Behawioryzm: Metodologiczny i analityczny

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Metaprogramy Metaprogramy są to utrwalone na nieświadomym poziomie umysłu schematy postępowania, które wywierają wpływ na sposób, w jaki postrzegasz otaczającą.
Advertisements

Schemat 1. Źródło: S. Dubisz, M. Nagajowa, J Schemat 1. Źródło: S. Dubisz, M. Nagajowa, J. Puzynina, Język i my, Warszawa 1996, str. 30.
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
Filozofowie analityczni
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
Metoda pierwszeństwa operatorów
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
„Nauka jest budową wzniesioną na faktach”
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy I Wstęp. Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej UMK Google: W. Duch.
Jak pisać pracę dyplomową?
Jest to wyrażenie jednoznacznie stwierdzające, na gruncie danego języka, iż tak a tak jest albo że tak a tak nie jest. Zazwyczaj określa się, iż takim.
Problem psychofizyczny
Konstruktywizm w dydaktyce
Bibliotekarz – odkrywca. Agenda Proces tworzenia informacji Indeksy wyszukiwawcze Budowa rekordu w Promaxie Zapytania.
Techniki Prezentacji Microsoft Student Consultant
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
EMPIRYZM BRYTYJSKI ZESTAWIENIE
Gnozeologia – epistemologia 2010
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
Żeby nie żałować....
Rozmyślanie przy porannej mgle ….
Empiryzm, racjonalizm, irracjonalizm
Relacje psychofizyczne, mind – body problem
Rola języka w poznaniu i myśleniu
Pojęcie poznania bezpośredniego i doświadczenia
istotne cechy kryterium:
ROZPRAWKA.
Dualizm psychofizyczny
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
Semantyczna teoria prawdy Tarskiego
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
Umiejętność obserwacji.
Świadomość: łatwy i trudny problem. Argument z wiedzy
Psychologia potoczna a psychologia naukowa. Eliminacjonizm
Marcin Miłkowski. O czym będzie mowa  Czym są modele w kognitywistyce?  Pluralizm eksplanacyjny: interdyscyplinarność kognitywistyki  Przykład otwartych.
Filozofia umysłu: podsumowanie pierwszego semestru
S CHEMATY DLA JĘZYKA Aleksandra Zabiełło kognitywistyka, III rok.
Teoria równowagi ogólnej Urszula Mazek Mark Blaug „Metodologia Ekonomi"
MATEMATYKA A WOLNA WOLA
Rola filozofii w kognitywistyce i kognitywistyki w filozofii
Czym jest to co zwiemy nauką A. Chalmers, rozdziały I-III
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
dr Ilona Iłowiecka-Tańska Centrum Nauki Kopernik
Wstęp do filozofii Wykład nr 5 (JW) Argument ontologiczny jako przykład argumentacji filozoficznej.
Zygmunt Korzeniewski. Na początek zastanów się, po co jest dana metoda? Jeśli chcesz, uzupełnij podane informacje: Zygmunt Korzeniewski.
Dominika Milczarek -Andrzejewska Metodologia ekonomii - wstęp Zajęcia z metodologii ekonomii.
V rok NSPZ Teoria i Filozofia Prawa
Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia
Wstęp do programowania Wykład 10 Programowanie w logice.
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
Podstawowe umiejętności pomagania
Zdefiniować problem Jaki jest problem? Jakie są główne założenia? Jak chcesz śledzić przebieg funkcjonowania projektu ? metody ewaluacji Budżet Jakie źródła.
FILOZOFIA NAUKI „Przypadkowe odkrycia zdarzają się tylko umysłowo przygotowanym” Magdalena Lem kl. I d.
F ENOMENOLOGIA. F ENOMENOLOGIA TO …. XX-wieczny kierunek filozoficzny, którego głównym twórcą i reprezentantem jest Edmund Husserl wytworzona przez ten.
Rola filozofii w kognitywistyce i kognitywistyki w filozofii
Efekty uczenia się Od czego wyszliśmy?.
WNIOSEK - definicja 1) TO, CO Z CZEGOŚ WYNIKA, WYNIK ROZUMOWANIA, KONKLUZJA; 2) TWIERDZENIE WYPROWADZONE Z INNYCH ZDAŃ UZNANYCH ZA PRAWDZIWE Słownik języka.
Analityczność i aprioryczność
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Norma postępowania jako wyrażenie języka
Lubię czytać!.
Rekonstrukcja argumentu
Czy oprócz człowieka inne zwierzęta również są samoświadome?
Wstęp do prawoznawstwa ćwiczenia 1
KLASA Społeczno-prawna
Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa
…czyli nie taki diabeł straszny
Historyczny rozwój pojęcia atomu Oleh Iwaszczenko 7a.
Behawioryzm: Metodologiczny i analityczny
Zapis prezentacji:

Behawioryzm: Metodologiczny i analityczny dr hab. Marcin Miłkowski, prof. IFiS PAN Behawioryzm: Metodologiczny i analityczny

Plan na dziś Behawioryzm: neutralny czy monistyczny? Skinner: behawioryzm metodologiczny Ryle: behawioryzm logiczny Kłopoty behawioryzmu logicznego Trudny przypadek Ludwiga Wittgensteina

Behawioryzm a problem psychofizyczny Behawioryzm jako neutralny ontologicznie: Myślenie należy badać (lub rozumieć) jako zachowanie, ale nie rozstrzyga to kwestii problemu psychofizycznego. Stanowisko filozofów języka potocznego w latach 1950. Behawioryzm jako odmiana fizykalizmu: Zachowanie to pojęcie oznaczające coś fizycznego.

Behawioryzm metodologiczny W psychologii – głosi, że metodą badania psychiki jest badanie zachowania. Z tego nie musi wynikać, że nie istnieje psychika odrębna od zachowania, choć prace radykalnych behawiorystów, takich jak Watson i Skinner, niekiedy to sugerują. Ale w psychologii jest dużo odmian mniej radykalnego behawioryzmu.

Behawioryzm logiczny Wypowiedzi o psychice są w istocie wypowiedziami o zachowaniu, a właściwie – o dyspozycjach do zachowania. Nie jest tak, że widok deszczu zawsze prowadzi do wyjęcia parasola. Ja tylko zaczynam mieć dyspozycję do wyjęcia parasola, ale nie robię tego na zajęciach.

Gilbert Ryle (1900-1976) Przedstawiciel nurtu filozofii języka potocznego: celem filozofii jest klarowny opis funkcjonowania języka potocznego w celu usunięcia metafizycznych pomyłek. Ryle pojmował ten opis nieco podobnie do późnej fenomenologii: zadaniem filozofii jest nie tyle odkrycie czegoś nowego, ile naoczne ukazanie oczywistości w życiu codziennym.

Koncepcja błędu kategorialnego Nie można powiedzieć: Ten atom dziwnie pachnie. Wielbłądy wynikają z krów. To zdania pozornie sensowne. Ale wielbłądy nie mogą wynikać ani nie wynikać; to niewłaściwa kategoria. Widzę dwie krowy i parę krów. Kolejna pomyłka: to nie są osobne przedmioty: dwie krowy i para.

Duch w maszynie jako błąd kategorialny Błędem jest mówienie, że oprócz mnie jest jeszcze dusza, która myśli to, co ja myślę. To trochę jak mówić o krowach i parze krów. Wszystkie wypowiedzi o myśleniu, jako element komunikacji publicznej, rozumiemy dlatego, że odnoszą się do dyspozycji do zachowania. Wszystkie słowa oznaczające procesy psychiczne należy analizować w kategoriach dyspozycji do zachowania.

Myślenie i działanie Inteligentne myśli to po prostu trafne, inteligentne czynności. Nie trzeba postulować myśli oprócz samych sprawności. Nie istnieją też wyobrażenia w głowie, percepty czy wspomnienia. W głowie jest mózg, mówienie, że to miejsce, w którym są wyobrażenia – to pomyłka kategorialna.

Argumentacja z homunkulusa Teoria kartezjańska postuluje obrazy czy myśli w głowie jako odpowiedź na to, czym są percepcje, myśli czy wspomnienia. Ale te obrazy muszą być użyte przez umysł. Więc musi istnieć kolejny mały ludzik w głowie, który ogląda te obrazy. On znowu ma w głowie obrazy… Regres w nieskończoność!

Odpowiedź Dennetta: funkcjonalizm homunkularny Daniel Dennett (napisał doktorat u Ryle’a w Oksfordzie) odrzuca to rozumowanie, twierdząc, że kolejne homunkulusy mogą być coraz głupsze, aż staną się zupełnie mechaniczne. Wtedy nie ma regresu. Ale do funkcjonalizmu jeszcze wrócimy.

Ryle: wiedza-jak i wiedza-że Ryle, analizując język, doszedł do wniosku, że wypowiedzi o sprawnościach i umiejętnościach nie sprowadzają się do wypowiedzi o wiedzy. Kiedy umiem jeździć na rowerze, niekoniecznie wiem, dlaczego to możliwe, na czym to polega itd. Wiedza-jak i wiedza-że to różne kategorie. To odróżnienie weszło do kognitywistyki w postaci odróżnienia wiedzy proceduralnej i wiedzy deklaratywnej.

Kłopoty behawioryzmu logicznego Nie udała się żadna analiza jakiegokolwiek czasownika dotyczącego myślenia w kategoriach dyspozycji do zachowania. Zawsze znajdowano kontrprzykłady. Behawioryzm logiczny chciał zredukować wypowiedzi o myśleniu do wypowiedzi o dyspozycjach do zachowania, tzn. pierwsze miały wynikać z drugich. Ale tej redukcji nigdy nie udało się przeprowadzić. Pozostała tylko obietnicą.

Trudny przypadek Ludwiga Wittgensteina (1889-1951) Wittgenstein zastrzegał, że nie jest behawiorystą. Ale behawioryzm rozumiał tylko w sensie behawioryzmu metodologicznego. Sam uprawiał, w drugiej fazie twórczości, filozofię języka potocznego i jak Ryle uważał, że zadaniem filozofii jest terapia: uleczenie z metafizycznych urojeń tworzonych przez powierzchowną gramatykę.

Argumentacja z języka prywatnego Wyrażenia w języku potocznym nie mogą odnosić się do czysto prywatnych bytów, bo nikt nie mógłby znać, np. do zupełnie prywatnych wrażeń. To była teza fenomenalizmu głoszącego, że cały język nauki należy zredukować do języka mówiącego o doznaniach podmiotów postrzegających. Początkowo program empiryzmu logicznego i Koła Wiedeńskiego im. Ernsta Macha.

Klasyczna teoria znaczenia wyrażeń psychologicznych Znaczeniami wyrażeń psychologicznych są pewne świadome przeżycia. W raportach w pierwszej osobie znaczenia wyrażeń psychologicznych znane są bezpośrednio przez introspekcję. W raportach w trzeciej osobie znaczenia wyrażeń psychologicznych znane są pośrednio przez obserwację, przez analogię do samego siebie.

Dlaczego nie może istnieć język prywatny? Język prywatny = język, którego inna osoba zasadniczo nie może zrozumieć, ponieważ odnosi się on do czysto prywatnych, subiektywnych doznań W teorii kartezjańskiej taka jest natura języka, którym posługuje się ktoś, kto mówi: Potwornie nudzę się na tym wykładzie!

Żuki w pudełkach (§ 293) „Przypuśćmy, że każdy miałby pudełko zawierające coś, co nazywamy „żukiem”. Nikt nigdy nie może zajrzeć do cudzego pudełka; i każdy mówi, że tylko z widoku swego żuka wie, co to jest żuk” (Dociekania filozoficzne, §293).

rys. Chrisanta Fernando

Żuki w pudełku Język potoczny nie opisuje doznań, on je zastępuje. Wyraża! Drugi krok argumentu: Językiem opisującym prywatne doznania nie można byłoby się porozumiewać, bo nie byłoby kryterium poprawnego użycia (nikt nie widzi żuków).

Ekspresywizm Wittgenstein uważa, że słowa oznaczające wszystkie stany umysłowe mają charakter ekspresywny, a nie opisowy. Problemy: Wyrażenia percepcyjne wydają się nie tylko ekspresywne. Wittgenstein w argumencie opiera się na pozytywistycznej zasadzie sprawdzalności. Nie wszystkie wyrażenia sensowne są sprawdzalne.

Pogrobowcy behawioryzmu logicznego Współczesny antyreprezentacjonizm mocno nawiązuje do behawioryzmu logicznego (do którego się częściowo przyznaje), uznając, jak Ryle, że nie mogą istnieć byty takie jak znaczenia czy reprezentacje. Robią tak na przykład Dan Hutto i Eric Myin w książce Radicalising Enactivism (2013).

H & M o treści umysłowej

Do zobaczenia za tydzień