LOTNICTWO OGÓLNE – ZAGROŻENIA ZWIĄZANE ZE ZWIERZĘTAMI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Witamy na spotkaniu z Betterware!
Advertisements

PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Priorytet III, Działanie 3.2
Projekt „5 razy dziennie warzywa i owoce”
Marszałek Województwa Małopolskiego
Informacja o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego za rok 2008 w powiecie nidzickim Nidzica, r.
PHARE Program PL98/IB/AG- 02 // Dyrekcja Generalna ds. Żywności Ministerstwo Rolnictwa i Rybołówstwa Fr.
Dotacje dla przedsiębiorstw z Funduszy Europejskich na lata
Dołącz do nas!!! Plan marketingowy.
problematyka, propozycje rozwiązań, dobre przykłady
Migracje zarobkowe i ich wpływ na lokalny rozwój i rynek pracy – możliwości i wyzwania dla instytucji rynku pracy Biała Podlaska,
TYP DOMULICZBA DOMÓWLICZBA MIEJSC Dom pomocy społecznej dla osób w podeszłym wieku 7 (w tym 1 prowadzony przez Fundację Gniazdo Rodzinne) 604 Dom pomocy.
ROZWÓJ MIAST poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny oraz współpracę z przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego.
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
BIOSTATYSTYKA I METODY DOKUMENTACJI
Rozpoznawanie ptaków w ich naturalnym środowisku
Izoterma 0st.C: Gradient: Ciśnienie: 1008 hPa
„Ptaki naszej okolicy”
Niedźwiedź polarny.
Bielik zwyczajny (Haliaeetus albicilla)
Wykład 4 Rozkład próbkowy dla średniej z rozkładu normalnego
Wykład 3 Rozkład próbkowy dla średniej z rozkładu normalnego
EURPEJSKI KONGRES GOSPODARCZY
Wzory ułatwiające obliczenia
Nie tylko ryby pływają w wodzie
Ptaki.
Monitoring Plus Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy Priorytet 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów.
Identyfikacja ryzyka w procesie inwestycji drogowych w świetle odpowiedzialności samorządu terytorialnego.
Nazwa lotniska : EPOA ( wg kodów międzynarodowych) Współrzędne: N 51°12'53.0" E 17°26'18.0"; Wymiary pasa: 2280 x 30 m; Kierunek lądowania (GEO): 070 //
Dzisiaj powtarzamy umiejętności związane z tematem-
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Fundusz Stypendialny Program wymiany naukowej pomiędzy Polską a Szwajcarią Konferencja Informacyjna, 2 marca 2010 Uniwersytet.
OŚWIADCZENIE MAJĄTKOWE
TYGRYS Duży, drapieżny ssak z rodziny kotowatych, największy z żyjących współcześnie czterech wielkich, ryczących kotów z rodzaju Panthera, jeden z największych.
PTAKI W GOSTYNIŃSKO- WŁOCŁAWSKIM
Problematyka odpowiedzialności Skarbu Państwa za szkody wyrządzone na skutek zderzenia statków powietrznych ze zwierzętami mgr Katarzyna Jaworek Katedra.
Urząd Lotnictwa Cywilnego Warszawa,
Ptaki.
Zimowe zwyczaje zwierząt MIGRACJA
WILK.
WARSZTATY ORNITOLOGICZNE PTAKI PODLASIA
Ptasie zwiastuny wiosny
PTAKI DRAPIEŻNE W POLSCE
© 2012 Goldbach Audience. © 2012 Goldbach Audience.
Okładka ze zdjęciem (bez wyznaczonych bocznych marginesów).
Wybrane wskaźniki poziomu bezpieczeństwa dla Lotnictwa Ogólnego (GA)
Bocian Biały (Ciconia ciconia).
Bezzałogowe statki powietrzne - aspekty bezpieczeństwa
Pożary traw na terenie województwa mazowieckiego w 2013 roku KOMENDA WOJEWÓDZKA PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ W WARSZAWIE.
Izba Rzeczoznawców PTI Sprawozdanie z działania
1 1 Tendencje w rozwoju pomorskiej edukacji na podstawie wybranych wyników egzaminów zewnętrznych II FORUM POMORSKIEJ EDUKACJI Gdańsk, 18 listopada 2013.
BMI – WSKAŹNIK MASY CIAŁA
Wyniki badań dzieci 10 letnich z realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego po I etapie edukacyjnym- wrzesień 2013, luty- czerwiec 2014 Kuratorium.
WYNIKI MATURY W roku szkolnym 2013/2014 do egzaminu maturalnego przystąpiło 41 tegorocznych absolwentów i 7 absolwentów z lat ubiegłych. 11 osób.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Prognoza nastrojów i działań przedsiębiorców w perspektywie najbliższego półrocza (IVQ2013/IIQ2014)
502.Objętość 10 kg tlenu (masa molowa M=32) o temperaturze t=100 o C zmniejszono izobarycznie n=1,25 razy. Jaką wykonano pracę? Stała gazowa R=8,31J/molK.
Perspektywy funkcjonowania ANR i stan zagospodarowania Zasobu WRSP
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
Paweł Chorąży, Dyrektor Departamentu Zarządzania EFS
Systemy Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS) w ramach Krajowego Programu Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym Piotr Michalak - Pełnomocnik Prezesa ULC ds.
Interwencje jednostek Straży Pożarnej na terenie województwa mazowieckiego w III kwartale 2014 roku KOMENDA WOJEWÓDZKA PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ W WARSZAWIE.
Bogusław Wyszyński Gospodarstwo Rybacko-Wędkarskie Olsztyn
Pożary traw na terenie województwa mazowieckiego w 2014 roku KOMENDA WOJEWÓDZKA PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ W WARSZAWIE.
Program Leonardo da Vinci: Projekt EDFORSA Zapobieganie ryzyku i ochrona zdrowia w edukacji dorosłych Risk prevention and health protection in adult education.
300.Z wysokości h=15m rzucono pionowo w górę, z prędkością początkową v o =15m/s, ciało o masie m=1kg. Po upadku ciało to zagłębiło się s=0,15m w gruncie.
Klasyfikacja – I semestr X LO Toruń Rok szkolny
PRZYJACIELE LASU.
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
Ptaki krajobrazu rolniczego Szkolenie rolnośrodowiskowe
Zarządzanie ryzykiem w projektach Poznań, r.

Zapis prezentacji:

LOTNICTWO OGÓLNE – ZAGROŻENIA ZWIĄZANE ZE ZWIERZĘTAMI dr Michał Skakuj Konferencja BL, Warszawa 17.06.2014 Komitet ds. zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami

Komitet ds. zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami ZWIERZĘTA – LOTNICTWO OGÓLNE ZARZĄDZANIE RYZYKIEM identyfikacja zagrożeń ocena ryzyka zarządzanie ryzykiem świadomość zagrożeń znajomość zagrożeń przemyślane działania unikanie nieakceptowalnego wzrostu ryzyka unikanie kolizji Konferencja BL, Warszawa 17.06.2014 Komitet ds. zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami

KOLIZJE ZE ZWIERZETAMI - FAKTY KOLIZJE Z USZKODZENIAMI ZWIERZĘTA – LOTNICTWO OGÓLNE KOLIZJE ZE ZWIERZETAMI - FAKTY FAA KOLIZJE Z USZKODZENIAMI komunikacyjne ogólne mewy 77% szponiaste 50% zassanie uderzenie silnik kadłub zniszczenia na 100 tys. - 1,31 zniszczenia na 100 tys. - 0,25 Konferencja BL, Warszawa 17.06.2014 Komitet ds. zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami

KOLIZJE ZE ZWIERZĘTAMI - FAKTY ZWIERZĘTA – LOTNICTWO OGÓLNE KOLIZJE ZE ZWIERZĘTAMI - FAKTY USA 1990-2012 POLSKA 2006-2013 średnio 1200/rok średnio 3/rok ponad 220 000 St.Pow. GA 2364 St.Pow. GA 0,005 kol./SP/rok 0,001 kol./SP/rok n=46 n=46 n=1196 Polska, zdarzenia z ptakami w lotnictwie ogólnym Polska, rozkład (%) zdarzeń w miesiącach Konferencja BL, Warszawa 17.06.2014 Komitet ds. zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami

Komitet ds. zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami ZWIERZĘTA – LOTNICTWO OGÓLNE PTAKI – POZIOMY RYZYKA masa rozmiary zachowanie występowanie sposób lotu wielkość stada Poziom ryzyka Specyfika gatunku, grupy Przykładowe gatunki, grupy gatunków Poziom 1 Bardzo duże (>1,8 kg), stadne gęsi, żuraw, bociany, kormorany, łabędzie, czaple, Poziom 2 A Bardzo duże (>1,8 kg), pojedyncze bielik, orzeł przedni, gadożer B Duże (1-1,8 kg), stadne duże kaczki, duże mewy, myszołowy (migracja) Poziom 3 Duże (1-1,8 kg), pojedyncze orliki, jastrząb, myszołowy, kanie Średnie (300-1000 g), stadne większości kaczek, gołębie w tym hodowlane, krukowate Poziom 4 Średnie (300-1000 g), pojedyncze błotniaki, trzmielojad, Małe (50-300 g), stadne szpaki, czajki, siewki złote, śmieszka, rybitwy Poziom 5 Małe (50-300 g), pojedyncze sokoły, krogulec Bardzo małe (<50 g), stadne jaskółki, łuszczaki (np. zięba, dzwoniec, trznadel) Poziom 6   Bardzo małe (<50 g), pojedyncze świergotki, skowronki, świstunki, pokrzewki Konferencja BL, Warszawa 17.06.2014 Komitet ds. zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami

Komitet ds. zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami ZWIERZĘTA – LOTNICTWO OGÓLNE ENERGIA ZDERZENIA Bielik – 4,8 (6,9) kg Bocian – 3,53 (3,9) kg Gęś – 2,45 (3,5) kg Orlik – 1,41 (2,0) kg Myszołów – 0,82 (1,3) kg Wielkość energii granicznych (J) dla Beech200 (kabina), zgodnie z CS-23 Konferencja BL, Warszawa 17.06.2014 Komitet ds. zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami

34,6 29,2 27,5 26,6 49,2 8,7 9,3 14,1 ZWIERZĘTA – LOTNICTWO OGÓLNE KONSEKWENCJE ZDERZEŃ kat. CS typ SP % z uszkodzeniami CS-23 normalne/użytkowe/akrobacyjne SIMIGŁOWE - 34,6 normalne/użytkowe/akrobacyjne ODRZUTOWE 29,2 „komunikacji regionalne” OW 27,5 odrzutowce biznesowe 26,6 CS-27 małe śmigłowce 49,2 CS-25 duże samoloty ŚIMIGŁOWE OW ST 8,7 ODRZUTOWE 9,3 CS-29 duże śmigłowce 14,1 EASA Bird Strike Damage & Winshield Bird Strike ATKINS, Fera OW - owiewka ST - struktura płatowca Konferencja BL, Warszawa 17.06.2014 Komitet ds. zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami

DUŻE LICZEBNOŚCI PTAKÓW OBECNOŚC DUŻYCH GATUNKÓW ZWIERZĘTA – LOTNICTWO OGÓLNE ZNAJOMOŚĆ RYZYKA OBSZARY zwiększonego ryzyka OKRESY zwiększonego ryzyka GDZIE i KIEDY WZROST PRAWDOPODOBIEŃSTWO KOLIZJI DUŻE LICZEBNOŚCI PTAKÓW WIĘKSZE KONSEKWENCJE KOLIZJI OBECNOŚC DUŻYCH GATUNKÓW Konferencja BL, Warszawa 17.06.2014 Komitet ds. zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami

SYTUACJI NIEBEZPIECZNYCH ZWIERZĘTA – LOTNICTWO OGÓLNE 1 WYPADEK 30 ZDARZEŃ 300 ODNOTOWANYCH SYTUACJI NIEBEZPIECZNYCH ponad 1000 NIEODNOTOWANYCH SYTUACJI NIEBEZPIECZNYCH PIRAMIDA BEZPIECZEŃSTWA (za: Heinrich) Konferencja BL, Warszawa 17.06.2014 Komitet ds. zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami

ZNAJOMOŚĆ RYZYKA - PTAKI ZWIERZĘTA – LOTNICTWO OGÓLNE ZNAJOMOŚĆ RYZYKA - PTAKI migracje okres lęgowy koncentracje Konferencja BL, Warszawa 17.06.2014 Komitet ds. zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami

OCHRONA PRZYRODY - PRAWO ZWIERZĘTA – LOTNICTWO OGÓLNE OCHRONA PRZYRODY - PRAWO ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ŚRODOWISKA z dnia 12 października 2011 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt § 7. W stosunku do zwierząt należących do gatunków dziko występujących, o których mowa w § 2-4 i 6, wprowadza się następujące zakazy: (wymieniono jedynie część) umyślnego zabijania; umyślnego okaleczania i chwytania; umyślnego niszczenia ich jaj, postaci młodocianych i form rozwojowych; niszczenia ich gniazd; umyślnego płoszenia i niepokojenia; DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY 2009/147/WE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie ochrony dzikiego ptactwa Artykuł 9 Państwa członkowskie mogą odstąpić od art. 5–8, jeśli nie ma innego zadowalającego rozwiązania, z następujących przyczyn: a) — w interesie bezpieczeństwa lotniczego, Zezwolenie na odstępstwa od zakazów w stosunku do gatunków dziko występujących zwierząt objętych ochroną Konferencja BL, Warszawa 17.06.2014 Komitet ds. zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami

Zbieranie, posiadanie i przetrzymywanie okazów ZWIERZĘTA – LOTNICTWO OGÓLNE OCHRONA PRZYRODY - PRAWO Umyślne płoszenie i niepokojenie Zbieranie, posiadanie i przetrzymywanie okazów Konferencja BL, Warszawa 17.06.2014 Komitet ds. zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami

GATUNKI Z NAJWYŻSYCH GRUP RYZYKA ZWIERZĘTA – LOTNICTWO OGÓLNE GATUNKI CHRONIONE, GATUNKI Z NAJWYŻSYCH GRUP RYZYKA Orlik krzykliwy 0 – 500 (3000) m AGL kwiecień - wrzesień 1,6 m 2,0 kg 2000 par Bocian biały 2,5 m 6,9 kg 1400 par 2,2 m 3,9 kg 50000 par Bielik Konferencja BL, Warszawa 17.06.2014 Komitet ds. zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami

„PTASIE” OBSZARY CHRONIONE NATURA 2000 ZWIERZĘTA – LOTNICTWO OGÓLNE „PTASIE” OBSZARY CHRONIONE NATURA 2000 W Polsce odnotowano 453 gatunki ptaków, prawie wszystkie są pod całkowita ochroną Konferencja BL, Warszawa 17.06.2014 Komitet ds. zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami

Komitet ds. zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami ZWIERZĘTA – LOTNICTWO OGÓLNE DOSTĘPNE INFORMACJE Konferencja BL, Warszawa 17.06.2014 Komitet ds. zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami

Komitet ds. zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami ZWIERZĘTA – LOTNICTWO OGÓLNE DOSTĘPNE INFORMACJE AIP ENR 5.6 w czerwcu Poland Konferencja BL, Warszawa 17.06.2014 Komitet ds. zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami

Komitet ds. zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami ZWIERZĘTA – LOTNICTWO OGÓLNE REGULACJE UNIJNE Rozporządzenie Komisji (UE) nr 139/2014 z dnia 12 lutego 2014 Artykuł 10 Zarządzanie zagrożeniami związanymi z dziką zwierzyną (czytaj: zwierzętami) 1. Państwa członkowskie zapewniają ocenę zagrożeń związanych z możliwością zderzenia z dziką zwierzyną poprzez: a) ustanowienie krajowej procedury rejestracji i zgłaszania zderzeń dzikiej zwierzyny ze statkami powietrznymi; b) gromadzenie informacji od operatorów statków powietrznych, pracowników lotnisk i z innych źródeł  na temat obecności dzikiej zwierzyny stwarzającej potencjalne zagrożenie dla operacji statków powietrznych; oraz c) stałą ocenę  zagrożenia związanego z dziką zwierzyną wykonywaną przez wykwalifikowanych pracowników.   Konferencja BL, Warszawa 17.06.2014 Komitet ds. zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami

PODSTAWOWE ŹRÓDŁO INFORMACJI ZWIERZĘTA – LOTNICTWO OGÓLNE PODSTAWOWE ŹRÓDŁO INFORMACJI Zgłaszanie zdarzeń: Zgodnie z art.135a, ust. 1 Ustawy Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013, poz. 1393 z późn. zm.) Zgłaszania zdarzeń lotniczych w ramach krajowego systemu obowiązkowego zgłaszania pokonują następujące podmioty (wymienione wyrywkowo): użytkownik lub dowódca statku powietrznego, instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej; zarządzający lotniskiem; podmiot wykonujący obsługę naziemną statków powietrznych; Zgłoszeniu podlega zaistnienie zdarzenia polegającego na przerwie w działaniu, wadzie, uszkodzeniu statku powietrznego lub jego elementu albo innej okoliczności, która miała lub mogła mieć wpływ na bezpieczeństwo lotu. Konferencja BL, Warszawa 17.06.2014 Komitet ds. zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami

ZDJĘCIA SZCZĄTKÓW PTAKÓW ZDJĘCIA ZE ŚLADAMI KOLIZJI ZWIERZĘTA – LOTNICTWO OGÓLNE ZGŁASZANIE ZDARZEŃ ZDJĘCIA SZCZĄTKÓW PTAKÓW ZDJĘCIA ZE ŚLADAMI KOLIZJI Konferencja BL, Warszawa 17.06.2014 Komitet ds. zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami

Komitet ds. zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami ZWIERZĘTA – LOTNICTWO OGÓLNE ZGŁASZANIE ZDARZEŃ martwe zwierzęta na lotniskach = kolizja ze statkiem powietrznym jeśli nie ma innych oczywistych powodów śmierci (uderzenie o szybę, kolizja z pojazdem, drapieżnictwo) Konferencja BL, Warszawa 17.06.2014 Komitet ds. zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami

PROGRAMY OGRANICZANIA ZAGROŻEŃ ZWIERZĘTA – LOTNICTWO OGÓLNE ANALIZA INFORMACJI PROGRAMY OGRANICZANIA ZAGROŻEŃ Lotniska użytku Publicznego pełna certyfikacja art. 59a ust. 5 PL Lotniska użytku Publicznego certyfikat ograniczony art. 59a ust.6 PL Lotniska użytku wyłącznego art. 59a ust. 5 PL Lotniska wojskowe Lądowiska KRAJOWA BAZA DANYCH O PTAKACH NA LOTNISKACH DANE O KOLIZJACH TRENDY I LICZEBNOŚCI POPULACJI PTAKÓW MIEJSCA KONCENTRACJI MIGRACJE Konferencja BL, Warszawa 17.06.2014 Komitet ds. zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami

Komitet ds. zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami ZWIERZĘTA – LOTNICTWO OGÓLNE Komitet ds. zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami World Birdstrike Association (WBA) dawniej International Bird Strike Committee (IBSC) Cel: Identyfikowanie i monitorowanie zagrożeń związanych z obecnością zwierząt na i w otoczeniu lotnisk Wypracowanie działań zmierzających do zmniejszania zagrożeń http://www.ulc.gov.pl/pl/lotniska/komitet-ds-zderzen-statkow-powietrznych-ze-zwierzetami http://worldbirdstrike.com/ Konferencja BL, Warszawa 17.06.2014 Komitet ds. zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami

Komitet ds. zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami ZWIERZĘTA – LOTNICTWO OGÓLNE Działania Komitetu publikacje , postery, prezentacje dotyczące zagrożeń i relacji lotnictwo/środowisko prace w kierunku standaryzacji metod gromadzenia danych i szacowania zagrożeń prezentacje i postery dotyczące zdarzeń ze zwierzętami w lotnictwie wprowadzenia programu dotyczącego identyfikacji szczątków zwierząt prezentowanie i porównywanie doświadczeń i dobrych praktyk przygotowanie informacji o zagrożeniach ze strony ptaków do AIP ENR 5.6 (26 JUNE 2014) broszura o zagrożeniach związanych z ptakami dla lotnictwa ogólnego (EASA EGAST) współpraca z PKBWL, GDOŚ, IMiGW, Lotnictwem SZ, Portami Lotniczym, współpraca z naukowcami (uniwersytety, politechniki, jednostki badawcze) współpraca Komitetami (BSC, WSC), specjalistami z innych państw Europy, USA, NATO konsultacje projektów i aktów prawnych, w tym regulacji EASA dotyczących kolizji ze zwierzętami propozycje zmiany regulacji dotyczących kwestii zagrożeń związanych ze zwierzętami http://www.ulc.gov.pl/pl/lotniska/komitet-ds-zderzen-statkow-powietrznych-ze-zwierzetami Konferencja BL, Warszawa 17.06.2014 Komitet ds. zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami

Komitet ds. zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami Dziękuję za uwagę dr Michał Skakuj Konferencja BL, Warszawa 17.06.2014 Komitet ds. zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami