PROGRAM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ POLSKA-BIAŁORUŚ-UKRAINA 2007-2013 Projekty parasolowe ZAMÓWIENIA Rzeszów, 13-14.03.2014 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYRÓŻNIAMY 7 RODZAJÓW TRYBÓW PRZETARGU: 1. Przetargi nieograniczone; 2
Advertisements

Zmiany w ustawie o pożytku publicznym i o wolontariacie dotyczące pomocy społecznej Przepisy wprowadzające i podmioty uprawione Zmiany weszły w życie z.
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
1 Kontrola zamówień publicznych w mikroprojektach w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka Szkolenie.
Racibórz X r. Urząd Celny w Rybniku Plac Armii Krajowej 3 Rybnik tel.:
Ośrodek Przetwarzania Informacji Warszawa
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Specjalista ds. Transportu Biuro JASPERS w Warszawie
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
Wytyczne pt. Kwalifikowalność wydatków w ramach SPO Rozwój Zasobów Ludzkich Instytucja Zarządzająca SPO RZL we współpracy z Jednostką Monitorująco-Kontrolną.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie Odnowa i rozwój wsi Czerwiec 2010.
1 SOLID Udzielanie zamówień Szkolenie Udzielanie zamówień Umowa finansowa (dotychczasowa forma): W przypadku konieczności zawierania umów z.
Kontrola realizacji projektów w ramach RPOWŚ
Kontrola projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE NIERPAWIDŁOWOŚCI W TRAKCIE REALIZACJI PROJEKTÓW Kielce, 9 lipca 2007 r.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1 Podsumowanie wdrażania Regionalnego.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Przygotowanie wniosku Złożenie wniosku Ocena Umowa o dofinansowanie Realizacja działań Kontrola.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
2 XII posiedzenie Grupy do spraw Przedsiębiorców Zasady udzielania zamówień oraz wyboru wykonawców w transakcjach nieobjętych ustawą Prawo Zamówień Publicznych.
2009 Warszawa, 27 lutego 2009 r. Zasady realizacji umów o dofinansowanie projektu w ramach Poddziałania PO KL ponadregionalne projekty zamknięte.
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji Stosowanie w praktyce art. 139 PT Materiał do dyskusji Warszawa, dnia 13 marca.
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie PROW 2007 – 2013.
KONTROLA PROJEKTÓW 1.4 NCBR.
Podstawowe akty prawne dotyczące zadań realizowanych dla cudzoziemców
Regionalny Program Operacyjny
Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Reforma sieci EURES- nowe możliwości dla agencji zatrudnienia Aneta Majbańska Doradca.
PROGRAM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ POLSKA-BIAŁORUŚ-UKRAINA Projekty parasolowe RAPORTOWANIE Rzeszów, r.
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Standard świadczenia usług za pośrednictwem Rejestru Usług Rozwojowych
2015 Koncepcja weryfikacji wymagań dotyczących jakości usług świadczonych za pośrednictwem Rejestru Usług Rozwojowych.
Najczęściej popełniane błędy przy udzielaniu zamówień publicznych
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Konkursy ogłaszane przez Dolnośląską.
FUNDUSZ AZYLU, MIGRACJI I INTEGRACJI SZKOLENIE DLA BENEFICJENTÓW Warszawa, 26 października 2015 r.
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
1 Zamówienia udzielane w oparciu o zasadę konkurencyjności, ustawę Prawo zamówień publicznych, zasadę efektywnego zarządzania finansami – najczęstsze błędy.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
KOMISJA EUROPEJSKA Ewa Czaja Paulina Dobkowska Joanna Krzemień.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Procedura zmian. 2 Zmiany do projektów mogą być wprowadzane przede wszystkim w przypadku braku możliwości zrealizowania projektu na warunkach określonych.
01 Departament Wdrażania RPO Kwalifikowalność wydatków Departament Wdrażania RPO.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Dziękuję za uwagę Pomoc techniczna PROW 2014 – 2020 Koszty kwalifikowalne – informacje ogólne - proj. rozp. MRiRW w spr. szczegółowych warunków i trybu.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zamówienia publiczne w PPLeader+
Zatrudnianie nauczycieli
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Wałbrzych, 07.
SPOTKANIE PARTNERSTW NA RZECZ ROZWOJU WARSZAWA 24 LISTOPADA 2004
Szkolenie INTERREG V-A Republika czeska - polska
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Prawo gospodarcze UE – Prawo celne
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Prawo transportowe 5 Podmiot wewnętrzny.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
WPROWADZANIE ZMIAN W PROJEKCIE
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zapis prezentacji:

PROGRAM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ POLSKA-BIAŁORUŚ-UKRAINA Projekty parasolowe ZAMÓWIENIA Rzeszów, r.

Podstawy prawne Zgodnie z art Warunków Szczegółowych: Postępowanie przetargowe na poziomie projektu zależy od przynależności państwowej Beneficjenta (partnera wiodącego) lub partnera rozpisującego przetarg. Wspólna Instytucja Zarządzająca i/lub Wspólny Sekretariat Techniczny zastrzegają sobie prawo zgłaszania uwag do postępowania przetargowego i dokumentacji przetargowej. Beneficjenci (partnerzy wiodący) i partnerzy z siedzibą w Polsce :  Postępowanie przetargowe opisano szczegółowo w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 9 lutego 2004 r. nr 19, poz. 177) i należy go ściśle przestrzegać pod następującymi warunkami:  Wszelkie materiały i zasoby, które mają być wykorzystywane do realizacji Programu powinny pochodzić z krajów wymienionych w załączniku do rozporządzenia nr 1638/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady.

Podstawy prawne Zgodnie z art Warunków Szczegółowych: Wspólna Instytucja Zarządzająca i/lub Wspólny Sekretariat Techniczny zastrzegają sobie prawo udziału we wszystkich posiedzeniach komisji przetargowych w charakterze obserwatorów bez prawa udziału w głosowaniu. Komisja Europejska, Europejski Trybunał Obrachunkowy oraz Wspólna Instytucja Zarządzająca zastrzegają sobie prawo do sprawdzania, w dowolnym czasie, zgodności alokacji i wypłaty funduszy Programu z obowiązującymi zasadami. Beneficjenci (partnerzy wiodący) i partnerzy z siedzibą w Białorusi i na Ukrainie muszą przestrzegać zapisów Załącznika IV oraz najlepszych praktyk międzynarodowych. Zgodność z najlepszymi praktykami międzynarodowymi będzie weryfikowana w porównaniu do Praktycznego przewodnika po procedurach zawierania umów dla zewnętrznych działań Wspólnot Europejskich (PRAG), który jest traktowany jako dokument opisujący takie praktyki. Wersją wiążącą PRAG jest wersja obowiązująca w momencie uruchomienia odpowiedniej procedury udzielania zamówień przez Beneficjenta lub partnera.

Uwaga Według noty KE z dnia 14 lutego 2013 r. beneficjenci i partnerzy projektów, realizowanych w ramach programów ENPI, mogą stosować krajowe przepisy dotyczące zamówień publicznych na współfinansowanie z państw członkowskich UE w odniesieniu do zasad narodowości i pochodzenia, na następujących warunkach: Przepisy krajowe nie mogą ograniczać warunki narodowości i pochodzenia, jak określono w artykule 21 Rozporządzenia (WE) nr 1638/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. określające przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa Projekt jest współfinansowany ze środków podmiotu publicznego w państwie członkowskim UE. Należy pamiętać, że oba warunki muszą być spełnione jednocześnie. W innych przypadkach, beneficjenci i partnerzy projektów, realizowanych w ramach programów ENPI, muszą stosować odpowiednie przepisy artykułu 21 Rozporządzenia nr 1638/2006.

Kluczowe punkty  Procedury zamówienia są określone w Załączniku IV „Przetargi ogłaszane przez Beneficjentów dofinansowania w odniesieniu do działań zewnętrznych UE” do umowy grantowej;  Załącznik IV stosuje się do wszystkich Beneficjentów oraz partnerów bez względu na ich status prawny (publiczny czy prywatny)  W stosunku do tego, co NIE JEST opisane w Załączniku IV (szczegółowe procedury, dokumentacja przetargowa) można stosować:  własne procedury partnera, o ile są zgodne z najlepszymi międzynarodowymi praktykami lub  Rozdziały 3 (Usługi), 4 (Dostawy), 5 (Roboty) PRAG oraz odpowiednich szablonów dostosowanych do przepisów Załącznika IV

Dokumenty i linki  Załącznik IV do umowy o dofinansowaniu  Rozporządzenie ENPI  PRAG  Zasada narodowości Załącznik A2 do PRAG “Kwalifikowalność programów ”  Zasada pochodzenia Web-strona Organu Celnego UE: en.htm en.htm Kodeks celny UE: Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2913/1992 Przepisy wykonawcze do Kodeksu Celnego UE: Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2454/1993

Załącznik IV 1. Zasady ogólne 2. Kwalifikowalność umów 3. Zasady obowiązujące dla wszystkich procedur o udzielenie zamówienia 4. Zasady obowiązujące dla zamówień dotyczących usług 5. Zasady obowiązujące dla zamówień dotyczących dostaw 6. Zasady obowiązujące dla zamówień dotyczących robót 7. Stosowanie procedury negocjacji 8. Przypadki szczególne

Zasady ogólne  Zamówienie musi zostać przyznane:  oferentowi zapewniającemu najlepszy stosunek ceny do jakości (best price- quality ratio).  zgodnie z zasadami przejrzystości i równego traktowania potencjalnych wykonawców, zważając by unikać konfliktu interesów.  W przypadku niezgodności z zasadami podanymi powyżej, wydatki na działania nie są kwalifikowalne do finansowania Wspólnotowego.

Kwalifikowalność umów: zasada narodowości Osoby fizyczne lub prawne Rozporządzenie ENPI (Art. 21): » Państwa członkowskie » Państwa ENPI, IPA, EEA » Organizacje międzynarodowe Lista szczegółowa kwalifikowalnych państw jest podana w Załączniku A2 do PRAG “Kwalifikowalność programów ” Nie stosuje się do ekspertów zaproponowanych przez dostawców usług biorących udział w procedurach przetargowych finansowanych z dotacji Jeżeli umowa o świadczeniu usług jest zawierana z ekspertem indywidualnie, wówczas musi on pochodzić z państwa kwalifikowalnego.

Kwalifikowalność umów: zasada pochodzenia Powołanie się na Kodeks celny UE: Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2913/1992; Rozporządzenie ENPI (Art. 21): » Państwa członkowskie; » ENPI, IPA, EEA państwa; Lista szczegółowa kwalifikowalnych państw jest podana w Załączniku A2 do PRAG “Kwalifikowalność programów ”; Zasadę pochodzenia stosuje się do wszystkich dostaw i materiałów (Rozporządzenie ENPI); Świadectwo pochodzenia: Wykonawca musi przedstawić Beneficjentowi w stosunku do wyposażenia i pojazdów, których koszt jednostkowy przekracza €; Wydane przez właściwe władze kraju.

Kwalifikowalność umów: wyjątki Nota KE z dn. 14 lutego 2013r.; Przyznana Derogacja (na wniosek od Beneficjanta do WIZ) uzasadniona: Niedostępnością produktów i usług na rynkach danych krajów; Ze względu na wyjątkowo pilny charakter; Jeśli zasada kwalifikowalności znacznie utrudnia lub uniemożliwia realizację projektu, programu lub działania; NIE, jeśli produkt niekwalifikowalnego pochodzenia jest tańszy niż produkt wspólnotowy czy lokalny.

Kwalifikowalność umów: przyczyny wykluczenia z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia  znajduje się w stanie upadłości lub likwidacji, jego działalność podlega nadzorowi sądowemu, zawarł ugodę z wierzycielami, zawiesił działalność, toczy się wobec niego postępowanie w wyżej wymienionych sprawach lub znajduje się w podobnej sytuacji wynikającej z podobnych procedur zgodnie z przepisami i uregulowaniami krajowymi;  został skazany za przestępstwo związane z prowadzeniem działalności prawomocną decyzją właściwej instancji (od decyzji której nie ma odwołania);  został uznany winnym poważnego naruszenia zasad prowadzenia działalności;  nie wypełnił swych zobowiązań związanych z opłatą składek na ubezpieczenie społeczne lub podatki zgodnie z przepisami państwa, w którym jest zarejestrowany lub państwa Beneficjenta lub państwa, gdzie ma być realizowany kontrakt;

Kwalifikowalność umów: przyczyny wykluczenia z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia  została wobec niego wydana prawomocna decyzja w sprawie oszustwa, korupcji, udziału w organizacji przestępczej lub innej działalności niezgodnej z prawem na szkodę interesom finansowym Wspólnoty;  podlega obecnie karze administracyjnej zgodnie z pkt PRAG. Kandydaci/oferenci zobowiązani są zaświadczyć, że nie znajdują się w żadnej z powyższych sytuacji. Punkt PRAG: Po otrzymaniu zawiadomienia o udzieleniu zamówienia, oferent, któremu zamówienie ma zostać udzielone, musi dostarczyć dowód, że nie znajduje się on w sytuacji wykluczenia, chyba że takie dokumenty zostały już złożone wcześniej.

Kwalifikowalność umów: wykluczenie z udzielenia zamówienia Zamówienia nie mogą być udzielane kandydatom/oferentom, którzy w postępowaniu o udzielenie zamówienia: (a)podlegają konfliktowi interesów; (b)zostali uznani winnymi wprowadzenia w błąd przy dostarczaniu informacji wymaganych przez Beneficjenta jako niezbędnych do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub nie dostarczą tych informacji.

Zasady obowiązujące dla wszystkich procedur o udzielenie zamówienia Terminy przyjmowania ofert i wniosków o udział w postępowaniu muszą być wystarczająco długie, by zapewnić zainteresowanym stronom rozsądny i odpowiedni okres na przygotowanie i złożenie ofert. Wszystkie wnioski o udział w postępowaniu i oferty uznane za spełniające wymagania muszą zostać poddane ocenie i klasyfikacji przez komisję oceniającą w oparciu o określone z wyprzedzeniem kryteria wykluczenia, selekcji i przyznania zamówienia. Komisja musi liczyć nieparzystą liczbę członków, nie mniej niż trzech, posiadających wszelką wiedzę techniczną i administracyjną niezbędną do wydania kompetentnej opinii na temat ofert. Zamówienia nie mogą być sztucznie dzielone w celu obejścia progów.

Progi USŁUGI ≥ € 200,000 Międzynarodowy ograniczony przetarg € 10,000 Procedura negocjacji ≤ € 10,000 Single tender DOSTAWY ≥ € 150,000 Międzynarodowy otwarty przetarg < € 150,000 ale ≥ € 60,000 Lokalny otwarty przetarg € 10,000 Procedura negocjacji ROBOTY ≥ € 5,000,000 Międzynarodowy otwarty przetarg < € 5,000,000 ale ≥ € 300,000 Lokalny otwarty przetarg € 10,000 Procedura negocjacji

Procedura negocjacji (Załącznik IV) Beneficjent/Partner bez opublikowania ogłoszenia o zamówieniu kontaktuje się z co najmniej trzema wybranymi przez siebie dostawcami usług i negocjuje warunki zamówienia z jednym lub kilkoma z nich. Zamawiający musi przygotować raport z negocjacji (patrz szablon w załączniku A10a PRAG) uzasadniający sposób, w jaki zostały przeprowadzone negocjacje oraz podstawę do decyzji o udzieleniu zamówienia. Procedura taka powinna zapewnić, że podstawowe zasady dotyczące procedur udzielania zamówień publicznych, takie jak sprawdzanie zgodności z zasadami kwalifikowalności (zasada narodowości), kryteria wyboru i wyłączenia są należycie stosowane.

Procedura negocjacji ZAŁĄCZNIK IVUKRAINA BIAŁORUŚ 1 bazowa jednostka = BYR = 10 EUR) USŁUGI € 10,000 Procedura negocjacji € 9,000 ( UAH) Zapytanie ofertowe albo single tender w wyjątkowych przypadkach € 3,000 (300 b.j.) Zapytanie ofertowe DOSTAWY € 10,000 Procedura negocjacji € 9,000 ( UAH) Zapytanie ofertowe albo single tender w wyjątkowych przypadkach € 3,000 (300 b.j.) Zapytanie ofertowe ROBOTY € 10,000 Procedura negocjacji < € 90,000 ( UAH) Bez procedury (tylko wpis do wewnętrznego rejestru zamówień)!! € 3,000 (300 b.j.) Zapytanie ofertowe

Single tender (Załącznik IV) Beneficjent/Partner może udzielić zamówienia w oparciu o jedną ofertę. Zamawiający musi sporządzić sprawozdanie, wyjaśniające, w jaki sposób uczestnik (-cy) w negocjacjach był wybrany, cena ustalona, oraz powody decyzji o udzieleniu zamówienia (załącznik A10b dla single tender). Zamawiający musi wykonać kroki negocjacyjne przedstawione w szablonie raportu z negocjacji (załącznik A10b) i upewnić się, że podstawowe zasady dotyczące procedur udzielania zamówień publicznych, takie jak sprawdzanie zgodności z zasadami kwalifikowalności (zasada narodowości), kryteria wyboru i wyłączenia są należycie stosowane.

Single tender ZAŁĄCZNIK IVUKRAINA BIAŁORUŚ 1 bazowa jednostka = BYR = 10 EUR) USŁUGI ≤ € 10,000 Single tender < € 9,000 ( UAH) Bez procedury (tylko wpis do wewnętrznego rejestru zamówień)!! < € 3,000 (300 b.j.) Single tender DOSTAWY ≤ € 10,000 Single tender < € 9,000 ( UAH) Bez procedury (tylko wpis do wewnętrznego rejestru zamówień)!! < € 3,000 (300 b.j.) Single tender ROBOTY ≤ € 10,000 Single tender < € 9,000 ( UAH) Bez procedury (tylko wpis do wewnętrznego rejestru zamówień)!! < € 3,000 (300 b.j.) Single tender

Wsparcie INTERACT 1.Analiza problemów, które stanowią najważniejsze wyzwania w zakresie zamówień i mogą się różnić w UE i przepisach krajowych; 2.Analiza przeprowadzona w następujących krajach: Ukraina, Białoruś i Mołdawia, opracowana Macierz Procedur Przetargowych dla Beneficjentów.

Kluczowe wyzwania 1. Visibility (wizualizacja) Brak podobnych wymagań na UA oraz BY Zaleca się korzystanie z przepisów KE dot. wizualizacji: ity_manual_en.pdfhttp://ec.europa.eu/europeaid/work/visibility/documents/communication_and_visibil ity_manual_en.pdf oraz uwzględnienie wymogów umów o dofinansowanie 2. Kontakty z oferentami Przepisy istnieją tylko w stosunku do członków KO Należy uzupełnić o zasady PRAG zakazujące kontakty z oferentami także ekspertom przygotowującym dokumentację przetargową, procedury, uczestniczącym w ocenie, itp.

Kluczowe wyzwania 3. Kontakty między oferentami Brak podobnych wymagań na UA oraz BY Zaleca się korzystanie z PRAG – kontakty, umowy z innymi oferentami, próby wpłynięcia na proces - wykluczenie z procesu 4. Deklaracje oferentów Brak podobnych wymagań na UA oraz BY Zaleca się korzystanie z PRAG – złożyć Deklarację o braku porozumienia z innymi oferentami, itp. 5. Urzędnicy Nie mogą brać udziału w przetargach

Kluczowe wyzwania 6. Procedura negocjacji W BY – jest jedynie wymóg opublikowania zapytania ofertowego na stronie (brak wymogu zaproszenia do złożenia ofert co najmniej 3 oferentów) Zaleca się korzystanie z PRAG – co najmniej do 3 oferentów 7. Znaczne różnice w cenach proponowanych przez różnych oferentów Brak podobnych wymagań na UA oraz BY Zaleca się korzystanie z PRAG - jeśli istnieją znaczne różnice w cenach proponowanych przez różnych oferentów Zamawiający powinien przeprowadzać kontrole i zażądać dodatkowych informacji 8. Warunki restrykcyjne Zakazane – takie jak odniesienie do marki, znaku towarowego, firmy, wąskie i specyficzne warunki techniczne

Kluczowe wyzwania 9. Zasada narodowości Brak podobnych wymagań na UA oraz BY Zaleca się korzystanie z PRAG – reguły KE (nie dotyczy ekspertów umów) 10.Zasada pochodzenia Brak podobnych wymagań na UA oraz BY Zaleca się korzystanie z PRAG – reguły KE, Świadectwo pochodzenia 11. Skład KO (nieparzysta ilość) Brak podobnych wymagań na UA oraz BY Minimum 3 członków KO Zawsze nieparzysta ilość członków KO

Kluczowe wyzwania 12. Decyzja KO: UA + BY: Większością głosów członków głosujących Jeśli głosy są podzielone – decyzję ostateczną podejmuje Przewodniczący KO Przewodniczący oraz Sekretarz – osoby nie głosujące!

Asysta Oddziałów WST W październiku 2013 roku eksperci obu BO WST byli przeszkoleni z odpowiednich krajowych procedur udzielania zamówień publicznych, a na początku listopada poinformowali wszystkich białoruskich/ukraińskich beneficjentów i partnerów o możliwości skorzystania z ich pomocy przy weryfikacji procedur zamówień publicznych

Działania sugerowane do podjęcia przez beneficjentów Regulacje wewnętrzne dotyczące procedur udzielania zamówień w ramach projektu (m.in. wzór raportu single tender oraz raportu z negocjacji) Skład KO (nieparzysta ilość członków, przewodniczący nie głosuje, szkolenie dla członków KO itd.) W przypadku wątpliwości/pytań, konsultacje z Oddziałami WST/WST

Dziękuję! Wspólny Sekretariat Techniczny Tel