może być rozpatrywane w dwóch aspektach: jako specyficzna czynność podejmowana przez doradców pomagających jednostkom przeżywającym problemy jako instytucjonalny system o określonej strukturze organizacyjnej

Cele PORADNICTWA cel ogólny: cele szczegółowe: (11) Cele PORADNICTWA optymalizacja różnych dziedzin życia oraz rozwoju osobowości człowieka cel ogólny: usuwanie zaburzeń i trudności cele szczegółowe: profilaktyka prognoza

Poradnictwo liberalne Poradnictwo dialogowe (12) Trzy główne kierunki PORADNICTWA Nie licząc się z indywidualnością jednostki, jej przeżyciami i samooceną, doradca formułuje prognozę i podaje sposób rozwiązania problemu, traktując odbiorcę jako przedmiot działań poradnianych. Porada ma tu charakter instrumentalny. Poradnictwo dyrektywne behawiorystyczna koncepcja człowieka Rozwiązywanie sytuacji problemowych z uwzględnieniem wewnętrznych przeżyć jednostki, umożliwiające samopoznanie, uwalnianie od lęków i zahamowań. Doradca jest nastawiony na wskazywanie sposobów lepszego zrozumienia siebie i innych ludzi, na zmianę sposobów myślenia u odbiorcy o własnym problemie Poradnictwo liberalne psychoanalityczna koncepcja człowieka Poradnictwo dialogowe Doradca i radzący się współpracują ze sobą, szukając adekwatnych rozwiązań. Badaczami są obie strony, jednak doradca wykorzystuje swoje doświadczenie. humanistyczna i poznawcza koncepcja człowieka

np. interakcja, instytucja, (13) PORADNICTWO I PORADOZNAWSTWO Poradoznawstwo nauka o poradnictwie; refleksja naukowa nad praktyką poradnictwa Poradnictwo działanie praktyczne, np. interakcja, instytucja, praca socjalna