R OZWÓJ S POŁECZEŃSTWA I NFORMACYJNEGO. S POŁECZEŃSTWO INFORMACYJNE „Społeczeństwo charakteryzujące się przygotowaniem i zdolnością do użytkowania systemów.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
INTEROPERACYJNOŚĆ STANDARYZACJA
Advertisements

Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
MunSol System zarządzania informacją i sprawami INFORMACJE PODSTAWOWE
1. Geneza projektu 2. Założenia i cele projektu 3. Harmonogram projektu 4. Produkty projektu 5. Założenia techniczne i wydajnościowe 6. Wizja systemu 7.
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu i samorządu
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI i Systemu Rejestrów Państwowych
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Krzysztof Nyczaj Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Problemy organizacji usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną wdrażanych przez MSWiA   współpraca między systemami lokalnymi a platformą ePUAP.
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
Kongres Gospodarki Elektronicznej 21 marca 2006 r.1 Plan Informatyzacji Państwa Dr inż. Grzegorz Bliźniuk Podsekretarz Stanu Ministerstwo Spraw Wewnętrznych.
Urząd Miasta Ostrowiec Świętokrzyski Kielce 12 marca 2009 r.
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
Zasady leżące u podstaw informatyzacji administracji publicznej
Zadanie: Integracja oprogramowania w gminach i starostwie
Elektroniczny Obieg Dokumentów i Elektroniczna Skrzynka Podawcza
Jak skutecznie zarządzać ryzykiem podatkowym?
Kompleksowe zarządzanie jakością informacji (TIQM)
GRC.
WORKFLOW KLUCZEM DO MINIMALIZACJI KOSZTÓW DZIAŁANIA ORGANIZACJI
KOMENDA MIEJSKA POLICJI W SŁUPSKU
STRATEGIA DIGITALIZACJI MINISTERSTWA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
Zidentyfikowane problemy brak usług publicznych online, brak zintegrowanego programu do elektronicznego obiegu dokumentów i archiwizacji danych, bazy.
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta Tamara Ossowska Zakopane, 21 czerwca 2001.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Bariery w efektywnym wykorzystaniu podpisu elektronicznego i elektronicznej skrzynki podawczej. Paweł Tomczak www. zgwrp.org.pl;
Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji
Łomianki w XXI wieku Wirtualna Gmina - koncepcja budowy lokalnej społeczności informacyjnej na miarę XXI wieku.
O projekcie Efektem projektu o nazwie „Przygotowanie Urzędu Miasta Tarnobrzeg do świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną za pośrednictwem.
Pod kierownictwem dr hab. inż. Piotra Zaskórskiego prof. WWSI
Standard Elektronicznej Skrzynki Podawczej a nadesłane uwagi
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
Starostwo Powiatowe w Radomiu Opracowanie systemu e-obsługi interesanta w Starostwie Powiatowym w Radomiu.
Starostwo Powiatowe w Radomiu Opracowanie systemu e-obsługi interesanta w Starostwie Powiatowym w Radomiu.
Raport PIIT Warunki rozwoju rynku teleinformatycznego w Polsce w latach Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji Warszawa, 28 lipca 2005 roku.
Projekt Wojewody Opolskiego Upowszechnienie e-usług świadczonych przez administrację publiczną w województwie opolskim.
Automatyczna wymiana zawiadomień z Sądami Rejonowymi w myśl Ustawy o Infrastrukturze Informacji Przestrzennej Mariusz Kasperkiewicz Jastrzębia Góra,
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Ministerstwo Finansów
Przygotowali: Anna Farion Dariusz Droździel
Warszawa, 26 maja 2015 r.. Koalicja na Rzecz Otwartego Rządu – KOR  Koalicja powstała w 2012, dziś skupia 15 organizacji działających i popierających.
Informatyzacja procesów komunikacyjnych związanych z prowadzeniem postępowań przygotowawczych w sprawach karnych („e-prokuratura”) Publiczna prezentacja.
Rozwój Systemu Digitalizacji Akt Postępowań Przygotowawczych (iSDA) Publiczna prezentacja założeń projektu w ramach POPC 2.1 prok. Marek Zajkowski Dyrektor.
KOMPANIA WĘGLOWA S.A..
Ergonomia procesów informacyjnych
Kierunki rozwoju usług monitorowania Outsourcing stacji monitorowania Optymalizacja kosztów.
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Sygnity.City Otwarty Ekosystem Inteligentnych Miast.
Planowane wydatki inwestycyjne w zakresie informatyki na 2016 rok: 1
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu, samorządu i biznesu Witold Drożdż Podsekretarz Stanu MSWiA Przewodniczący Międzyresortowego Zespołu.
1 ANDRZEJ MAREK LENART STAROSTA KONECKI Wpływ projektu „e-Świętokrzyskie” na rozwój informatyzacji w powiecie koneckim Kielce, 6 październik 2009r.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Urząd przyjazny mieszkańcom Korzyści dla Miasta Częstochowy wynikające z projektu SEKAP Anna Pawłowska Dyrektor Urzędu Miasta Częstochowy 19 grudnia 2007.
PROBLEMATYKA INFRASTRUKTUR INFORMACJI PRZESTRZENNEJ W POLSCE JERZY GAŹDZICKI POLSKIE TOWARZYSTWO INFORMACJI PRZESTRZENNEJ.
„Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności woj. podlaskiego – część II, administracja samorządowa” BIAŁYSTOK, 10 sierpnia 2010.
Informatyzacja sektora ochrony zdrowia
E - Urząd POWIATOWE CENTRUM OBSŁUGI TELEINFORMATYCZNEJ CZYNNIKIEM WSPOMAGAJĄCYM FUNKCJONOWANIE ADMINISTRACJI SAMORZĄDOWEJ.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
Zasady leżące u podstaw informatyzacji administracji publicznej
Piotr Jóśko Z-ca Dyrektora
Zapis prezentacji:

R OZWÓJ S POŁECZEŃSTWA I NFORMACYJNEGO

S POŁECZEŃSTWO INFORMACYJNE „Społeczeństwo charakteryzujące się przygotowaniem i zdolnością do użytkowania systemów informatycznych, skomputeryzowane i wykorzystujące usługi telekomunikacji do przesyłania i zdalnego przetwarzania informacji" (I Kongres Informatyki Polskiej, 1994).

G ŁÓWNE SIŁY KSZTAŁTUJĄCE SPOŁECZEŃSTWO INFORMACYJNE Społeczeństwo informacyjne Postęp techniczny i technologiczny branży IT Grupy interesantów: - producenci IT i operatorzy IT - społeczności wirtualne - społeczności realne Przemiany struktur gospodarczych i biznesowych Polityka państw i struktur ponadnarodowych

W ARSTWOWY MODEL POJĘCIA SPOŁECZEŃSTWA INFORMACYJNEGO

F UNKCJE SPOŁECZEŃSTWA INFORMACYJNEGO EdukacyjnaKomunikacyjnaSocjalizacyjna i aktywizującaPartycypacyjnaOrganizatorskaOchronna i kontrolna

R OZWÓJ SPOŁECZEŃSTWA INFORMACYJNEGO

E- STRATEGIA

Miasto Zintegrowane cyfrowy dom e-zdrowiee-edukacjae-integracjae-kulturae-turystykae-gospodarkae-praca e- administracja

S TRATEGIA IT „e-Zabrze Program budowy Społeczeństwa Informacyjnego Miasta Zabrze” Zarządzanie procesem wdrożeń Zespół na poziomie strategicznym Zespół na poziomie organizacyjnym

UMZ e-Strategia myśl, idea nowe pomysły myśl, idea nowe pomysły MZDiII Twarda infrastruktur a Gminy UM IT Techniczne UM Zespół ds. systemów ewidencyjnych Zespół ds. systemów finansowych Inne Geodezja/ Kartografia Oświata Zarządzanie Kryzysowe Sprawy Obywatelskie, Komunikacja Miejskie jednostki organizacyjne

R OLA POSZCZEGÓLNYCH FUNKCJI W PROCESIE WDROŻEŃ 1 Funkcja koordynacji 2 Funkcja komunikowania 3 Funkcja szkoleniowa 4 Funkcja motywowania 5 Funkcja kontroli 6 Funkcja oceny

P ROCES REALIZACJI PROJEKTU INFORMATYCZNEGO Analiza potrzeb. Powołanie interdyscyplinarnego zespołu. Zakomunikowanie odpowiedzialności. Wstępne założenia projektu. Harmonogram wdrożenia. Dokumentacja techniczna i studium wykonalności Realizacja zgodnie z harmonogramem. Zakup produktu. Wdrożenie produktu. Sprawozdawczość. Rozliczenie projektu. Utrzymanie projektu.

I NTEROPERACYJNOŚĆ

R OZPORZĄDZENIE

Interoperacyjność oznacza zdolność systemów ICT i procesów biznesowych przez nie wspieranych do wymiany danych i wspierania udostępniania informacji i wiedzy. Ramy interoperacyjności ( interoperability framework ) można zdefiniować jako zestaw standardów i wytycznych opisujących sposób, w który organizacje zgodziły się - lub zgodzą się - współdziałać ze sobą.

R OZPORZĄDZENIE OKREŚLA Krajowe Ramy Interoperacyjności Minimalne wymagania dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej Minimalne wymagania dla systemów teleinformatycznych

M INIMALNE WYMAGANIA DLA SYSTEMÓW TELEINFORMATYCZNYCH Specyfikacja formatów danych oraz protokołów komunikacyjnych i szyfrujących, które mają być stosowane w oprogramowaniu interfejsowym. Sposoby zapewnienia bezpieczeństwa przy wymianie informacji Standardy techniczne zapewniające wymianę informacji z udziałem podmiotów publicznych z uwzględnieniem wymiany transgenicznej Sposoby zapewnienia dostępu do informacji podmiotów publicznych dla osób niepełnosprawnych

K RAJOWE RAMY INTEROPERACYJNOŚCI OKREŚLAJĄ SPOSOBY POSTĘPOWANIA PODMIOTU REALIZUJĄCEGO ZADANIA PUBLICZNE : w zakresie doboru środków, metod i standardów wykorzystywanych do ustanowienia, wdrożenia, eksploatacji, monitorowania, przeglądu, utrzymania i udoskonalania systemu teleinformatycznego oraz procedur; w zakresie przejrzystego wyboru norm, standardów i rekomendacji w zakresie interoperacyjności semantycznej, organizacyjnej oraz technologicznej, z zapewnieniem zasady neutralności technologicznej.

C ELE INTEROPERACYJNOŚCI Interoperacyjność Współpraca Wielokrotne użycie Poprawa usług Wymiana informacji Zmniejszenie kosztów

Z AŁOŻENIA INTEROPERACYJNOŚCI Nastawienie na użytkownika Integracja i dostępność Bezpieczeństwo i prywatność Uproszczenie procedur Przejrzystość Zabezpieczenie informacji

I NTEROPERACYJNOŚĆ OSIĄGA SIĘ PRZEZ : UJEDNOLICENIE (zastosowanie kompatybilnych norm, standardów i procedur) WYMIENNOŚĆ (możliwość zastąpienia produktu, procesu lub usługi bez zakłócenia wymiany informacji) ZGODNOŚĆ (przydatność produktów, procesów lub usług przeznaczonych do wspólnego użytkowania)

I NTEROPERACYJNOŚĆ : organizacyjna semantyczna technologiczna

I NTEROPERACYJNOŚĆ ORGANIZACYJNA umożliwia efektywne współdziałanie podmiotów publicznych, obywatela i biznesu; określa w jaki sposób organizacje takie jak ministerstwa, biura i rządy definiują swoje cele, modelują procesy biznesowe i w inny sposób współdziałają na polu wymiany informacji w celu zrealizowania określonych zadań; zapewnia: współpracę wszystkich instytucji które będą dokonywać wymiany informacji; stosowanie ustaleń wielostronnych; określenie granic swobody dla poszczególnych organizacji; określenie jakości informacji przekazywanych przez poszczególne organizacje.

I NTEROPERACYJNOŚĆ SEMANTYCZNA oznacza zdolność dwóch lub więcej systemów komputerowych do wymiany informacji oraz precyzyjnego i automatycznego określania znaczenia tych informacji – zarówno przez nadawcę jak i odbiorcę; umożliwia efektywną wymianę informacji pomiędzy, podmiotami publicznymi, obywatelem i biznesem; zapewnia: usunięcie konfliktów na poziomie danych (różna interpretacja podobnych danych – semantyka), usunięcie konfliktów na poziomie struktury danych (logika, niespójność metadanych – synktatyka); umożliwia zarządzanie konfliktami semantycznymi w sposób automatyczny.

I NTEROPERACYJNOŚĆ TECHNOLOGICZNA zapewnia technologię wymiany danych pomiędzy systemami teleinformatycznymi administracji publicznej, obywatelem i biznesem; zapewnia wspólnie funkcjonowanie pod względem technicznym systemów informatycznych współpracujących organizacji.

C ZYNNIKI WARUNKUJĄCE PRAWIDŁOWE FUNKCJONOWANIE INTEROPERACYJNOŚCI dostępność informacji/usług, wielojęzyczność i urządzenia wieloplatformowe, bezpieczeństwo, ochrona prywatności, wolne oprogramowanie i otwarte standardy, subsydiarność, wspólne definicje, upowszechnianie wspólnych definicji, zaufanie, wiarygodność co do wspólnych definicji, utrzymanie i rozwój wspólnych definicji, zarządzanie interoperacyjnością.

Z ARZĄDZANIE INTEROPERACYJNOŚCIĄ koordynacja i uzgadnianie procesów administracyjnych i architektury informacji; identyfikacja i likwidacja wszelkich możliwych barier (prawnych, kulturowych, innych) w celu agregacji usług i wymiany informacji; dostosowanie przepisów prawnych.

Systemy ICT administracji Klienci: - Firmy - Obywatel Trzeci sektor Urzędy Sfera polityczna e-usługi e-partycypacja informatyzacja e-zarządzanie

O BECNA ROLA SYSTEMÓW ICT ADMINISTRACJI : 1 Służą usprawnieniu wewnętrznego funkcjonowania urzędów. To najstarsza i (teoretycznie) najmniej skomplikowana forma wsparcia administracji IT obejmująca np. systemu obiegu dokumentów, wewnętrzne systemy informacyjne (intranety) itp. 2 Służą realizacji usług funkcji elektronicznej administracji (eGovernment), czyli umożliwiają obywatelom i firmom załatwianie spraw urzędowych przez Internet. 3 Dostarczają sferze politycznej informacji umożliwiających sprawne i skuteczne rządzenie Państwem (ang. Governance) obejmuje to w szczególności hurtownie danych i systemy klasy Bussiness Intelligence. 4 Służą zapewnieniu przejrzystości funkcjonowania administracji. To najnowsza, ale dynamicznie rozwijająca się funkcja. We wszystkich wariantach kluczowa jest wymiana informacji pomiędzy systemami.

Z MIANA ROLI SYSTEMÓW IT W ADMINISTRACJI E WOLUCJA MODELU DOJRZAŁOŚCI E G OVERMNENT Poziom 5 Personalizacja W administracji (NIE w jednym urzędzie) funkcjonują mechanizmy bezpośredniej interakcji i współpracy z klientem przy załatwianiu jego spraw Poziom 4 Transformacja Sprawa może być załatwiona całkowicie via Internet, w komunikacji dwukierunkowej pomiędzy urzędem a klientem Poziom 3 Transakcja Sprawa może być już całkowicie załatwiona poprzez złożenie wniosku poprzez Sieć na podstawie danych które już ma Urząd Poziom 2 Interakcja Strona WW Urzędu zawiera informacje niezbędne do załatwiania konkretnych spraw np. linki do formularzy elektronicznych Poziom 1 Informacja Komunikacja jednokierunkowa. Strona WWW obejmuje informacje ogólne (np. kontaktowe)

I NTEGRACJA SYSTEMÓW

EOD WYDATKI PLANOWA- NIE KADRY CENTRALNY REJESTR UMÓW SPRAWO- ZDANIA TYPU RB DOCHODY S YSTEM ZATWIERDZEŃ DOKUMENTÓW

J EDNA BAZA KONTRAHENTÓW KOS EOD UMEOD JM Ewidencyjne systemy dziedzinowe Finansowe systemy dziedzinowe

E LEKTRONICZNY OBIEG DOKUMENTÓW

O BIEG DOKUMENTU WPŁYWAJĄCEGO POPRZEZ P LATFORMĘ Rejestracja na podstawie otrzymanych danych z wniosku Podsystem dziedzinowy Wprowadzenie wniosku PLATFORMA Rejestracja pisma/ sprawy na podstawie wniosku EZD Przekazanie do podsystemu dziedzinowego EZD Rejestracja pisma wychodzącego EZD Otrzymanie odpowiedzi PLATFORMA

Przykłady obiegu dokumentów wewnętrznych 1.Obiegi dokumentów finansowych: 2.Obiegi dokumentów kadrowych : Podsystem dziedzinowy - WYDATKI Rejestracja na podstawie otrzymanych danych/ uzupełnienie danych finansowych Ścieżka zatwierdzeń EOD Wprowadzenie faktury EOD Wprowadzenie wniosku urlopowego HR Akceptacja wniosku EOD Brak akceptacji Wynik Akceptacja Rejestracja wniosku KADRY

O BIEG WNIOSKÓW URLOPOWYCH Wprowadzenie wniosku ZZL Akceptacja wniosku KSOD Brak akceptacji Wynik akceptacji Akceptacja Rejestracja wniosku KADRY

PRZETWARZANIE W CHMURZE Zarządzanie nieruchomościami Powiatowy Urząd Pracy Infrastruktura Straż Miejska Zdrowie i polityka społeczna Kultura i sport Oświata

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ