Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dr hab. prof. AP Jolanta Zielińska
Advertisements

Philip Zimbardo Psychologia i życie
Depresja Depresja inaczej zaburzenia depresyjne - Zaburzenia psychiczne z grupy zaburzeń afektywnych, charakteryzujące się obniżeniem nastroju, obniżeniem.
dr n. med.JUSTYNA MATULEWICZ –GILEWICZ
Czy zawsze dobrze diagnozujemy celiakię?
zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne (OCD)
PSYCHOLOG.
Astma oskrzelowa.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Agata Orzeł- Żukowska Psycholog PPP nr 2 w Krakowie
zespół nadpopudliwości psychoruchowej Marek Bożena
Specyficzne trudności w uczeniu się
Miejsce psychoedukacji w systemie leczenia schizofrenii
Jak pomóc dziecku z nadpobudliwością psychoruchową ?
Depresja poporodowa mgr Anna Bukowska
Przedmiot: Medycyna Rodzinna, Wydział LEkarski II UM Poznan, VI rok
Cukrzyca Grupa chorób charakteryzująca się hiperglikemią (podwyższonym poziomem cukru we krwi) wynikającą z defektu produkcji lub działania insuliny wydzielanej.
Może złamać serce i zszargać nerwy.”
Diagnoza zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży
Wykład V Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Rok szkolny 2003/2004: - liczba szkół liczba szkół liczba uczniów liczba uczniów liczba wolontariuszy liczba wolontariuszy.
Zaburzenia psychiczne
KONSTRUOWANIE PROGRAMÓW NAPRAWCZYCH DLA PIĘCIOLATKÓW
PRACA Z UCZNIEM NADPOBUDLIWYM
DROGA DO UZALEŻNIENIA.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Praca w szkole z dzieckiem z zachowaniami problemowymi
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
Program terapeutyczny
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
ALKOHOLIZM.
Otyłość, nadciśnienie i choroby serca – choroby współczesnego świata
Otyłości, chorób serca i układu krążenia
Nadwaga Szymon Strzykała.
Dydaktyka ogólna.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Etapy rozwoju mowy dziecka
Opracowała: Monika Haligowska
Nałogi Nałóg to zakorzeniona dysfunkcja sprawności woli przejawiająca się w chronicznym [1] podejmowaniu szkodliwych dla organizmu decyzji, które są sprzeczne.
Zaprzeczanie własnej seksualności w zaburzeniach odżywiania
Lekcja 1 Temat:.
Nadwaga I Otyłość oraz różnice między nimi.
Złe nawyki żywieniowe.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Dysleksja i trudności szkolne
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
Nadpobudliwość psychoruchowa
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
Zespół Nadpobudliwości Psychoruchowej ADHD
Dr n. med. E.Karina Chmielewska
Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skierniewicach
UZALEŻNIENIE OD ALKOHOLU
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
DYSLEKSJA.
Genetyczne aspekty upośledzenia umysłowego
Cukrzyca. Co warto wiedzieć?
„BARDZO GRZECZNE DZIECI, KTÓRE CHCĄ, ALE NIE MOGĄ” ADHD – WYCHOWYWAĆ CZY LECZYĆ?
Czynniki ryzyka związane ze zdrowiem i chorobami
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi jest zaburzeniem neurorozwojowym o zróżnicowanej etiologii, choć dokładna przyczyna nadal pozostaje.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Choroby tkanki łącznej. Zapalenia naczyń. Michał Ciurzyński Klinika Chorób Wewnętrznych i Kardiologii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Centrum Diagnostyki.
Otyłość -Jest stanem patologicznego zwiększenia ilości tkanki tłuszczowej u mężczyzn powyżej 25%, a u kobiet powyżej 30%masy ciała. -Do celów praktycznych.
Wzrastający wiek nie wpływa na czas zastosowania adekwatnej terapii w prewencji pierwotnej ICD/CRT-D: analiza ryzyk konkurencyjnych.
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Zapis prezentacji:

Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży Opracowała mgr Aneta Kucharska

Klasyfikacja zaburzeń dzieci i młodzieży (wg ICD-10) Wg ICD-10 zaburzenia dzieci i młodzieży dzielimy na: Upośledzenia umysłowe (zahamowanie zdolności uczenia się) Zaburzenia rozwojowe (specyficzne i całościowe) Nabyte zaburzenia, rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie i wieku młodzieńczym Nabyte zaburzenia u dorosłych rozpoczynające się w dzieciństwie i w wieku młodzieńczym

Zaburzenia Nabyte (rozpoczynające się w dzieciństwie i okresie dojrzewania)

Zaburzenia nabyte - wprowadzenie Zaczynają się w dzieciństwie i okresie dojrzewania „Nakładają się” na prawidłowo przebiegający rozwój Mają zmienny przebieg i często ustępują w wyniku leczenia

Podział zaburzeń nabytych Zaburzenia nabyte Występujące w dzieciństwie i okresie dojrzewania Zaburzenia psychiczne u dorosłych, rozpoczynające się w dzieciństwie

Zaburzenia nabyte rozpoczynające się w dzieciństwie i okresie dojrzewania NAZEWNICTWO: ICD-10:Zaburzenie hiperkinetyczne DSM-IV: Zaburzenie hiperkinetyczne z deficytem uwagi (Attention-deficit hiperactivity disorder - ADHD)

Rozpoznanie i cechy kliniczne ADHD Pojawia się zwykle między 6 a 7 rokiem życia Objawy: Upośledzenie uwagi Nadmierna aktywność lub impulsywność

Upośledzenie uwagi Trudność z utrzymaniem uwagi co w konsekwencji powoduje, pojawienie się trudności w pracy i zabawie Dziecko nie słucha tego co się do niego mówi Łatwo się rozprasza – zaczyna kolejne czynności nie kończąc poprzednich Niechętnie podejmuje się zajęć wymagających uwagi i systematycznego wysiłku umysłowego (np. nauki szkolnej) Stale zapomina i gubi rzeczy

Nadmierna aktywność lub impulsywność Niepokój Nadmierne kręcenie się, bieganie, skakanie, (w sytuacjach kiedy jest to uniemożliwione pojawia się gadatliwość, hałaśliwość Niecierpliwość w oczekiwaniu na np. swoją kolejkę Przerywanie innym – wypowiedzi czy zabawy Wypowiadanie się jeszcze przed zadaniem pytania

Objawy powinny występować w wielu sytuacjach – w domu, w szkole Powinny utrzymywać się co najmniej 6 miesięcy

Epidemiologia i etiologia W stanach występuje u 3-7 % dzieci w wieku szkolnym (Wielka Brytania 1% Proporcja występowania wśród mężczyzn i kobiet: 3-9:1 Przyczyny nie są znane, jednak pod uwagę bierze się: czynniki genetyczne Dietetyczne Psychologiczne (długotrwała deprywacja emocjonalna oraz uszkodzenie mózgu)

Leczenie: Farmakoterapia Psychoterapia: Modyfikacja zachowania w ustrukturalizowanym środowisku Poprawa najczęściej pojawia się w miarę rozwoju psychoruchowego pomiędzy 12 a 20 r. ż. U około 15% pacjentów objawy pojawiają się także w wieku dojrzałym